Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MMS - succé eller ej?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
Citat:

quote:Saxat från mobil.se:
Vodafone går som första svensk operatör idag ut och bekräftar att de kommer att lansera multimediameddelanden, eller MMS, under oktober månad. Priset blir 4,80 kr per MMS.

Vad tror ni, kommer MMS att bli lika stort som SMS är idag?
Är 4,80 kr ett rimligt pris för några rader, någon bild och en ljudsnutt?

Jag har provat att "komponera" och sända några MMS-meddelanden, men jag anser att det hela är lite väl bökigt. Enligt mig kommer MMS aldirg att ersätta MMS.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-30 19:59

För dyrt. Samma sak med SMS... Det måste bli billigare... Annars kommer 3G inte ta fart!

Otroligt dyrt. Jag kan förstå enstaka MMS då och då, men "MMS-chatter" är väl knappast troligt? Om inte priset sänks. Vet någon vad priserna hamnar på om man skickar sina SMS via GPRS? Fungerar det i praktiken? Om man betalar för mängden data skickad blir ju plötsligt SMS riktigt prisvärt.

[ 30 Augusti 2002, 20:03: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Att skicka bilder som man tar med kamera kopplad till mobilen (eller inbyggd kamera) är väldigt kul och väldigt enkelt.

Hoppas på MMS.

Ciryon

Tror på det för att skicka bilder taget med mobilkamera, men det är fortfarande lite väl dyrt. Inget som man ´spammar´ ut till flera på en gång direkt.

För samma pris som SMS kan det säkert sätta fart. Faktumet att det fungerar olika beroende på telefon ställer ju till en hel del. Det dröjer nog åtminstone tre år innan en majoritet av befolkningen sitter på mobiler med färgskärm och MMS stöd. Vid det läget har 3G med i-mode och allt vad det heter kommit och gått.

Det är svårt att spå in i framtiden, men en tumregel vad gäller all ny mobilteknik är ju att den kraschar och brinner en kort tid efter lansering...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Vet någon vad priserna hamnar på om man skickar sina SMS via GPRS? Fungerar det i praktiken? Om man betalar för mängden data skickad blir ju plötsligt SMS riktigt prisvärt.

I dagsläget erbjuder ingen svensk mobiloperatör SMS via GPRS. Tekniken finns, men operatörerna är inte speciellt sugna på att införa tjänsten. Anledningen är mycket enkel, SMS (via GSM) är en enorm inkomstkälla. Skulle de låta oss skicka SMS via GPRS, och därmed sänka priset skulle de förlora enorma inkomster.

Comviq erbjuder iofs redan ett slags SMS via GPRS. Haken är dock att du måste wappa in på deras WAP-site, och knappa in ditt SMS i ett WAP-gränssnitt. Detta är betydligt knepigare än att skicka SMS på traditionellt vis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-31 15:49

MMS kommer att bli en smash-hit vart det lider. Att kunna skicka bilder "on-line" och andra visuella objekt tror jag blir en fluga att räkna med - men visst kan man diskutera priserna. Tycker själv att även priserna på själva telefonerna är smått horribla egentligen. En telefonbör inte kosta mer än max 2500:- och ett SMS / MMS max 2:- per gång. Visst har idag operatörerna och mobiltillverkarna problem med lönsamheten, men utvecklingskostnaderna står inte i proportion till tillverkning- och försäljningskostnaderna. Att iförväg bestämma vad som skall bli ny "trend" eller ej är ett säkert sätt att bita sig i svansen. Kunderna går alltid sin egen väg och man bör vara mer lyhörd för vad som händer i "subkulturerna" och i skolorna t.ex. än hur snacket går i viss media...

Idag lägger folk ner otroligt mycket pengar på en maskinpark bestående av datorer,mobiltelefoner,DVD-spelare,TV-apparater,TV-spelskonsoller,handdatorer och annat teknikkonsumtionsbefrämjande.

Vi vet också samtidigt att allt fler lever på lånade pengar ....igen - vilket alltid slutar på samma sätt; konjukturnedgång,höjda räntor och högre inflation. Att finna en naturlig balans ibland dessa produktgrupper verkar vara en ren utopi; folk är så heta på nya "gizmos" att de tappar lite av sitt förstånd på vägen.

Föräldrar betalar mobilerna till sina barn som regel, medans själva samtalen och de övriga avgifterna dras allt oftare från t.ex. barnbidraget eller "veckopengen"...

4:- eller 6:- per MMS lär bli för högt, tror jag om man samtidigt tar4-6.000:- för själva telefonerna. Folk kommer inte att klara detta i längden. Ok - de kan "välja" att inte köpa...men vad är det då för vits att ens utveckla produkterna?!

Vettigare prissättning och självsanering (s.k. "stålbad") av branschen är ett måste.

Guldruschens dagar är förbi.

[ 31 Augusti 2002, 15:51: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ ]

1
Bevaka tråden