Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som köpt en Nokia 7650 än?!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-27 18:45

Är det någon som hunnit införskaffa några erfarenheter av Nokia 7650 än?!

Har fingrat på den många gånger nu och är väl ifärd med att slå till....

Jag har en polare som har en sådan (jobbar på Vodaphone - han hade med den till 99mac Expo).

Tydligen en toppentelefon, men jag gillar inte riktigt gränssnittet och storleken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-31 16:15

Nu har jag skaffat mig så mycket erfarenhet man kan utan att ha direkt gått och köpt den...
Telefonen är klart en av marknadens intressantaste och det gömmer sig mycket under skalet! Men den har också vissa brister, där begränsat "Bluetooth" är en av de största och mest markanta.

Jag är fortfarande tveksam till köp då den inte känns optimal. Ericsson-modellerna är inte att tänka på då jag varken gillar deras utseende eller funktionalitet. Tekniken är fin men de måste bli bättre på att förpacka den!

Sålänge får min "gamla" Nokia 6150 och 7110 hänga med ett tag till. Vi lär väl ganska snart se ännu en omgång nya modeller.

Och eftersom jag fingrat på en 7650 inser jag att jag är tvärtom: en P800, tack. Nokian känns för plastig och trist. Dessutom har den trång display i jämförelse med en P800 eller Spectronic TS 2200.

Det ständiga hyllandet av Nokia som världens enda och överlägsna tillverkare av mobiltelefoner är farligt i längden. Jag kan i.a.f inte se finessen med en Nokia framför en telefon av annat märke.

Nej, Nokia får allt släppa bättre produkter om de ska få mig som kund (och ja, ringsignaler, loggor och utbytbara skal är det sista jag tittar på).

En liten fråga: vad är det som är så dåligt med Ericssons telefoner?

Jag förstår det inte.

Vad har Nokia att komma med (om vi nu tittar på "förpackning"?

*Utbytbara skal (meningslöst).
*Eget format för loggor som inte är kompatibelt med andra tillverkare (dock klarar en del Samsung- och Ericsson-modeller av det). Jag föredrar EMS.
*Egna ringsignaler som inte är kompatibla med andra telefoner (även här gäller regeln att vissa andra nallar klarar av dem).
*Plastiga telefoner (har sett ett antal plastunder varav 7110 och 3310 är två exempel).

Nu är jag hård mot Nokia, men ärligt talat irriterar jag mig på alla som hyllar dem i alla tonarter samtidigt som det ständigt klagas på Ericsson och Sony Ericsson.

Jag anser att Nokias nuvarande sortiment inte är tillräckligt bra för att det ska förtjäna en sådan position som idag, fast å andra sidan går allt att sälja med mördande reklam.

Matts, du talar som om du hamnat i försvarsställning fastän det inte är någon här som klagat på Ericsson. Man skulle nästan kunna tro att du vill missonera för Ericsson genom att göra en tråd om en specifik Nokia-modell till ett Nokia vs. Ericsson-krig.

Det är naturligtvis inte så att Nokia nått sin position som dom har tack vare mördande reklam, utan genom bra mobiltelefoner. Ericsson hade under lång tid rejäla men osmidiga telefoner som inte nådde upp till Nokias nallar. Nokia var mac när Ericsson var PC kändes det som. Men sedan dess har det hänt saker, framförallt är det en specifik telefon som dom gjort riktigt bra och det är T68:an. Den har välförtjänt hyllats av både press och användare. Samtidigt som Nokia inte förnyat sig självt speciellt mycket, inte som dom en gång i tiden gjorde iaf.

Men nu skulle ju detta handla om 7650 och den har så vitt jag förstått det faktiskt blivit riktigt lyckad. Tidningen Mobil som både hyllat och kritiserat båda företagen har använt den en längre tid och är otroligt nöjda med den. Det säger nog mer än den som bara fingrat på den i en butik.

Jag är väldigt nyfiken på P800 och den har goda förutsättningar att slå 7650, men man kan ju inte uttala sig om detta förrän båda finns på marknaden och man jämfört dem själva.

För mig så har Nokia varit en trygg telefon som gjort det jag velat utan att den haft någon extravagansa. 6110 först och sedan 6210 är riktigt lyckade telefoner som är bra på det man använder en telefon till: att prata i och skriva SMS. Bra och lättanvända menyer är en viktig bit, samt att det man gör oftast ska gå smidigast. Sånt kanske man inte upptäcker bara genom att fingra på en telefon, utan efter en längre tids användade.

En kompis till mig hade en gång i tiden en 6150 och bytte sedan till en Sony Z5 som han hade i några år. Nu har han dock köpt en Nokia 6510 och han sa såhär: "Man inser hur bra Nokia faktiskt är när man varit borta från den en längre tag och sedan kommer tillbaka." Därmed inte sagt att Ericsson är sämre, bara att Nokia är välförtjänt berömt för att vara bra.

[ 31 Augusti 2002, 17:29: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Anledningen till mitt hårda uttalande har varit irritation över de "analytiker" som försökt framhäva Nokia som ett fantastiskt företag med helt underbara produkter samtidigt som Ericsson kritiserats med lösa argument modell "måste göra bättre telefoner" utan närmare definition.

Håller detta på förvärras problemen. Jag ser paralleller mellan dagens Nokia/Ericsson-debatt och behandlingen av Apple 1996 - 1997 när samma argument fördes fram (fast istället för Nokias förträfflighet var det Windows förträfflighet som predikades).

