Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förbjuda diskussioner om iPhone upplåsning från 99.se?

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 21:30

Jag vet att detta är lite kontroversiellt på detta forum men jag börjar bli väldigt trött på alla diskussioner om hur man hackar och låser upp sin iPhone... är det så att jag måste vända mig till ett annat forum snart eller?

Sen för att slänga på lite ammo... vi tillåter inga diskussioner om piratkopiering, men tydligen att gå emot Apple´s egna försäljningsmodell. Detta gick att motargumentera när den inte såldes i Sverige men det gör den nu så argumentationen faller platt.

Jag säger inte att vi måste banna dessa diskussioner men de infekterar liksom varje tråd om iPhone och det är trist när man inte är intresserad av att hacka sin lur utan vill använda den på det sätt som det är tänkt.

Skapar den här tråden för att få en diskussion kring ämnet då det känns som att det har gått lite för långt nu.

Det är väl inte så konstigt att iPhonehackartrådarna tagit fart nu när iPhone lanserats i Sverige. Eftersom många verkar hysa ett innerligt hat mot Telia så är det många som är mycket intresserade av upplåsning med mera.

Huruvida det är dubbelmoral eller inte att tillåta iPhonehackartrådar men inte piratkopieringstrådar beror väldigt mycket på vem man frågar. Jag tycker det är stor skillnad på att bryta mot en EULA än att piratkopiera. Gränsen måste ju dras någonstans. Den här gången drogs gränsen vid hackning av iPhone (och Apple TV).

Att hacka en iPhone handlar om att kunna använda telefonen till mer än vad Apple har bestämt sig för att den skall användas till. Det handlar om att få ut så mycket som möjligt ur en produkt man har köpt. Att piratkopiera handlar om att inte vilja betala för sig. Stor skillnad.

Det som däremot är riktigt snårigt är att man valt att inte tillåta diskussioner om att köra OS X på vanliga PC-datorer, men tillåter diskussioner om hackning av iPhone (och Apple TV). Båda dessa fall handlar om att bryta mot EULA.

Nu är det väl allt som oftast piratade OS X som körs in på PC, men det är ju fullt möjligt att köpa en Leopard i butik och sedan patcha denna och köra in på sin PC.

Kanske lite offtopic, men jag tycker ändå det hör hemma i denna diskussion. Tilläggas bör att jag inte alls stör mig på iPhonehackartrådarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 22:27

Staed: Precis vad nästa ammunition skulle bli... OSX på annan hårdvara. Men ok, du körde den.
Jag säger inte att jag vill förbjuda trådar om hackad iPhone men däremot skulle jag helst vilja se de i en annan kategori. Det är väldigt irriterande att sitta och diskutera saker eller läsa om funktioner och sen kommer det in nån tonåring som vill vara cool och säger att det visst funkar... bara för att han hackat sin telefon som pappa betalat.

Ja jag vet, jag drog i lite hårt nu men vad jag vill få fram är att det blivit bra mycket svårare att hitta info och hjälp med sin iPhone när man kör ohackat här.

edit: Raderar kommentarer till raderade inlägg.
Baron, admin

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-31 22:49

Jag tycker att 99mac har fallit ganska lågt pga av detta.
Jag personligen tycker att dom inte ska tillåte diskusioner om hacking av iPhone, ingen hacking av annan hårdvara heller för den delen, men, nu är det tack och lov inte jag som bestämmer på detta forumet.

Men, som sagt, man blir ganska trött på alla inlägg om hacking av iPhone.

Ursprungligen av smurf:

Jag tycker att 99mac har fallit ganska lågt pga av detta.
Jag personligen tycker att dom inte ska tillåte diskusioner om hacking av iPhone, ingen hacking av annan hårdvara heller för den delen, men, nu är det tack och lov inte jag som bestämmer på detta forumet.

Du får gärna utveckla varför du tycker 99mac har "fallit ganska lågt". Har vi fallit lägre än något annat internetforum i världen med inriktning mot mac?

