Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone Nano kanske på väg?

Tråden skapades och har fått 161 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple to launch the iPhone 'nano' in time for Christmas | Mail Online

Låter som en rolig ide. Sålänge de inte breddar ut för mycket och börjar med Shuffle också

Yeah, right. Trovärdigheten på engelska dagstidningar ligger på topp så detta måste ju bara vara sant. Oh dear...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 10:33

Per du kan nog få äta upp de orden. Jag ser det som ett naturligt steg att komma med en billigare version av Phone. Först då kan försäljningssiffrorna rusa iväg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-10 19:31
Ursprungligen av acke:

Per du kan nog få äta upp de orden. Jag ser det som ett naturligt steg att komma med en billigare version av Phone. Först då kan försäljningssiffrorna rusa iväg.

Ursprungligen av acke:

Jag tror inte att det behöver vara en så mycket mindre skärm på en iPhone nano. Däremot inte GPS, inte alls stort utrymme som i iPhone 3G och kanske inte ens 3G.

Ursprungligen av acke:

Nano behöver ju inte betyda att den är liten eller ens att den kommer ha nano i namnet.

Är det så självklart att jag har förlorat egentligen. Passar inte iPhone 3G in väldigt bra här?

Ursprungligen av acke:

Är det så självklart att jag har förlorat egentligen. Passar inte iPhone 3G in väldigt bra här?

Kul men misslyckat försök till att komma undan mössätning. Du definierade en nano som en kanske lika stor iPhone, men utan 3G och GSM, och nu slingrar du dig genom att hävda att iPhone 3G plötsligt blev en nano ändå genom att en annan modell börjar säljas parallellt? Nähäru, så lättlurad är jag inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-15 21:02
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Kul men misslyckat försök till att komma undan mössätning. Du definierade en nano som en kanske lika stor iPhone, men utan 3G och GSM, och nu slingrar du dig genom att hävda att iPhone 3G plötsligt blev en nano ändå genom att en annan modell börjar säljas parallellt? Nähäru, så lättlurad är jag inte.

Vad säger ni andra? Jag kan gå med på oavgjort (väl medveten om att detta får det att se ut som att jag tycker att jag har förlorat) i den här frågan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-16 10:45
Ursprungligen av acke:

Vad säger ni andra? Jag kan gå med på oavgjort (väl medveten om att detta får det att se ut som att jag tycker att jag har förlorat) i den här frågan.

Tyvärr Acke, hur du än försöker svänga till det så gällde vadet en funktionsskalad iphone (eller mindre formfaktor). Apple har gjort en uppgradering (3Gs) och säljer fortfarande den gamla 3G - som på intet sätt kan kallas en "nano", eller funktionsskalad. Det enda som kan rädda dig är att det inte är höst riktigt ännu.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag lovar käka min stråhatt om det kommer en funktionsskalad iPhone-version tidigare än hösten 2009.

Ursprungligen av acke:

... Jag tror att det kommer en innan dess. Vad ska jag lägga in i potten då, har ingen stråhatt ...

Jag förstår ändå utifrån din argumentation att du tycker du har lite rätt. Nu säljer ju Apple två versioner av iPhone i olika prisnivå. Så jag tycker vi kan vara snälla och låta dig slippa den där Cowboyhatten du hittade. För mig räcker det att du flamberar till det där pannbandet i din avatar. Det blir inte så hårdsmält. liten melodi på munspel vill vi dock gärna höra

Jag lovar käka min stråhatt om det kommer en funktionsskalad iPhone-version tidigare än hösten 2009.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-22 17:47
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag lovar käka min stråhatt om det kommer en funktionsskalad iPhone-version tidigare än hösten 2009.

Sträck dig efter peppar och salt Per.
http://www.macrumors.com/2008/12/22/more-hints-of-an-iphone-nano-from-case-manufacturers/

Här snackar vi ett vad som gäller något! Spännande!

Undrar vad de kommer ta bort? Det måste vara något både för att få ner storlek och pris. GPS'en ryker nog skulle jag tro.

En iPhone 2G i mindre förpackning .. ?
Låter tveksamt att dom skulle gå bakåt.
tror inte dom kan ta bort sånna finnesser.

Enda dom kan göra är en mindre storlek på minne och fysiska storleken då ..

.. tror mer på en mindre variant av iPod touch

  • Medlem
  • 2008-08-04 11:43

HElt seriöst, så tror jag inte det kommer komma en iphone nano någonsin, iofs kanske jag får äta upp det där, men förstår inte varför någon skulle vilja köpa en iphone med mindre skärm och som säkert saknar en massa funktioner, lite som macbook air, förutom skärm delen.

Jag tycker inte att det är samma sak som med ipodarna, för på iphone hänger det mesta på skärmen, Allt hänger i stort sett på skärmen, därför tycker jag det är ganska udda att göra det svårare för användaren. Fast jag vet inte, iphone nano kanske inte ens får mindre skärm? Det hade dock varit en aning udda.

Jag kanske är lite negativ nu, men ja, jag ser bara ingen plats för en iphone nano i denna världen.

