Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar skrivardrivrutiner.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-06 13:39

Apple har i dagarna uppdaterat drivrutiner till skrivare både från Canon och Brother.
De installeras inte automatiskt utan kommer bara upp om man har en av skrivarna inkopplad eller har en tillagd under Skrivare och Fax.

Ni som inte har det men känner på er att ni snart kommer sitta med en ny skrivare men utan internet laddar ned dem här:
Canon Print Driver 1.1
Brother Print Driver 1.1

Senast redigerat 2008-07-30 20:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-06 13:42

Smidig ny funktion i och med Mac OS X 10.5. Ännu en sak som användaren slipper hålla koll på. Antar att det snart kommer drivrutiner från Epson, HP, Xerox mm på liknande sätt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-06 14:22

Ja, det är lite smidigare än i "nya" Microsoft Update, där hårdvarudrivisar till grafikkort, skrivare o.s.v. listas som "Optional uppdates".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-06 14:38
Ursprungligen av mbp:

Ja, det är lite smidigare än i "nya" Microsoft Update, där hårdvarudrivisar till grafikkort, skrivare o.s.v. listas som "Optional uppdates".

Lite OT men hur funkade det tidigare i Windows? Kom printeruppdateringar upp där?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-30 10:54
Ursprungligen av mbp:

Ja, det är lite smidigare än i "nya" Microsoft Update, där hårdvarudrivisar till grafikkort, skrivare o.s.v. listas som "Optional uppdates".

Windows Update används inte, huvudsakligen, för att distribuera vare sig drivrutiner för skrivare, nätverkskort eller grafikkort. Tanken är att om du vill, eller behöver, uppdatera dem så ska du plocka hem dem från leverantörens hemsida. Vidare så distribuerar Microsoft de drivrutiner som skickas in till dem. Detta är inget försvar för vare sig Microsoft eller Windows Update - bara ett förtydligande att tjänsten inte är direkt avsedd för distribution av drivrutiner. Därav skillnaden.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-06 14:40

Nix, det var manuellt som gällde.
Nu finns de som Optional installs om man manuellt går till Microsoft Update-sajten (www.update.microsoft.com) - de dyker vad jag vet inte upp i den automatiska uppdateringsprocessen man kan aktivera i Kontrollpanelen.

Man kan väl konstatera att Microsoft och Apple håller på sina respektive traditioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 09:25

Nu ligger HP Printer Driver 1.1 uppe. Lika lite info om vad som är nytt som vanligt.

Bara för Leopard kanske skall tilläggas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-29 22:53

Nu ligger Apple Lexmark Printer Driver 1.1 uppe.
För Mac OS X 10.5.3 och senare kanske ska tilläggas.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-30 13:30

I know. Men du måste hålla med om att det är aningen förbryllande för användarna. De kan ju tro att det inte finns några nya drivrutiner till sin dator, bara för att de inte finns med där. Många vet ju inte ens vad en drivrutin är. Och om det då står "Uppdatering för Broadcom nätverkskort" i Windows update så antar väl de flesta att alla drivrutiner kan uppdateras där, även om det bara är de stora massproducerade datorerna som finns med (och inte ens alla de burkarna heller).

Tänk så många problem microsoft skulle kunna lösa genom att inkludera alla drivrutiner i windows update.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-30 14:43
Ursprungligen av mbp:

I know. Men du måste hålla med om att det är aningen förbryllande för användarna. De kan ju tro att det inte finns några nya drivrutiner till sin dator, bara för att de inte finns med där. Många vet ju inte ens vad en drivrutin är. Och om det då står "Uppdatering för Broadcom nätverkskort" i Windows update så antar väl de flesta att alla drivrutiner kan uppdateras där, även om det bara är de stora massproducerade datorerna som finns med (och inte ens alla de burkarna heller).

Tänk så många problem microsoft skulle kunna lösa genom att inkludera alla drivrutiner i windows update.

Instämmer - Microsoft skulle bestämma sig att göra antingen eller. Antingen allt via Windows Update eller så enbart uppdateringar för operativsystemet. Inte som nu - både och.

Är det bara jag som inte kommer till nån sida med Canon drivisar för apple?

Jag har en vän som inte ens vågar installera vad som dyker upp i Uppdateraren, hon vet liksom inte ens vad det är?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-30 20:21
Ursprungligen av klarabara:

Är det bara jag som inte kommer till nån sida med Canon drivisar för apple?

Det hade flyttat. Länkarna är nu uppdaterade.

Ursprungligen av klarabara:

Jag har en vän som inte ens vågar installera vad som dyker upp i Uppdateraren, hon vet liksom inte ens vad det är?

Allt som kommer upp i Programuppdatering är avsett för den datorn. Sällan uppdateringarna ställer till nått på egen hand. Krashar datorn vid en uppdatering så har man redan ett problem i datorn innan. Uppdatering lyfter bara upp problemet till ytan. Det trista slutresultatet blir dock detsamma.

Detta händer sällan och gäller nästan bara Mac OS X-uppdateringar och inte tex printers.

Ah ja, super!
Verkar bara gälla två av deras skrivare så jag behöver inte ligga sömnlös..

Jag satt nyss och försökte hitta drivers för mac till min HP 960-skrivare. Jag började med HPs hemsida.

Jäkla tur att Apple fixar det, så att jag slipper köpa ny skrivare.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-04 02:22

tyvärr inga till min HPCLJ 1600 nu heller :/

uppdaterar med rätt länk till HP 1.1 Apple - Support - Downloads - HP Printer Driver 1.1.1

Ursprungligen av Csoft:

tyvärr inga till min HPCLJ 1600 nu heller :/

uppdaterar med rätt länk till HP 1.1 Apple - Support - Downloads - HP Printer Driver 1.1.1

Föga förvånande då HP bara har drivrutiner till Windows och Linux.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-04 14:40
Ursprungligen av Marcus K:

Föga förvånande då HP bara har drivrutiner till Windows och Linux.

För den skrivaren ja, men Linux drivrutinerna har lagts till sedan jag sist kollade.

1
Bevaka tråden