Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk - Vilken bör man välja?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-29 11:28

Eftersom jag precis har köpt en Canon HF10-videokamera vars filmer slukar något ofantligt med minne så har jag bestämt mig för att investera i en ny extern hårddisk. Jag tänkte använda hårddisken till att lägga råmaterialet för att sedan redigera det med hjälp av Final Cut. Alltså så behöver jag en hyfsat snabb filöverföring.

För tillfället så har jag en gammal Maxtor OneTouch II på 200 gigabyte som jag kopplar med hjälp av en FireWire-kabel till min iMac (gammal version som endast har FW400-port). Prestandan ifrån denna är jag rätt nöjd med och jag har aldrig varit besvärad av ljudet ifrån den (den står på golvet under datorn).

Nåväl. Nu tänkte jag alltså införskaffa en ny hårddisk och hade tänkt mig någon med 1TB minne. Om jag har förstått det rätt så går det fortare med FireWire än med USB 2.0. Stämmer detta? Om det gör det så verkar det vettigt för mig att investera i en FireWire-hårddisk. Problemet är nu bara vilken av alla möjliga tillverkare och modeller som jag ska välja.

Jag har tittat en del på Dustin Home och blir lite förbryllad över de prisskillnader som finns. Till exempel så kostar en "LACIE DESKTOP NEIL POULTON 1TB ESATA/FW/USB 2.0" 2 365 kronor medan en "WESTERN DIGITAL MYBOOK2 HOME EDITION 1TB USB2/FW/ESATA" bara kostar 1772 kronor. Vad är det som skiljer dessa två diskar som motiverar denna stora prisskillnad?

Är det någon som kan vara min machete i hårddiskdjungeln som jag precis har gett mig in i? Rekomendationer på lämpliga inköp mottages tacksamt!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-29 11:40

Det finns rätt många trådar i detta ämne.

Fin kamera, har en likadan. Superb bildkvalité, speciellt i 60i-läget (har en NTSC-variant). Lite mer vidvinkel hade varit önskvärt dock, får kanske köpa den vidvinkeltillsats som finns.

Angående hårddisken så hade du gärna fått länka till diskarna, jag antar att det är denna och denna du jämfört, eller hur? Fast priserna stämmer inte med dina priser.

Hursomhelst, en jämförelse mellan diskarna (som är enkel att göra på Dustin Home) så ser man att anslutningarna är likadana, men att WD-disken har större cacheminne och längre garanti, så i detta fall är den nog ett bättre köp. Observera att LaCie-disken har en låda som är designad (av Neil Poulton) så det är väl ett skäl till att den kostar lite mer. Enligt beskrivningen ska den vara näst intill ljudlös men exakt vad det betyder är ju svårt att veta.

Vill du ha en snabb disk för videoredigering ska du helst ha FW800, men jag ser att du skriver att du inte har det på din iMac, så i ditt fall är det inte aktuellt. Däremot är så vitt jag vet FW400 i praktiken snabbare än USB 2 (även om USB 2 på pappret är 480 Mbps), tror det finns gamla trådar som kan berätta mer om exakt varför det är så.

Och som Konrad är inne på, externa hårddiskar finns det gott om diskussioner om, generellt sett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-29 12:21

Ja, jag är också riktigt nöjd med kameran även om jag, liksom du, tycker att vidvinkeln lämnar en del att önska.

Det är riktigt att det var de två diskarna som jag syftade på. Anledningen till att priserna är annorlunda beror nog på att jag är inloggad som student på deras hemsida vilket gör att jag får lite rabatt. Hur som helst så tog jag bara de två som exempel.

Tack för tipset om jämförelser förresten. Det gjorde saken lite lättare.

För övrigt så sökte jag febrilt efter trådar om detta men hittade bara sådana postade för flera år sedan. Om någon sitter inne med en bra länk så vore jag tacksam av att få ta del av den.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-29 12:32

Har man Mac tar man den snyggaste disken så klart. Då blir valet lätt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-30 18:32

Tänk på BACKUP också!

Hårddiskar är inte så magiska. Tekniskt skiljer det sig väldigt lite mellan de olika märkena så det handlar egentligen mer om andra detaljer när man vill köpa disk. Storlek, pris, hastighet och design kan avgöra vilken just du vill ha.

När du funderar på att köpa disk skall du samtidigt fundera på BACKUP. Om disken med alla dina filmer kraschar. Vad gör du då? Det handlar inte om OM utan mer om NÄR. Alla diskar tar slut nån gång.

