Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lös det här, tack! delad skärm till pc och mac

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-31 12:46

Har ett problem
Vill använda:
1 st Mac (macbookpro eller imac)
1st Cinemaskärm 24" alt imac-skärm
1 PC windows vista (låst med företagets inställningar och program)
1 trådlöst tangentbord
1 st trådlös mus

Problemet är nu att jag vill kunna använda 24"skärmen och endast 1 tgb och mus till både Macen och Pc:n
Finns det någon switch som klarar 1 mac och 1 pc?
Det stupar säkert på Imac:en då den inte kan få in ytterligare en signal till skärmen, eller?
Så just nu lutar det åt en MacBook Pro och företagets låsta PC. Hur ska jag lyckas ?

För att lösa mitt problem kan jag alltså inte köra PC i Macen ála bootcamp m.m. då jag inte kan installera programmen som finns på Pc:n.

En tanke: Kan I-macen få in en videosignal så jag kan få skärmbild från Pc:n och sen använda separata tgb och mus?

Har klurat på detta en längre tid nu, har någon en bra lösning??

Mvh
Jari

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-31 12:53

Beror ju på vad du gör på PCn egentligen, men du kan ju köra VNC eller någon annan remote desktop-lösning för att komma åt PCn på macen.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-07-31 12:58
Ursprungligen av aalto:

Problemet är nu att jag vill kunna använda 24"skärmen och endast 1 tgb och mus till både Macen och Pc:n
Finns det någon switch som klarar 1 mac och 1 pc?

Är det en helt vanlig KVM-switch du söker?

En såndär -> http://www.dustinhome.se/pd_5010153818.aspx

det finns ett program som heter synergy som är jätte bra till just det du vill ha.

den fungerar som en KVM switch över ip.

om du kör pc´n som server är det lätt att ställa in men om macen ska vara server så är det lite meckigare men det är inte svårt.

du hittar synergy på SourceForge.net: Files

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-01 08:43

Tack för alla idéer.

Hake nr 1: Datorerna är förbjudna att gå i samma nätverk. Företaget släpper inte in mac:en och jag kan inte ha pc:n i andra nätverket för då kommer jag inte åt programmen.

Hake nr 2: Jag får inte installera några extra program för VNC lösningar eller liknande på PC:n. Rättare sagt, Pc:n är helt spärrad mot andra program än det som är standard.

Mija: Ja jag söker en helt vanlig switch som till 100% fungerar med mac och Pc. Om jag använder en MBP så ska ju locket vara stängt och datorn kan startas med extern tgb eller mus. Funkar detta kommando även när tgb eller mus går via switch??
Jag har testat switchar med 2 PC:n där det alltid har varit nåt strul, bildskärmsinställningar som inte hänger med, hängningar där man får döda switchen innan den funkar igen, DVI-adaptrar som inte ger ut bild, blåtands-tgb som vägrar funka med switchar m.m. m.m.
Vill ha en proffsig lösning som verkligen funkar. Den bästa switchen i hela väääärlden.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-01 08:51
Ursprungligen av aalto:

Om jag använder en MBP så ska ju locket vara stängt och datorn kan startas med extern tgb eller mus. Funkar detta kommando även när tgb eller mus går via switch??

En Macbook Pro med locket stängt och laddaren inkopplad startar upp och visar bilden på extern skärm när du trycker på tangenterna på ett externt tangentbord/mus inkopplat via USB.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-01 09:23

Mija: Precis...men.... funkar väckningskommandot även när man kör via switch??

Man vill ju gärna använda Apples tgb och mus och dessa kommunicerar ju via blåtand direkt med datorn. För att kunna använda trådlösa enheter måste man ju nästan köra t.ex. Logitech där man har en trådlös RF mottagare. Det är väl ända sättet för att använda trådlösa tgb och mus via en switch? och där sprack väl funktionen att man väcker en stängd MBP med externa enheter?

Jag skulle ju som jag tidigare nämnt kunna nöja mig med att bara switcha bilden och sen köra separata TGB och MUS. Det borde ju funka med en vanlig switch.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-01 09:51
Ursprungligen av aalto:

Jag skulle ju som jag tidigare nämnt kunna nöja mig med att bara switcha bilden och sen köra separata TGB och MUS. Det borde ju funka med en vanlig switch.

Men så gör det då. En Macbook Pro startar även från viloläge av att du trycker på knapparna på ett tangentbord anslutet via bluetooth om du ställt in att du vill det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-01 11:21

En sladdad mus och tangentbord är väl ett måste då du annars kommer att väcka Macen varje gång som du kör med PCn. I övrigt borde väl mijas förslag med en traditionell KVM lösa ditt problem.

När du säger vill använda - betyder det att du redan har införskaffat all utrustning? Jag tänker närmast på bluetooth-prylarna.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-08-01 21:37

du kan ju sätta datorerna in i skärmen på varsin kanal, på min samsung har jag en knapp så bläddrar jag enkelt o snabbt mellan ingångarna, o den söker efter en aktiv ingång om den aktuella skulle dö/datorn stängas av..

mac o pc har olika tangentbord, således så skulle jag föredra olika tangentbord och möss. exempelvis trådbundna till pcn och bluetooth till laptopen.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-03 20:00

Jag skulle inte rekommendera trådlös mus/tangentbord då du bara kan ha dom ihopkopplade (parade) till EN dator åt gången. Det betyder att du måste para ihop dom varje gång du byter dator, kanske inte ett så stort problem beroende på hur ofta du byter, men jag skulle tycka det vore jobbigt.

Då är USB mycket bättre, då du kan ha en riktig switch (burk) som gör bytet åt dig. Där kan du även ha skärmswitch (Då Apple Cinema skärmar bara klarar av en källa, ganska korkat men så är det). Tänk på att du behöver en switch som klarar DVI då. Helst ska du ha DVI utgång på din företagsdator också, har du inte det så tror jag inte du kan köra en Cinema Display (Tror inte dom klarar analog video (DVI-A)

I så fall skulle jag satsa på en billig pc skärm, som har två ingångar, då kan du köra en Macbook och en PC samtidigt. Det skulle kunna hända att din arbetspc inte känner igen externa USB enheter (sånt kan vara låst) i så fall är du helt körd och kan glömma allt.

1
Bevaka tråden