Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vissa sajter fungerar inte via Telia ADSL? (Uppdatering: Inte Telias fel)

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Befinner mig hos några som använder Telias ADSL och har lite udda problem med nätet, något jag sett när jag varit här förut. Vissa sajter går inte att komma åt, som om dom ligger nere. Men när jag frågar andra så fungerar dom utmärkt.

Det är alltså så att 99 procent av allt jag surfar på fungerar, men här och var blir det tvärstopp, helt utan logik. Och vi snackar inte udda sidor i internets mörkaste vrår, utan helt vanliga svenska sajter.

Två exempel på länkar som jag vet fungerar för andra personer men som är helt döda här hos mig:
PC City Komponentcenter Online
Skandia Mäklarna - Objektbeskrivning

Jag har försökt söka lite på nätet om detta är ett generellt problem med Telias ADSL men inte hittat så mycket ännu. Någon här som vet om det är ett känt problem?

(Det skulle förstås kunna vara routern här också, även om jag inte tror det. Har inte testat att koppla förbi routern direkt mot ADSL-modemet. Men jag misstänker starkt att problemet skulle vara kvar ändå.)

Hej
Har Telia ADSL och båda länkarna fungerar fint hos mig

Ursprungligen av Fredrics:

Har Telia ADSL och båda länkarna fungerar fint hos mig

Aha, intressant, då är det inte ett generellt problem i alla fall.

(Denna anslutning finns i Älvsbyn, Norrbotten, förövrigt.)

Har ett minne av att ngt nätbolag i USA ligger i delo med Telia om nätavgifter och att de därmed vägrar släppa igenom trafik från Telia. Det blir ett fåtal siter som drabbas.

Sitter och försöker rota i minnet hur det var.... Jo, Cogent heter de.

Amerikansk operatör stoppar Telia - IDG.se

Kan det vara det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 01:21
Ursprungligen av Goflorp:

Har ett minne av att ngt nätbolag i USA ligger i delo med Telia om nätavgifter och att de därmed vägrar släppa igenom trafik från Telia. Det blir ett fåtal siter som drabbas.

Sitter och försöker rota i minnet hur det var.... Jo, Cogent heter de.


Amerikansk operatör stoppar Telia - IDG.se


Kan det vara det?

Nej, det är löst sedan länge, dessutom så är hosting företagen som dessa länkar går till Telia kunder..

Men med source IP, det IP som du har på ADSL anslutningen så går det att kolla mer, ser dock inget fel på routeingen vid en snabb koll

Ursprungligen av ntity:

Men med source IP, det IP som du har på ADSL anslutningen så går det att kolla mer, ser dock inget fel på routeingen vid en snabb koll

Du kan få det i ett PM om det är till nytta. Eller menar du att jag kan göra den kollen själv?

Tack för alla snabba svar förresten!

En traceroute mot komponentcenter.pccitybusiness.se följande:

1  192.168.3.1 (192.168.3.1)  1.814 ms  1.012 ms  0.861 ms
 2  gw-n2fls35o1017.telia.com (81.224.145.1)  7.752 ms  7.239 ms  7.695 ms
 3  * * *
 4  * * *
 5  * * *
 6  vs-b-c5-link.se.telia.net (81.228.79.86)  25.727 ms  25.082 ms  24.470 ms
 7  ld-h-c5-link.se.telia.net (81.228.79.78)  35.873 ms  34.136 ms  34.622 ms
 8  * * *
 9  * * *
10  * * *
11  * * *
12  * * *
13  * * *
14  * * *
15  * * *
16  * * *
17  * * *
18  * * *
19  * * *
20  * * *
21  * * *
22  * * *

Och så vidare i evighet, amen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-03 01:44

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Kolla där, se om det är någon drifstörning på ditt nummer. Om du inte redan gjort det då. Tittar man på din traceroute så verkar det u som att någon/några noder i telias nät har lagt av helt och hållet. Så antagligen är det tillfälligt.

Ursprungligen av mbp:

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Kolla där, se om det är någon drifstörning på ditt nummer. Om du inte redan gjort det då.

Nej, det hade jag inte, kände inte ens till sidan, tackar. Dock verkar det inte vara några problem ur deras synvinkel (och för nästan all trafik är det inga problem, som sagt):

Kontrollerna är nu slutförda och vi kan inte hitta något fel på ditt abonnemang. Vi har kontakt med din utrustning och vi ser att du blir tilldelad en ip-adress. Klicka på "Jag behöver mer hjälp" för vidare felsökning.

Ursprungligen av mbp:

Tittar man på din traceroute så verkar det u som att någon/några noder i telias nät har lagt av helt och hållet. Så antagligen är det tillfälligt.

Kanske, men dessa sidor har jag inte kommit åt på snart ett dygn vid upprepade tester och jag är rätt säker på att jag haft liknande skumma problem när jag varit uppe här tidigare år.

Ska testa imorgon att koppla förbi routern som finns här, för att utesluta den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 02:06
Ursprungligen av mbp:

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Kolla där, se om det är någon drifstörning på ditt nummer. Om du inte redan gjort det då. Tittar man på din traceroute så verkar det u som att någon/några noder i telias nät har lagt av helt och hållet. Så antagligen är det tillfälligt.

