Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läge att köpa Mac Mini?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 12:13

Hej allesammans!

Är det läge att köpa eller inte? När sjutton kommer det en uppgradering egentligen, tippade på tå hela april-maj men nu börjar man ge upp.

Vill sätta upp ett mediacenter och en web/subversion-server så jag tror mac mini är perfekt

Ursprungligen av ivar:

Är det läge att köpa eller inte?

Verkar inte så.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-21 13:47

Har också funderat hela våren på att sätta upp en mediamaskin till vardagsrummet, men avvaktat då jag trott att det snart skall komma en ny mini.

Vore surt om man skaffade en mini i augusti och så kommer en ny i september...

Jag funderar också. Har funderat hela våren/sommaren...
Skulle köpa via grabbens studentrabatt men nu har han gått ut gymnasiet så nu måste jag vänta på den yngre grabbens CSN-kort...:cool:

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-21 14:31

Inga hintar nånstans när den nya Mac Mini dyker upp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 14:32

Tack mutant...buyersguide har sett ut så där i typ 6 månader (utifall du inte visste)

Jiba, ja eller hur! Kan tänka mig att nästa version kanske har bättre grafikkort och det vill man ju inte missa

BlackSmp, vet inte hur noga apple är med att följa upp om du faktiskt pluggar. Jag behöver bara skriva in ort och skola så får jag ~10%

Senast redigerat 2008-07-21 14:48

Har också väntat många månader på den eventuellt nya minin, jag får vänta ett tag till ser det ut som.

Det har nu gått 11,5 månader alltså nästan ett år sen den nuvarande minin släpptes, det är ganska länge.

Själv köpte jag just en mini C2D 2.0. Kanske inte ett strategiskt riktigt köpläge men billig dollar och kamrattransport från USA avgjorde. Femtusen pix är den lätt värd!

Vilar som många andra på hanen till uppdatering kommer.

Visst är dollan billig, som nämts. Men det blir nog inget dollar-race, bara för att en ny MacMini släpps.

Is i magen, Ivar. // Johannes

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-04 16:45

Borde inte någon hitta lite rykten kring uppdateringar? Jag saknar HD upplösning (inte upplösningen men riktigt format/signal) och HDMI/DVI utgångar. Känns inte kul att osta upp för en maskin som är gammal redan när man packar upp. Men mac mini som mediacenter kommer det ju att bli helt klart.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-05 11:46

Mini har ju DVI !

Jag förstår inte vad man ska ha en mini till som "mediaspelare" då den är mycket dyrare än allt annat på marknaden, popcorn, apple-tv eller kompakta ATX-mini moderkort.

Farsan har en mini (PPC) och den är ju några ggr långsammare än det som finns nu och snart dags för en uppgradering.

Jag tror inte Minin kommer få så många mer roliga funktioner som gör att man kommer se ut som en idiot om man köper en idag.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-08-05 12:57

många som tror att mac mini snarare kommer att läggas ner än uppgraderas med tanke på att dom knappt säljs alls i USA... iaf enligt mina två bekanta som jobbar i två olika apple stores i los angeles.

försöker inte starta ett rykte nu bara så ni vet, bara förmedlar det jag har fått höra och som jag tycker låter vettigt. jag är en av alla som gärna skulle se en uppdaterad variant med hdmi, bättre grafikkort och överlag mer prestanda.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-06 19:20
Ursprungligen av studiox:

Mini har ju DVI !

Jag förstår inte vad man ska ha en mini till som "mediaspelare" då den är mycket dyrare än allt annat på marknaden, popcorn, apple-tv eller kompakta ATX-mini moderkort.

Vad konstigt att en komplett dator med operativsystem är dyrare än ett miniATX kort ...

Popcorn kan man ju använda som dator också, det följer väl med OSX ?

Det har ju gått många rykten i omgångar om att MacMini ska läggas ner.
Men med tanke på "DellMini" precis kom med inbyggd Blu-Ray så kan man ju hoppas att Apple släpper en bättre version istället för att lägga ner.

Dell:en är ju underbart vacker men aldrig mer en PC för mig

  • Oregistrerad
  • 2008-08-06 23:43
Ursprungligen av obibobi:

Vad konstigt att en komplett dator med operativsystem är dyrare än ett miniATX kort ...

Popcorn kan man ju använda som dator också, det följer väl med OSX ?

SUCK!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 13:19
Ursprungligen av studiox:

SUCK!

mmm...

Jo det är klart, varför köpa en hel dator när man kan köpa en Apple TV som spelar typ två format???

Jösses...

Vore underligt om inte Apple mergade Apple TV och Mac Mini relativt snart...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-10 22:32
Ursprungligen av Simon Templar:

Vore underligt om inte Apple mergade Apple TV och Mac Mini relativt snart...

