Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderingar om trackball

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2005-06-28 09:01

Hej,

Jag är på jakt efter en trackball för att ersätta min nuvarande mus, främst på jobbet, eftersom det är så oerhört monotona rörelser för min hand. Börjar få ont som fasen i fingrarna som hålls på och runt knapparna

Min initiala idé var givetvis en "vanlig" trackball, där man rör kulan med tummen. Men efter att ha surfat lite verkar det vara ganska vanligt med trackballs där kulan sitter i mitten. Min fråga är därför mycket om detta.. Är inte det lika jobbigt för fingrarna som att hålla dem över en mus, i princip? Rimligtvis bör man ju slippa hålla upp dem lika mycket för att inte trycka ner något man inte vill, men ändå. Man kan ju inte slappna av helt, då tappar man väl precision antar jag..

Vad tycker ni? Kula mitt i eller för tummen? Rekommendationer på några särskilda balls?

Personligen har jag ganska stora händer, runt 18cm från handledsvecket.

// Leo

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-28 10:19
Ursprungligen av rAWTAZ:

Hej,

Jag är på jakt efter en trackball för att ersätta min nuvarande mus, främst på jobbet, eftersom det är så oerhört monotona rörelser för min hand. Börjar få ont som fasen i fingrarna som hålls på och runt knapparna

Min initiala idé var givetvis en "vanlig" trackball, där man rör kulan med tummen. Men efter att ha surfat lite verkar det vara ganska vanligt med trackballs där kulan sitter i mitten. Min fråga är därför mycket om detta.. Är inte det lika jobbigt för fingrarna som att hålla dem över en mus, i princip? Rimligtvis bör man ju slippa hålla upp dem lika mycket för att inte trycka ner något man inte vill, men ändå. Man kan ju inte slappna av helt, då tappar man väl precision antar jag..

Vad tycker ni? Kula mitt i eller för tummen? Rekommendationer på några särskilda balls?

Personligen har jag ganska stora händer, runt 18cm från handledsvecket.

// Leo

Jag har använt kula i mitten och i början är det lite spänt men detta var många år se. Kanske andra är mera ergonomiska nu för tiden. Sen när man vant sig är det helt ok. Men om det är för att avlasta fingrarna som du främst skaffar en så kunde en just sån som man rullar med både tum och finger funka för dig. tex. http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B00000JBUI/ref=pd_sxp_elt_l1/104-3237270-1291933

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-06-28 10:58
Ursprungligen av juanito:

Jag har använt kula i mitten och i början är det lite spänt men detta var många år se. Kanske andra är mera ergonomiska nu för tiden. Sen när man vant sig är det helt ok. Men om det är för att avlasta fingrarna som du främst skaffar en så kunde en just sån som man rullar med både tum och finger funka för dig. tex. http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B00000JBUI/ref=pd_sxp_elt_l1/104-3237270-1291933

Den såg helt klart intressant ut. Synd att den inte görs längre, men det kanske finns någon trådlös variant av den..

  • Medlem
  • 2005-06-28 10:54

Du har inte funderat på ritplatta eller ett sånt där tangentbord med en lång rulle "nedanför" mellanslagstangenten?

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-06-28 11:00
Ursprungligen av Baron:

Du har inte funderat på ritplatta eller ett sånt där tangentbord med en lång rulle "nedanför" mellanslagstangenten?

Ah, måste nog tillägga att jag inte pysslar med grafik :7

Skulle kanske funka med en "musplatta", men en musgrej känns närmare till hands Sen vill jag kunna spela på den också, och det bör ju gå med en trackball (WoW).

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-06-30 08:38

Ingen som testat denna?

http://www.perific.com/products/

Logitech trackballen har jag använt i många år den är riktigt skön, men jag tror att det är en ps2 koppling på den. det var det på min iaf

  • Oregistrerad
  • 2005-06-30 10:06

Jag har en sliten Kensington Expert Mouse Pro som är en fyra knappars trackball.

Prova om du trivs med trackball. En del älskar det (jag) andra hatar det. En stor kula känns dock mycket bättre för mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-30 13:58

Att styra bollen med tummen verkar konstigt tycker jag. Hur lång tid tar det innan tummen trillar av?

En stor kula i mitten är bra tycker jag. Man kan variera sig ganska mycket för att inte slita på samma rörelse hela tiden. Jag kör MS trackball explorer, men ska titta på kensingtons modeller.

