Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken mobil rekomenderas?

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-01-27 16:41

Jag behöver en ny mobil.
Förutom att ringa m.m. vill jag använda den som en kalender med påminnelser. Därför vill jag att denna funktion skall vara lätt och fungera utmärkt.
Sedan skall den funka ihop med Macen

Några bra förslag. Helst inte skjortan.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-27 16:49

T68i är kalas. Jag synkar med blåtand via iSync och iCal.
Många har erbjudande på just den telefonen idag. Ingen annan erbjuder blåtandslösning, samtalstid, passningstid, bra kalender mm. Nej, jag jobbar INTE på Ericsson

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-01-27 17:05

Måste också säga att jag faktiskt är väldigt nöjd med min T68i. Enda klagomålet jag har är att när man använder ordlistan för att skriva sms så kan den vara något långsam, dock mycket bättre än "gamla" T68 utan uppdaterad programvara.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-01-27 17:19
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonas Levin:
T68i är kalas. Jag synkar med blåtand via iSync och iCal.

Blåtand, måsta man köpa det till Macen?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Sten_n:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonas Levin:
T68i är kalas. Jag synkar med blåtand via iSync och iCal.

Blåtand, måsta man köpa det till Macen?

Har du inte en ny PowerBook 17" med inbyggd Airport eller kankse en 12" PB med den inbyggda funktionen så måste du köpa en adapter som du pluggar in i en av USB-portarna. Sen sköter Macen resten då programvaran redan finns i ´Jaguar´.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 15:37
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Sten_n:
Jag behöver en ny mobil.
Förutom att ringa m.m. vill jag använda den som en kalender med påminnelser. Därför vill jag att denna funktion skall vara lätt och fungera utmärkt.
Sedan skall den funka ihop med Macen

Några bra förslag. Helst inte skjortan.

Jag hade också de kraven inför min nya mobil. T68i fixar det galant! Jag syncar min med bluetooth - supersmidigt!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-01-28 16:16

Jätte bra förslag. Jag har bara haft Nokia innan men förstått att de inte är speciellt Macvänliga.
Innan jag går ut och skaffar en ny. Finns det andra bra telefoner med de egenskapersom jag beskrivit ovan?

Jag gillar Nokias "logiska" och smarta funktioner. Använde en Motorola i några dagar och det var inte riktigt samma grej...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-28 17:06

Jag skulle också vilja köpa nytt, men jag är lite sur för att det bara finns en telefon att välja på om man vill köra iSync. Spelar ingen roll om den är bra - jag vill välja!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 21:09
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: HL:
Jag skulle också vilja köpa nytt, men jag är lite sur för att det bara finns en telefon att välja på om man vill köra iSync. Spelar ingen roll om den är bra - jag vill välja!

Det trodde jag med, men förrutom T68i funkar även följande:

Ericsson R520
Ericsson T39
Ericsson T68
Ericsson T68c
Ericsson T68m

Men jag håller med om att det trots allt inte är speciellt stora valmöjligheter... Har någon hört något om Nokia, Samsung osv?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 21:18

Om du vill undvika höga priser kolla in här . Priserna varierar dock så se till att slå till rätt dag

Letar själv just nu efter en telefon som inte finns:
- blåtand
- liten typ Nokia 8310
- bra sms ordlista typ Nokia
- kamera
- färgskärm
- bytbart skal

m.a.o. en korsning mellan T68i och 7250

Kolla upp siemens nya S55 http://www.my-siemens.com/MySiemens/CDA/Index/0,2730,SE_sv_0_product%253AMW%252FHD%252FHD%252FS55%252Fdesc,FF.html Den har det mesta plus Java, Blåtand och polyfoniska ringsignaler men jag vet inte om den fungerar med iSync eller hur den är för övrigt. Man måste nog "leka" med den lite innnan. Annars så är T68i en jäkligt bra telefon (har en faktiskt) den blir piggare för varje uppgradering av mjukvaran



[ 29. Januari 2003, 00:05: Meddelandet ändrat av: screwpull ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonas Levin:
T68i är kalas.

Jag håller med till fullo! T68i är en pärla faktiskt och rekommenderas verkligen, trots att jag fick kassera min första då EMTS (eller vad de nu heter?!) sade att min vattenskada inte täcktes av garantin. Vattenskadad bottenkontakt skyllde de på, jag som inte ens haft telefonen i ett badrum.
Men, men...jag fick i alla fall senaste uppdateringen av programvaran när jag köpte ny!

Dock tycker jag inte att passningstiden är vad den borde... Jag tycker inte att pratar i telefonen överdrivet mycket, och jag tar endast emot mail någon gång om dagen via GPRS. Ändå får jag ladda varannan, eller oftast var tredje dag. Någon som har samma uppfattning? Tilläggas bör att jag laddade telefonen efter manualen när den var ny, dvs. laddade i x antal timmar (kommer inte ihåg exakt, men många var det), körde slut batteriet, laddade osv.

Som sagt, trots mina problem är t68i underbar.

//fredrik

kör också på en t86i.. batteriet e de inget fel på tycker jag. Räcker iaf en vecka utan laddning.

Jag kör t39m och den har väl det mesta som t68 har, bortsett från färgskärm och en massa hype. lägre pris alltså.

funkar skitbra för mig.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-01-30 19:00

Hur mycket bättre är kalenderfunktionen i t68 jämfört med t39, kör själv gamla t39 men använder nästan aldrig kalendern.

Att lägga in ett möte i t39 kalendern innebär typ 200 menyer och knapptryckningar...

