Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lunarstorm inte längre någon succé

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Läste på SvD att Lunarstorm går riktigt dåligt och har tappat mer än 50% av besökarna och antagligen ännu mer av intäkterna:
Vinstras för Lunarstorms ägare

Ursprungligen av SvD:

Lunarstorm har ju gått ned gans-ka mycket i trafik och det har historiskt sett varit den lönsamma delen av verksamheten, säger affärsutvecklingschefen Fredric Gunnarson om resultatutvecklingen.

"Ganska mycket" är en underdrift. Lunarstorm, som hade 1,1 miljon unika besökare per vecka i början av 2007, tappade halva sin trafik under årets lopp och raset har fortsatt 2008.

Är det Facebook eller andra sajter som tagit över? Eller är det ett förändrat sätt att använda nätet?

Jag tror att sajter som är kunskapsrelaterade - dvs sajter som innehåller svar (eller kan ge snabba svar) när man söker information eller har problem - kommer nog alltid vara intressanta. Särskilt eftersom dom hela tiden blir större med mer relevant information och samtidigt skapas historiska arkiv (vilka lösningar finns på inte längre relevanta problem, t ex OS9 eller Photoshop 6 etc).

Sajter som bygger på att man värvar sina vänner och tävlar i vem som kan flest länder eller vem som kan flest biotitlar kommer nog alltid vara "flugor".

Håller ni med?

99mac kommer sannolikt att överleva en hel drös av dessa typer av siter (Lunarstorm mfl).

Facebook,myspace,windows live med mera, det kryllar av community siter, ja de är flera, om man skulle använda ordet "fluga" så tror jag att siter/tjänster kommer och går men 99mac består...:)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-30 05:56

Kidsen verkar bo på Bilddagboken numera.

Yes!!

Inget konstigt alls för oss som har barn, dom växer upp och får andra intressen och drar därmed vidare - för vissa tänkbara målgrupper så suger det *gamla*, dvs. Lunarstorm.

Facebook tror jag på. Strax efter den boomen så släppte Lunarstorm "pro" gratis, som folk förut fått betala en del för. Men det hjälpte inte.

Lunar har haft sina glansdagar.

Flavour of the month-tänket slår igenom här.
Det gäller att hänga på det som är hippast för stunden, Lunarstorm är en föredetting nu.
Kidsen flyttar vidare och vidare och vidare tills de blir äldre och inte orkar längre. Så det gäller att vara den sista stationen och där tror jag Facebook har en stor vinnarpotential.

Det svänger snabbt på nätet. Lunarstorm har i.o.f.s. varit segare än normalt.
Facebook och Myspace är bara ett minne blott inom en snar framtid. YouTube stannar dock p.g.a. rörliga bilder. En fet konkurent bör dock dyka upp snart tycker man - en som folk faktiskt känner till.
Om 5 år så kommer vi att skratta åt blogghysterin :-D. Att blogga då anses töntigt. Det svänger. Snabbt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-30 09:47

Hej Lunarstorm.

Välkommen till internet!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-30 09:53

Facebook tror jag kommer klara sig, där hänger inte enbart ungdomar utan även äldre. Grupper med samma intressen och som ger gemenskap, och det är ett lätt sätt att uppdatera sina vänner på när man är ute och reser. Jag tror Facebook kommer hålla ett bra tag till i alla fall.

Facebook har dock bromsat in rejält senaste sex månaderna. Förut haglade uppdateringarna och bilderna in - nu är det betydligt mer sällan man ser någon vara aktiv. Och när folk blir mindre aktiva så finns det inte lika stor poäng med att logga in.

  • Medlem
  • 2008-08-03 15:12
Ursprungligen av Björnström:

Facebook har dock bromsat in rejält senaste sex månaderna. Förut haglade uppdateringarna och bilderna in - nu är det betydligt mer sällan man ser någon vara aktiv. Och när folk blir mindre aktiva så finns det inte lika stor poäng med att logga in.

Håller med precis! Jag tror inte på en bestående framtid för Facebook.

Jamenvaf..., Facebook? Jag är 41, går till FB, söker lite och hittar TRE kompisar från förr. Ingen av dem är ngn jag känner för att utveckla ngn djupare relation med.

Sökte från Skolan, hittade ingen. Jobbet likaså. Sökte på namn och hittade två, sökte på Ort och hittade en ; Summa Tre.

Sedan sitter man och håller på med helt infantila saker "Hubba Bubbah har skickat dig en fjollig prarsolldrink", "Hubbanullah har gett dig ett vampyrbett!"
Det händer ju liksom inget mer än pseudohändelser... klart folk tröttnar och drar vidare.

Som Björnström säger; det är sajter med ett innehåll, där det utvecklas och där man lär sig något som frodas och växer. Resten kan hoppas bli som hitlåtar på radion, de dör snabbt.

