Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saft på tangentbordet, klumpig fader.

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja! Jag har drabbats av det värsta jag kan tänka mig. Gick iväg på toa medans fadern min skulle låna min MBP för att surfa, när jag hade kommit tillbaka så hade han spillt Saft över hela tangentbordet. I en reflex så tog jag upp datorn och höll den upp och ner, det rann saft som in i helv. Tog papper och försökte torka så mycket som möjligt, när jag väl var klar märkte jaag att ingenting hade iaf gått sönder.

Men efter 20min så klibbade min tangenter, de är väldigt tröga men alla fungerar. En polare till mig föreslog att ta bort knapparna och försöka torka rent med en fuktig tops. Det blev ingen större skillnad.

Snälla har ni några tips? Datorn är 4 månader gammal. Använder datorn varje dag.

Johnie

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-07-31 11:07

ta ur batteri, koppla ur laddaren, skölj hela apparaten med destillerat vatten, låt torka några dagar

Aj aj aj... sockerklibb och datorn är sannerligen ingen bra kombination.
Jag skulle ta en titt på pappas drulleförsäkring och låta honom betala kalaset för byte av maskin.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-31 11:10

alternativt byta topcase, via försäkring blir de bara 1500 i självrisk, då får du sprillans nytt tangentbord/musplatta

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-07-31 11:23

Bara för att den fungerar behöver det inte byta att inget värre har hänt. Lämna in den hos en verkstad så kan dom bedöma om det är mer skada skedd än bara top case. Ha försäkringspapper(reparatörsrapport) redo!

Håller på ringer till hemförsäkringen men de går inte att nå förens efter lunch.

Jag satt och funderade om Radiospray skulle vara något... vad tycker ni?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-31 11:33

När en kompis hällde ut en öl över mitt Apple tangentbord (trådlöst BT, gamla vita modellen)så stängde jag av det, tog ut batterierna, lossade alla tangenter och gav dom ett bad av tvål och vatten och sköljde sedan noga.
Under tiden knapparna torkade tog jag tops och rengjorde under tangenterna. Det blev som nytt efteråt

Nu vet jag inte hur mycket håligheter det finns in till datorn på en bärbar men det är ju allitd en böjan att prova iaf

Ursprungligen av kainen:

När en kompis hällde ut en öl över mitt Apple tangentbord (trådlöst BT, gamla vita modellen)så stängde jag av det, tog ut batterierna, lossade alla tangenter och gav dom ett bad av tvål och vatten och sköljde sedan noga.
Under tiden knapparna torkade tog jag tops och rengjorde under tangenterna. Det blev som nytt efteråt

Nu vet jag inte hur mycket håligheter det finns in till datorn på en bärbar men det är ju allitd en böjan att prova iaf

Badandes i tvål och vatten? Förstör man inte elektroniken med det?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-31 12:12
Ursprungligen av JohnieWebdesign:

Badandes i tvål och vatten? Förstör man inte elektroniken med det?

Läs ordentligt, jag tog loss tangenterna och badade dessa i tvål och vatten

Skyddet under tangetbordet är som en sil ungefär. Det enda den gör är att sprida vätskan över hela innanmätet istället för bara där man spillt.
Jag stod och luktade på en pina colada MBP i förra veckan. Den stank drink och den hade funkat säkert tre fyra dagar innan den gav upp.

Verkstad är det som gäller för att få se hur stor skadan är.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-31 12:13
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Skyddet under tangetbordet är som en sil ungefär. Det enda den gör är att sprida vätskan över hela innanmätet istället för bara där man spillt.
Jag stod och luktade på en pina colada MBP i förra veckan. Den stank drink och den hade funkat säkert tre fyra dagar innan den gav upp.

Verkstad är det som gäller för att få se hur stor skadan är.

Aah, då är det inte mycket annat att göra än att lämna in den :/

Hur lång reparations tid brukar det vara? Det är väl helt beroende, men typ som i mitt fall.

Allt har ordnat sig! Tack vare den underbara supporten hos MacFixaren i Sthlm. Ska lämna in datorn ngn gång nästa vecka, och bytet går på en timme. + att man får ett byte till svenskt tangentbord, innan engelsk version. Jag har vant mig men när andra ska låna datorn så behöver det alltid hjälp att hitta Å, Ä, Ö. ? mfl.

Tack MacFixaren!

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-31 13:57
Ursprungligen av JohnieWebdesign:

Allt har ordnat sig! Tack vare den underbara supporten hos MacFixaren i Sthlm. Ska lämna in datorn ngn gång nästa vecka, och bytet går på en timme. + att man får ett byte till svenskt tangentbord, innan engelsk version. Jag har vant mig men när andra ska låna datorn så behöver det alltid hjälp att hitta Å, Ä, Ö. ? mfl.

Tack MacFixaren!

Vad kostar kalaset? eller går det på försäkring?

