Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Widgets - (Hur) använder ni dem?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har sen switchen till Mac tyckt att Dashboard är nice, det finns en hel del trevliga widgets. Problemet? De ligger där men jag använder dem i princip aldrig! Kanske är vanesak, men jag glömmer då jämt bort dem. Nu använder jag några stickies, iStat Pro för att kollar fläktarna. Currency Converter är mycket nice då jag kan definera de fyra valutor jag är intresserad av när jag kollar eBay etc... men nog fan lär jag landa på forex.se ändå! Stickies, samma där, öppnar TextEdit för att skriva nåt lite... Egg Timer 2, ja, då är jag där och pillar på timern i köket...
Lösningarna jag hittat på hur jag ska kunna få använding av dem är:
- "Tricket" som drar ut dem på skrivbordet. Då hamnar de överst, vilket blir helt fel! Spaces?
- Amnesty - verkar "lösa" problemt. Kostar. Klart jag kan betala en liten summa, men är det meningen...?
Aja, berätta gärna hur ni gör?

Använder inte Dashboard särskilt ofta, men det är skönt att det finns där när man väl behöver det. Som tex. miniräknaren eller kom ihåg lappar

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-31 17:36

Använder det inte lika mycket som jag trodde jag skulle när jag switchade Men som föregående talare sa, miniräknare och post it-lapparna är fint att ha ESPN hockey är också ett måste...

Ny avatar btw

jag kollar min gmail där, och svt text!

men mest gmail, F12 för att kolla mailen, mer behövs inte. Slår google notifier med hästlängder!

Minutes är också najs, de har den skönaste signalen...vaknar med glädje från en powernap med den!

Förut använde jag hot corners men F12 är mycket softare

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-01 11:01
Ursprungligen av klarabara:

jag kollar min gmail där, och svt text!

men mest gmail, F12 för att kolla mailen, mer behövs inte. Slår google notifier med hästlängder!

Minutes är också najs, de har den skönaste signalen...vaknar med glädje från en powernap med den!

Förut använde jag hot corners men F12 är mycket softare

Hur kan det vara bättre?
Kan du förklara lite?

Yes!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-31 18:18

Jag använder dashboard en hel del:

TV-tablå (EPG-widget, snabbt och överskådligt vilka program som komer)
Webclip med SVT Text-TV (för snabbkolla av olika saker, sportresultat, valutakurser)
Lexin för snabb och enkel översättning
Wikipedia för snabb uppslagning
Google Fight (för att kolla rättstavning är detta kanon ibland, skriv in "handelling" och "handeling" så inser man vilken stavning som är vanligast, och troligen den rätta)
Application update (gör en koll så att jag har senaste versionerna av alla program på datorn)

Jag gissar att ni inte testat Amnesty?? Amnesty Widget Browser
Sitter just nu och spanar på DashboardWidgets - Community for Designers, Developers, and Users of Dashboard Widgets värsta julafton, speciellt när man kör Amnesty. Antingen flytandes med lite opacity eller fast på skrivbordet i bakgrunden - frihet.
Nu har jag en massa skit på skrivbordet för test, bl a en liten "levande" PlasmaTube och Chuck Norris-skämt som dras i bakgrunden

Jag kör Google via Mail.app, men den där Gmail-widgeten är bra, har testat den!

Edit: Minutes var riktigt skön, tack för tipset!

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-07-31 18:26

Använder det mycket, följande använder jag dagligen.

- EPG tv widget
- Väder
- post-it lappar
- sms widget
-valuta omvandlar
- miniräknare
- screenshot plus
- application update

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-31 21:30

jag använder även jag dashboard en del..

miniräknare, post-it lappar, pakettracking, väder, enhetsomvandlaren

det är väll vad jag använder och det dagligen, gillar det, speciellt paketsök så enkelt att hålla koll på vad som är vad.