Hade det verkligen varit bättre att som enda (ni får gärna säga emot mig här) internetforum i världen inte tillåta användarna att diskutera upplåsning av iPhone? Gissa om det hade skapat arga trådar här och tvingat våra användare att registrera sig på andra sajter för att kunna utbyta erfarenheter och diskutera problem.

Ursprungligen av smurf:

Men, som sagt, man blir ganska trött på alla inlägg om hacking av iPhone.

Håller med om att inte varje tråd ska återgå tillsamma ämne - därför finns nu ett speciellt forum för just upplåsning av iPhone. Förhoppningsvis ska det räcka.

Ursprungligen av Trineo:

Sen för att slänga på lite ammo... vi tillåter inga diskussioner om piratkopiering, men tydligen att gå emot Apple´s egna försäljningsmodell.

Pratar du om jailbreak eller SIM-upplåsning nu? Om du pratar om jailbreak, hur menar du att det är att gå emot Apples försäljningsmodell?

Ursprungligen av Trineo:

SDetta gick att motargumentera när den inte såldes i Sverige men det gör den nu så argumentationen faller platt.

Det finns fortfarande många med första generationens iPhone här på forumet, minst 750 stycken, antagligen långt över 1000 stycken. För dessa telefoner gäller fortfarande samma sak som tidigare, dessa har aldrig sålts i Sverige och kommer aldrig att säljas i Sverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 23:11

Adrian B: Trist att du enbart kom in i tråden med trista argument och inget direkt av värde.

Jailbreak eller SIM-upplåsning: Mig veterligen så är båda emot Apple´s strategi, för annars hade väl Apple inte gjort så stor deal av att sälja den dels exklusivt hos vissa operatörer eller att den är så säker just för att den inte är så öppen som en t.ex. Windows Mobile.
Så visst, om vi byter ut försäljningsmodell mot produktstrategi, är du mer villig att diskutera då?

Att det finns minst 750 stycken som har gamla versionen av iPhone kan väl ändå inte berättiga det hela... för jag är hyffsat säker på att det är fler än 1000 stycken här som laddar ned piratkopierat material, men det är ju bannlyst.

Alltså, jag söker inte försvar eller nedstängning utan kanske hitta en lösning... men mest av allt en diskussion i ämnet då jag har svårt att tänka mig att jag är ensam om att bli irriterad på att de flesta iPhonetrådar handlar om hur man hackar luren eller varför Telia suger eller var man köper en olåst lur.

Så Adrian B, för att vara moderator vart det ett hyffsat kasst svar i forumdelen Feedback tycker jag.

Ursprungligen av Trineo:

Adrian B: Trist att du enbart kom in i tråden med trista argument och inget direkt av värde.

Jag är ledsen att det inte var några roliga argument, men i mina ögon har dom ett värde.

(Sen kan jag å andra sidan tycka att det är trist med ännu en diskussion om att iPhone-hackning är samma sak som piratkopiering, eftersom det redan varit föremål för så mycket diskussioner och ännu en ny tråd om det är inte direkt av värde.)

Jag menar att det är SIM-upplåsningen som är kontroversiell i hackningssammanhang eftersom den gick emot Apples affärsmodell (men jag tror att Apple egentligen inte var så ledsna, dom fick sälja kanske så mycket som en hel miljon extra telefoner till länder dom inte ens lanserat telefonen i). Ändå är det inget olagligt på något sätt så vitt jag vet och vi kom tidigt överens om att tillåta den typen av diskussioner.

Men det är inte SIM-upplåsningen du stör dig på, det är jailbreak-diskussionerna, uppenbarligen. Och ett jailbreak är inte i närheten lika kontroversiellt som SIM-upplåsningen. Jailbreak påverkar inte hur Apple säljer sina telefoner.

