Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig Tiger-skiva - kan jag bränna på PC?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Sablar vad jag har hållt på med den här grejen nu. Jag borde naturligtvis ha frågat er först, men jag gör det nu istället. Jag har en Powerbook G4, som har tickat på som en klocka i tre år. Nu går det dock riktigt segt, så jag tänkte radera och installera om för första gången. När jag ska sätta i skivan med Tiger så går den av i två delar. Typiskt dåligt. Jag ser att Macsupport kostar pengar, och tänker att jag då jag har en licens borde kunna ladda ner Tiger och bränna själv. Men jag har ju ingen dvd-brännare. Så när jag har laddat ner mitt program ska jag föra över till PC, och de tar inte emot dmg-filer, och då måste jag konvertera, och då har jag inte min mac där för att göra det...osv...

Finns det nåt sätt att få en ny skiva av apple när den gamla har gått sönder? Eller har ni nåt annat tips på att lösa det här problemet (jo, att köpa leopard är ett alternativ, men jag får snart en jobbdator och tänkte vänta lite med att punga ut med pengar).

Allt gott
Erik

Ursprungligen av råddan:

Jag ser att Macsupport kostar pengar

Vad menar du med det? Menar du att samtal till Apple kostar pengar? Ja, det kan kanske kosta pengar, men de säger till om det blir ett supportärende som kostar pengar.

Så ring till Apple och fråga om det finns möjlighet att få en utbytesskiva. Går det så går det.

Det är bara nio månaders garanti på DVD-skivan med Tiger (eller Leopard) på. Trasiga skivor lär inte bytas därefter om du nu inte på något sätt kan hävda fabrikationsfel.

Anledningen till detta är nog helt enkelt att skivor går sönder (och att vissa mördar skivor på löpande band) och Apple inte vill ha massa ersättningskivor på lager.

Jo, jag ringde och mycket riktigt ville de inte skicka nya. Jo förresten, till en summa av 700 spänn, men då verkar leopard mer lockande.

Tack för hjälpen!

700 spänn... Där kan vi tala om marginaler, särskilt som produktionskostnaden för mjukvaran redan betalats av första skivan. Men smart strategi då kunden, som i ditt fall, troligen köper nyare mjukvara om det finns.

Ursprungligen av Mattias H:

700 spänn... Där kan vi tala om marginaler, särskilt som produktionskostnaden för mjukvaran redan betalats av första skivan. Men smart strategi då kunden, som i ditt fall, troligen köper nyare mjukvara om det finns.

Tycker inte det är en särskilt smart strategi, snarare lite sniket
Bättre om det varit en kostnad på 300kr eller något isåfall men 700 är drygt. Det är ju trots allt ett operativsystem som slutades säljas för ett år sen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-07-31 16:08

Kolla tradera eller liknande och hör med bekanta om de har en skiva.

Förresten, om det nu ÄR lagligt att fixa en kopia när du redan har licens till en så kan det isåfall funka om du testar på sättet på denna länken.

Can I burn .dmg on Windows? - MacNN Forums

Tror att man får göra säkerhetskopia av sin egen skiva men om du ska ladda ner filen och bränna så tror jag inte det är lagligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-02 14:53

fan jag har nästan samma problem.

Bränna skivan via PC med transmac funkar men den blir inte bootbar. har själv det problemet.

här kommer min fråga som ni kanske kan hjälpa mig med

Jag har köpt en dator (macbook 1.83GZh intel core duo 512mb). Nu har jag raderat hela hårdisken så den är tom.
Tänkte att jag ska installera om den med mina startskivor som jag fick med till min andra macbook (2GHz intel core 2 duo ) men icke sa nicke det gick inte.

Får bara upp en massa felmeddelande om att programvaran är siså .
Så jag gick till en mac återförsäljare och fick med mig tiger 10.4 i .dmg format.
Fick info om att jag skulle bränna ut den på skiva, villket jag har gjort via PC eftersom min andra macbook inte har DVDbrännare, så jag brännde ut den via PC med hjälp av transmac.

Problem: skivan funkar i min macbook som inte har sin hårddisk raderad, men när jag slänger in skivan i min andra macbook där hårdisken är tom så vill skivan inte boota inte ens när jag håller in C vid uppstart.

Vad kan felet vara, har hört ngt om att skivan måste brännas via disk utility/skivverktyg för att bli en bootbar skiva stämmer detta.

Isåfall hur gör man,för jag kan gå till en kompis som har en mac med DVDbrännare så då kan jag bränna den via disk utility/skivverktyg där.
Är det ngt specielt jag måste tänka på när jag ska bränna skivan???

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-02 16:30

Nej, det går inte att bränna en bootar OS-skriva med Windows. Inte ens Toast kan göra det på en Mac. Du måste göra det via Disk Utility (Skivverktyg?) för att få den bootbar. Så vill jag minnas att den totala sanningen är kring systemskrivor och bootbarhet. Då får alltså skilja på läsbar och bootbar - inte riktigt samma sak.

1
Bevaka tråden