Nja, han fastnar i infrastruktursskyddet vilket inte påverkar funktionen på hans anslutning, bara det att det är onödigt att svara på alla traceroutes som pöbeln skickar

Adrian, testa ping 85.118.200.250 det är en maskin som står ute på vägen mot komponentcenter.pccitybusiness.se, når du den är det inte mitt problem iaf

Lovar det händer mkt på jobbet just nu.. hoppas lugnet håller i sig.. *ta i trä*

Ursprungligen av ntity:

Adrian, testa ping 85.118.200.250 det är en maskin som står ute på vägen mot komponentcenter.pccitybusiness.se, når du den är det inte mitt problem iaf

Kommer tyvärr inte åt den:

PING 85.118.200.250 (85.118.200.250): 56 data bytes

--- 85.118.200.250 ping statistics ---
4 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-03 03:26

Jag sitter också med Telia ADSL och båda länkarna fungerar utan problem.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-03 09:37

Båda länkarna fungerar här.
Tyder på ett lokalt routingproblem eller DNS-fel.

Ursprungligen av Northwiz:

Båda länkarna fungerar här.
Tyder på ett lokalt routingproblem eller DNS-fel.

Den senare är det inte i alla fall, jag kör med OpenDNS precis som hemma, så det är samma nummer som slås upp (i fallet med komponentcenter.pccitybusiness.se blir det alltså 85.118.201.108, vilket jag tror är samma som alla andra får). Så det är nog snarare en routingfråga i så fall. Antingen routern i huset (vilket jag fortfarande inte testat att koppla förbi ännu) eller något hos Telia lokalt här i närheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 22:04
Ursprungligen av Adrian B:

Den senare är det inte i alla fall, jag kör med OpenDNS precis som hemma, så det är samma nummer som slås upp (i fallet med komponentcenter.pccitybusiness.se blir det alltså 85.118.201.108, vilket jag tror är samma som alla andra får). Så det är nog snarare en routingfråga i så fall. Antingen routern i huset (vilket jag fortfarande inte testat att koppla förbi ännu) eller något hos Telia lokalt här i närheten.

Från accessroutern som din ADSL lina är ansluten till så når jag då .250 adressen med en source som annonseras i samma enorma prefix till de som hostar sidan, så funkar det inte utan routern får du väll felanmäla

Ursprungligen av ntity:

Från accessroutern som din ADSL lina är ansluten till så når jag då .250 adressen med en source som annonseras i samma enorma prefix till de som hostar sidan, så funkar det inte utan routern får du väll felanmäla

Jag var tvungen att läsa en extra gång så jag verkligen förstod allt

Nu hann jag dra därifrån hem till sydligare breddgrader utan att börja rycka i routersladdarna men jag misstänker att problemet är kvar nästa gång jag kommer tid. Tack för alla goda försöka till hjälp.

Lyckades förövrigt inte ens nå Swedbanks hemsida därifrån, men då tunnlade jag X11 över SSH till ett konto hos ACC i Umeå och kunde köra Firefox på deras server. Går det inte på ett sätt går det på ett annat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 22:38
Ursprungligen av Adrian B:

Jag var tvungen att läsa en extra gång så jag verkligen förstod allt

Nu hann jag dra därifrån hem till sydligare breddgrader utan att börja rycka i routersladdarna men jag misstänker att problemet är kvar nästa gång jag kommer tid. Tack för alla goda försöka till hjälp.

Lyckades förövrigt inte ens nå Swedbanks hemsida därifrån, men då tunnlade jag X11 över SSH till ett konto hos ACC i Umeå och kunde köra Firefox på deras server. Går det inte på ett sätt går det på ett annat

Känns ju som något som fler borde har klagat på i så fall

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-05 18:09
Ursprungligen av Adrian B:

Den senare är det inte i alla fall, jag kör med OpenDNS precis som hemma, så det är samma nummer som slås upp (i fallet med komponentcenter.pccitybusiness.se blir det alltså 85.118.201.108, vilket jag tror är samma som alla andra får). Så det är nog snarare en routingfråga i så fall. Antingen routern i huset (vilket jag fortfarande inte testat att koppla förbi ännu) eller något hos Telia lokalt här i närheten.

Jag är inne på samma linje som du. Är det samma DNS:er som används så blir det till att nysta vidare.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-03 14:52

Jag kan öppna båda länkarna och kan pinga. Så det måste vara ett vildmarksproblem.

Nu är jag tillbaka i Norrbottens pärla och jag tänkte reda ut vad detta problem beror på en gång för alla. För en problemlösare är det otroligt störande när man inte fixar ett problem som borde ligga inom ens domäner.

Första anhalt var att kolla om routern i sammanhanget, en Belkin Pre-N router, inte fungerade som den skulle. Jag kopplade in min MBP direkt mot ADSL-modemet via ethernetkabel för att se om det fungerade då när jag helt skippade routern. Dessvärre fick jag inget nät alls då, tror att Telia låser mot MAC-adress och det tar ett tag för en ändring att slå igenom.

Men det fanns mer att testa. Jag anslöt min MBP direkt till routern via ethernet. Och då fungerade minsann allting som det skulle. De sidor och IP-adresser som inte svarade förut fick jag kontakt med. Felet var alltså något med det trådlösa.

Jag testade att ändra inställningar fram och tillbaka för de trådlösa nätet. Efter ett antal tröstlösa iterationer hittade jag till slutet felet: Genom att ändra krypteringstekniken för WPA2-PSK från AES till TKIP fungerade det utmärkt!

Fråga mig inte exakt varför AES gjorde att vissa sidor inte gick att nå, men så var det. AES är annars att föredra, det är t.ex. immunt mot WPA-cracket som nyligen blev känt till skillnad från TKIP.

Det var med stor tillfredsställelse jag äntligen hittade felet även om det var väldigt obskyrt och utan att försöka blåsa upp mina egna kunskaper har jag svårt att tro att en vanlig svensson skulle ha lyckats hitta en sådan bugg...

...å andra sidan skulle nog en vanlig svensson aldrig byta från TKIP till AES när man installerar routern

Case closed.

1
Bevaka tråden