Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Besökssystem, kortläsare och databas?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • City
  • 2008-07-31 11:14

Jag ska ta fram en lösning med besökssystem för medlemmar att använda som registrerar och sparar besök med hjälp av plastkort eller linkande.

Det saker som måste kunna göras är följande,

* Programmera/utfärda kort med unika id, gärna fler uppgifter
* Spara besök i egen MySQL, MS SQL eller Accessdatabas med hjälp av XML, ASP etc över internet
* Klara flera hundra kort
* Så billigt som möjligt

Funka på OSX eller Vista och ha en kortläsare/"blippare" (dörröppning ej nödvändig)

Finns det någon schysst kortlösning för besöksregistrering som någon här kanske använder. Har googlat en hel del och man lyckas inte få ut speciellt mycket information. Har kontaktat ett företag för info men tänkte passa på att kolla här om någon har lite tips. Finns ju säkert en del smarta lösningar som går att integrera med en Mac som jag missat?

Alla tips uppskattas.

Jag har lekt med en kombinerad skrivare/printer som spottade ur kort. Tror den kostade cirka 20.000kr och kunde printa med bläck i färg på korten utöver att programmera själva kortet.

  • Medlem
  • City
  • 2008-07-31 14:52

Det är inte riktigt vad jag är ute efter, det räcker med en liten terminal för att programmera korten. Hela kalaset bör också ligga en bit under 20 000 helst.
Men tack för tipset

Du får väl spana efter en RFID-antenn som har USB-anslutning och Mac-drivrutiner. Sedan är det bara att utrusta alla med RFID-kort eller sånna där RFID-nyckelringar. Applikationen kan du som du nämner därefter bygga upp i MySQL eller FileMaker eller nått.

/M

  • Medlem
  • City
  • 2008-07-31 16:24

Ni känner inte till programvara om kan koppla upp sig direkt vid varje "händelse" mot en databas det vore det ultimata?
Det är inte tänkt att jag ska programmera ett program direkt utan mina kunskaper ligger mot webbprogrammering.
Det där med rfid låter intressant, hur är räckvidden, kan man tvinga ner avståndet till en halvmeter?
Ledsen om jag frågar mycket men jag har noll koll på bitarna med den här typen av system och uppskattar ert engagemang.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 23:39

Behöver man programmera korten? Har inte varje RFID-kort ett unikt id från början? Använd det och associera det till en användare! Användarens data måste väl inte stå på kortet. Skall det stå på kortet bör man nog fundera lite på säkerhet och certifikat och sådant. Då behöver man certifikatsutgivare etc. Kortläsarna kan väl normalt skriva också?

  • Medlem
  • City
  • 2008-07-31 23:42

Det funkar om korten har fördefinierade id-nummer. Problemet oavsett system blir programbiten tror jag. Rfid är en het kandidat nu iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-01 00:57

Kolla med Assa eller nån annan leverantör av passagekontrollsystem. Kanske räcker det med en knappsats på dörren?

  • Medlem
  • City
  • 2008-08-01 10:51

Det ska inte vara någon dörr inblandad, en hall med en kortläsare/blippare som används vid passage av medlemmar som registrerar besök varje gång.

Blev nyfiken på detta intressanta problem, så jag kollade lite på vad som finns på Elfa. Klart det finns RFID kortläsare och RFID-kort. Läsavståndet är 6.5 cm.

Radiobaserad identifiering RFID

De hänvisar vidare till kanske denna låda Basic Stamp (det finns flera varianter på lådor och en massa roliga tillbehör till Basic Stamp, tex en SUMO-robot):

Basic Stamp Discovery Kit

Som finns för USB.

Man borde alltså, om man har lite tid på sig och tycker det är roligt förstås, kunna koppla ihop dessa saker och få en dator att svara på en USB-signal. Den senare motvarar i sin tur en speciell knapptryckning på tangentbordet (säg F1), vilket i sin tur skriver en rad i en textfil. Denna importeras med lagom intervaller till MySQL, FileMaker eller vad man nu vill och presto så har du ett ganska kul system.

