Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fem nya från Nokia!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nokia har precis presskonferens och Mobil skriver att Nokia presenterat fem nya mobiltelefoner:

Nokias presskonferens i München pågår och totalt visades nio nya mobiler och tillbehör. Bland annat visades en ny kommunikator upp.

Här kommer en kort presentation av de nya telefonerna:

Nokia 6800
En ny kommunikator med inbyggd digitalkamera, färgskärm förstås, GPRS, FM-radio, Java, MMS mm.
Vikt: 122 gram
Nokia 6800 kommer att börja säljas under första kvartalet 2003.

Nokia 6100
Den minsta GPRS-telefonen på marknaden enligt Nokia. Väger bara 75 gram och är också en trippelbandstelefon.
Kommer att börja säljas före årsskiftet.

Nokia 8910i
Samma telefon som 8910, men här också med färgskärm.

Nokia 7250
Inbyggd kamera, väger 92 gram och har förstås färgdisplay.

Nokia 5100
MMS, trippelband, GPRS, 104 gram, högtalare, FM-radio, kalorimätare och dessutom stöttålig.

Dessutom lite tillbehör, bland annat en digitalkamera och en övervakningskamera.

Mer info på ingående...

Här är telefonerna med länkar och bilder:

Nokia 6800

Nokia 6100

Nokia 8910i

Nokia 7250

Nokia 5100

[ 04 November 2002, 14:37: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Jag kände mig tvungen att skriva detta inklägg, för att få "Dagens diskussioner" se normal ut igen. Länkarna gör att sidan blir mongo.

När jag ändå är igång, kan jag passa på att skriva något vettigt också:

Jag tycker Nokia är helt rätt ute. De lyckas så mycket bättre än Ericsson. Nokia fulkommligt öser ut nya telefoner på marknaden, nya telefoner presenteras näst intill varje månad. Modellerna som presenteras idag sägs också finnsas på butikshyllorna detta redan detta år! Helt rätt, produkterna ska finnas att köpa inom en kort tid efter att de presenteras.

Nokias produktutveckling måste vara tusen gånger effektivare en Ericssons. Ericsson traglar fortafrande med P800 som de inte lyckets göra färdig ännu, Nokia har hunnit släppa ett tiotal produkter sedan dess...

/M

Jag ändrade mig och tog bort hela inlägget som gjorde dagens aktiva mongo - det som Martin skriver om.

6800 var väl den egentligt enda revolutionerande enheten.

Smart (?!) system för input..

Nokia 6800 verkar vara en riktigt trevlig telefon. Nokia lyckas alltid överraska med nya obeprövade tekniska lösningar.

5100 ser ut att bli en billig "ungdomstelefon", men den har rätt fräck design.

7250 är också rätt nyskapande. Snygg design metall?, och inbyggd kamera.

Grattis Nokia, jag är imponerad!

/M

Jag måste också säga att jag är imponerad! 6800 är den riktigt stora nyheten, men man kan inte begära revolutioner varje gång och de andra nyhterna är inte så dumma dom heller. 7250 ser snygg ut såhär vid en första anblick, trevligt med en kameramobil som inte är en tjock klump. Nokia har helt klart flyttat fram positionerna. Nu åter står bara en sak till: att de leverar i hyfsat tid också!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-04 15:32

Game, set, match - Nokia!

Dom vet vad dom gör och det nya sortimentet är både imponerande och stärkande för marknaden. Här finns det framtidstro!

Dock ingen kamera i 6800 som mobil.se skriver, men den ser riktigt läcker ut! Men risk för rappel med "luckan" på den.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-04 18:48

Dessa modeller skulle ju inte komma ut förrän första halvåret 2003.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-04 18:53

Jag skulle INTE vilja jobbar på SonyEricsson idag! Vilka spik i kistan.

N-gage

Denne då ?+ Är det nåt som presenterats innan ?

Nokia N-Gage™ mobile game deck

/ d

[ 04 November 2002, 19:23: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-04 19:21

Lilledanne, var hittade du den? Den var ju urgrym. En gameboy och telefon i ett!