/ Bittra Can

EDIT: Däremot en "iPod Touch Nano (eller nått) hade varit mer troligt,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 12:04
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Här snackar vi ett vad som gäller något! Spännande!

Ja, han är sjukt hardcore den där Per. Jag tror att det kommer en innan dess. Vad ska jag lägga in i potten då, har ingen stråhatt..

Jag tror inte att det behöver vara en så mycket mindre skärm på en iPhone nano. Däremot inte GPS, inte alls stort utrymme som i iPhone 3G och kanske inte ens 3G. Fast nu gissar jag (såklart) bara på vad de tar bort för att göra den billigare. Har faktiskt ingen aning, jag skulle tom kunna se Steve Jobs visa upp en liten telefon med riktiga plastknappar på. Självklart då med någon förklaring som går helt emot vad han tidigare sagt men som köps med hull och hår av macvärlden. Precis som vanligt alltså...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-04 12:33

Ok, handen på hjärtat - vilka hoppas på en iPhone Nano - till julhandeln så att vi får se folk äta upp olika lustiga saker.

Upp med en hand!

Kommer inskaffa en iPhone i December när mitt abonnemang gått ut så visst kommer man ta sig en titt på Nanon om den kommer. Själv har jag inget emot storleken på iPhone 3G.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-04 12:43

Är det första april redan?
Nej jag tror inte det kommer någon iPhone Nano. Tar man bort för många finesser faller hela idén med iPhone. då kan man lika gärna köpa en begagnad Nokia 5110.

Att Apple skulle satsa på en mindre avancerad telefon för att få upp försäljningssiffrorna tror jag inte ett dugg på. (som det är nu är väl försäljningssiffrorna deras minsta problem) och dessutom skulle man ju slakta marknaden totalt för dagens iPhone 3G och App store mm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 14:51
Ursprungligen av Mach2:

Är det första april redan?
Nej jag tror inte det kommer någon iPhone Nano. Tar man bort för många finesser faller hela idén med iPhone. då kan man lika gärna köpa en begagnad Nokia 5110.

Att Apple skulle satsa på en mindre avancerad telefon för att få upp försäljningssiffrorna tror jag inte ett dugg på. (som det är nu är väl försäljningssiffrorna deras minsta problem) och dessutom skulle man ju slakta marknaden totalt för dagens iPhone 3G och App store mm.

Tror inte på något du säger.
Är ju inte svart eller vitt, iPhone 3G eller 5110 ellerhur? Beror ju helt på vad man tar bort.
Försäljningsiffrorna vet ingen något om förutom toppen första helgen som egentligen inte säger något.
Med den logiken så borde väl Apple bara ha en stationär, en bärbar och en iPod i sitt sortiment? Olika människor vill ha olika saker.

Det kanske är en iPod Touch nano som de misstar för en iPhone?

Det bästa vore en iPhone Shuffle, helt utan display.

När man trycker på knappen skulle den slupvis ringa upp någon i telefonboken

jag, potentiell halmhattuggare, tycker flera har missat en grej. iPhone är bara motorn i ett betydligt större ekonomiskt maskineri. Med iPhone har Apple fått till en produkt som genererar intäkter långt efter det att den är såld - man köper musik och program i iTunes store och åtminstone vissa operatörer skickar in pengar till Apple för telefonabonnemangen. Att börja skala ned hårdvaran kommer direkt att drabba försäljningen av program till iPhone och då förlorar man intäkter där istället. Med del av intäkterna från programförsäljning och kickbacks från operatörerna skulle Apple i princip kunna ge bort telefonen.

Acke: har du ingen keps då? Eller något annat fiberrikt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 19:00
Ursprungligen av Per Ejeklint:

jag, potentiell halmhattuggare, tycker flera har missat en grej. iPhone är bara motorn i ett betydligt större ekonomiskt maskineri. Med iPhone har Apple fått till en produkt som genererar intäkter långt efter det att den är såld - man köper musik och program i iTunes store och åtminstone vissa operatörer skickar in pengar till Apple för telefonabonnemangen. Att börja skala ned hårdvaran kommer direkt att drabba försäljningen av program till iPhone och då förlorar man intäkter där istället. Med del av intäkterna från programförsäljning och kickbacks från operatörerna skulle Apple i princip kunna ge bort telefonen.

Acke: har du ingen keps då? Eller något annat fiberrikt?

Fast behöver man verkligen skala ned processorkraften eller skärmen i en iPhone nano? Nano behöver ju inte betyda att den är liten eller ens att den kommer ha nano i namnet.
Tänk på är många program är gratis. Jag tror inte Apple ser App Store som någon stor kassako utan skapar en plattform och mervärde. Samma som att de inte ser iTunes Store som någon stor inkomstkälla.

Har en sjukt ful cowboyhatt på vinden som någon glömt på en fest jag haft. Funkar det?

Ursprungligen av acke:

Fast behöver man verkligen skala ned processorkraften eller skärmen i en iPhone nano? Nano behöver ju inte betyda att den är liten eller ens att den kommer ha nano i namnet.

