Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

T68i och vilket telefonformat i Adress Book?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder med framgång min T68i, blåtand och adressboken. Jag har kopplat telefonen och adressboken så att när någon ringer min mobil så poppar det upp ett fönster i adressboken.

Allt är fine och dandy så när som på en sak. Jag har valt att skriva in mina telefonnummer med landskod, så att jag kan ringa dom enkelt när jag är utomlands. Jag har alltså matat in Mamma Ace mobilnummer som +46 733 XXX XXX. Men, när hon ringer känner inte Adress Book igen hennes nummer utan meddelar att Unknown + 0733 XXX XXX. Har jag glömt nån fiffig inställning som gör att jag kan ha kakan och äta den? Jag vill se vem som ringer i Adress Book och jag vill lätt ringa mina vänner när jag är utomlands?

Jag tror faktiskt inte det går att få det som du vill. Jag har inte lyckats i alla fall.

Ett tips är att lägga in telefonnummer två gånger. En med +46733xxx och en 0733xxx för varje nummer.
Ciryon

True. Det funkar att göra så. Känns som en lite för ful kludge att lägga in alla nummer som dubbletter. Är jag en duktig människa kommer jag maila Apple och lämna ett önskemål för nästa version.

[ 06 November 2002, 12:10: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

prova att skriva 0046XXXX istället för +46XXXXX

kanske fungerar?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-06 05:08

Testade precis. Funkar bra för mig, telnumret i +xxxxxxxxxxxx format och att ringa från inrikes.

Eftersom jag är i Indonesien verkar det som problemet inte ligger i Mac OS X/Address Book utan snarare i CallerID hos din operatör/svenska telesystemet...

Tror också att telias sätt att använda cid/clip spelar roll.

Det går att skriva in nummret i adressboken så att den kopplar till rätt post genom typ +46 (+0) 8 xx xx xx, eller dylikt, men telefonen (t68i) ignorerar om man använder paranteser eller andra tecken så det funkar inte iallafall.

Tror inte det går att fixa förrän det finns ett eget fält för landskod och ett eget för riktnummer inklusive ett alternativ att ta bort nollan i riktnummret.

Varken SyncML eller vCard verkar ha stöd för detta dock, då skulle det väl redan funka.

Någon som vet bättre hur det ligger till?

1
Bevaka tråden