//Tim

Ok Jag tror inte den här tråden behöver vara längre. Vissa har "vanan" inne att köra Dashboard som en del av OS'et medan andra, som jag, glömmer bort att det finns där. Nu har jag köpt Amnesty och är mycket nöjd! Det släpper verkligen widget'sarna "free", som de säger.
Ett exempel, som jag testade nu, var att "låsa" 4 widgets mot bakgrunden så att de bara syns när inga fönster är i vägen. Det 4:e är förövrigt en ram med en bild på min flickvän som jag hängde ovanför Tvn... tror dock inte hon vill vara med här
Btw, om ni inte redan sett det, så sök efter "rabbit" på youtube och kolla in andra träffen. Sjukt kul klipp!

Tack för era svar!

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-08-01 10:53

Har massa skit, men använder endast minräknaren och valutaomvandlaren.

Hur F12 är bättre? För min del är det bättre för att jag alltid kom ner i nåt hett hörn och flyttade runt mina fönster med exposé och dashboard och sånt, fast jag inte hade den intentionen. Särskilt när jag hade som allra mest något viktigt att göra

Bytte till att använda knapparna och då blev det verkligen något man gjorde när man faktiskt behövde det.

Gmail-grejen visar det viktiga, att du har si o så många olästa och du bara klickar så kommer du dit. Medans google notifier bara kan visa ett konto så kan man ha så många widgets som man har konton. Slipper använda Mail när jag är så nöjd med min gmail!

Minutes Minutes | Nitram+Nunca

De andra hittade jag via apple..

Jag kan ju ha missförstått vad du ville jag skulle förklara bättre..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-01 12:29
Ursprungligen av klarabara:

Slipper använda Mail när jag är så nöjd med min gmail!

Annars kan du ju använda din Gmail i Mail.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-01 19:35
Ursprungligen av klarabara:

Hur F12 är bättre? För min del är det bättre för att jag alltid kom ner i nåt hett hörn och flyttade runt mina fönster med exposé och dashboard och sånt, fast jag inte hade den intentionen. Särskilt när jag hade som allra mest något viktigt att göra

Bytte till att använda knapparna och då blev det verkligen något man gjorde när man faktiskt behövde det.

Gmail-grejen visar det viktiga, att du har si o så många olästa och du bara klickar så kommer du dit. Medans google notifier bara kan visa ett konto så kan man ha så många widgets som man har konton. Slipper använda Mail när jag är så nöjd med min gmail!

Minutes Minutes | Nitram+Nunca

De andra hittade jag via apple..

Jag kan ju ha missförstått vad du ville jag skulle förklara bättre..

Tack!

Yes!!

Bara kul grejjor. Seriestriparna är gjorda med Webclip - de uppdateras automatiskt o tom ändrar storlek automatiskt när det blir dax för stora söndagsstripar med 3 rader. Det kräver lite fipplande med ramen för att få det att funka på det viset men så småningom så går det...:p

Jag gjorde det, men jag fick det aldrig att riktigt fungera.. bestämde mig för att använda den web-baserad istället, ville helst att mail skulle se ut precis så.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-01 15:44

Personligen använder jag Dashboard till miniräknare, omvandlare, väder samt en widget som hanterar hostnamn (istället för att mickla med /etc/hosts).

Ursprungligen av klarabara:

Jag gjorde det, men jag fick det aldrig att riktigt fungera.. bestämde mig för att använda den web-baserad istället, ville helst att mail skulle se ut precis så.

Jag med. Men varför inte använda Google Notifier istället?

Jag har kört Gmail via Mail sen början. Visst, webbaserad mail har sina fördelar... Men lagom kul när nätet dyker eller man på annat sätt inte kommer åt viktiga mail. Nu ligger en kopia på Gmail och en lokalt i datorn.

Öhh.. lite OT.

För o nackdelar med allt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-01 13:44

Så ni vet tar widgetsar minne även när de inte är framme. Är det en dåligt kodad widget kan den sno stora resurser.
Mitt tips är alltså att stänga ned som ni inte använder. Det och att kolla så att era widgetsar uppgör sig under normal användning (i programmet Aktivitetskontroll).

Ursprungligen av acke:

Så ni vet tar widgetsar minne även när de inte är framme. Är det en dåligt kodad widget kan den sno stora resurser.
Mitt tips är alltså att stänga ned som ni inte använder. Det och att kolla så att era widgetsar uppgör sig under normal användning (i programmet Aktivitetskontroll).

