Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

esata eller FW800?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej, har sökt men inte riktigt funnit.

Ska skaffa mig en extern disk till min MacBook Pro. Den kommer först och främst fyllas med bilder som bearbetas i Lightroom och Photoshop. De ska vara snabbt och stabilt, det är mina enda krav.

Som jag förstått det ska SATA vara snabbare än Firewire 800?

Om så är fallet, vilket kort ska jag köpa till datorn?

Finns det några nackdelar med SATA?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 20:17

eSATA resp. eSATA II är som gränssnitt betraktat 1.5 resp. 3 gånger snabbare än FW800. Det har dock inte allt för stor betydelse för hur snabb hårddisken blir. Det är oftast bara några få MB/s till eSATAs fördel. Då det ju är betydligt fler datorer som har FW portar än som har eSATA/expresscard-portar så kan ju andra låna hårddisken bra mycket enklare med FW men fortfarande rätt snabbt.

Tack för ditt svar!
Någon utlåning blir det aldrig tal om då det kommer vara min arbetsdisk. Man vet ju iofs aldrig om datorn pajar/försvinner och då kan det ju vara vara bra om de går snabbt o lätt.

En fördel me eSATA är priset jämfört med FW800.

Måste fråga igen om det finns några nackdelar med SATA?

Vilket av gränsnitten belastar datorn mest?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-25 00:46

eSATA är i så fall att föredra. Det drar lite mer cpu än FW800 men båda drar lite (rel. USB t.ex.). Annars så om du har en riktigt snabb disk så gör det faktiskt lite skillnad. Jag har sett uppåt en 20% till eSATAS fördel även fast ingendera buss är mättad. Det är då mest skrivhastigheten som är snabbare. Om du mot förmodan skulle välja en portabel disk så är väl fw att föredra då den kan försörja disken med ström, något som eSATA är oförmöget till. Så sammanfattningsvis: eSATA ÄR snabbare om än inte så mycket oftast men har nackdelar som kompatibilitet och ingen strömförsörjning.

Ursprungligen av sodemus:

Om du mot förmodan skulle välja en portabel disk så är väl fw att föredra då den kan försörja disken med ström, något som eSATA är oförmöget till

Du syftar på en 2,5a då va? 3,5or kan väl inte ta ström via FW800?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-25 09:01

Har man möjlighet till det och vill ha prestanda är eSATA att föredra.
Som Sodemus skriver är det snabbar men det beror även på vilken hårddisk du väljer.
Det ska vara en snabb med mycket cache. Ev en raid-disk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-25 12:27

Mm, det stämmer. De allra flesta flesta 3,5" hårddiskar kräver mer än 14W. Jag har sett någon som mbp 15" klarade strömförsörja genom FW800 men den tillverkas inte längre. Tror det var något suspekt (?) märke typ Wibetech eller nåt.

.. vill bara inflika att Wiebetech:s produkter är state-of-the-art. Okänt måhända, men definitivt inte skräp. http://www.wiebetech.com/home2.php

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-25 15:29

Wiebetech var det alltså. Intressanta produkter. Ja, får hoppas att de är state-of-the-art! De var inte nådigt dyra! Antagligen tänkt som proffsutrustning.

Edit: Hur funkar en kombinerad usb/esata-port förresten?

Tack för era tips o synpunkter.

Nu blev de en WD MyBook Studio 500.
Har än så länge bara kört den i FW800 då jag inte äger ngt eSATA-kort.
Vilket rekomenderas till en MBP?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-12 10:25

Jag har detta, fungerar bra både till OS X och XP.

SDM ExpressCard eSATA 2P (Sil3132 SATA II 300 Mbps)
Komplett.se - SDM ExpressCard eSATA 2P (Sil3132 SATA II 300 Mbps)

Ursprungligen av Creops:

Jag har detta, fungerar bra både till OS X och XP.

SDM ExpressCard eSATA 2P (Sil3132 SATA II 300 Mbps)
Komplett.se - SDM ExpressCard eSATA 2P (Sil3132 SATA II 300 Mbps)

Tack för tipset.
Har sett att vissa kör med bra mkt dyrare kort, vad är poängen med det?

En fråga till: När ja kolla manualen till min WD MyBook Studio 500 stod det att man skulle stänga av datorn innan man kopplar in/ur disken, är det sant?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-12 12:09
Ursprungligen av ill_chrill:

Tack för tipset.
Har sett att vissa kör med bra mkt dyrare kort, vad är poängen med det?

En fråga till: När ja kolla manualen till min WD MyBook Studio 500 stod det att man skulle stänga av datorn innan man kopplar in/ur disken, är det sant?

Dyrare kort har ofta dyrare chip i sig. Det där billiga kortet har ett SIL-chip, vilket inte alls är särskillt bra. Det tar både mer resurser av CPUn för att sköta IO, samt att det inte alltid är lika stabilt.

Dyrare brukar alltid vara bättre.

Ursprungligen av Creops:

Jag har detta, fungerar bra både till OS X och XP.

SDM ExpressCard eSATA 2P (Sil3132 SATA II 300 Mbps)
Komplett.se - SDM ExpressCard eSATA 2P (Sil3132 SATA II 300 Mbps)

Jaha, försökte mig på detta lågpriskort. Något besviken, inget händer.
Hur långt in ska kortet eg? Jag vågar inte trycka mer.
Har installerat drivrutinen

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-12 11:25

Bara du avmonterar disken innan du kopplar ifrån den så är det inget problem.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-14 23:35

Det ska ganska långt in, det klickar till lite och fastnar där inne, sen får man trycka till det igen för att få ut det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-03 10:46

Fick du igång det där SDM-kortet? Nån som provat att köpa ett eSATA ExpressCard på ebay från Hongkong eller nåt? Ganska billigt där oxå.