Något måste väl ändå stryka på foten för att den ska kunna få en så diminutiv nominering som "nano" implicerar. Funktioner, storlek eller prestanda. Eller kombination därav.

Ursprungligen av acke:

Tänk på är många program är gratis. Jag tror inte Apple ser App Store som någon stor kassako utan skapar en plattform och mervärde. Samma som att de inte ser iTunes Store som någon stor inkomstkälla.

Man kan vända på det. 75% av alla program kostar något. De flesta inte så mycket, men det minsta Apple tar in är typ två spänn för varje betalprogram. Och eftersom de redan haft miljoner med nedladdningar så rasslar det in en hel del pengar även på de billiga programmen. Själv har jag köpt för flera hundra spänn redan, trots att jag haft luren i några få dagar bara.

Ursprungligen av acke:

Har en sjukt ful cowboyhatt på vinden som någon glömt på en fest jag haft. Funkar det?

Javisst! Att den är ful påverkar nog inte smaken. Se på marulken, den kan skrämma livet ur vem som helst, men ack så god den är!

Och nu tillbaka till iPhone-programmeringen. Kul, men hög tröskel...

De som tycker "Äsch, varför skulle Apple eller någon vilja ha en mindre iPhone?" Svaret är nog att många helt enkelt tycker att den är för stor. Många köper inte en iPhone just på grund av det heller efter vad jag läst. En iPhone Nano tror jag helt klart kommer gå bra att sälja. Om de hade gjort den ungefär samma storlek som tex en Nokia 5310 hade nog mer personer blivit intresserade också. Det kan även vara att de uppgraderar iPhone till 16gb och 32gb och använder 4 och 8gb till Nanon. Sen att det är bättre pris är inte dumt det heller

Senast redigerat 2008-08-04 20:02
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 19:55
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Något måste väl ändå stryka på foten för att den ska kunna få en så diminutiv nominering som "nano" implicerar. Funktioner, storlek eller prestanda. Eller kombination därav.

Man kan vända på det. 75% av alla program kostar något. De flesta inte så mycket, men det minsta Apple tar in är typ två spänn för varje betalprogram. Och eftersom de redan haft miljoner med nedladdningar så rasslar det in en hel del pengar även på de billiga programmen. Själv har jag köpt för flera hundra spänn redan, trots att jag haft luren i några få dagar bara.

Javisst! Att den är ful påverkar nog inte smaken. Se på marulken, den kan skrämma livet ur vem som helst, men ack så god den är!

Och nu tillbaka till iPhone-programmeringen. Kul, men hög tröskel...

Allt du skriver är sant. Men så tycker jag om det jag skriver också. Kommer bli spännande det här.

Ganska solklart att det kommer en iPhone nano och den kommer nog vara precis som iPhonen är idag fast lite mindre och billigare...
Den kommer dock sakna några av den NYA exklusivare iPhonens finesser.
Om Apple inte skulle utnyttja sina tidigare nanoframgångar så vore det mycket förvånande och rätt korkat företagsmässigt.

Ursprungligen av Simon Templar:

Ganska solklart att det kommer en iPhone nano och den kommer nog vara precis som iPhonen är idag fast lite mindre och billigare...
Den kommer dock sakna några av den NYA exklusivare iPhonens finesser.
Om Apple inte skulle utnyttja sina tidigare nanoframgångar så vore det mycket förvånande och rätt korkat företagsmässigt.

Och vad lovar du käka om jag får rätt?

Utveckla gärna varför det är "ganska solklart", för mig är behovet av en iPhone nano höljt i dunkel. Det mest företagsmässsiga vore att bygga vidare på iPhoneplattformen, inte börja begränsa den.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Och vad lovar du käka om jag får rätt?

Utveckla gärna varför det är "ganska solklart", för mig är behovet av en iPhone nano höljt i dunkel. Det mest företagsmässsiga vore att bygga vidare på iPhoneplattformen, inte börja begränsa den.

Du får inte rätt..En billigare och något mindre variant av den iPhone som finns idag kompletterad med en mer finessrik ny iPhone är en solklar win/win lösning för Apple. Visst vill de flesta helst ha nya värsting iPhonen men plånboken och storleken avgör och gör att de flesta ändå köper "gammelmodiga" nanoversionen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-04 22:46

Som vanligt mycket rykten om apple produkter. Tror det när jag ser det.

Men håller tummarna för onekligen mycket lockande!

Och blir det vita bönor på burk till din cowboyhatt då? Och i bakgrunden mollstämd filmmusik från Brokeback Mountain.

Alltså jag KAN ju få fel, det har hänt förr. Men jag fattar fortfarande inte varför Apple skulle komma ut med en strippad version av iPhone och vem som skulle köpa den. Möjligen att man kan plocka bort GPS:en, och kanske möjligen eventuellt även Wifi. För då går det fortfarande att tjäna pengar på varje såld telefon via iTunes och AppStore och telefonen kan göras lite mindre.

Bevaka tråden