Kanske skall du köpa dig två diskar och ta med den andra till jobbet, mamma, pappa eller mormor? Det är bra att ha en kopia på ett ställe som är skillt från det där dator är. Om huset/lägenheten brinner upp vad händer då med alla fina minnen du skapat med din nya kamera?

Eftersom du skapar filmer som är stora skulle jag rekommendera hårddisk framför t.ex. DVD. DVD är inte tillräckligt stort och kostar en hel del om man beaktar kostnad/GB. För vanliga fotografier duger DVD dock bra.

Lycka till!

...och snälle rare underbare välj för tusan nåt med FW och inte en ren USB-disk.

USB är leksaker gentemot FW.

Känns det tryggt att ha din externa disk för backup etc ihop med tangentbord, mus och ett antal andra saker... på samma kedja?

Jag har svurit minutlånga totalt barnförbjudna eder över USB.

Har en 500GB MyBook skräp som ligger i hyllan som jag inte ens använder just nu...

Ursprungligen av Goflorp:

...och snälle rare underbare välj för tusan nåt med FW och inte en ren USB-disk.

USB är leksaker gentemot FW.

Tyvärr kan det vara ganska kraftiga prisskillnader. Jag föredrar FW (och allra helst FW800 förstås) men ibland köper jag USB2-diskar bara för att få maximalt med GB/kr. Är det en extradisk som bara ska användas sällan kan jag leva med det.

min WD passport, en VECKA gammal vill inte ta sig upp på skrivbordet längre.

Det är nästan att jag inte vågar testa en gång till för funkar den inte då, då vetefan vad jag ska köpa istället.....Jag använde den bara 3 gånger??? :/

Ursprungligen av klarabara:

min WD passport, en VECKA gammal vill inte ta sig upp på skrivbordet längre.

Det är nästan att jag inte vågar testa en gång till för funkar den inte då, då vetefan vad jag ska köpa istället.....Jag använde den bara 3 gånger??? :/

Har du en USB-sladd till den med två kontakter i ena änden? Testa att ansluta båda i så fall, ibland får den för lite ström på en kontakt endast (typiskt sådant meck man slipper med FW som Goflorp var inne på).

Köpte nyssens en iOmega EGo... 250GB FW (och USB), ser ut som en fickplunta.
Fanns i olika färger, vit, silver, svart etc...
Kör man med FW slipper man fler sladdar än datakabeln....gött mos!

975 :- på inWarehouse..... en nobrainer....

men det slipper man ju med usb också? I alla fall den där passport som var rosa och jättefin men som nu såklart... borde testa den igen..borde.. våååga

Jo, nuförtiden har det dykt upp en del USB som klarar av att leva på strömmen från USB-kontakten. Oftast sänker de dock hela jädra kopplet med saker man har i kontakten...

Många USB-saker blir "skumma" när de får för lite ström, iPods och iPhone etc börjar bära sig knepigt åt...

Adrian: Med två usb-kablar menar du? Är de utav typ standard-format?

Jag kan ju ha suttit på batteriet.. *samlar mod*

Ursprungligen av klarabara:

Adrian: Med två usb-kablar menar du? Är de utav typ standard-format?

Jag kan ju ha suttit på batteriet.. *samlar mod*

Det är precis som Goflorp säger, det är en kabel man ibland får med USB-diskar (framförallt dom små utan extern strömadapter) som har två vanlig USB-kontakter i ena änden för anslutning till datorn och en annan (oftast mindre) kontakt i andra änden för anslutning till själva disken.

Ibland får man med en kabel klara som ser sketskum ut, delen som skall in i datorn delar sig i två kontakter. Båda skall anslutas eftersom strömmen inte räcker från EN USB-kontakt...

Sa ju att USB är MÖG

Ursprungligen av Goflorp:

Sa ju att USB är MÖG

Det är ingen som sagt emot dig

En sådan har jag inte?
Men det hade ju varit skoj eftersom en MBP har en usb på varje sida?

Jag glömde att kolla att usb-sladden var helt och hållet isatt.
Det var en positiv insikt måste jag säga! )

Ursprungligen av klarabara:

En sådan har jag inte?
Men det hade ju varit skoj eftersom en MBP har en usb på varje sida?

Jo, jag har själv råkat ut för det. Som tur var hade jag en USB-hub också, så det löste sig. Men om du inte har en sådan sladd behöver du säkert inte det, och det verkar ju som om du hittat lösningen själv

Jag är oerhört lättad över det!

som sagt finns det andra trådar om detta men jag kan ändå informera att den Mybook studio (fw 400/800, usb/eSata) jag använder för backup funkar alldeles utmärkt sedan cirka ett år tillbaks. Tyst är den också

1
Bevaka tråden