Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac kontorshotell i Stockholm City

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kollega frågade mig om jag vill driva kontorshotell i Stockholm. Nu råkar jag sitta i Melbourne men så kanske det inte är för alltid.

Tänkte bolla idén med några av er här på 99an och se vad ni tycker om upplägget. Kontoret ligger på Sturegatan vid Humlegården (typisk adress för reklambyråer och videoproduktion) och har 12 arbetsplatser:

- 8 platser i ett stort ljust rum med stora fönster mot Sturegatan
- 2 rum med vardera 2 platser + extra utrymme
- Konferensrum med sex platser

Kontorshotellet har det mesta klart:

Teknik
- Skrivbord, stol, arbetslampa på varje plats
- Hyllor & personlig förvaring
- ADSL internetanslutning
- Trådlöst nät (två airport extreme)
- Färglaser från HP
- Konferensrummet har videoprojektor
- Larm

Gemensamma utrymmen
- Kitchenette (litet kök)
- Micro
- Spis med två plattor
- Kylskåp

Det finns ingen fast telefoni indraget men det skulle ju gå att fixa. Telefonväxel finns så det är mest en fråga om installation.

Jag drömmer om ett "kreativt centrum" med egenföretagare eller tvåmannaföretag som troligen jobbar med webb, grafisk produktion, videoproduktion osv. Konsulter skulle passa fint här också - personer som studsar ut hos kunder men behöver en fast arbetsplats med trevliga kollegor.

Verksamheter som kanske kan hitta gemensamma projekt och som främst behöver en bra adress, kreativ miljö och en bra arbetsplats för sin dator (mac såklart!) utan att kräva lagerutrymmen, stora mängder kundbesök eller stora mängder telefonsamtal.

Det jag vill att du ska fundera över är:

- Vad är en vanlig månadskostnad per arbetsplats för liknande platser i city? Jag tror man skulle behöva ligga på strax under 4000kr/plats eller 8000kr/rum med möjlighet till rabatt om man tecknar lite längre avtal.

- Smarta idéer och detaljer man skulle kunna lägga till för att göra kontorshotellet trevligt och "kreativt"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-31 14:15
Ursprungligen av Björnström:

- Smarta idéer och detaljer man skulle kunna lägga till för att göra kontorshotellet trevligt och "kreativt"

Google’s Master Plan for world domination at Blog . Jiboneus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 14:42

Hyran låter väl inte fel, men om inte världen har hamnat upp o ner sista året så tror jag att dom flesta "kreativa centrumen" på något sätt föredrar att vara mer på södersidan. I vartfall brukar dom inte föredra att vara mitt i smeten. Vad kostar det t.e.x för en fotograf att ha sin bil där?

Men det är nog inget problem att hyra ut det för det.
Det känns som att det är svårt att misslyckas i Stockholm.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2008-08-01 09:24

Om nu de flesta kreativa ställen har lagt sig på söder så är det väl toppen om någon lägger sig på norrsidan! Eftersom jag själv bor norr om stan så tycker jag det är perfekt.

Parkering på gatan kostar 12kr/tim (max 96kr/dygn).

Jag hyr för närvarande en plats på det nämnda kontoret så är det någon som vill ta en titt så PMa mig så kan vi säkert ordna något. Det finns lediga platser redan nu (annan hyresvärd än Björnström).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-01 19:01

Jo, jag vet vad det kostar att parkera på gatan, men finns det plats någonstans? Det brukar bli en del parkeringsböter med.

Lägg ut en planskiss med mått så kanske fler blir intresserade!

Det brukar inte vara omöjligt att hitta parkering på gatan utanför under kontorstid. I värsta fall får man parkera i allén på Valhallavägen, där finns det alltid plats, och ta en liten promenad på Sturegatan i solen. Det finns även parkeringsgarage under Scandic Park‎, på andra sidan gatan.

/M

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-08-01 22:50

Telefoni tror jag inte man ska hänga upp sig på. Nån lösning med IP-telefoni är minst lika bra - det är det de flesta vill ha. En gemensam fax (kanske kan köras geom skrivaren?) Ett vettigt bredband (gärna fiber) tror jag däremot är nåt de flesta i ovan nämnda branscher vill ha. Mingelmöjligheter - nåt BNI-aktigt fast inom just "Kreativitetsbranschen", kanske? En schysst espressomaskin *vet* jag blir populärt (har jobbat som it-gubbe ett tag på ett kontorshotell). Det viktigaste är att all teknik funkar; Läste nånstans att det är det absolut största enskilda irritationsmomentet; strulande skrivare, internetdykningar etc.

