Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vista-fråga

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-30 16:09

Hej, har en fråga om Vista. retligt, är nära men ändå inte. Har återställt en PC och med hjälp av Vistas inbyggda program. Allt ligger där återställt men i en separat mapp under användare. Hur mappar jag en användarmapp till en användare?

Dra och släpp ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-30 17:17

Alltså, _varför_ lägga tillbaka saker i en annan mapp och då inte skapa ett konto till mappen? Jag blir galen. Ok, jag är inte alls bra på Windows men klassar inte mig själv som oteknisk.

Vista är en mardröm! Jag blir vansinnig!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-07-31 00:16

Nja, det är ju mer avancerat än så i WIndows. All info om vilken hemmamapp man har och alla konstiga mappar i "Local Settings" och vad de där gömda mapparna heter ligger ju i registret. Man kan inte bara byta ut ett befintligt kontos filmappar hursomhelst, lika lite som man kan göra det i OSX.
Alltså skapas en "återskapat"-mapp som man får hämta sina saker ur, något som kan vara lite besvärligt om det är Outlook-filer och annat man vill åt.

I OS X har du inget register att oroa dig för så där skulle en drag och släpp kanske lyckas. Beror på vad man har för krav på funktionalitet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-31 11:49
Ursprungligen av Mattias Hedman:

I OS X har du inget register att oroa dig för så där skulle en drag och släpp kanske lyckas. Beror på vad man har för krav på funktionalitet.

Visst har MacOSX ett register även om det heter NetInfodatabas och inte innehåller lika mycket junk som Win Registry.

I OSX har man istället spritt ut junket i tre olika biblioteksmappar.

Men, det är ingen principiell skillnad.

hehe så kan man också se det. I och med 10.5 är databasen borta.
Registry och biblioteksmappar funkar inte på samma sätt och där föredrar jag flat files som jag kan ta bort och lägga tillbaka utan att det blir kris i datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 13:19

Jahapp, eftersom jag inte gav det första kontot jag skapade på nya datorn samma namn som backupen så blev Vista galen och skapade en ny mapp med sakerna i men utan något konto länkat till det. Men nu är det nästan helt löst.
Det positiva är att man förstår hur kompletta nybörjare på Mac har det, nästan i alla fall. Alltid nyttigt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-07-31 14:44

Det är ju absolut inte trivialt att flytta en användarmapp från en dator till en annan utan flyttassistenten.
Sånt kan nog driva vissa nybörjare till tårar också...

1
Bevaka tråden