Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kameratest: 7650 mot T68i

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Aftonbladet testar kamerafunktionerna i Nokia 7650 mot Ericsson T68i med ´snap-on´ kameran MCA-20.
www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,198728,00.html

Båda har faktiskt för och nackdelar och jag ser själv ingen klar vinnare. Aftonbladet har utsett Nokia 7650 som vinnaren i testet - men jag vet att T68i har vunnit minst ett annat liknande test gjort av en annan tidning. Så helt enkelt att välja är det inte, om man nu är på marknaden för en ny telefon med kamerafunktion.

Är överraskad över kvaliteten på vissa av bilderna som T68i producerar. Speciellt menar jag då denna bilden tagen med en T68i. Helt klart i nog god kvalitet att kunna misstas för något en konsument-digitalkamera tagit tycker jag. Inte vad man förväntar sig av en såhär relativt billig och smidig kamera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-31 16:00

Jag har personligen testat båda mobilerna och då bl.a. just de inbyggda digitalkamerorna. Båda telefonerna är imponerande och ger en försmak om vad som kommer i framtiden...

Ericsson har en imponerande teknik inbyggd, medans Nokia är betydligt bättre på funktionalitet som menyer och annat handhavande. Beträffande bildkvalitet är kamerorna jämförbara med varandra och de ger hyfsat bra bilder för mail och allmän dokumentation, men givetvis blir denna form av digitalkamera en liten kompromiss. Även den mest enkla och billiga konventionella digitalkamera ger mycket bättre bilder än vad som kan får i dessa två mobiler - däremot är det ju smidigt att ha funktionen inbyggd och med relativt enkla medel maila dessa direkt till mottagare (eller annan telefon om din bekant har hunnit skaffa en liknande modell,förstås).

Nokian vinner ändå på att det är lättare att ta bilder och spara dessa på 7650 samt att man överhuvudtaget navigerar snabbare och överskådligare på denna modell. Se´n har ju 7650 andra brister som t.ex. Ericsson är betydligt bättre på, t.ex. "Bluetooth". Men det är en annan diskussion i en annan tråd.

[ 31 Augusti 2002, 16:04: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mats ´Venger´ Björnström:
Är överraskad över kvaliteten på vissa av bilderna som T68i producerar. Speciellt menar jag då denna bilden tagen med en T68i. Helt klart i nog god kvalitet att kunna misstas för något en konsument-digitalkamera tagit tycker jag. Inte vad man förväntar sig av en såhär relativt billig och smidig kamera.

Oj! Jag blev mycket överraskad av hur bra kvalitet det var. Funderar starkt på att införskaffa en kamera till min kära t68i nu!

//fredrik

Nokias utomhusbilder får mig att må illa. Tittar man på bilden känns det som att man fått någon form av synfel. Jag tycker bilderna är fruktansvärda. Oskarpa, överexponerade och förvrängda. Nej, jag ser ingen användningsområde för dessa bilder. Ericssons bilder är snäppet bättre, men på grund av avsaknaden av blixt är inomhusbilderna alldeles för mörka. Tekniken tål minst sagt att utvecklas.

/M

  • Oregistrerad
  • 2002-09-04 21:19

Några proffsverktyg för mobila freelance-fotografer lär dom inte duga till.

Men allvarligt talat, dom är OK för att sända hem semesterbilden på fyllan och liknande. Det enda problemet som jag ser i dagsläget är priset. Tekniken måste bli billig och enkel för att accepteras av massorna. Den ultimata formen av masskommunikation är i mitt tycke mobiltelefonen. Jag tror stenhårt på denna typ av produkter.

Bilderna är OK på fyllan, men är man nykter är det på gränsen

Håller dock med dig potentialen hos denna typ av produkter, jag anser dock att bilderna måste bli något bättre, (mindre suddiga). Och visst, priset är den avgörande frågan om huruvida produkterna kommer att accepteras av användarna.

/M

Ericsson-telefonen ovan ser inte speciellt rolig ut med kameran inkopplad. Design... ¿como?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Ericsson-telefonen ovan ser inte speciellt rolig ut med kameran inkopplad. Design... ¿como?

7650 är ju ful hela tiden.

Såg för första gången Nokia 7650 på riktigt i går. Kan bara säga en sak. Om SonyEricssons telefoner brukar vara snyggare i verkligheten än på bild. Så är Nokia 7650 motsatsen. På bilderna ser den ju skitsnygg ut, men när man väl ser den är det ju en grå tråkig klubba. Säkert en massa kul finesser, men snygg var den inte.

Om inte så lång tid släpper Ericsson en ny kamera. Den är rejält mycket bättre än Nokia´s.

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Om inte så lång tid släpper Ericsson en ny kamera. Den är rejält mycket bättre än Nokia´s.

Ciryon

Kamera eller mobil? Fan, jag blir förvirrad alltså

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Om inte så lång tid släpper Ericsson en ny kamera. Den är rejält mycket bättre än Nokia´s.

Ciryon

Enda "problemet" med det är att det gör precis alla tillverkare. Släpper förbättrade prylar alltså.

1
Bevaka tråden