Kanske en kombination med ett par servrar där företag kan få husera sina webbplatser?
Ett HELT macbaserat kontorshotell kan väl vara nåt, kanske? Då har man en rätt bra profilering...

- Gemensam fax/kopiator kanske vore något!

- Fiberanslutning vore najs men låter dyrt på 12 arbetsplatser? Prisexempel?

- Mingelmöjligheter tror jag får bli utanför lokalen tyvärr, finns inte riktigt några bra mingelytor. Finns däremot gott om sköna ställen i närheten.

- Nespressomaskin är given!

- Servrar finns det gott om men dom sitter i ett RIKTIGT rack i en RIKTIG serverhall

Just idag är faktiskt hela lokalen macbaserad! När jag satt där hade 25% av alla användare en 30" Cinema HD skärm

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-08-02 09:54
Ursprungligen av Björnström:

- Gemensam fax/kopiator kanske vore något!

- Fiberanslutning vore najs men låter dyrt på 12 arbetsplatser? Prisexempel?

- Mingelmöjligheter tror jag får bli utanför lokalen tyvärr, finns inte riktigt några bra mingelytor. Finns däremot gott om sköna ställen i närheten.

- Nespressomaskin är given!

- Servrar finns det gott om men dom sitter i ett RIKTIGT rack i en RIKTIG serverhall

Just idag är faktiskt hela lokalen macbaserad! När jag satt där hade 25% av alla användare en 30" Cinema HD skärm

Fiber blir nog dyrt på 12 platser, ja... Tror att en fiberanslutning går på minst 4 tkr i månaden.

Enklast för alla är att lägga alla gemensamma kostnader (internet, kaffe och printer) på hyran och inte ha massa tillval, möjligen med undantag för nedanstående.
Ang. servrarna så tänkte jag mer på nån kombo a´la "hyr ditt kontor och din serverplats hos oss".
Kolla om det går att låta hyresgäster ha sin egen server i lokalen. Det fanns en hel del som ville ha det så hos oss - kräver iofs. en del i uppströmshastighet som en vanlig ADSL-lina inte klarar.

Min enda egentliga invändning är väl att lokalen känns aningen trång för att skapa ett dynamiskt "kreativt center" - nån lite större del för tex. mingel och föreläsningar samt kanske 30-40 arbetsplatser tror jag skulle vara med lämpad för just det du efterlyser.
Då har du kanske dessutom råd med fiberlina och nån slags "vaktmästare" som tar hand om printerstopp, nyckelhantering, fylla på kaffe och alla miljarder frågor som uppstår...

När det gäller städning är det en stor poäng med att kolla på att anställa en egen städare som kommer ett par, tre ggr/vecka, några timmar varje gång. Blir ungefär samma kostnad som att ta ett städbolag, dessutom är min erfarenhet att en anställd städare gör ett bättre jobb.

Jag skulle nog sätta upp ett webbforum för alla hyresgäster också med avdelningar typ: Uppdrag finnes, Uppdrag sökes, Köpes, Säljes, Vad händer på kontoret?, Boka konferensrum, etc.

Tolv platser fyller man fort (vilket för all del är trevligt), men tja, en webbyrå, ett par reklamfirmor och en fotograf... sen är det ju nästan fullt.

Ang. hyran så tror jag smärtgränsen ligger på 10 tkr/2persons rum - beroende på vad som ingår förstås, men för det ovan beskrivna.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-08-02 09:58

Glömde ju det viktigaste: INGET skapar lika mycket dynamik som en fredagspub!

Angående storleken på lokalen så ökar ju ansvaret och "projektet" i takt med att lokalen växer. I just detta fall finns redan lokalen och har ett antal hyresgäster men hyresvärden frågade mig om jag ville ta över driften från årsskiftet. Att skapa ett kreativt center för 40 arbetsplatser låter som ett heltidsprojekt - inget för mig i dagsläget.