Bland AT&T:s iPhone-kunder med låsta telefoner fanns det massor som utförde jailbreak för att kunna installera program och detta påverkade inte varken Apples eller AT&T:s intäkter negativt (snarare motsatsen). Det finns massor av nyhetssajter och seriösa skribenter där ute som skriver om jailbreak men som aldrig skulle skriva om hur man piratkopierar Photoshop. Det är en tydligt och stor skillnad mellan dessa punkter.

Ursprungligen av Trineo:

Att det finns minst 750 stycken som har gamla versionen av iPhone kan väl ändå inte berättiga det hela... för jag är hyffsat säker på att det är fler än 1000 stycken här som laddar ned piratkopierat material, men det är ju bannlyst.

Du missförstår mig (medvetet?). Jag motiverade inte det som ett skäl till att tillåta diskussionerna, den diskussionen har vi redan stött och blött i långa trådar redan. Jag motiverade bara varför det fortfarande är så många som skriver om det, eftersom ämnet är aktuellt för så många medlemmar, och iPhone 3G i Sverige gör ingen skillnad. Det var inte fel då och det är inte fel nu.

Ursprungligen av Trineo:

Alltså, jag söker inte försvar eller nedstängning utan kanske hitta en lösning... men mest av allt en diskussion i ämnet då jag har svårt att tänka mig att jag är ensam om att bli irriterad på att de flesta iPhonetrådar handlar om hur man hackar luren eller varför Telia suger eller var man köper en olåst lur.

Diskussioner om varför Telia suger sällan konstruktiva, men vad ska vi göra åt det menar du? Hur ska vi hitta en lösning på det? Om du tycker att någon bara "trollar" på forumet genom inlägg om hur Telia suger så kan du rapportera inläggen så våra moderatorer kan ta hand om det. Men om någon bara häver ur sig det en enstaka gång ser jag inte hur vi kan göra något speciellt åt det, det är en åsikt vissa har.

Diskussioner om var man köper en olåst lur är i högsta grad berättigade på ett forum som detta. Om du irriterar dig på det så har du ett problem här, helt klart. Att t.ex. köpa en olåst lur i Italien är ju helt och hållet enligt alla Apples regler, det är en telefon Apple låst upp åt kunden.

Generellt sett så råder det ett lätt kaos i iPhone-delen för det har tillkommit så mycket nya medlemmar varav många definitivt inte gör några försök att söka innan dom postar. Det är riktigt tråkigt och våra moderatorer jobbar för högtryck med att försöka städa upp i efterhand. Vi tog nyligen in en tredje moderator (kainen) specifikt för iPhone-delen (utöver Jetwash och Patrik D). De gör alla så gott de kan med att hålla ordning, men det är ett otacksamt jobb dom har, speciellt när det bara klagas och sällan beröms.

Om du har ett problem med att det dyker upp nya trådar om ämnen du redan vet diskuteras (t.ex. Telia suger eller köpa av olåst telefon) kan du rapportera att de är dubletter så underlättar du för moderatorerna. Det gäller generellt sett för alla typer av disussioner på forumet, men just i iPhone-delen har det varit värre än i övriga forumet.

Vi har fasta trådar om flera av de mest heta ämnena, t.ex. köp av iPhone 3G utomlands, och försöker styra in alla diskussioner där. Är man inte intresserad av det kan man undvika de speciella trådarna.

Ursprungligen av Trineo:

Så Adrian B, för att vara moderator vart det ett hyffsat kasst svar i forumdelen Feedback tycker jag.

Jag ställde en saklig fråga och kom med ett motargument. Är inte det bättre än att inte svara alls?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-07-31 23:32

Håller med dig helt och hållet, det har gått inflation i dessa iPhone-frågor och att försöka hålla koll på allt intressant som faktiskt skrivs här på forumet är ju närmast omöjligt nuförtiden.

Men inte heller jag är för ett förbjud över ämnet i sig, samla det i ett eget forum bara (som man med gått samvete sedan kan ignorera).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-01 00:15

Jag vet knappt vad Jailbreak handlar om men jag antar att det e nån form av upplåsning för att kunna använda telefonen till mer än vad den är tänkt för.

