Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Projekt: MacBook Air + knä = sant

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • City
  • 2008-07-31 23:21

Önskan att kunna ha MacBook Air i knät blev för stor.
Efter att ha svept google en timme hittades inte mycket annat än en ful halvmåne på IKEA och en 500 kronors stor bricka med kudde på designtorget. Tyvärr var brickan på designtorget en frukostbricka som var lite väl stor. Dum/smart så bestämde jag mig för att "bygga" en egen.

Kort och gott, Åhlens är din vän!

Planerade inköp genom att försöka få en fin träbricka med böjda kanter. Det visade sig vara lättare sagt än gjort, efter en kvart på köksavdelningen uppenbarade sig en dold hylla med en duglig bricka, precis som i min vision. Därefter fortsatte jakten på tillbehör och kudde. (Tanken var först att sy en egen kudde men hjärnan kom ikapp efter en stund och jag kom fram till att det vore onödigt att uppfinna hjulet en gång till.)

Inköpslista:

1. Bricka, 145 kr
2. Kardborreband, 25 kr
3. Lim 24 kr
4. Hyfsat fin kudde i valfri storlek på "REA" 109 kr

Väl hemma började jag att mäta ut kudden då den var fyrkantig och lite väl stor. Sydde en rak linje med symaskinen och plockade ur lite stoppning och vips hade man en skön kudde.
Sedan var det dags för kardborrefästning. Detta var lite bökigare. Först limmade jag på två stripes på undersidan av brickan. Därefter skulle jag sy fast den andra delen av kardborrebanden på kudden. Väl optimistik gick jag på ögonmått vilket jag fick synda senare genom att sprätta bort en hel stripe, usch.
Slutresultatet blev ändå ganska bra. Brickan är kanske inte optimerad helt till Airens storlek men mindre och billigare än den på designtorget.
I morgon blir det en tripp till en affär som har lite skumgummikulor eller liknande då bomullsfyllningen i kudden är lite väl stiff.

Bifogar lite bilder för nördfrosseri ;).

haha snyggt! Jag älskar DIY!
Blir ju själv sugen på att tillverka något liknande att ha till soffan och sängen.
Bra jobbat, tack för ingredienserna

  • Medlem
  • City
  • 2008-07-31 23:45

Tips på sådana där pulor önskas. Gärna ljudlösa

Så sjukt skönt - tack för morgonens tråd

Nu satte jag frukostflingorna i halsen. Vilket engagemang!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-01 07:19

Nej shit vilken snygg lösning du har gjort
Du får börja serietillverka detta

Det var väldigt snofsigt, men eftersom jag inte äger en Air måste jag fråga varför det inte går att ha den i knät direkt? Blir den för varm eller vad?

  • Medlem
  • City
  • 2008-08-01 10:57
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det var väldigt snofsigt, men eftersom jag inte äger en Air måste jag fråga varför det inte går att ha den i knät direkt? Blir den för varm eller vad?

Luftutblåset sitter lite väl långt inåt på undersidan vilket resulterar i en skenande fläkt om inte luften får passera. Det går att ha benen på sidorna av datorn men det funkar inte alltid. Sedan vill man kunna kolla på film i sängen

(Gällande pulor så har jag fått tips om hornbach, silvan och panduro. Det verkar bli sådana som sitter i sittpuffar. Kanske inte optimalt men bättre än bomull.)

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-01 11:20

Mycket snyggt.

Tips: Det finns självhäftande kardborreband i sybehörsbutiken så slipper man limmomentet och dom sitter riktigt ordentligt. Finns i olika bredder 2cm - 5cm.

  • Medlem
  • City
  • 2008-08-01 21:18
Ursprungligen av Mija:

Mycket snyggt.

Tips: Det finns självhäftande kardborreband i sybehörsbutiken så slipper man limmomentet och dom sitter riktigt ordentligt. Finns i olika bredder 2cm - 5cm.

Kanske borde ge sig på serietillverkning då om det är så smidigt med kardborrebanden
Funkar klistret även på tyg tro med den belastning det ger?

Syjunta känns så 80-tal, vad innebär det? Måste man sy saker

Syjunta känns så 80-tal, vad innebär det? Måste man sy saker

Inte då. Sy eller klistra är väl samma sak ? Du kan hjälpa oss med tekniska saker som när symaskinen går sönder eller nålarna går av. Och så vara lite manlig fägring.

Ursprungligen av kraspor:

Syjunta känns så 80-tal, vad innebär det? Måste man sy saker

Äta kakor kan man göra åsså!

Fika är det viktigaste om sanningen ska fram ! Och samvaron.

Ser att mina kommentarer till Kraspor är lite sexistiska (handyman och manlig fägring).
Sorry ! Som kvinna ska man ju vara lika försiktig som männen ska vara när det gäller nedlåtande kommentarer om könet. Fast jag tror kvinnor slipper undan mer när de "skojar" om det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-10 13:32

Ohh, inspiration!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-11-10 20:36

kraspor, är du fortfarande nöjd med din konstruktion? Är det något som kan ändras till det bättre?

Jag sitter och väntar ivrigt på min Air och behöver pyssla ihop något för att fördriva tiden.

Jag tror inte att du kommer behöva en liknade lösning för dom nya MacBook Air.

Jag skriver detta på min Air som jag har i knät och den är inte det minsta varm!
Men du kanske mer är ute efter att få pyssla för pysslandets skull?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-11-10 21:45
Ursprungligen av Mr Joakim:

Jag skriver detta på min Air som jag har i knät och den är inte det minsta varm! Men du kanske mer är ute efter att få pyssla för pysslandets skull?

Inte varm säger du, det låter bra. Jag kanske ska vänta med pysslandet, så jag inte gör något i onödan.

1
Bevaka tråden