Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klarar MacBook Air av detta eller måste jag välja MacBook?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-29 12:50

Hejsan

Jag funderar att inom några månader köpa en mac men vet ej vilken än (MBA vill jag helst ha) så jag har lite frågor jag vill få svar på först för jag vill vara riktigt säker på att jag gör rätt val (därför jag är ute tidigt med frågor, innan jag köper en mac)

Det jag ska använda min dator till är att ha med när jag är ute och reser och komma åt min Ubuntu server som har jag har filmer,musik på som jag vill spela upp på min mac.
Samt när jag är hemma så kommer den stå bredvid plasma tv:n oftast och spela upp filmer från min server på tv:n.

Hur kommer jag lättast åt filmerna/musiken på servern när jag är ute och reser, fungerar det bäst med FTP program som man loggar in på och spelar upp igenom?
Kommer macen kunna hitta min server som en nätverksdisk när jag är hemma så jag kan använda den att streama film ifrån?
Klarar MacBook Air av att spela upp filmer i 1080p?
Kan jag använda photoshop och redigera bilder på en MacBook Air?

Hoppas någon vet svaret på dessa frågor så kan jag fråga mer sen

  • Medlem
  • City
  • 2008-07-29 13:08

Om du ska använda Air till att se på film med så får du räkna med att du inte kan ha den i knät då det täcker utblåset (det går att lösa om man sitter brett isär med benen iofs). Fläkten kommer dessutom att blåsa på max under filmtittning, speciellt högupplösta saker men även enklare divx osv (egen erfarenhet, andra som inte upplever maxfläkt under filmtittande kan ju höra av sig i denna tråden).

Photoshop och allt annat funkar mycket bra, jämför med Powerbook G4 senaste modellen så är Air snabbare i allt och det känns som om man sitter på en betydligt snabbare dator.
Man kan jämföra med MacBook, kanske inte senaste versionen men gott den tidigare. Ibland märker man av den slöa hårddisken, programstart, filhantering av stora filer osv men det tycker jag inte skall hindra dig.

När det gäller nätverkshanteringen så har jag inte riktigt koll på det ännu.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-29 13:29

Så MacBook Air klarar av att spela upp 1080p filmer utan några problem?
Har du testat detta själv på din Air?

Okej då får någon annan svara på nätverkshanteringsfrågorna

  • Oregistrerad
  • 2011-02-01 20:04

Jag har en MacBook Air 1.1 från 2008. Specsen på den är:

Macbook Air (Model 1.1 2008 A1237)
Cpu: Intel Core 2 Duo 1.6Ghz
Ram: 2Gb 667Mhz DDR2 SDRAM
Hd: 80Gb 1.8" 4200rpm
Vga: Intel GMA X3100
OS: OSX 10.6.6

Jag testade att spela upp en 1080p-film för 1h sedan och det varken hackade eller krånglade på något annat sätt överhuvudtaget. Det flöt på hur fint som helst, precis som det var en dvd-film jag tittade på.

Så det ska väl inte vara några problem?

Edit: Jag spelade alltså upp den direkt på datorns egna skärm. Har inte hunnit skaffa en ny HD-tv ännu så jag har ingen tv att testa det på, men på skärmen var det i varje fall inga problem alls.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-02 12:21
Ursprungligen av Elajtenworld:

Jag testade att spela upp en 1080p-film för 1h sedan och det varken hackade eller krånglade på något annat sätt överhuvudtaget. Det flöt på hur fint som helst, precis som det var en dvd-film jag tittade på.
.

Det beror ju lite på vad det är för HD material också, vilket format och hur mycket det är komprimerat.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-07-29 13:34

Enligt Apple är det nog inget du ska göra på din Macbook Air.

Apple - QuickTime - HD Gallery - System Recommendations

For 1920x1080 (1080p) video at 24 frames per second:
QuickTime 7 for Mac OS X:

Dual 2.0 GHz PowerMac G5 or faster Macintosh computer; 2.0 GHz Intel Core Duo or faster
At least 512MB of RAM
128MB or greater video card

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-29 13:43

Om jag struntar i att kunna spela upp högupplösta filmer utan tittar bara på DVDR filmer klarar jag mig då med en MacBook Air?