Och då kan jag förstå att om man inte är intresserad av att göra det och frågar om nått program eller lösning till att utföra nånting, och då får svar som t.ex. Kör jailbreak och sen... osv... är ganska irriterande...

Att det disskuteras bryr jag mig inte alls om. Men det e kanske upp till mig som användare att döpa min tråd till "Söker det hära (inte jailbreak)"

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-01 08:45
Ursprungligen av Kajan:

Jag vet knappt vad Jailbreak handlar om men jag antar att det e nån form av upplåsning för att kunna använda telefonen till mer än vad den är tänkt för.

Och då kan jag förstå att om man inte är intresserad av att göra det och frågar om nått program eller lösning till att utföra nånting, och då får svar som t.ex. Kör jailbreak och sen... osv... är ganska irriterande...

Att det disskuteras bryr jag mig inte alls om. Men det e kanske upp till mig som användare att döpa min tråd till "Söker det hära (inte jailbreak)"

Jailbreak är när man låser upp telefonen på det sättet att man kan lägga in program som inte är godkännda av apple och som kan göra mer än de programmen som är godkännda. Tex en MMS app (som inte är godkännd av apple för att man enligt apples regler inte får ha ett program körandes i bakgrunden hela tiden utan när man går ur programmet så skall det stängas av helt.)

Absolut, om du inte vill jailbreaka telefonen så kan det vara ett smart drag att skriva det i topic på tråden eller baka in det i frågeställningen när du skapar tråden

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-08-01 09:34
Ursprungligen av kainen:

Tex en MMS app (som inte är godkännd av apple för att man enligt apples regler inte får ha ett program körandes i bakgrunden hela tiden utan när man går ur programmet så skall det stängas av helt.)

Det där kommer ju ändras inom kort när de släpper funktionen som låter program jobba i bakgrunden. Kommer ni att stoppa alla dessa jailbreak-diskussioner då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-01 09:24

En anledning till att jailbreaka är väl att kunna använda piratkopierade appsar från appstore?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-01 09:28
Ursprungligen av Axel von Matern:

En anledning till att jailbreaka är väl att kunna använda piratkopierade appsar från appstore?

Man måste nog jailbreaka för att göra det men du är faktiskt den första som tar upp detta vad jag har sett. Så den anledningen är i stort sett obefintlig och hur man piratkopierar program från appstore är ett förbjudet ämne i detta forum. (Såsom vilket Mac / PC program som helst).

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-08-01 09:34
Ursprungligen av kainen:

Man måste nog jailbreaka för att göra det men du är faktiskt den första som tar upp detta vad jag har sett. Så den anledningen är i stort sett obefintlig och hur man piratkopierar program från appstore är ett förbjudet ämne i detta forum. (Såsom vilket Mac / PC program som helst).

Då kan jag vara den andra som tar upp det. Jailbreak är ett stort steg mot att piratkopiera program, så varför tillåta diskussionen?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-08-01 09:32

Jag håller med alla som tycker att "Hacka min iPhone"-trådar inte hör hemma här.

Apple säljer telefonen via Telia, och programmen som finns tillgängliga handlar man via iTunes. Så vad ska man hacka telefonen för? För att man inte har råd med Telias abbonnemang? För att man inte vill betala för sina program?

Det är ju knappast många procent här som gör det för att kunna byta ikoner. Har man inte råd med telefonen ska man inte ha den, det är bara att vänta tills den släpps till den operatör man är nöjd med.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-01 09:52

1. Det är inte olagligt att jailbreaka eller låsa upp iPhone.

2. Det är olagligt att piratkopiera mjukvara.

3. Vart har du fått ifrån att Apple kommer släppa en funktion som låter program jobba i bakgrunden? Rykten? Källa tack.

4. Man kan lägga in så att man kan tex använda en iPhone som 3G dongel till datorn om man jailbreakar, det går inte utan.