Hmmm ja ä 45 år och har 160 vänner på Facebook ( dock många av den yngre generationen)
Lunarstorm har tappat framförallt till Facebook de är dom som är över 20 som går dit dom under använder bilddagboken (som Lunar äger numera) men allt som allt upplever jag att communities användandet har gått ner. MSN användandet ligger i topp man chattar inte längre via gästböcker på communities utan direkt istället.
Detta är min uppfattning som är helt ovetenskaplig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-03 10:17

lunarstorm var ju för barn, de kan man inte utesluta även om det fanns äldre som hängde där med... det är en sak som äcklar mig dock, på lunarstorm, så kan man ladda upp bilder, men de undersöks alltid, om en 11 årig flicka lägger upp en bild där hon står halvnaken så tas de bort, på bilddagboken, som är ungarnas ghetto idag (vilket det inte skall få vara enligt mig) så kan sådana här kort spridas fort, jag blir äcklad när jag ser det här, när barn försöker se vuxna ut, pratar framförallt om tjejer, och de tillåts i den utsträckningen, såg igår en 13 årig tjej där som visade sig olämpligt och man ser kommentarer ifrån 35 åriga killar.... är inte det sjukt?

jag tror att när internet är så stort som de är idag bland barn, om man jämför med för 10 års sedan, så måste man ha mer koll, internet är inte en fantasivärld, den kan nå verkligheten också, det förstår inte barn som söker bekräftelse. Det är faktiskt via internet som pedofiler utför sina dåd idag, så som sagt mera koll, communities skrämmer mig angående de låga åldrarna samt att de ej kollar korten barnen lägger ut

Nja jag jobbar med marknadsföring av 18 års disco bla och under lunarstorms storhetstid så nådde 2/3 av vår målgrupp på 18-21år, men det kanske är barn för dig. Idag finns dessa på Facebook framförallt.
Håller med om att lunar hade bättre koll på bildmaterial än vad bilddagboken har.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-03 12:49

Jag börja hänga på fd Stajlplejs, numera Lunarstorm på 90-talet. Efter ett par år så tog jag ett uppehåll och sedan år 2000 blev jag medlem i nuvarande Lunarstorm. Har sett hur det har utvecklats och gått upp och ner i populäritet. Har sett hur funktionerna har förändrats med vad som är aktuellt. Men på senare år så har jag tappat intresset och använder inte många funktioner. Man får nya intressen och använder internet på andra sätt. Men jag är imponerad över hur länge Lunarstorm har varat.

Vad är det då som ska ta över? Eller har socilanätverkssidor gjort sitt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-03 17:04

En sak att notera är att för den stora massa av Internetanvändande amerikaner med flera har denna vågen (med Facebook, MySpace etc) varit något helt nytt. Vi svenskar däremot har redan haft liknande sajter länge, sedan 2000-talets början har Lunarstorm med flera varit välkända begrepp hos de flesta i målgruppen.
De som under Lunarstorm (Websidorna, Playahead m.fl.) storhetstid, ca 2002, var som aktivast där (14-15-åringar) ingår idag i Facebooks målgrupp och är redan vana vid idén.
Huruvida detta inverkar på svenskarnas beteende vet jag inte. De kan ju både bli mer positiva eftersom de känner igen det, eller så har de en viss skepsis mot sådana saker.

Själv ingår jag definitivt där/lobStar född -88, samma namn på LS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 10:04

Min systerson håller till på något som heter PA... eller Playahead...

Stajl.ml.org, det var tider det

SLAF !

(Lokal Community för folk i Mark (Skene, Kinna etc))

Tror tyvärr att det komemr att drabba 99 också någon gång i framtiden, allt som krävs är att någon/några av de drivande försvinner till annat eller tröttnar.

Det är bara att se på MacNytt, hur många av oss var det inte som hängde där innan Patrik blev sjuk? Sedan fanns det ingen riktigt drivande/samlande kraft kvar...

Hoppas förstås att det dröjer!

  • Oregistrerad
  • 2008-08-04 13:22

Det intressanta är ju vart besökarna tagit vägen. Sen kan man ju diskutera om det är så att Lunarstorm har blivit otroligt dåliga, om någon annan är otroligt bättre, eller om det helt enkelt är beteenderelaterat.

Jag läste nånstans att 97% eller nått i den stilen hade ett LS konto som gick i grundskolan. Antalet sidvisningar som LS har/hade i relation till besökarna var ju otroligt grymt, detsamma med tiden online (Detta i jämförelse till ALLA andra communitys, dom smiskade allt)

Jag tror inte att LS tappat så många besökare, dom har nog mest tappat FREKVENTA besökare. Detsamma har ju hänt FB.

