Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone eller Sony Ericsson Xperia?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iPhone eller Sony Ericsson Xperia?
Har alltid använt Sony Ericsson. Provat flera märken men kommer hela tiden tillbaka till Sony Ericsson för deras logik, bra menyer, bra batteritid och smarta funktioner. Införskaffade en macbook för ca 1 år sedan och älskar den.

Har nu en SE K750i och känner det är dags att skaffa en ny mobil. Frågan är om jag ska köpa en iPhone eller Sony Ericsson Xperia som lär vara den telefon från SE som är mest lik iPhone. Vad är era argument?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-02 15:45

Xperia har inget med någon tidigare SE att göra. Det är en Windows Mobile telefon. Närmast att jämföra med t.ex. en HTC. Den har alla önskvärda funktioner, men själv så är jag inte så förtjust i WM. Har själv haft en HTC 3600 med WM6, vilket jag upplever som extremt segt och inte väldigt användarvänligt. Jag var t.ex. tvungen att stanna bilen för att få i väg ett SMS.

Jag har faktiskt testat Xperian och det jag gillade bäst var navgerings/scroll-funktionen som består av en fjomp som känner av hur man glider fingret och scrollar dit man vill. Sämt (förutom att det är en Windows-telefon) tycker jag att de fattiga 'exposé-lookalike'-funktionen är, de ska se ut som en kortlek, men istället för att ta de verkliga programen så är det icke så snygga bilder av dem som tar tid innan de laddas klart, dåligt förklarat av mig...

Jag skulle ta iPhonen varje dag, men det finns fördelar med Xperian, det är att den kan köra flera applikationer samtidigt, den är förmodligen lättare att använda som internetuppkoppling med laptopen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-02 19:29

Jag har precis bytt från WM6-mobil till en SE W960 och jag skulle vilja påstå att jag har bytt upp mig rejält. Visst den nya har inte inbyggd gps men det ser iaf inte jag som ett hinder, jag är hur som helst så ruskigt nöjd att mitt iPhone-begär har börjat lägga sig en aning.

Jag känner igen det där med att stanna bilen för att skicka ett sms, eller stanna bilen för att få igång blåtanden, eller stanna bilen för att boota om hela telefonvraket för att kunna få igång navigatorn.........

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-08-02 21:53

efter att bara ha pillat lite på iPhone och bara sett Xperia på video så säger det nästan sig själv att iPhone verkar vara det kloka valet men det kan bli något spännande med Xperia (experiment?) det är en ny platform för SE och det jag sett har inte kännt helt färdigt och sett ganska segt ut.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-02 22:10

Har testat Windows Mobile 6.1 ett par gånger nu, senast i en HTC Touch Diamond och det är ljusår från iPhones OS. Touchresponsen är värdelös och Touch Flo känns mest som en parodi faktiskt!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-02 22:44
Ursprungligen av CEk:

Touchresponsen är värdelös och Touch Flo känns mest som en parodi faktiskt!

Har ju inte riktigt att göra med mjukvaran, just det handlar ju om att HTCs touchteknik är värdelös. En mobil med Apples multitouchteknik och WM6 skulle säkert fungera bra, ur en hårdvarusynvinkel då så klart.

För att följa topic skulle jag satsa på en iPhone, du kör ju redan OS X och en telefon med samma Operativ lirar ju mycket bättre än en annan.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-08-02 22:36

som telefon är iphone mycket mycket bättre än windows mobile telefonerna, imo så är pekpinne ett krav om man kör windows mobile, tangentbordet o knapparna är så plåttriga. har haft windows mobile telefoner och även Sony erikssons tidigare touchtelefoner såsom p900, p990 och m600, ingen har gått bra att använda utan pekpinne, tills iphone kom, o stor skärm är trevligt det betyder inte att iphone passar alla, och jag gillade inte kombinationen PC & iphone (iaf inte gsm versionen) som jag körde innan jag fick macen..

har ni provat G700 och G900 ifrån SE? Har en G700 och den fungerar fint utan penna. Personligen tycker jag iPhone är riktigt nice, men tycker den är för stor. Är riktigt nöjd med min G700

Du har en Macbook. Du gillar den säger du.
Du kommer ÄLSKA macbooken och iphonen samtidigt.

Windows kan verkligen inte göra mobil OS!

Ursprungligen av tornros:

Du har en Macbook. Du gillar den säger du.
Du kommer ÄLSKA macbooken och iphonen samtidigt.

Windows kan verkligen inte göra mobil OS!

instämmer! Bra combo!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-02 23:27

nllub: Syftade på att jag inte stött på en touchmobil som har den responsen som iPhone har och då har jag testat ett gäng. (t.o.m. E-Ten, starkt orekommenderad!) Touch Flo känns inte logiskt och man blir mest förbannad på telefonen. Att det sen buggar sig och låser sig stup i kvarten förbättrar ju inte det hela. Nä, aldrig mer Windows i en mobil...

Integrationen iPhone/os x är jäkligt mysig faktiskt. En av de stora anledningarna till att skaffa iLuren. Kanonbra
Hade gärna testat en xperia men skulle nog inte köpa en sådan själv. Men vill prova och se hur den är

intressanta argument:)
-om du redan har mac så lirar iPhone bäst med osx
-Olika bra hårdvara vad gäller touch funktioner
- X1an är en windows baserad mobil med HTC hårdvara.
- x1an är knappast en SE smartphone a'la symbian, vilket kanske inte är helt fel..men windows är inte helt rätt?

I slutändan tror jag vågen står på (förutom pris) att telefonens OS kan tillgodo se dina behov och Hårdvaran har tillräckligt bra specar för dina behov. Bättre argument än så har jag inte.

Om du vill veta rena specar...

X1an
Windows Mobile Phones, Tools, Software: Overview | Smartphone and PDA

Iphone
Apple - iPhone - Teknisk information

Men frågar du mig... så vänta och se om du har möjlighet.

Det här Symbian Foundation är superintressant! mycket mer intressant än iphone och windows mobile..

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-04 12:41

Efter tre generationer av Windows Mobile så kan jag faktiskt fortfarande tänka mig att köpa en Windows-mobil - men bara under direkt pistolhot.

Min mor har en HTC med Windows Mobile, den fungerar oftast inte att ringa varken in eller ut ifrån. Totalt skit är vad det är (om det är hård eller mjukvara låter jag vara osagt).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-05 21:49

Det är ganska likt valet mellan OS X och Windows tror jag — så till vida att det inte handlar om vilken funktionalitet som finns, utan om man uppskattar det som gör OS X bra.

1
Bevaka tråden