5. Det finns tex Nintendo emulator till iPhone som man måste jailbreaka för att kunna lägga in.

6. Det finns massvis med andra program som inte finns i appstore som man vill kunna lägga in.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-08-01 10:08

Vad spelar det för roll om det är olagligt eller inte att hacka sin telefon? Hela forumet svämmar ju över med inlägg som har med detta att göra.

Här är senaste infon om "Notifications" som Apple valt att kalla det. Och det är inget rykte utan officiella fakta, och verkar släppas nu i september:
Iphone Notification: iPhone Developers Get Push Notification API
Apple's just seeded the push notification API to developers through the second beta release of the iPhone 2.1 firmware. What this means to you is that developers can now tailor their apps to receive notifications in the background while it's not running, something supremely useful for apps like AIM, and to a lesser extent, Twitter and other social networking apps.

Igår släpptes ett program som gör att du kan surfa med datorn via iPhones 3G/Edge:
iPhone Apps We Love: NetShare - Share Your 3G/EDGE Connection With Your Computer
Update 2: Now we're getting the message that it's not available in the US store. Verkar dock som att de har problem med programmet.

Hur många lagliga ROMs har du i din Nintendo emulator? De är också skyddade, hur många vet om det?

Det enda argumentet som håller är att man inte har tillräckligt med tålamod att vänta in de officiella programmen och funktionerna. Det är väl tråkigt?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-01 10:10

Angående att skapa fler forumkategorier borde väl inte vara en så dum idé dock. En för jailbrake och upplåsning, för att städa bort sådana diskussion ifrån andra.
Men det kanske inte går då det skulle bli många korspostningar. Jag är inte insatt i detta.

  • Medlem
  • 2008-08-01 10:23

Ovanligt saklig ton i den här tråden. Det är väldigt bra, och värt att påpekas! Fortsätt håll i hatten, bara...

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-01 10:32

Ree_Tab ja vi försöker hålla någolunda rent men det är inte det lättaste just pga den stora ökningen av nya medlemmar som inte söker innan dom skapar nya trådar osv.

Iphone notification services tillåter INTE program att köra i bakgrunden utan är ett program som kan aktivera program när det kommer in meddelanden. Dock kommer detta inte fungera på tex en MMS app då telefonen kommer att tro att det är ett vanligt sms.

Jag har inga NES roms över huvud taget, jag bara påpekade att programmet finns och att ha programmet är inte olagligt.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-08-01 10:41
Ursprungligen av kainen:

Ree_Tab ja vi försöker hålla någolunda rent men det är inte det lättaste just pga den stora ökningen av nya medlemmar som inte söker innan dom skapar nya trådar osv.

Det är bra att ni gör ert bästa, men du måste hålla med om att man kanske måste göra på något annat sätt för att få forumet överskådligt igen?

Ursprungligen av kainen:

Iphone notification services tillåter INTE program att köra i bakgrunden utan är ett program som kan aktivera program när det kommer in meddelanden. Dock kommer detta inte fungera på tex en MMS app då telefonen kommer att tro att det är ett vanligt sms.

Varför skulle den tro att det kommer ett SMS? Gäller det även för IM-program? Att det visas som SMS? Jag tror att Notifications kommer att fungera kanon. Många program kommer att använda det för att man ska kunna ha igång funktionen även när det inte körs.

Ursprungligen av kainen:

Jag har inga NES roms över huvud taget, jag bara påpekade att programmet finns och att ha programmet är inte olagligt.

Du tror att ett av de allra mest populära programmen används helt lagligt? Jag blev förvånad när jag såg hur lätt man kunde piratkopiera spelen via Installer.app. Här kan man föra ungefär samma resonemang som med The Pirate Bay, sajten går att använda till att distribuera lagligt material och tjänsten är inte olaglig som den är. Men det är betydligt svårare att hålla igång en TPB-diskussion här, än en om hackade iPhones.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-08-01 10:59
Ursprungligen av Ree_Tab:

Det är bra att ni gör ert bästa, men du måste hålla med om att man kanske måste göra på något annat sätt för att få forumet överskådligt igen?

