Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tanka MS-SQL till filemaker

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag tankar en MS-SQL databas till filemaker via ODBC var femte minut. När jag gjorde lösningen så fick jag inte ÅÄÖ och sifferformatet att funka på Mac så själva klienten som tankar datat är en PC vilket gjorde att problemet med ÅÄÖ löste sig automagiskt.
Nu är problemet att jag skulle vilja lägga klienten på samma burk som servern(Mac server med server 9 ADV) pga. prestandaproblem (350000 poster).

Nån som vet var/hur man fixar teckenkonvertering i ODBC drivaren?

Alla numeriska poster är även lite knasiga. Talet 100 kommer till Filemaker som 100.0000(ett hundra med fyra decimaler åtskilda av en punkt) och det tolkar Filemaker som 1000000. Kan detta fixas i ODBC drivisen?

Skulle hela detta jobb kunna göras lokalt av servern med filemaker 9 server adv utan inblandning av en klient? Jag tankar all data jag får av SQL-server var 2 minut i dagsläget.

Senast redigerat 2008-08-01 13:11

Det fattas lite info i din fråga.

Jo jag misstänkte det, dock vet jag inte riktigt vilken info som saknas ;D
Kan det tänkas vara vilken tillverkare och version av ODBC drivrutinen som saknas kanske

Egentligen är det väl två frågor
1. Hur får jag åäö rätt från PC till mac utan att gå via en PCFilemakerklient.
2. Skulle man kunna "tanka" data med den nya inbyggda ODBC-funktionen i FM9? Det handlar alltså om att leecha data ur en SQL till en Filemaker, INTE att koppla upp filemaker mot MS-SQL och jobba mot SQL tabellerna.
I min hjärna ser jag jag framför mig att man sätter upp SQL-tabellen i filemakerregistret men gör ingen relation mellan dom utan använder importera data till Filemakers "egna" tabell.
Känns som jag är ute och cyklar rätt rejält här faktiskt

Om du har Actual Technologies drivrutin så gör man så här, men det skriver du ju inte...

1. Se inlägg 22: http://www.99.se/filemaker/220424-filemaker-9-0-koppla-ihop-webshop-mysql-med-filemaker-i-praktiken.html

2. I samma tråd ser du hur man kan bygga en databas i FM som innehåller en tabell från MS SQL. Vilket betyder i praktiken att du får en sorts front-end mot SQL-databaser och har tillgång både till data "därborta" och FileMakers alla fiffiga verktyg för att skapa layouter, manus, speciella utskrifslayouter, knappar, relationer osv osv.

När tabellen väl finns där kan du exportera, importera från/till som du vill.

Du kan även använda import-steget i FM via manus tex.

Använder du något som heter ScriptTimer (har jag nämnt i andra trådar), så kan du få FM att köra script på bestämda tider.

Läs även denna tråd för lite flera ideer:
http://www.99.se/filemaker/247628-optimera-f-r-hastighet.html

Informationen som fattas i din fråga är hur, vad, när, varför, med vad. Inte så mycket.

Senast redigerat 2008-08-01 15:32

Frågan har dött så det gjorde även mitt intresse för att gå till botten med detta.
Men tack för dina svar!

1
Bevaka tråden