Senast redigerat 2008-07-29 14:24
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-30 11:14

Finns det någon som rekommenderar mig att köpa en MacBook Air så det är bra maskiner eller är det mycket barnsjukdomar på den med tanke på det bara har släppts en omgång såna maskiner?

  • Medlem
  • City
  • 2008-07-30 11:45

Den är skön men den saknar dvd (det vet du säkert ). Annars är den ganska likvärdig med en MacBook och DVD ska inte vara några problem vad jag hört.
De saker som jag känner till är,
-Skeva bottenchassin (min är dock fin)
-Lite knakig i skärmfästen men man överlever
-Fläkten susar, värmeproblem med att kärnor stänger ner. Viss del går att få bort genom att byta kylpasta eller så lämnar man in den. Tror att problemet med kärnor inte är så vanligt på nyare maskiner.

Utöver det känns det inte som om den har några barnsjukdomar. Skärmen är skitbra och tangentbordet som kan vara lite sladdrig är dock skönare att skriva på och knirrar inte lika mycket som på en macbook.
Multitouch och den stora trackpaden är skön och bakgrundsbelysta tangentbordet gör det hela till en behaglig upplevelse. Dessutom kan man ha auto inställt vilket gör att skärm och tangentbord justerar ljusstyrka mot rumsbelysningen och det funkar mycket bra.
För min del hade det inte varit för fläkten som är lite väl känslig så är det klart den bästa datorn jag haft.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-30 12:17

Okej men det låter bra kraspor

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-30 14:20

Okej Karo det låter som en trevlig dator MacBook Airen
Har för övrigt tänkt av hela idén med att ha den som en htmac och spela upp filmer på utan den kommer bli en dator som följer med lite överallt och som jag kommer kommer att spela poker på, redigera digitalfoton i photoshop samt kanske se på någon dvdr film ibland annars mest surfa runt.
Det ska väl MBA klara utan några problem alls?

skall du se på DVD-film så blir det ju enklast att ha dem sparade på hårddisken som imagefiler då. Så slipper man titta från externa enheten -som ju bara drar ström....

Photoshop i en MBA går väl om man har lite modesta krav. Kankse lättare med ett lättare program - pixelmator, graphicconverter etc.

Karo har rätt att MBA är en livsstil. pesonligen rekommenderar jag en 15" MBP i stället.
Lättare med HD-utrymme, kontakter etc. DVD inbyggd etc.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-30 15:18

okej ja jag tänkte också ha dem sparade på hårddisken och kolla på dem därifrån.
Men innan jag bestämmer om det blir MB, MBA eller MBP så ska jag klämma på dem alla 3 på macaffären här så får jag se vilken jag faller för

Tänk på en så enkel sak som diskstorleken... 80Gb HD (och den vill du fylla med System, Photoshop, bilder (RAW?) och Videofilmer (á 4GB).....

Du kommer ju att känna dig skjuten i benet hela tiden.

MBA är till för folk som gör "lite surfning", loggar in på jobbet från hotellrummet (säljare?), skickar över dagens beställningar. Läser mailen och har några bilder i iPhoto.

Den är till för den som INTE gör några tyngre saker eller har några stora datamängder att hantera. Den är till för dig som struntar i teknik öht och som lever bärbart hela tiden.

15" MBP har ju 200 eller 250GB Hårddisk - som kan bytas ut med lätthet i framtiden (mot en 500 eller 750 om ett år eller så?). Du har alla kontakter du nånsin kan behöva och du har en allround-maskin som du kan ge alla möjliga uppgifter. Själv kör jag 17" Highres. Bara en sådan sak som att koppla den till en Platt-tv på hotellrummet?
Köra en film från DVD-skiva? Köra ngn form av PC-Emulering? Seriöst användande av PhotoShop? Glöm det på en MBA.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-30 17:10

Okej ska fundera på det Godlorp och du har rätt jag borde välja en MacBook Pro istället men Airen är ju läcker och smidig
Får se som sagt hur jag löser det men en 15" MBP är nog bäst att börja med som bärbar och om jag sen skulle behöva en mindre maskin för lättare saker på resande fot så kan jag välja en MBA som klarar biffen galant.