Forum och servrar är ju närliggande så det skulle inte vara knepigt att fixa

  • Oregistrerad
  • 2008-08-02 14:41

Jag letar själv lokaler i centrala stockholm just nu. Det är svårt om man vill ha något bra. Min maxgräns ligger vid runt 4000 per plats, eller 6000 om det är ett rum med två platser.

Viktiga egenskaper
- Fräscht, man måste kunna ta dit kunder
- BRA konferensrum
- Fiberuppkoppling, inget jäkla adsl eller sunktigt trådlöst (har jobbat i branschen så jag kan fixa fiber bra billig fiber 4-5k centralt får du bra uppkoppling med full duplex)
- BRA kaffemaskin
- Bra / Ok färglaser
- Gärna ett serverrum för utplacering av mindre server. Delar gärna inte nät med andra (egen brandvägg etc.)
- Öppet landskap eller eget rum / avskillt - man vill kanske prata med sina kunder lite ostört iaf.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2008-08-28 09:10
Ursprungligen av studiox:

Jag letar själv lokaler i centrala stockholm just nu. Det är svårt om man vill ha något bra. Min maxgräns ligger vid runt 4000 per plats, eller 6000 om det är ett rum med två platser.

Min svar nedan svar avser den existerande lokalen.

Citat:

- Fräscht, man måste kunna ta dit kunder

Check. Skulle nog vilja påstå att aktuell lokal i sig fungerar i det hänseenden. Skulle snarare säga att det generella problemet för alla platser där man delar lokaler med andra är hur bra ordning var och en har runt sig själv. Är det tex ok med hund på kontoret? Hur mycket disk är det ok att det står i vasken. Etc..

Citat:

- BRA konferensrum

Vad är ett BRA konferensrumm?
Antal platser?
Projektor?
Annat?

Citat:

- Fiberuppkoppling, inget jäkla adsl eller sunktigt trådlöst (har jobbat i branschen så jag kan fixa fiber bra billig fiber 4-5k centralt får du bra uppkoppling med full duplex)

Låter väldigt trevligt men det är ändå ca 500kr/månaden extra per hyresgäst.
Åtminstone har inte JAG det behovet av hastighet.

Citat:

- BRA kaffemaskin

Återigen, vad är en BRA kaffemaskin?

Citat:

- Bra / Ok färglaser

Färglaser är så billigt idag så det är inget problem (finns på kontoret idag).
(Vad är en BRA färglaser?)

Citat:

- Gärna ett serverrum för utplacering av mindre server. Delar gärna inte nät med andra (egen brandvägg etc.)

Är nog lite besvärligare. Jag säger inte att det är omöjligt men lokalen är inte förberedd för ett sådant utrymme. Idag kör vi trådlöst nätverk men det går säkert att dra kabel för den som vill.

Citat:

- Öppet landskap eller eget rum / avskillt - man vill kanske prata med sina kunder lite ostört iaf.

Antingen hyr man ett av de två mindre rummen som har tv å arbetsplatser vardera eller så får man gå in i konferensrummet.

Jag vill inte vara sådan men det förvånar mig inte om du har lite svårt att matcha dina krav/önskemål mot vad du är beredd på att lägga på hyra...

Det vore riktigt intressant, anmäler mitt intresse

Inne i Sturegallerian finns annars Regus Business Center, ett kontorshotell som kan få tjäna som en måttstock på hur det INTE ska se ut enl. mitt tycke. De hade goda polkagrisar, helt gratis, dock när jag satt där sist och jobbade...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2008-08-28 09:11
Ursprungligen av Joacim Melin:

Inne i Sturegallerian finns annars Regus Business Center, ett kontorshotell som kan få tjäna som en måttstock på hur det INTE ska se ut enl. mitt tycke.

Du får gärna utveckla vad som var mindre bra...

Jag förverkligade mina idéer om kontorshotell förra året!

Vi tog över Runar Söögards gamla lyxlägenhet på Kungsholmen. Takvåning med takfönster och luftkonditionering i alla rum.
Det gick ganska fort att hyra ut och vi är nu sju företag som delar lokalen - 22 personer.

Fantastiskt kul att sitta i köket med en kaffe och inse hur coolt det är att förverkligat en dröm!
TheLoft | Kreativt kontorshotell

Ps. Vi tittar på att öppna ett till kontorshotell nära Stureplan

1
Bevaka tråden