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-01-31 17:13

Kalendern är viktig för mig, ex att den är lätt att jobba i.

Och att den funkar till MacOS X. Och det gör den.
Färg och kamera är inte viktigt.

Sedan har jag hör att den är svår att hålla rent vid knapparna och pinnen.
Långsam i menyerna om man har lite info i den.
Vissa har problem med batteritidens längd.

Kan inte hitta T39 på sonyericssons sidor.

Siemens S55 verkar ju väl så bra men funkar den till Macen?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Sten_n:
Sedan har jag hör att den är svår att hålla rent vid knapparna och pinnen.
Långsam i menyerna om man har lite info i den.
Vissa har problem med batteritidens längd.

Det blir lite skit runt pinnen, men detta går snabbt och lätt att få bort med en tops eller dyl. Jag har inte upplevt telefonen så mycket långsammare i navigeringen när jag har haft mycket info inlagt i kalendern heller. Jag har i och för sig ganska ny mjukvara också.
Tyvärr är inte batteritiden vad SE utger den för att vara, men ändå bra om man jämför med andra telefoner.

//fredrik

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-02-09 23:49

Läste nya Macworld och där verkar det som den enda vettiga telefonen är SonyEricsson T68i.
Klent att det bara finns en telefon att välja på.
Så det är bara att köpa den. Inte ens den Nya P800 funkar. Nu skall jag inte ha den. för dyr.
Tack för alla tips.
Dags och shoppa efter bästa erbjudandet och pris.

Lycka till Sten, berätta gärna hur det gick och om du är nöjd med telefonen!

Jag har också T68i. Som du säger, finns nästan bara en telefon just nu.

Det är så himla tråkigt att Nokia inte satsar på Bluetooth. Jag hade så väldigt gärna sett en Nokia 6100 fast med samma Bluetooth-mac-stöd som T68i.

Det är ju ett nytt år nu och jag tror att vi kommer se ett vägval från olika märkens sida att stödja öppen källkod såsom SyncML etc. Det kommer att bredda utbudet till isync (till mac) förhoppningsvis, men man vet ju inte om vissa märken är före eller efter förens nya produkter är presenterade. Det är ju konstigt om exempelvis nokia inte tar ett krafttag i bluetooth och syncML gruvan.
Den som lever får se

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-02-11 15:55
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Sten_n:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonas Levin:
T68i är kalas. Jag synkar med blåtand via iSync och iCal.

Blåtand, måsta man köpa det till Macen?

Har du inte en ny PowerBook 17" med inbyggd Airport eller kankse en 12" PB med den inbyggda funktionen så måste du köpa en adapter som du pluggar in i en av USB-portarna. Sen sköter Macen resten då programvaran redan finns i ´Jaguar´.

Själv har jag en t39 och är mycket nöjd. Den börjar bli lite gamal, men kalendern fungerar fint och likaså länken till macen(via en bluetooth adapter).

99mac har testat två styckern bluetooth->usb adaptrar.
D-Link DBT-120
och
Bluesmart

/arvid

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-02-16 17:37

Har ännu inte köpt någon.
Hur är det med strålningen på mobiler.

Finns det någon info och tabeller på detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-16 18:08

Tydligen minskar den direkta strålningen mot huvudet med 95 % om man använder headset (öronpropp). Hur det är med resten av kroppen vet jag inte...

[ 16. februari 2003, 18:10: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Sten_n:
Har ännu inte köpt någon.
Hur är det med strålningen på mobiler.

Finns det någon info och tabeller på detta.

Jajamen, här finns strålningsvärden på alla (?) mobiltelefoner som säljs i Sverige nu.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-02-17 01:03
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Tydligen minskar den direkta strålningen mot huvudet med 95 % om man använder headset (öronpropp). Hur det är med resten av kroppen vet jag inte...

Häromdan sa dom på tv att det är 100 ggr mindre strålning med snäcka.
Uppdrag granskning var det nog.

Tack för länk tipset Goldbeach

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 16:52

jag är också på jakt efter en telefon som är BILLIG, LITEN, och har smidig kalender... någon som kan jämföra hur det är att arbeta med nokias kalender vs. sonyericsson? de modeller som jag tittat på är nokia 6100 (alla funktioner jag behöver i ett mycket litet format) och S.Ericsson T68i (Den går att synka mot macen men jag vet inte om den är smidig i kalendern, och så är den aningen stor). Grejen är väl den att köper jag en Nokia 6100 så får jag betala grymt mycket pengar för storleken istället för funktioner. Jag har t.o.m. kollat en del på S. Ericsson T100 ( den har faktiskt det jag behöver, men jag har läst så dålig kritik dock). BESLUT ÅNGEST!

Ursprungligen av simonh:

jag är också på jakt efter en telefon som är BILLIG, LITEN, och har smidig kalender... någon som kan jämföra hur det är att arbeta med nokias kalender vs. sonyericsson? de modeller som jag tittat på är nokia 6100 (alla funktioner jag behöver i ett mycket litet format) och S.Ericsson T68i (Den går att synka mot macen men jag vet inte om den är smidig i kalendern, och så är den aningen stor). Grejen är väl den att köper jag en Nokia 6100 så får jag betala grymt mycket pengar för storleken istället för funktioner. Jag har t.o.m. kollat en del på S. Ericsson T100 ( den har faktiskt det jag behöver, men jag har läst så dålig kritik dock). BESLUT ÅNGEST!

t100 finns väl inte längre den heter numera t105 och är väl lite uppdaterad. 495spänn med comviq kontantkort är ju billigt. T610 borde man också kunna få för en billig peng!

Bevaka tråden