Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teckenigenkänning från skrivplatta - Matematik?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-29 18:47

Finns det något program som kan användas tillsammans med ritplatta eller liknande som låter det man skriver tolkas som matematiska tecken och kanske till och med grafer? Det jag egentligen i slutändan vill göra är att eliminera behovet av program som Equation Editor. Det vore väldigt smidigt att kunna skriva matematik relativt fritt utan allt smått klickande och pillande. Nån som har några tips över huvud taget?

  • Medlem
  • 2008-07-29 19:07

varför inte TeX?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-29 20:03

Ja, det får väl gärna använda TeX men jag har inte hittat något TeX-baserat program som tillåter input på det sättet jag vill.

  • Medlem
  • 2008-07-29 20:42

det finns inte, lär dig tex ordentligt så går det snabbt att skriva. det måste du ändå kunna om du ska syssla med matematik seriöst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-30 17:38
Ursprungligen av see:

det finns inte

Hur kan du vara så säker på det förresten? Det pågår ju tydligen rätt omfattande utveckling på området. Googla på "Mathematical Handwriting Recognition".

  • Medlem
  • 2008-07-30 18:24
Ursprungligen av sodemus:

Hur kan du vara så säker på det förresten? Det pågår ju tydligen rätt omfattande utveckling på området. Googla på "Mathematical Handwriting Recognition".

givetvis kan jag inte veta det, men om det fanns en produkt på marknaden som klarade det på tillfredsställande sätt så skulle jag nog känna till det. hittar du något får du gärna säga till än har jag inte sett någon med dator på föreläsningar där matematisk notation är den dominerande, så visst finns nog behovet. själv använde/använder jag alltid först papper och penna och sen tex/latex, jag lär mig bättre när jag skriver något två gånger

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-30 17:12

Tja, jag tänkte väl inte enbart på vanliga datorer utan alla enheter med någon form av ritplatta (pocket PC/iPhone/iPod Touch). Jag har sett olika projekt på gång lite här och var (ElasticRecognizer) men inget färdigt program.

För övrigt så går det väl hyfsat snabbt att skriva med TeX men det är mindre smidigt om man ska använda det till att ta anteckningar.

1
Bevaka tråden