Bloggandet tror jag inte kommer dö, däremot kommer nog majoriteten av "first time" bloggers att dö ut. Att skriva dagbok är inget nytt i sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 13:57

Jag använder Facebook mycket, för att det är lätt att hålla kontakt med folk och se vilka universitet (skolor) de har gått eller går nu. Nu är jag i Tokyo (sedan september förra året, åker hem om 3 veckor) och det är otroligt värdefullt att kunna "prata" med vännerna i Sverige, Japan och de som har åkt hem till sitt hemland.

Nu går ju det att göra med chattklienter och mail (och brev), men det är snarare att se lite bilder på vad som hänt och kunna prata om det på ett lätt sätt som är grejen. Tex att kunna se vad som hände på den där festen man inte gick på. (Detta går såklart också via mail osv, men det är otroligt lätt att bara ladda upp några bilder, sedan kan kompisarna kommentera dom snabbt, lätt, enkelt.) Jag tror målgruppen är universitetsstuderande, men nu har en massa andra grupper blivit medlemmar (min mamma 53 år, min syster 15 år tex)..

Det jag tröttnar mest på är allt "ge ett hallon till dina vännder 50 cent", "Henrik har slickat på din hand, ge igen genom att skjuta vatten på honom" och att man då måste installera någon applikation som ska veta allt om ens profil.. Schack är rätt skoj dock..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-08 16:18
Ursprungligen av doomas:

Jag använder Facebook mycket, för att det är lätt att hålla kontakt med folk och se vilka universitet (skolor) de har gått eller går nu. Nu är jag i Tokyo (sedan september förra året, åker hem om 3 veckor) och det är otroligt värdefullt att kunna "prata" med vännerna i Sverige, Japan och de som har åkt hem till sitt hemland.

Jag är också "utvandrare" och jag håller med om att det är praktiskt att kunna hålla koll på vad som händer i mina vänners liv. Man orkar inte sitta och författa email till alla, men det kan ändå vara kul att läsa om vad de sysslar med.

FB är också praktisk som adressbok iom att de flesta har sina mobilnr och aktuella mailadresser där.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-04 15:39

Till skillnad från många här så har jag faktiskt sett en ökning i den mer "intressanta" typen av Facebook-användande; alltså bilduppladdningar, information, kommunikation och sånt, snarare än kedjebrev, applikationsspam och sådant som dominerade Facebook-användandet tidigare.

Anledningen till Lunarstorms nedgång tror jag beror på att Lunarstorm, medvetet eller inte, har ett mycket tydligt tonnårsfokus, och folk blir ofrånkomligen äldre och mognar, vilket gör att de så småningom söker sig någon annanstans. Att Lunarstorm har en så utpräglad tramsig känsla tror jag också är något som leder till förhållandevis kort livstid för användarna. Att Lunarstorm dessutom tar betalt för var och varannan funktion, när främsta konkurrenterna inte gör det, hjälper nog inte heller till.

Personligen tror jag Facebook kommer att stå sig mot andra sociala nätverk, då den har ett mer neutralt förhållningssätt till sina användare. Tvärtemot Lunarstorm och många andra så uppmuntrar inte Facebook en viss nivå av tramsighet, flörtighet eller något annan särskild nivå eller typ av användande.

Ursprungligen av Jogin:

Till skillnad från många här så har jag faktiskt sett en ökning i den mer "intressanta" typen av Facebook-användande; alltså bilduppladdningar, information, kommunikation och sånt, snarare än kedjebrev, applikationsspam och sådant som dominerade Facebook-användandet tidigare.

Jag instämmer. Tidigare så ägnade jag större delen åt Facebook-användandet till att tacka nej till inbjudningar om diverse applikationer. Numera är det kul att logga in och titta på bild-, status- och inläggsuppdateringar från vänner som jag inte träffar allt för ofta. Jag har rensat bland mina vänner; de jag är ointresserad av har jag tagit bort.

/c

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-05 13:32
Ursprungligen av Christian Å:

Jag har rensat bland mina vänner; de jag är ointresserad av har jag tagit bort.

Det har jag velat gjort länge nu, känns lite "elakt" bara att "dumpa" folk sådär så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Nåt tips?

  • Oregistrerad
  • 2008-08-05 00:56

Jag håller inte med dig Jogin.

Du menar alltså att Lunarstorms alla miljoner användare på 6 månader helt plötsligt blivit för gamla, alla kategorier. Låter inte så genomtänkt.

Facebook har ingen neutral inställning, dom ÄGER ditt innehåll och kan göra precis va faan som helst med det - Ingen betalar 1.55 Miljarder (Inte ens MS) för 1.6% av aktierna om företaget inte kan tjäna pengar på sina användare.

FB uppmanar till massor av tramsighet och många av applikationerna på FB är fulla av spam.

Bevaka tråden