Visst har Nokia vissa telefoner som är ganska bra. Det jag vänder mig emot är glorifierandet av Nokia som den enda tillverkaren vilket är en bild man får när man tittar på rapporteringen om Ericsson.

Jag vänder mig alltså inte mot någon på 99mac utan mot den generella tendensen att utmåla Ericsson som dåliga (hörde det senast igår).

Eftersom världen inte är så svartvit reagerar jag. Visst har Ericsson problem för närvarande, men det förtar inte att de gör utmärkta telefoner som mer än väl klarar konkurrensen med Nokia. Apple tillverkade, som en jämförelse, utmärkta produkter 1996 - 1997 även om de hade media emot sig.

Idag kan jag inte se någon anledning att välja en Nokia framför en av SonyEricssons telefoner. Hur det är imorgon kan ingen säga, eftersom det då mycket väl kan komma en överlägsen Nokia (eller vad det nu är).

Däremot tycker jag att argument (som jag hört - dock inte här) av typen "Nokia är bättre för man kan byta skal" är direkt tramsiga.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-08-31 18:26

Ericsson har väl alltid haft tekniskt bra(ledande?) telefoner, men dom har bommat rejält med designen och kvaliten vissa gånger, sedan lite utanför ämnet så har dom också bommat i produktionsanpassningen av telefonerna vilket har gjort dom svindyra att bygga.

Jag tycker projektet SonyEricsson är lovande för precis dom punkter Ericsson är klantiga på är Sony jätteduktiga på, hoppas bara att Hellström inte lyckas schabbla bort det här också...

btw. jag hade väldigt gärna haft utbytbart skal på min t39, jag är redan less på Delldesignen, fast telefonen funkar kanonbra...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-01 14:45

Jag saknar SyncML. Annars hade jag slagit till. Min 7110 börjar sjunga på sista versen. Vill ha en ersättare, får dock vänta ett tag till alla Nokia modeller har SyncML...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-04 00:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
...och ja, ringsignaler, loggor och utbytbara skal är det sista jag tittar på.

Ja, det var just det som Ericsson missade - precis så verkar man ha resonerat; man fnyser åt kundernas "egna" behov och är så tvärsäker på sina egna tekniska förträffligheter. En riktig marknadsteknisk boom!

Ericson GÖR förträffliga telefoner , men (jag upprepar) de är usla på att förpacka och marknadsföra dem. Förhoppningsvis har de nu lärt sig något i "elfte timmen"...om inte annat genom Sony.

Precis som en del verkar trötta på tjatet om "Nokias överlägsenhet" så är jag personligen lika trött på det eviga försvarandet av Ericsson intill absurdum. Sålänge man föraktar marknadens behov så ligger man illa till. Lär av Nokia!

MEN...det ser bättre ut än någonsin tidigare för Ericssons modeller. Frågan är bara om det är försent? P800 är mycket intressant och verkar vara en riktig "kioskvältare"... Möjligen kan man reta sig på designen som envisas med att använda "babyfärger" som om telefonerna skulle vara någon slags "barnskallror"

! Hu, så hemskt!!!

Mja, det skulle nog bli en 7650 (eller möjligen 8910) om det inte vore för den begränsade Blåtanden...en klar miss från Nokia!

[ 04 September 2002, 00:13: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ ]

Aldrig mer Nokia.
Förut hade jag alltid Eriksson telefoner och har vart nöjd. Sedan lyssnade jag på vad många av mina kompisa sa.. Att Nokia var så mycket bättre.

Snacka om att jag blev blåst, har inte haft en telefon som strulat så som min 6150, och helt ologiskt meny system. Sämmre täckning än min Gamla T28 som jag fortfarande ibland nyttjar om jag vill kunna bli nådd på båda mina nummer.
Dessutom när man själv har en Nokia så hör man av nästan alla andra med Nokia att även Deras telefoner strular, glappar och tappar displayen. Det hörde man inte ett ljud om när man själv hade Eriksson. Lustigt faktiskt.

Batteriet i min Nokia 5110 räcker fantastiskt länge. Har aldrig provat en Ericsson, för jag köper inte mobiler särskilt ofta (5110 är ju inte direkt ny)...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-04 09:10

Läste i på mobils hemsida att man inte kan använda 7650 med bluetooth headset utan bara till datakom. Känns en aning dåligt då de flesta no använder bluetooth till just ett headset. Sen skriver inte nokia nånstanns på sin sida att det inte funkar utan att den har bluetooth.
Ingen 7650 för mig... Den ser stor och klumpig ut och verkar plastig och ser ut att gå sönder närsomhelst.

/Johan

Testade 7650 mot min Ti häromdagen och det fungerade bara bra. Kunde skicka bilder och uppdatera Adressboken. Har dock inte provat headset...

Tycker den är för stor. Vill inte byta min T68i.

Jag köper nog en t68i i veckan, är specialpris på dom just nu 2995:- inkl 12mån Vodafone Fritid (samma som jag redan har men ingen bindningstid just nu).

Sen får jobbet stå för en bluetoothadapter tycker jag.

Min satans Panasonic GD-92 har ju batteritid på 1 dag o det går INTE o köpa extra batteri, finns inte el kostar tusenlappar.. mm el hur.

1
Bevaka tråden