Edit: Är det någon som känner till en bluetooth variant så säg till!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-31 08:47
Ursprungligen av axpax:

Att styra bollen med tummen verkar konstigt tycker jag. Hur lång tid tar det innan tummen trillar av?

En stor kula i mitten är bra tycker jag. Man kan variera sig ganska mycket för att inte slita på samma rörelse hela tiden. Jag kör MS trackball explorer, men ska titta på kensingtons modeller.

Edit: Är det någon som känner till en bluetooth variant så säg till!

Det fungerar alldeles utmärkt med lite träning. Du rör handen mindre, fingrarna mindre och med rätt stöd så kan du vila handen och handleden också.

Jag provade tum-trackball ett tag, på grund av platsbrist. Det slutade med en enorm kramp i tummen efter tio minuter. Har även testat perific, men den passade inte riktigt mina händer.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-07-01 07:58

Jag har kört MS Trackball Explorer flera år nu.
Det tar ett tag att vänja sig, men nu är jag nog bättre på att hantera den än en mus. Precisionen är bätttre samt att man slipper musarm, vilket var skälet till att jag skaffade trackball i första läget.
Jag köpte 3st för att välja: MS Trackball Explorer, MS Trackball nånting med tum-kula samt en billig Kensington. Kensingtonen var bara att kasta, den var usel. Tum-kula visade att jag hade rätt dålig motorik i tummen, alternativt rejäl kramp...

Prova att använda vänster hand så har du höger fri för penna och telefon. Har läst någonstans för länge sedan att det skall vara bättre för kroppen - hittar dock ingen länk. Måste vara ett h-e att lära om, men varför inte? Apple själva tycks ha tänkt sig musen till vänster (MTV?) redan från första början. Se nedanstående bilder.

Symbol med mus till vänster.

Musen till vänster på stora bilden. Handen längst ner är en vänsterhand.

Musen i vänster hand är inte alls särskilt svårt. Man lär sig på ett par dagar. Enda nackdelen är att de vanligaste kortkommandona är utformade för att användas med vänster hand.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-07-01 14:08

Intressanta inlägg

Ja, tummen kanske inte är det bästa trots allt. Axpax har en poäng också i att man säkert kan variera användandet av en mittenkula ganska bra Att köra med vänster han där ju heller ingen dum idé, min mor gör det faktiskt. Dock så är det väl ingen superförändring i längden.

Jag är fortfarande sugen på Perfificen, ska nog prova den i någon affär inom kort

För övrigt verkar det som att inte många använder musen som jag gör; Jag har handleden still på en punkt, och rör musen genom att böja/dra in fingrarna. Det har väl blivit så av vana, men jag har svårt att förstå de som rör omkring hela handen inklusive underarm för att styra musen?
Tala om extra massa att röra på, samt att man ju sällan kan vila hela handen/armens tyngd nedåt, eftersom det ökar på friktionen så mycket. Men samtidigt är det nog mindre slitage på handen när man inte bara anv fingrarna :/

Bumpar tråden lite här.

Har erfarenhet av Kensingtons grejor från den tiden de var grå och hade ADB-koppling till Macen.
Jag var helnöjd redan då, körde i princip slut på en.
När den pajjade så köpte jag inte en ny pga att jag hade möss liggande som jag fått med datorer och att en Expert Mouse kostade skjortan (och halva brallerna).

Tills häromdagen, beställt en Kensington Expert Mouse USB - tyvärr verkar den inte finnas i BT-variant. Nuförtiden kostar den som tio skjortor bara (Skjortor i senaste Dressman-reklamen kostade 100:- st)

Ankomst Tis / Ons eller ngt sånt...

nu har den kommit, grymt skön.... ngn som vill veta ngt om den så står jag ödmjukt till förfogande.

  • Medlem
  • Skyttorp
  • 2008-07-31 00:13

Bumpar den här tråden igen.
Jag skulle gärna höra lite om dina erfarenheter av Kensington ExpertMouse Trackball! Är väldigt sugen på att köpa en dylik, men går man till Macoteket så vill de ju inte bryta en förpackning så man kan testa den. Och det vill jag ju helst innan jag köper en (från Apple naturligtvis, de är ju billigast). Åtminstone på denna produkt.

kanonprodukt. tar lite plats på skrivbordet. annars bra.

  • Medlem
  • Skyttorp
  • 2008-07-31 01:02

Det är inga problem med att lära sig att använda knapparna? Jag har erfarenhet från en trackballkula på jobbet, men knapparna vi har är inte så lyckade. Det går inte att jämföra med denna. Men jag undrar lite iaf.

1
Bevaka tråden