Det är stor skillnad på Tiger och Leopard här, i Tiger så fick alla widgets en egen Webkit-process som slösade 8MB eller vad det var. Sen tillkom det minne som widgeten behövde själv.
I Leopard så delar alla widgets på en och samma process*, vilket funkar som Windows 95 - hänger sig en widget så kan den låsa alla andra widgets också. Vinsten med det är att man inte har de där 8MB overhead längre, så bara första widgeten tar 8MB "i onödan".
Kollar man i Aktivitetskontroll ser man i Leopard därför bara "DashboardClient", medans man i Tiger ser något liknande EPGwidget-DashboardClient, CurrencyConverter-DashboardClient osv.

I Aktivitetskontroll är man för övrigt mest intresserad av widgets som tar processorkraft när Dashboard inte visas, något som blivit mycket svårare att kolla upp i Leopard eftersom man oftast bara ser en enda DashboardClient. Man vet ju då inte med säkerhet vilken widget som missköter sig.

Så Dashboard i Leopard tar 8(x-1) MB mindre minne än vad Tiger gör för x widgets*. (Där då x >= 1 förstås...)

Men det stämmer förstås att det är onödigt att plåga datorn genom att ha miljoner widgets på Dashboard, speciellt i Tiger. Många bäckar små... det räcker i mitt tycke att ha de widgets man använder ofta på Dashboard. I mitt fall råkar det vara EPG (tvtablå), post-it-lapparna och Valutakonverteraren. Dem kan jag slösa lite ram på

* = Egentligen så är det så att varje ny widget som har en plugin får en egen WebKit-process, och widgets utan pluginner hamnar i den senast skapade processen. Men det är inte så många widgets som har pluginner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 12:29
Ursprungligen av gusax840:

Det är stor skillnad på Tiger och Leopard här, i Tiger så fick alla widgets en egen Webkit-process som slösade 8MB eller vad det var. Sen tillkom det minne som widgeten behövde själv.
I Leopard så delar alla widgets på en och samma process*, vilket funkar som Windows 95 - hänger sig en widget så kan den låsa alla andra widgets också....Men det är inte så många widgets som har pluginner.

Jag böjer mig för expertisen. Dock så råkar jag fortfarande ut för widgets som använder sjukt mycket minne och ständigt ökar tills man stänger ned dem.

Ja, men de tar bara ett par MB, vad jag kan se...

På tal om Gmail-widgets m fl. Jag skulle nog tänka två ggr innan jag körde någon sådan; man vet ju inte alltid vem som gjort den och vilken info som skickas till denna. Risken är väl liten men ändå. Har sett flera Gmail-widgets, men ska nog testa den "officiella" igen.
Google Macintosh Dashboard Widgets den känns "trygg".

Det har du ju rätt i, det har jag inte ens tänkt på.. men de från Google är ju sjukt stora?
Jag vill bara att den visar antalet mail jag har.. särskilt som jag har två konton så det blir två widgets..

Har ni typ 32 MB RAM?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-01 14:17
Ursprungligen av paperscratcher:

Har ni typ 32 MB RAM?

Det skiljer sig ganska mycket från widgets till widget. Även mellan de som fungerar som de ska och widgets som rusar iväg, typ bah..

Alltså, som sagt, hur lite minne har ni egentligen? Vi kör ju inte Win 3.11 direkt. Jag har TextEdit på ibland utan att använda det, det tar 7 MB har jag för mig, men inte skiter jag på mig för det?

Tycker det blir lite OT nu, även om föregående inlägg var intressant!
Det ska ju handla om hurvida Widgets kommer till användning, eller om de bara ligger o skräpar

Jogin: som sagt, jag vill ha koll på bägge mina konton..

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-02 22:19

Jag använder väder och miniräknaren, that's it. Oftast glömmer jag dock bort widgets och använder miniräknaren på iPhonen istället hehe

  • Medlem
  • City
  • 2008-08-02 22:26

Jesus, jag upptäckte precis hur bra saxknappen i safari kan vara, bara att välja ut ett område, exempelvis senaste aktiva trådarna på 99.se och skapa en widget (aka webclip?).
Leopard spöar tiger med hästlängder.

Bevaka tråden