Härligt! Skönt det löser sig så bra

det går på försäkringen

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-31 14:55
Ursprungligen av JohnieWebdesign:

det går på försäkringen

Nice, skönt

Hade varit kul att veta vad det går på i alla fall men då får jag stilla min nyfikenhet

Ursprungligen av kainen:

Nice, skönt

Hade varit kul att veta vad det går på i alla fall men då får jag stilla min nyfikenhet

Det hade gått på ca 2000 kr

Ursprungligen av JohnieWebdesign:

Tja! Jag har drabbats av det värsta jag kan tänka mig. Gick iväg på toa medans fadern min skulle låna min MBP för att surfa, när jag hade kommit tillbaka så hade han spillt Saft över hela tangentbordet.
Johnie

Gah, Typiskt föräldrar
Man kan inte lämna dem ensamma bara några minuter med ens prylar

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Gah, Typiskt föräldrar
Man kan inte lämna dem ensamma bara några minuter med ens prylar

Det roliga är att farsan har alltid bett mig vara försiktig med datorn, så är det han som ta sönder den;)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-01 17:40

Då får du hoppas på när du lämnar in den att dom inte hittar en oxiderad fläck på logiken. Jag hade aldrig någonsin gett pris på enbart tagentbord om nån ringer in till oss och säger att dom spillt i sin dator. Vissa har tur och andra inte. Senast var en Macbook som inte fungerade, ägaren visste inte ens att han spillt i den men det var en stor fin brun oxiderad fläck under logikkortet.. Hade förmodligen bara runnit in nån centiliter på kanten av datorn.
Men utan att bli för långdragen, räkna inte med att priset landar på det som du har fått nu.

Hört från en kille i en mobilaffär att mobiler som hamnat i ölen tar man och lägger i ett glas (utan batteriet) med T-Sprit. T-spriten löser upp ALLT (Socker, humle, malt, etc etc).
vet inte hur länge den ligger i riktigt.

Sedan lägger man den på tork i en vecka.

lite osäker på hur en skärm reagerar på 2lit T-Dojja bara ....

Jag tror inte skärmen mår bra av t-sprit..även om den avdunstar och inte lämnar spår..

Plast blir dock väldigt fin och glansig av det men jag kan tycka att när man har gjort rent med t-sprit ett par gånger så blir det som om den är uttorkad?

ett problem är att ovanpå själva moderkortet sitter ett annat kort påtryckt, hört att detta kort som styr bl a bakgrundsbelysningen tranformerar 12v till 300v. Får man vatten i det här så går hela maskinen åt fanders.

Så be dem verkligen kolla burken. Den kan förvandlas till en lemon. En maskin med fukt och oxid i som ger problem månader framöver.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-02 22:50
Ursprungligen av Goflorp:

ett problem är att ovanpå själva moderkortet sitter ett annat kort påtryckt, hört att detta kort som styr bl a bakgrundsbelysningen tranformerar 12v till 300v. Får man vatten i det här så går hela maskinen åt fanders.

Så be dem verkligen kolla burken. Den kan förvandlas till en lemon. En maskin med fukt och oxid i som ger problem månader framöver.

På MacBook Pro? Vart har du hört det? Sitter inget kort ovanpå logiken... I den runda delen på skärmen, som gångjärnen sitter i, finns det ett så kallat Inverterkort. Det styr bakgrundsbelysningen. Sen går det kablar från det till Logiken. Och varför skulle det transformera 12V till 300V när strömmen som går i datorn är någonstans mellan 100V och 240V som adaptern producerar.. ?

Jag har hört det, det kanske är rent svammel.

Men om invertern går på full spruta, så måste det ju transformera upp vad batteriet lämnar. Bakgrundsbelysningen lägger ju inte av när jag kör på batteri.

Hursomhelst är det väl skillnad att hälla saft i 5V/12V och 220V, eller?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-03 11:11

Ja det är så klart det är skillnad, men det blir ju kortis i vilken fall som helst..

Jag har aldrig behövt använda min hemförsäkring. Vad brukar gälla vid drulle; måste man visa upp kvitto på sin dator? Jag har nämnligen inget :/ Har Folksam. Visst står säkert på deras sida, men jag vill veta vad som gäller i praktiken...

Ja jag har lyckats spilla glögg över tangentbordet på min kära macbook.
Jag stängde av den direkt och torkade så gott det gick. Sen körde jag igång den och den funkade ett par timmar. Sen stängde jag av den igen och skruvade bort bottendelen på den för att se om man kunde se nåt som runnit in. Det gick inte att se så mycket. När jag skruvat ihop den igen så startade den inte. den bara pep.

Den fick ligga över natten och startade sen. Den funkar som den ska nu men tangentbordsbacklighten funkar inte över hela tangentbordet. Väldigt irriterande! Och knapparna är såklart väldigt sega att trycka på..

Glögg måste vara det kladdigaste som finns! det sämsta att spilla i en dator.. drick inte glögg vid datorn!

Frågan är vad jag ska göra med den nu. Jag vill att datorn ska vara dom förut igen.
Det är väl ingen idé att lämna in till nåt appleställe för de ser ju direkt att jag spillt grejer i datorn.

Jag tror min hemförsäkring kan täcka skadan. Men det tillkommer självrisk på 1500.
jag är väldigt fattig student och har inte råd med såna utgifter egentligen...

Jag har funderat på att skruva isär den själv för att göra rent tangentbordet och se om det blir bättre. Kan man ta bort enstaka tangenter på en macbook unibody?
Eller kan försäkringsbolaget säga något om att jag öppnat datorn och pillat?

Hoppas nån av er vet vad man ska göra.

1
Bevaka tråden