Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp sökes inför uppgradering av utrustning

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag planerar att uppgradera min utrustning och vänder mig därför naturligtvis till er, kära forummedlemmar.

I dagsläget:

Powerbook G3
Mac OS 9.2.2
Palm Desktop 2.6.3
Palm Vx (dockning mha USB)
Nokia 3210

Tänkt läge, alternativ ETT:

Powerbook Ti
Mac OS X 10.2
Bluetooth adapter
iCal
iSync
Address Book
Palm Vx (dockning mha USB)
Ericsson T68i

Tänkt läge, alternativ TVÅ:

Powerbook Ti
Mac OS X 10.2
Bluetooth adapter
iCal
iSync
Address Book
Palm Vx (dockning mha USB)
Nokia 7650

Frågor:
<ol type="1">[*]Kan jag kasta Palm Desktop och fortsätta vara en nöjd användare vad det gäller kontakter, kalender, todolistor och anteckningar?
[*]Jag tror mig ha förstått att det ska funka att synka kontakter, kalender och todolistor till Palmen via iSync och Apples programvaror. Hur är det med mina anteckningar?
[*]Får jag så mycket funktionalitet i mobilen i alternativ ett eller två att jag helt kan sluta använda min Palm?
[*]Kommer det gå att synka mobilen med bluetooth i alternativ ett och två?
[*]Har jag missat att tänka på något viktigt?
[/list=a]

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-10-21 18:09

Om det inte är hyperbrådis skulle jag vänta och se den nya PB:n när den nu kommer. Det är ju lätt fånigt att behöva öppna luckan på baksidan och trycka i BT-adaptern för att kunna synca och surfa.
Nästa verre av PB:n _bör_ ju ha BT inbyggt om nu Apple tänker satsa på det. Jag tycker iofs att mobiltelefoner skulle innehålla lågeffekts WiFi istället och Apples maskiner bara AirPort!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
Om det inte är hyperbrådis skulle jag vänta och se den nya PB:n när den nu kommer. Det är ju lätt fånigt att behöva öppna luckan på baksidan och trycka i BT-adaptern för att kunna synca och surfa.

Visst är det fånigt, men finns det NÅGON indikation på när man kan vänta sig nästa PB?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-10-21 18:20

Nä, det är inte lätt att veta _om_ och i så fall när en ny PB kommer, men det bör ju vara den modell som står på tur.
Vad man vet är dock att iSync skall komma ut i skarp version. Kanske vore bra att vänta till den kommer så man kan se den slutliga listan över kompatibla telefoner och pryttlar som du inte står där med en 7650 som inte går att Synca med iSync.

Intressanta frågeställningar. Jag har i vuxen ålder hela tiden trott att Mitt Privata Nirvana(tm) ligger i nästa pryl som jag skall köpa. Jag kommer aldrig dit, men det är ganska kul på resan dit, så att säga.

Jag själv har just nu.
QS 733 -- Huvuddator
OS X 10.2
iSync
iCal
iPod
Palm Vx
Palm Desktop 4.0
Bärbar PC & stationär PC
T68i (köpt i förrgår)
Bluetoothadapter (kommer ikväll!)

Mitt huvudnöt att knäcka nu är hurvida jag kan sälja min Palm för att låta T68an ta över huvuduppiften -- kalender och kontakter alltid med mig. Mitt problem är att jag har lite mysiga specialprogram i Palmen som jag ibland använder och har nytta av. Å en sidan tycker jag ibland att det inte är så viktigt så att jag kunde skippa palmen. Å andra sidan är jag ganska sugen på att köpa en Palm som går att utrusta med blåtand för att kunna GPRS-surfa och kolla lite mail när jag är på resande fot....

Jag kanske mest genererar nya frågetecken istället för svar.

Men, utan att veta något om den nya Nokian så tycker jag att man som svensk skall vara så mycket lokalpatriot att att man skall köpa blågult om produkterna är hyffsat likvärdiga. Jag menar, vi hejar väl inte på finland i hockey.

Jag själv använder en T68, och är mycket nöjd med den. Nokian har jag bara kännt på i butik, så den kan jag inte uttala mig om riktigt.

