Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ericsson T68i eller Nokia 7650

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gott folk,

Det är dags för mig att skaffa ny mobil. Jag väljer mellan Ericsson T68i och Nokia 7650. Det är en fördel om mobilen fungerar bra ihop med bluetooth på en Powerbook.

Hur är det nu? Jag har förstått att T68i fungerar bra, men hur är det med 7650? Är den uppe på banan för att kunna synkas och allt sånt?

Recension av Nokia 7650

Recension av Ericsson T68i

Vad säger ni? Alla synpunkter uppskattas.

[ 21 Oktober 2002, 14:40: Meddelandet ändrat av: Fredrik Sandebert ]

Hur viktigt är storlek och vikt för dig? För det är ju rätt stora skillnader mellan dessa telefoner när det gäller just detta (oavsett allt annat).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Hur viktigt är storlek och vikt för dig? För det är ju rätt stora skillnader mellan dessa telefoner när det gäller just detta (oavsett allt annat).

Jag var och kände på dem nu på lunchen, och T68i är ju klart trevligare i storlek och vikt, men å andra sidan släpar jag alltid runt på en Palm Vx. Kan jag lämna den hemma om jag satsar på Nokian? (Jag behöver den främst för kontakter och kalender - inte att skriva in, utan att ha tillgång till.)

Hur är det, kan T68i och/eller 7650 göra att jag inte behöver min Palm längre?

Men för att svara på din fråga: Om jag kan lämna Palmen hemma tack vare Nokia är den acceptabel. Annars föredrar jag naturligtvis Ericssons vikt och storlek. Men allra viktigast är blåtanden, skulle jag säga.

Samt: Vad kan man förvänta sig angående programutbudet till de två mobilerna? Jag vet att 7650 redan har Doom till sig (cooolt! ), men det är ju bara kul ett tag, sedan vill man ha lite mer att sätta tänderna i. Det är en grej jag gillar med Palm, att det hela tiden kommer nya roliga program till den. Vad tror ni om läget på mobilerna?

Jag har en T68i, och jag är just nu själv intresserad av att byta till en Nokia 7650. Det kan förstås bero mer på att jag är ´prylbög´ än att jag faktiskt kommer ha mer nytta av Nokian. Det känns dock inte vettigt att lägga ut så pass mycket pengar på en 7650 att det är värt det just nu.

Angående programvara till båda telefonerna, T68i stödjer inte java, så programutbudet till den är i stort sett inexistent. Däremot räknar jag med att det kommer fortsätta komma ut en stadig ström av intressanta Epoc-applikationer (och spel) till Nokias lurar i framtiden.

Man får tänka på att användarbasen för dessa telefoner faktiskt kan bli såpass mycket större än vad de Epoc-baserade PDA´erna någonsin haft. Släpper man ett bra program som blir populärt av användarna, så når man ut till väldigt mycket människor. Det finns också en skillnad i sättet en mobiltelefon och PDA används, då en mobiltelefon i regel alltid tas med vart man än går. Jag har en iPaq som jag tycker att jag ´alltid har med mig´, men det blir inte att jag använder den så mycket för det. Hade gärna avlastat en hel del funktioner till mobilen om det vart möjligt. Jag tror att det blir väldigt intressant att se vilken mjukvara som kommer ut till de telefoner som stödjer java.

Vad gäller kalendern på 7650 så har jag inte testat den nog mycket för att kunna avgöra hur bra det skulle fungera för just dig. Gå in på närmaste Vodaphone store till exempel-- och om du har en bärbar mac-- be att få testa hur bra de fungerar ihop!

Glöm heller inte att dessa två telefoner inte är dina enda alternativ. SonyEricsson T300 är som en T68i med Java-stöd, Nokia 7210 och 6610 är (i stort) som en 7650 fast mindre och utan kamera. Samtliga dessa tre ska finnas i butik i nuläget. Innan du bestämmer dig för något råder jag dig att titta in dessa.

För mig är valet solklart, någon av Nokias nya lurar är det jag är ute efter. Min T68 har tjänat mig väl, men det är java och 4096 färger jag vill ha. Det skadar sen inte heller med Nokias trevliga användarinterface (7210/6610 är ljusår före T68i på denna fronten, tycker jag). Själva utseendet på dessa telefoner är också väldigt snyggt och propert, där en SonyEricsson T300 i jämförelse kan kännas som en ´leksak´. Nokia 7210 är i princip samma telefon som 6610 fast med en mer ´ungdomlig´ form.

Nokia 6610
www.nokia.se/mobiltelefoner/6610/

Nokia 7210
www.nokia.se/mobiltelefoner/7210/

SonyEricsson T300
www.sonyericsson.com/se/spg.jsp?template=PS1&B=ie&PID=9976&LM=PSM_V&gal=105

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-21 17:13

Det går väl inte att ladda ner program till en T68i? Inte vad jag vet iaf, men jag har en så det skulle va kul om man kunde byta ut spelen.