Längst upp på denna sidan

/ D

  • Oregistrerad
  • 2002-11-04 19:45

Hittar INGEN information om Nokia N-Gage™ på deras site... Skumt!

Står lite luddigt i ett av de många pressmeddelanden som släpptes idag. Inga konkreta grejer, men ändock lite information:

As an initial step in the converging trends in enabling technologies, and also in devices, Nokia will introduce the first game optimized device in its mobile game deck category, the Nokia N-Gage(TM) mobile game deck device, together with branded game titles from top games publishers and developers in February 2003. The Nokia N-Gage(TM) mobile game deck will run on the Nokia Series 60 platform and the Symbian OS (Operating System).

/M

ja det var en en helt ok nyhets släpp. färg skärm och ny design... Därför tror jag att nokia kan släppa som de lovar, lite ändringar men på det som syns.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-04 20:34

Blåtandsstödet blir jag inte riktigt klok på. Någon annan som blir klok på vilka som har och inte har blåtand?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Blåtandsstödet blir jag inte riktigt klok på. Någon annan som blir klok på vilka som har och inte har blåtand?

Näe, jag blir inte heller klok. Är lite rädd för att detta är smolket i glädjebägaren (eller hur nu tusan man säger det , dvs att Nokia inte alls har något bra bluetoothstöd i sina nya nallar....

[ 04 November 2002, 21:13: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-04 21:15

Adrian, jag tror du har rätt, dessvärre...

Fast jag ahr ett svagt minne av att de ändrade specifikationerna då de hamnade på den svenska siten...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-04 21:23

8910i har iofs blåtand, men känns "lite" dyr...

Tidigare så visade jag på de nya nallarna, men Nokia presenterade ju faktiskt mer än så:

Nokia Music Stand

Nokia 2100

Observation Camera

Camera Headset HS-1C

...och till sist har vi den redan nämnda N-Gage™ mobile game deck som vi inte vet som mycket om, det kan ju bli en hit eller en riktig flopp...

Hoppas på en ny sorts Gameboy (som NIKKE sa ovan)! Spel från Sega kan bli bra.

http://press.nokia.com/PR/200211/880103_5.html

[ 05 November 2002, 00:00: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Observation Cameran var ju riktigt ball..
Begär bilder via SMS el sätt den på motiondetection o den drar MMS/email med bild..

Förmodar att den drivs på ett eget abb dock, vilket inte är så ball..

Nokia är mycket mycket duktiga. Förhoppningsvis medför detta att övriga tillverkare också kommer med nya innovationer. Det jag hoppas på är att telefonerna ska bli mer kompatibla med varandra. Till exempel kunna skicka kalender händelse från Sony Ericsson till Nokia eller tvärtom. Eller kunna synca ALLA telefoner med iSync.

Kul också med MMS. Det är väldigt fräckt faktiskt. Just nu är det gratis att skicka MMS med Vodafone. Om den man skickar till inte kan ta emot MMS får mottagaren ett SMS med länk till MMSet på internet istället.

Ciryon

Nu har Mobil postat en artikel med första intrycken kring var och en av de nya produkterna (förutom den halvskumma N-Gage):

http://www.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=5837&sid=1

Uppenbarligen är kameran i 7250 endast för MMS vilket ju var synd. Inga kommentarer alls om Bluetooth tyvärr.

Nokia Music Stand får dålig kritik. Tydligen ska ljudet vara välldigt tunt, plastigt och billigt.

Läs artikeln på norska IT-Avisen.

Läs IDGs artikel om artikeln.

På tal om IDG, gissa om det blossade upp ett Nokia vs (Sony)Ericsson-krig som vanligt? Onyanserat, osakligt och ogenomtänkta diskussioner, precis som det brukar vara på IDG.se...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-05 20:27

Vad är licenspengarna på blåtand?

Jag tycker det är aningen skumt att blåtand bara finns i en av telefonerna, vad jag kunnat få fram igår.

Funderade på om det är att Nokia inte vill ge pengar till Ericsson.

Bevaka tråden