Får jag så mycket funktionalitet i mobilen i alternativ ett eller två att jag helt kan sluta använda min Palm?
Det beror på hur du använder din Palm. T68 har synkroniserbar kalender/adressboksfunktion. Använder du din Plam för att på fältet mata in nya möten, kontakter mm så tror jag inte telefonen kan ersätta Palmen. Det är betydligt besvärligare att knappa in möten och adresser via telefonens kanppsats. Men om huvudsakligen skriver in nya kontakter och möten via datorn, och endast använder Palmen till att läsa av dessa, så tror jag mycket väl att telefonen kan ersätta din Palm.
Sedan kanske du har program i din Palm, som telefonen givetvis inte kan ersätta.

Kommer det gå att synka mobilen med bluetooth i alternativ ett och två?
T68i har som fullt stöd i Mac OS X. Synkronisering och surfning ska går utan problem. Nokian kan jag inte uttala mig om. Men en regel är att Ericssontelefoner har bättre bluetooth stöd än Nokia. Bl.a. kan bluetoothfunktionen i Ericsson-telefoner användas för både datatrafik, och trådlösa headset. Nokias bluetooth har endast fungerat för datatrafik. Men har väl förändrats i och med lanseringen av nya 7650.

Vill du vara riktigt fräck, ska du vänta på Ericssons P800. Den sägs komma ut i butikerna innan jul. Men då snackar vi i och för sig en helt annan storlektsklass...

/M

[ 21 Oktober 2002, 18:26: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Jag kanske mest genererar nya frågetecken istället för svar.

Kanske lite. Men tack ändå, det är trevligt att se att man inte är ensam vad det gäller att fundera på sånt här...


Citat:

quote:Men, utan att veta något om den nya Nokian så tycker jag att man som svensk skall vara så mycket lokalpatriot att att man skall köpa blågult om produkterna är hyffsat likvärdiga. Jag menar, vi hejar väl inte på finland i hockey.

Nja, jag är nog inte så mycket lokalpatriot, är jag rädd. Om det finns två totalt likvärdiga produkter där den ena ligger precis bredvid mig och den andra kräver att jag går tio meter - då tar jag den som ligger närmast. Oavsett om den är gjort i Sverige, Norge, Turkiet, Japan eller Finland.

hej, jag skulle vänta och se (om det är ett alternativ) på P800 i ditt läge, jag skulle tro du klarar dig med P800 och en TI med bluetooth och10.2. det låter för mig som en "itravel" dröm...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-22 00:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
Men en regel är att Ericssontelefoner har bättre bluetooth stöd än Nokia. Bl.a. kan bluetoothfunktionen i Ericsson-telefoner användas för både datatrafik, och trådlösa headset. Nokias bluetooth har endast fungerat för datatrafik. Men har väl förändrats i och med lanseringen av nya 7650.
/M

Nej, tyvärr är Bluetooth begränsat även i 7650 vilket är ett mysterium (och ett STORT misstag av Nokia)...
Har somsagt länge gått och suktat efter en 7650, men nu när den finns på marknaden så känns den som en liten besvikelse ändå. För dom pengarna vill man ha en mer fullmatad "nalle" och definitivt kunna synca problemfritt med mac´en. Här ligger Ericsson steget före och deras samarbete med Apple resulterar säkert i många nya spännande sync-applikationer!

(Synd bara att Ericssonlurarna ser ut som babyfärgade leksakstelefoner... )

Å andra sidan har Nokia marknadens smartaste och mest lättanvända menysystem. Därtill , som ovan nämnts, en hel del bra teknik,kompabilitet (utom sync!) och en vinnande design.

Men jag väntar till nästa sommar innan en ny lur...då jag sitter med min nya PowerBook!

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-22 03:55
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sandebert:
[list="1"][*]Kan jag kasta Palm Desktop och fortsätta vara en nöjd användare vad det gäller kontakter, kalender, todolistor och anteckningar?

Jag hade fel i inlägget i gamla tråden, Tasks (todolistor) hänger med i syncen från iCal till T68an. Däremot så finns det inga separata Anteckningar i iCal vad jag kan se, de måste vara kopplade till en händelse.

En sak att tänka på kan ju vara minnet i T68an, hur många fullmatade kontakter får man plats med?

Jag håller med de andra i att är man intresserad av 7650an så bör man vänta och testa P800an. Den skall väl komma i dec?

1
Bevaka tråden