Telefonboken i T68an fixar tel, email, företag men det finns ingen plats för gatuadress (man skulle ju kunna använda Title, men det blir lite mekk på Macen tror jag. Kalendern är ganska är bra att navigera runt i. Tasks hänger inte med i syncen från Macen, men Notes från händelser gör det.

Köper du en T68 så vet du dessutom att syncen kommer att funka bra med Macen framöver. Även om man kanske kan få det att funka med Nokian, så tror jag inte det blir lika smärtfritt...

Själv kommer jag nog att satsa på en Palm Tungsten som lanseras i slutet av Oktober, inbyggd BT, sync med Mac+T68, PalmOS 5. Ser framemot att att hämta mailen via Palmen med luren i fickan.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-21 17:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mats ´Venger´ Björnström:
Nokia 7210 och 6610 är (i stort) som en 7650 fast mindre och utan kamera. Samtliga dessa tre ska finnas i butik i nuläget. Innan du bestämmer dig för något råder jag dig att titta in dessa.

hmm, dessa Nokior har ju inte Bluetooth, det fick mig att skriva av dem, annars coola lurar iofs...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mats ´Venger´ Björnström:
Nokia 7210 och 6610 är (i stort) som en 7650 fast mindre och utan kamera. Samtliga dessa tre ska finnas i butik i nuläget. Innan du bestämmer dig för något råder jag dig att titta in dessa.

hmm, dessa Nokior har ju inte Bluetooth, det fick mig att skriva av dem, annars coola lurar iofs...

Jag har precis kollat igenom dem, och du har helt rätt. Trist men sant, detta gör att de inte passerar den spärren. Detsamma gäller T300, vad jag kan se...

Finns det NÅGON som har ens TESTAT att synka 7650 till en Mac?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-10-21 18:05

Sidonot:
Jag köpte en Motorola A008 som har en schysst PDA men saknar blåtanden. Dock har den SyncML vilket borde göra den kompatibel med iSync om det nu kommer att stödja IR.
Anledningen till att jag valde en A008 framför de andra är att jag hellre har en bra PDA (och J2ME-stöd) än en flashig färgskärm som inte direkt gör något annat än höjer priset (och flashigheten )

Jag har justerat ämnet lite och startat en ny tråd. Jag kände att det inte riktigt funkade att bara ge er en liten bit av bilden. Hoppa hit för att få full insikt om läget:

Hjälp sökes inför uppgradering av utrustning

min käre granne är ericssonare så jag har fått klämma och känna lite på deras nya P800..ojoj!!
Om inte storleken på Nokia 7650 skrämmer så vänta lite och skaffa dig en P800 så kan du slänga Palmen också!

Dessutom: duger den åt Bond så duger den nog åt dig med

/david

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2002-10-22 19:28

Ja, P800 är jag sugen på, kör T68i idag som jag är nöjd med. Skulle inte vara fel om man kunde "kasta" handdatorn.. Måtten på Nokia är 114x56x26mm att jämföra med P800 117x59x27mm

  • Medlem
  • 2002-10-22 21:03

Jag har testat 7650 syncning till en PowerBook. det går hur bra som helst att koppla ihop telefonen o datorn, likaså att föra över vCards båda vägarna. Kalendernoteringar går bra att föra över från Nokian till powerbooken, men ical o entourage klarar inte av att läsa dessa filer korrekt. Bilder går oxå bra att skicka från telefon till dator. iSynd funkar ej.

Har verkligen T300 Java? Jag har inte kunnat hitta någon information om det.

Är det någon som har känt på Motorola T720?
På pappret verkar det vara en riktigt trevlig mobil, som har gjort sig av med Motorolas minst sagt jobbiga menysytem.

[ 22 Oktober 2002, 21:33: Meddelandet ändrat av: KristerG ]

P800 ser riktigt lovande ut på bild, men man vill ju gärna se och känna på den i verkligheten.

http://www.phonearena.com/htmls/read_reviews.php?id=242

http://www.threegmobile.net/gallery/sonyericssonp800/

Kolla jämförelsen med 7650, de är ju ungefär lika stora

/henrik

Jag tror P800 kan bli en riktig höjdare, problemet är väl närmast att om man vill ha en telefon idag så finns den inte att köpa. Och det är osäkert när den kommer, senaste budet är att det är försenad ett tag framåt.

Jag skulle vilja addera en telefon till rubriken. Siemens S55 som numera är officiell (i butik from december)

http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=31;t=000110

För mer info om den..
Jag har tidigare inte varit så Siemens tänd men just S55 har precis det som telefonerna i rubriken inte har.. JAVA är en sak tex, som ju Nokian (väl) har men 7650 är ju ingen liten telefon, det är S55an.. lika liten som t68an..

Jaja..

1
Bevaka tråden