Jag hittade flera USB-mojänger hos tillverkaren Parallax:

FTDI Chips General Information

Tex verkar den här intressant: "604-00051 Single chip embedded USB host / slave controller I.C. device. Entire USB protocol handled on the chip." Det tolkar jag som att alla tangentbordstryckningar mm i USB-protokollet finns på chippet. Alltså kan man få kortet, att läsas av av antennen, som skickar signal till Basic Stamp som skickar signal till USB som skickar tangentbordstryckningar till dator. I teorin alltså.

Kul projekt!

Tillägg:

Hittade en PDF-fil "How to program Basic Stamp on a Mac":

BASIC Stamp Documentation

Och programvara som verkar fungera för Mac:
BASIC Stamp Software

Vill man köpa mera färdiga saker, det vill man förmodligen, så hittade jag denna shop:

CoreRFID Ltd

Oh, hittade roliga mojänger!

GS2000 - USB
RFID USB Pen Reader - ISO 14443A 13 56MHz
RFID USB Pen Reader - Unique EM4102

Ja, den där sista USB-Pen-grejerna är ju klockrena. För datorn ser de förmodligen ut som vilket tangentbord som helst, dvs du får RFID-transponderns id-nummer som en inmatning där musmarkören står på skärmen.

Då är det ju plättlätt att sätta upp en FileMaker-databas, där du registrerar varje inmatning. Du behöver inga programmeringskunskaper. Transpondrarna (kreditkortsofrmat, eller nyckelringar) du köper har färdiga id-nummer, som du i förväg kan registrera och koppla till rätt person i din FM-databas.

Finns lite USB-Rfid-grejer på eBay också:
USB 125Khz RFID Proximity ID Identification Reader - eBay (item 300245303640 end time Aug-02-08 14:07:46 PDT)
125K EM4100 RFID reader USB Keyboard emulation I/F KIT - eBay (item 180269944405 end time Aug-01-08 20:02:05 PDT)

De fungerar precis som USB-pinnen, dvs emulerar ett tangentbord.

/M

  • Medlem
  • City
  • 2008-08-01 19:30

Jättebra med tips, supertack.

Den fysiska integreringen måste/bör vara en snygg fast placerad mottagare på t.ex. en disk eller vägg. USB-pinne faller då bort.!?
Datorn som kommer att vara kopplad kommer att användas till annan hantering samtidigt. Måste programmen vara öppna och igång utan att något annat görs på datorn?
FileMaker har jag begränsade kunskaper om och kommer förmodligen inte kunna programmera något för detta.

För att vara ännu mer specifik (och jobbig).

1. En mottagare som sitter fast, kortslider eller rfid mottagare spelar mindre roll.
2. Kort/sändare skall kunna utfärdas i hundra/tusental utan att kostnader skjuter i höjden och de ska vara lätta för besökaren att lägga ner i plånboken.
3. Systemet måste vara kopplat mot internet och skicka ut besök i en databas.

Här har jag som sagt begränsade kunskaper för datorprogram och ser framför mig en universal lösning där man kan välja ut datum, kortnummer, som skickas in i en databas. Eventuellt att när detta sker även trigga en ytterligare aktivitet där man plockar med mer information om besöket, vilken grupp besökaren tillhör under aktuellt period.

Det kanske är mycket jag begär men detta är det som måste plockas fram. Jag har sett en rfid mottagare som är rund plast med en fyrkantig hållare i metall som klarar av att läsa brickor på 5-15 cm avstånd. Har sett flera större företag nyttja dessa, det skulle kunna vara en bra lösning om nu inte sändarna kostar en förmögenhet om man jämför med kort.

Som det ser ut från er länkning och egna efterforskningar osv så kan man konstatera att skicka data till databasen blir den stora tröskeln.

Kom på att jag glömde en ganska väsentlig sak. Besökarens id skall matcha mot en databas som har datum satta för användarens åtkomst. Dvs har datum passerat för behörighetsperioden så skall besöket inte registreras och det ska helst pipa till i en negativ ton eller liknande.
Personal skall kunna märka om det inte funkar utan att stå med hököga på mottagaren

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-01 19:46
Ursprungligen av kraspor:

Kom på att jag glömde en ganska väsentlig sak. Besökarens id skall matcha mot en databas som har datum satta för användarens åtkomst. Dvs har datum passerat för behörighetsperioden så skall besöket inte registreras och det ska helst pipa till i en negativ ton eller liknande.
Personal skall kunna märka om det inte funkar utan att stå med hököga på mottagaren

Men eftersom det inte ska vara kopplat till nån form av dörrlås så kan folk låta bli att registrera sin inpassage och undvika "negativ ton" och komma in ändå. Och gratis ska det vara. Det verkar bra.

