Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk över internet

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

Har två frågor...

1. Finns det något sätt att gömma "Delad mapp" som dyker upp högst uppe på alla mina delade mappar? Ja, jag har ställt in den att vara delad och därmed vet om det. Ni behöver inte påminna mig om det varje gång

2. Jag och en kompis som sitter i samma hus, dock inte på samma trådlösa, kan vi enkelt dela filer? Syftar på få tillgång till varandras delade mappar som om han hade varit ansluten på samma nätverk. Skiljer några hundra meter, båda kör Leopard och har BBB anslutning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 23:48

1, jag kör inte leopard så ingen aning om hur du blir av med den texten.

2, Gör en googling på "vpn" eller så, det är vad du letar efter.

Ursprungligen av jacoblo33:

2. Jag och en kompis som sitter i samma hus, dock inte på samma trådlösa, kan vi enkelt dela filer? Syftar på få tillgång till varandras delade mappar som om han hade varit ansluten på samma nätverk. Skiljer några hundra meter, båda kör Leopard och har BBB anslutning...

Internet är ett enda stort nätverk.

Funkar väl att ansluta till din kompis dator via "Anslut till server" som fins under menyvalet Gå i finder, sen skriver du afp://dinkompisip/ självklart måste ni öppna rätt portar i era router / accesspunkt. Kör ni med BBB trådlösa accesspunkt som de skicka ut till sina kunder ska det dock räcka och ansluta till din kompis ip som beskrivet ovan.

Nja...inte lyckats få detta löst. I och för sig fungerar ichat riktigt bra med att dela filer och skärm, men tänkte bara höra om det är något enkelt sätt att lösa det andra. T.ex. att få tillgång till hans musik i min itunes och vice versa.

Försökt leta det där med VPN, men kräver inte det att jag har en VPN server? eller?

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2008-07-30 10:41

Lånar och bumpar tråden istället för att starta en ny. Funderar på ungefär samma sak, finns dock en PC med XP med i bilden också...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-30 18:16

Openvpn borde lösa problemet, kräver väll att ena datorn agerar server.

1
Bevaka tråden