Precis som Kainen säger, kom med förslag! Hur vill ni att det skall se ut?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-01 10:51

Jo jag håller med om att det borde finnas något sätt att sortera upp trådarna lite bättre, kom gärna med förslag

IM programmen kan man knyta på ett annrolunda sätt som jag har förstått det efter vad jag läst om notifications systemet, jag kan ha fel men jag tror inte att MMS app kommer fungera, tyvärr.

Ang TBP se gärna denna tråd: http://www.99.se/feedback/74401-ver-forumregler-moderation.html
Speciellt Barons senaste inlägg i tråden.

  • Medlem
  • 2008-08-01 11:30

Lika lite som vi förbjuder tips om Screen Spanning Doctor förbjuder vi Jailbreakfrågor. Dessa är helt jämförbara: fristående producenter tar bort begränsningar medvetet inbyggda av Apple, och förbättrar på så vis den befintliga produkten.

Vi kan inte ta hänsyn till Apples marknadsstrategier. Varför skulle vi? Vi har inget direkt med Apple att göra.

Som sagt tidigare är alla förslag på hur forumet kan förbättras välkomna. Men glöm inte att städningen är väldigt beroende av att medlemmar rapporterar sånt som faller utanför den goda sed som under lång tid byggts upp på 99.se.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-01 11:53

Problemet, om det finns något, är knappast att diskussioner kring hackning av iPhone förs (att det är mot Apples "strategi" är fullständigt irrelevant) — utan snarare att varenda jävla tråd om iPhone blir en sådan diskussion.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-01 12:15

Om man skapar en ny tråd och verkligen inte vill ha några jailbreak kommentarer så får man speca det i topic kanske typ "bla bla bla (OBS! Ej Jailbreak") så får mod gå on och rensa dessa kommentarer om det skulle dyka upp några i alla fall

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-01 12:41
Ursprungligen av kainen:

Om man skapar en ny tråd och verkligen inte vill ha några jailbreak kommentarer så får man speca det i topic kanske typ "bla bla bla (OBS! Ej Jailbreak") så får mod gå on och rensa dessa kommentarer om det skulle dyka upp några i alla fall

Eller helt enkelt inte tillåta diskusioner med jailbreaking och hacking, då blir man fri problemet, men, det är väl för många moderatorer som sitter med 1:a generationens iPhone som behöver information om hur dom ska kunna installera firmware v. 2.0 på sina telefoner.

Personligen så tycker jag att alt som har med hacking etc. att göra inte hör hemma här på forumet, men ni önskar kanske att 99mac ska bli ett hackarforum?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-01 12:49
Ursprungligen av smurf:

Eller helt enkelt inte tillåta diskusioner med jailbreaking och hacking, då blir man fri problemet, men, det är väl för många moderatorer som sitter med 1:a generationens iPhone som behöver information om hur dom ska kunna installera firmware v. 2.0 på sina telefoner.

Personligen så tycker jag att alt som har med hacking etc. att göra inte hör hemma här på forumet, men ni önskar kanske att 99mac ska bli ett hackarforum?

Med den nedlåtande tonen i inlägget tänker jag inte ens bemöda mig att besvara det inlägget mer än med detta.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-08-01 13:00

Måste säga att jag delar Smurfs uppfattning. Hade jag själv haft en iPhone så hade det väl varit guld värt att få reda på vart man tankar programmen gratis och lägger till alla extrafunktioner som Apple har missat. För uppenbarligen verkar en del inte ens orka leta lagliga alternativ. Som t.ex. mina länktips ovan bevisar.

Som på så många andra forum så har moderatorernas egna intressen här tagit över det som forumet egentligen handlar om.

Smurfs fråga är klockren:
Personligen så tycker jag att alt som har med hacking etc. att göra inte hör hemma här på forumet, men ni önskar kanske att 99mac ska bli ett hackarforum?

Bevaka tråden