Men det är rätt stor skillnad på priset mellan dessa 2 maskiner såg jag nu...

Senast redigerat 2008-07-30 17:52
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-30 20:00
Ursprungligen av KaRo:

Insane: Jag har lösningen på ditt problem; köp både en MBP 17 och en MBA !
Det har jag gjort. Då har du allt du behöver. Att det sedan blir knäckebröd och vatten de närmaste fem åren är smällar man får ta.:D

hehe det lät faktiskt smart men då blir det en MBP 15 och inte 17
Släng upp någon bild på dem så jag får se hur vackra dem är tillsammans

ESA: Okej då vet jag att det funkar med 720p allefall på en MBA

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-30 19:35

du kan se på 720p film med macbook air, INTE 1080P vad jag testat iaf, en 1080p tv kan du kolla på DVD på med macen (ISO fil) men inte mer då hackar det,

jag har dock en med mycket problem det med kärnan som stänger av sig osv , men de skall jag lämna in den för snart

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-30 20:33

Schyssta bilder

Visst är 80 GB lite. Jag har valt en Western Digital Passport extern HD som lösning.

Den är på 2.5" i svart pianolack och kompletterar med ytterligare 320 GB för all media och annat skrymmande. Den ser även schysst ut om man bryr sig om sånt.

Jag är mycket nöjd med den.

/A

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-31 14:40

Då har du alltså MBA AndreeMarkefors?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-31 21:23

delar du ut din nätverkshårddisk på smb/afp protokollet så är det inga problem att hitta det i din mac, den stödjer båda nämnda.

appropå musik så har du två alternativ, antingen köra en daap server, som uppdateras med angivet intervall och lägger automatiskt till låtar som bliir tillagda o angivna mappen/mapparna som du väljer att streama. Nackdelen är att dessa daap servrar inte går att synka ihop med andra enheter såsom ipod, iphone (på klienten som läser daapservern). Daap = protokollet itunes använder för att broadcasta musik.

jag kör själv med musikmappen utdelad på samba och sedan importerat den via finder till itunes i min macbook air så jag får alla covers och även kan synka min iphone via macen, enklast då alla i mitt nätverk inte sitter på itunes men ändå vill ha tillgång till musiken.

övrigt kör jag på ftp då det är enkelt att ge rättigheter och övervaka. mig veterligen går det inte att streama media medans man hämtar det via ftp och inget jag haft behov utav heller. förstår inte varför du ska streama film från din server till bärbara över internet, inte en chans i världen att det kommer fungera vettigt, du behöver närmare 8-9mbit faktiskt hastighet för att kunna streama en 720p film komprimerad i x264. Du får helt enkelt bära med dig det du vill se på, antingen på datorn eller externt media, men faktum är att har du sånna behov utav utrymme med dig överallt bör du se dig om efter ett annat alternativ. VÄLDIGT skeptisk till om du öht kommer upp i dessa hastigheter på ett hotellinternet då de brukar vara rätt snåla uppkopplingar där (enbart ämnat för mail o surf typ).

för att ge lite info om hur långt 80gb räcker:

jag har just nu adobe design premium cs3 ("boxen" som bla innehåller photoshop, indesign, flash & illustrator samt stöd för flera användare på ett projekt osv), iWork 08 och även en hel del annat såsom toast, sharkFX (2d/3d cad program) som allihop tar en hel del plats och har ändå 48.95gb ledigt, dock tagit bort program såsom garageband och avinstallerat alla skrivardrivrutiner jag inte använder.

photoshop fungerar helt okej för min del.