Tycker inte jag. Mac mini fyller sitt syfte på sitt håll. Möjligtvis att Mac mini får de funktionerna som Apple Tv har men inte mini:n.

Jag hade hoppats på en ny mac mini modell under apples special event tidigare i veckan men som jag anande så uteblev det. Antar att min eMac får arbeta ett tag till. Är det någon som har hört något rykte angående minins framtid?

Idag (2008-09-10) är det 400 dagar sen minin uppdaterades enligt macrumors.
Last Release August 07, 2007
Days Since Update 400 (Avg = 188)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-10 12:39

Vågar vi tro på en ny mini snart, det är ju oktober och allt. Eller vad säger ni?

Ursprungligen av Pilen:

Vågar vi tro på en ny mini snart, det är ju oktober och allt. Eller vad säger ni?

Med tanke på att minin har komponenter som vanligen sitter i bärbara datorer så är det nog ingen omöjlighet att det kommer en ny modell snart med tanke på dom nya bärbara datorer som troligen kommer på tisdag.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-15 21:09

Jag tycker Mac mini har varit rejält överpricerade en lång tid nu... (jämför med billigaste iMac'en!!) De borde i alla fall kunna blåsa upp Ram-minnet till max, slänga i en större hårddisk och sänka priset.

Se här vad man får i PC-väg för under 8000:-

ESPRIMO Q5030 C2D 2.26 2GB/160 DVDRW VB/XPP - ESPRIMO Q - Mer PC per tum.

Modernare chipset / äldre chipset
2.26GHz vs. 2.0
2GB vs. 1GB
160GB vs. 120GB
3 års på platsen garanti / 1 år garanti

För att få nästan samma konfig blir Mac mini:n 2000:- dyrare och ändå är den långsammare (2.0 vs. 2.26). Riktigt riktigt surt.:tveksam:

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-15 22:03

Jo det är verkligen dags att ta tag i minin nu, känns ju som om den kommer från järnåldern eller nåt hehe. Men, men, Apple hade väl helt enkelt inte tid att snickra ihop en ny mini nu, bara att hoppas att det dyker upp en vartefter. Nu har dom ju nya bärbara som dom kan sno nya fina komponenter ifrån så helt omöjligt ska det väl inte vara.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-15 22:53

Det kommer en ny och kommer ersätta Apple-TV med följande godis:

  • Geforce 9400M

  • Apple-TV Frontrow app

  • And one more thing... Blueray with Full-HD Decoding in DVDplayer

O:-)

Ursprungligen av Csoft:

Det kommer en ny och kommer ersätta Apple-TV med följande godis:

  • Geforce 9400M

  • Apple-TV Frontrow app

  • And one more thing... Blueray with Full-HD Decoding in DVDplayer

O:-)

Hänger inte riktigt med på om du är allvarlig eller skojjar, men det där sista med Blueray kräver (vad jag förstått) en större uppdatering av Operativsystemet. Det handlade väl om någon kärna eller något som skulle skrivas om och certifieras och tjosan-hejsan. Tror det var på Macrumors eller här på 99.se som jag läste det för ett tag sen

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-18 00:36
Ursprungligen av PeeMaN:

Hänger inte riktigt med på om du är allvarlig eller skojjar, men det där sista med Blueray kräver (vad jag förstått) en större uppdatering av Operativsystemet. Det handlade väl om någon kärna eller något som skulle skrivas om och certifieras och tjosan-hejsan. Tror det var på Macrumors eller här på 99.se som jag läste det för ett tag sen

Jag var högst "oseriös"

Ang Blueray så är det väll mest "dekryperingen" som inte finns någon lösning till osx... Att spela upp materialet fungerar däremot genom bla mplayer.. Blueray brännare och spelare finns redan till mac...

Jag gissar på att ny Mini och Mac Pro kommer till MacWorld i januari. Om de kommer med bluray eller ej vetifan. Det krävs ju OS-uppdatering för det, men om de gör det så lär väl MBP och iMac också få bluray, native eller som tillval.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-18 01:34

Ang. Blueray har jag sett någon kommentar någonstans om att Apple inte vill ansluta sig förrän licenskostnaderna sjunker.

Appropå Blu-ray, såg ni den här:
Amex Digital does what Steve won't, intros portable Blu-ray burner for Macs - Engadget

Kanske kan bli ett sjysst komplement till en Mac Mini!

Ursprungligen av tobiwan:

Appropå Blu-ray, såg ni den här:
Amex Digital does what Steve won't, intros portable Blu-ray burner for Macs - Engadget

Kanske kan bli ett sjysst komplement till en Mac Mini!

Ja, om man bara vill bränna Blu-ray. Spela upp film går likväl inte.

Bevaka tråden