Glömt EN väsentlig sak? Ok...

Synd att du inte tagit dig tid att lära dig lite FileMaker, det mesta av vad du vill göra går att lösa just med FileMaker. Man gör heller inte det du kallar för programmering med Filemaker.

Det låter lite som om du vill att vi skall knyta ihop alla dina problem utifrån din specifikation som du kommer med i små portioner i varje inlägg i ett snyggt litet paket och sätta en prislapp på det? Tyvärr kan jag inte hjälpa till med det i foruminlägg utifrån en specifikation som du än så länge bara verkar ha i huvudet.

Det finns flera produkter och flera varianter på lösningar på de ställen du har fått länkar till, så läs på och leta fram informationen och produkterna du behöver i det vi länkar till. Det låter inte riktigt på dig som om du har tittat på produkterna vi länkat till och kollat vad tex kort, RDIF-kort i form av nyckelringar mm kostar?

Min kompis Google vet också massor om sådant här så du kan fråga honom.

  • Medlem
  • City
  • 2008-08-01 21:11
Ursprungligen av Taz_1999:

Glömt EN väsentlig sak? Ok...

Synd att du inte tagit dig tid att lära dig lite FileMaker, det mesta av vad du vill göra går att lösa just med FileMaker. Man gör heller inte det du kallar för programmering med Filemaker.

Det låter lite som om du vill att vi skall knyta ihop alla dina problem utifrån din specifikation som du kommer med i små portioner i varje inlägg i ett snyggt litet paket och sätta en prislapp på det? Tyvärr kan jag inte hjälpa till med det i foruminlägg utifrån en specifikation som du än så länge bara verkar ha i huvudet.

Det finns flera produkter och flera varianter på lösningar på de ställen du har fått länkar till, så läs på och leta fram informationen och produkterna du behöver i det vi länkar till. Det låter inte riktigt på dig som om du har tittat på produkterna vi länkat till och kollat vad tex kort, RDIF-kort i form av nyckelringar mm kostar?

Min kompis Google vet också massor om sådant här så du kan fråga honom.

Jag har inte för avsikt att ni ska knyta ihop en lösning till mig absolut inte, snarare tipsa OM ni besitter kunskap redan i området och vill dela med er, inte att ni ska jaga fram en lösning på google. Det är dessutom fritt att skriva i denna tråden.

Jag frågade om det fanns paket som skulle kunna utföra den här typen av aktivitet men fick desto mer svar än jag hade hoppats på vilket ledde till att jag fyllde på med mer specifik information. Sedan att jag missade den senaste viktiga punkten finns ingen ursäkt än att det är semester och huvudet är lite tomt

Jag har lusläst länkarna och har noterat kostnader dock inget med inköpsbatch på låt säga 2000 tokens eller en mottagare av den typ jag helst hade sett (visserligen my mistake).
Däremot är tekniken för rfid en lösning som skulle passa bra och länkarna har gett mig insikt om både teknik och kostnad.
Sedan kommer systemet vara igång i några år och det hade känts säkrare att köpa i Sverige så man vet att man kan få tag i ny utrustning om något skulle hända framför ebay och liknande.

Tro mig jag söker på google flera timmar per dag just nu och denna tråden är en liten del av informationen jag tar del av men man lär sig inte rfid över en natt ;). Min fokus har innan jag skapat tråden legat på magnetkort.

Jag skriver också att jag uppskattar er hjälp, och kan upprepa det här än en gång, TACK!

Att Mija,
Passagen kommer att vara bemannad.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-01 21:18

Ring Bewator (Siemens) så kan du nog få en prislapp på passersystem och olika sorters taggar för nyckelringen och plastkort. Deras apparater med EM i slutet på modellbeteckningen är RFID har jag för mig.

  • Medlem
  • City
  • 2008-08-01 21:25

Bewator ser bra ut, lite knapphändig information (som vanligt) om diverse kopplingar men de är endast ett samtal bort, tack!
Jag väntar svar från TracTech Solutions - för ökad säkerhet och minskad administration som verkar ha en del lösningar.

1
Bevaka tråden