//Tim

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-03 17:28

Tackar då blir det nog en MBA

Vill inte förstöra för dig nu när du verkar bestämt dig. En MBP är dock inte särskilt stor den heller. Tar med mig min 15.4" ofta och utan problem i en snygg läder-väska från Tiger. Har lagt in 4GB ram och 320 GB HDD (blir lite sugen på en 500 men tror inte jag behöver det! Har 150 GB ledigt..

Har aldrig känt mig begränsad av prestandan. Jag är "fotograf" och pysslar väldigt mycket med bilder; använder PS CS3 och Lightroom konstant och samtidigt. Skriver rapporter/arbeten i skola och jobb. Har en windows-partition som jag använder till Office-paketet (som förövrigt suger stenhårt på mac. Instabilt och utan VBA!). Utöver det är skärmen oerhört trevlig, batteritiden närmare 5 timmar (nåväl, 4.0 iaf) och jag slipper det sladdriga MBA/MB-tborden! När jag inte arbetar vid datorn händer det att jag genom windows-partitionen spelar något gammalt och trivsamt spel.

Jag lyssnar på musik konstant (streamad genom en AirPort Express) och kollar väldigt mycket på film. När jag kollar själv föredrar jag en laptop i knät på ett smidigt "bord" och hörlurar före platt-TV:n (som förövrigt kommer ryka inom kort till förmån för en projektor). När jag lagar mat står datorn i köket och agerar receptbok. Jag läser e-böcker och lyssnar på ljudböcker innan jag går och lägger mig. Använder datorn till allt... utan att jag nödvändigtvis sitter vid den. Utan att överdriva har jag mitt liv i den lilla burken.

Har min dator monterad stationärt hemma på en Griffin Elevator (heter den väl) och t-bord + mus och skulle inte kunna tänka mig att gå ner i skärmstorlek eller använda en extern (dyr och klumpig) skärm!

Köp en MBP, den kan allt en MBA kan och mycket mer därtill. Den är inte ens mycket dyrare...

Det finns som jag ser det två anledningar till att köpa en MBA:
1) Man är, som jag, pryltokig och vill ha det senaste; många gånger på bekostnad av funktionalitet. Överseende med en bristande sådan måste man ha!
2) Du reser väldigt mycket och har inte en separat laptopväska. (Eller en sådan som är full och tung av dokument och rapporter). Du vill kunna slänga ner datorn i vilken väska som helst! Helst som komplement till en stationär dator där hemma (med större skärm) för de riktigt långa arbetspassen.

Att använda MBA som enda dator är rätt djärvt. Tror helt ärligt inte att den skulle må så bra av att användas konstant (som jag beskrivit det ovan). Värme och damm skulle nog ge den ett relativt kort liv. Inte för att en MBP är luftig.. men jämfört med en Air är det ju Taj Mahal.

Senast redigerat 2008-08-05 10:25

Med tanke på de trådar jag läst i detta forum om MBA så skulle jag nog inte rekommendera den till någon... kör på en MBP säger jag.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Med tanke på de trådar jag läst i detta forum om MBA så skulle jag nog inte rekommendera den till någon... kör på en MBP säger jag.

Ja du har läst, men har du provat? MBA är en grym bärbar dator för de som reser mycket.
MBP är självklart bättre om man behöver maxprestanda, men alla behöver inte det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-09 20:30

Hur länge håller batteriet i en MBA och en MBP?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-11 10:19

Ja detta är inget lätt val. Men som det känns så lutar det åt MBA då det verkligen är en bärbar dator som inte tar mycket plats (inte för att MBP tar så mycket mer plats men ni förstår nog vad jag menar) och det är ju trots allt en bärbar dator jag är ute efter.
När tror ni nästa generations MBA kommer?
Samt är det värt att köpa en 1,8Ghz MBA eller räcker 1,6 Ghz?

MBA är suverän, välj den!

Jag kör med mba, mbp med 4GB (som också är suverän) och mac pro. De är bra på olika saker men mba räcker till v ä l d i g t mycket och är ruskigt charmig!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-11 11:59

Vilken konfiguration kör du med akerstrom?

Bevaka tråden