Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Airport och Uppsala universitetsnät

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Uppsala universitet erbjuder fast 10Mbit access till studentrum bland annat i Flogstaområdet. Min flickvän Maria fick en Airportstation i födelsedagspresent för att slippa en lång ful Ethernetkabel över golvet. Att installera en Airportstation brukar vara klart på under 1 minut men nu sitter jag verkligen fast...

Efter en stunds felsökande har jag upptäckt följande:

- Vid anslutning mot nätet används DHCP och vid första anropet mot internet på port 80 (vanlig webbläsare) styrs man till en inloggningsruta som öppnar en session.

- Det går utmärkt att ansluta med en iBook och en bärbar PC.

- Vi använder en grafitfärgad basstation av första årsmodellen och gamla (icke 128bit) airportkort.

- IP-nummerserien är 10.11.7.*

- DNS-server är 172.17.1.5

- Vid anslutning med basstationen tilldelas inte stationen ett IP-nummer i serien 10.11.7.* vilket gör att man inte kan surfa...

- Vi använder senaste airportprogramvaran som vi laddat ner ifrån Apple.com ikväll.

Är det så att basstationen inte gillar IP-nummer som börjar på 10? Det går nämligen inte att sätta det IP-numret manuellt i administratörsverktyget - "ogiltigt IP nummer"!

* MAYDAY - MAYDAY *

Vet inte om det hjälper, men du hittar en massa info om UpUnet-S på denna sida.

/M

Har nog hittat felet...

Tydligen så låser studentstaden varje nätverksjack till maximalt två MAC-adresser. Har man anslutit två datorer redan så är det slut....så vi måste ringa till dom imorgon och nollställa jacket.

Dags att skaffa router...

kan man inte ge dom lite nyare airportarna en egen MACadress? eller har jag drömt nu igen?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-10 23:09

Kan inte AirPort:en klona datorns MAC-adress? Det går ju med rätt många andra bredbandsdelare.

Ja, Airporten erhåller adress från DHCP och anslutna datorer delar adress...

Edit:
Enda MAC-adress som syns mot UU är basens...

[ 11. februari 2003, 15:35: Meddelandet ändrat av: Micke W ]

1
Bevaka tråden