Ursprungligen av c5j:

Fick du igång det där SDM-kortet? Nån som provat att köpa ett eSATA ExpressCard på ebay från Hongkong eller nåt? Ganska billigt där oxå.

Det är inte det att det inte funkar för de gör de. Problemet är nog själva passformen. Man vet inte riktigt hur långt/hårt man ska trycka i det och om man rör vid bordet så hoppar det ut igen.

Är själv sugen på ett nytt men man vet ju inte om det sitter bättre.

  • Medlem
  • 2008-08-21 21:24

Har köpt en sådan här Oyen Digital: 2.5-inch eSATA, FireWire 800/400, USB External Enclosure

Wiebetech har den också men inte till samma pris.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-02 19:28

Här finns en sida som uppdateras gällande eSATA kort för MBP

http://www.xlr8yourmac.com/feedback/express34_card_reports.html

Personligen tycker jag att FW är överlägset pga porten redan finns på min MBP (2007). För att få extrem prestanda så räcker ändå inte MBPn till och FW kan man chaina väldigt smidigt. Tänk på att för att komma upp i eSATA siffror, måste du ändå ha en RAID lösning eller ha flera diskar kopplade på bussen samtidigt.

Om jag som nu har en Western Digital Studio med både FW800 och SATA. Visst är väl SATA snabbare än FW800?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-05-03 09:23
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Om jag som nu har en Western Digital Studio med både FW800 och SATA. Visst är väl SATA snabbare än FW800?

Sata är snabbare ja.

Har nu fått mitt Expresskort med SATA. Jag har en likadan extern hårddisk som ill_chrill. WD My book Studio med en 7200rpm 16mb cache.

Jag skulle ha läst tråden bättre innan jag köpte kortet. Har nu testat överföringshastigheten med SATA, FW och USB.

Extern till dator (MBP 2.2 mid 2007, 120gb 54000rpm) med 4,36gb iso fil--> USB: 2.20 min, FW800: 2,20 min och SATA 2,00 min.

Åt andra hållet. USB: 2,48 min, FW800 2,10 min och SATA 2,10 min.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-05-06 16:20

men dom siffrorna beror ju mycket på din interna HD och den är ju ganska slö.
vad du möjligen kan få fram bättre är att ta en 120GB fil som ligger på en extern och dublicera den. Då blir ju all trafik endast mot den disken.

Ja, den är ganska så slö, det är jag ganska medveten om. Det får bli en 7200rpm-disk så småningom. En 10000rpm vet jag inte om man vågar istallera. Kanske för varm.

Oj, en 120 gb fil. En sådan har jag inte. Men du menar att den inte dubliceras genom datorn, och inte använder den interna HDD´n i datorn?

(har nu testat detta, och då jobbar ju samma disk.. skicka-->skriva-->skicka-->skriva osv. Synd jag inte hade två likadana WD My Book Studio. Det är ju SATA jag vill kolla speciellt)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-06 19:28
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Ja, den är ganska så slö, det är jag ganska medveten om. Det får bli en 7200rpm-disk så småningom. En 10000rpm vet jag inte om man vågar istallera. Kanske för varm.

Oj, en 120 gb fil. En sådan har jag inte. Men du menar att den inte dubliceras genom datorn, och inte använder den interna HDD´n i datorn?

(har nu testat detta, och då jobbar ju samma disk.. skicka-->skriva-->skicka-->skriva osv. Synd jag inte hade två likadana WD My Book Studio. Det är ju SATA jag vill kolla speciellt)

Du kan köra XBench som används av andra test sajter. Funkar säkert fint för dina tester.

http://www.xbench.com/

Nu vet jag inte vad du skall använda disken till men vanligt är väl att man laddar ner prylar direkt till den externa disken. Då kommer du säkert att märka att det går lite fortare, kanske beroende på din hastighet på bredbandet Om du skulle köra exempelvis torrents eller iaf ladda ner flera saker samtidigt kommer du säkert att märka av den bättre prestandan. Speciellt stor skillnad är det jämfört med USB som är väldigt dåligt på att hantera flera samtidiga nedladdningar. Där är FW och eSATA riktigt bra och man kommer upp i fina hastigheter.

Ja har kört KONA systemtest på mina externa diskar
Körde inställningarna från den där långa tråden här med tester.

Får ca:
60MB/s med FW800
80MB/s med SATA

Nu e de här inte så vetenskapligt eftersom diskarna inte va tomma

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-05-06 17:26

Spelar ingen roll hur stor filen är, gör en diskimage på, kanske 2-10GB då. bara så den får jobba lite.
Vid en dublicering på den externa disken så används inte den interna, men datan går genom kablarna så då får du reda ungefär hur snabbt varje interface är.

Har också kört testet:

Interna HDD 5400rpm
Write: 26,5 MB/s
Read: 26,7 MB/s

Externa My book studio 7200rpm

SATA:
Write: 63,6 MB/s
Read: 73,7 MB/s

FW800:
Write: 53,2 MB/s
Read: 70,2 MB/s

USB 2.0:
Write: 25,4 MB/s
Read: 32,8 MB/s

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-08 12:27

På vilket sätt känner du att du gjorde ett dåligt köp, Pierre?

Ville du sett en större prestandaskillnad?

Bevaka tråden