Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips! dBlue Glitch VST

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En gammal goding men sååååå bra...

Ville bara påminna folk om denna grymma vst!

Demo:
YouTube - Glitch VST demo video

Download:
http://illformed.org/blog/glitch/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-29 12:54

Finns nått liknande för mac, Effectrix. Kostade dock en slant:(

SUGAR BYTES

NEEEEJ!! Mitt hemliga vapen! Radera tråden radera tråden radera tråden!

Den låter skoj men jag har nästan aldrig fått användning för den. Det går fortfarande inte att själv styra saker på och av manuellt eller?

  • Medlem
  • 2008-07-29 13:25

hur menar du då, manuellt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-29 13:28

Kolla på filmen så får du en uppfattning om hur "manuellt" den går att strya

och ja, den är kick-ass!

Ursprungligen av Patbos:

Kolla på filmen så får du en uppfattning om hur "manuellt" den går att strya

och ja, den är kick-ass!

Mm jo, det är precis som när jag använde den.. absolut bra på många sätt men saknar som sagt att kunna direkt själv välja på och av effekter, det som sequencern gör alltså.

Så att om jag t.ex. håller en knapp nere får jag en repeatern, en annan phasern.. så man kan dels leka live och dels automatisera.. jag har för mig att det är mest bara den där inbyggda sequencern som kan styra effekterna.. elelr mute/solo på nåt sätt men det blev inte särskilt direkt vill jag minnas.

Fick samma känsla, att effekten gjorde allt jobb. No control.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-07-29 13:48

Säger som övriga; den gör lite som den vill. Gäller även Supatriggah och Livecut.

Vad väntar ni er av en gratismonstermanick egentligen? Kom igen, jag kan inte minnas senast man fick så mycket för ingenting. Automation i Ableton funkar finemang och den har MIDI Learn så ni kan allokera rattar/reglar till den. Man kan ju ha järnkoll om det är det man vill.

  • Medlem
  • 2008-07-29 13:55

eh. den kan göra precis som man vill. som en liten effektsequencer att routa in grejer i som rinner bredvid alla andra sequencade grejer. kan nån ge ett exempel på vad ni skulle vilja få gjort med den som ni inte fick den till?

Ursprungligen av syked:

kan nån ge ett exempel på vad ni skulle vilja få gjort med den som ni inte fick den till?

Som jag sa ovan, slå av och på enskilda effekter i den utifrån, dvs ta över kontrollen från den inbyggda sequencern. Då skulle jag lätt använda den mer.

..menar inte att dissa den, även om man borde få kritisera även gratisgrejer. Vore kul att se exempel på hur man får bra koll.. fast jag kom att tänka på nu att visst rä den rätt cpusnål? Man kanske kunde göra ett effekt-rack i ableton med några instanser med olika grundinställningar, typ bara repeatern i en osv.. och automatisera aå bara en är på i taget. Sen såklart mappa upp rattarna i den ovanpå det. Måste testa ikväll.

..går säkert över ån efter vatten nu, tänker mest högt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-29 14:08
Ursprungligen av kottenkotten:

Man kanske kunde göra ett effekt-rack i ableton med några instanser med olika grundinställningar, typ bara repeatern i en osv.. och automatisera aå bara en är på i taget. .

Japps, så har jag gjort några gånger. Inga problem att ha rätt många såna igång samtidigt.

Nävisst den är jätteshysst och jag förstår att många använder den. För min del så skulle jag dock använda den betydligt mer och gänga betala en slant om det gick att kontrollera såna saker. Men om du säger att det går att få hjärnkoll få rman välan ta en titt till.

Hjärnkoll vore bra. Var finns en sådan plugg?

Ursprungligen av kottenkotten:

Nävisst den är jätteshysst och jag förstår att många använder den. För min del så skulle jag dock använda den betydligt mer och gänga betala en slant om det gick att kontrollera såna saker. Men om du säger att det går att få hjärnkoll få rman välan ta en titt till.

  • Medlem
  • 2008-07-29 14:09

man behöver inte ha (h)järnkoll alls egentligen, bara fundera lite utanför hinken. alla effekter har ju en solo funktion och med en regel kopplad till uteffekten från glitchen kan du ju välja precis vilken effekt du vill använda och när. dessutom är den resurssnål nog för att köras i 25 instanser om du vill ha olika typer av dly, gates eller retriggers på olika kontroller-rattar/sliders.

  • Medlem
  • 2008-07-29 14:13

>>kotten: ja du låg ju steget före som du ser

Ursprungligen av syked:

>>kotten: ja du låg ju steget före som du ser

Hehe problemet är oftast annars att jag tänker för mycket utanför hinken o glömmer vad som finns tills hans direkt. Hittar obefintliga problem som "måste" lösas. Menmen.

Ett annat tips som inte många verkar känna till är WN Memory, en liten live-loopare i stil med Kaoos Pad eller så. Tyvärr har jag inte fått till bra midistyrning i Ableton (får in 0.999 istället för 1 på av/på toggle) MEN en enkel höjdare med muspekaren. Har till och med använd en gammal digital usb-joypad som extra mus och kört med live på den så ser det lite roligare ut när man retriggar o grejar.

Dessvärre också bara PC:
White Noise Audio Software

Edit: Mer korrekt länk med info, ser även där att det finns andra sätta att midistyra så det finns ju hopp även där!

Senast redigerat 2008-07-29 16:01
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-07-29 14:15

Hmm, man borde testa den igen! Eller vänta...näe den är skit för den finns inte till mac.

  • Medlem
  • 2008-07-29 14:16

mac är skit för den finns inte till glitch menar du

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-07-29 14:19

Ja, fast det är väl samma sak...eller sak samma?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-07-29 14:20

finns den i gult?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-07-29 14:22

enapa: japp! Rhodesversionen är gul!

  • Medlem
  • 2008-07-29 14:45

sedär, hem och testa om några timmar...

Du kan väl säga till om du får till bra midikontroll på WNMemory jag har inte fått till det än, automationen funkar utmärkt insåg jag så det lär ju gå att lösa på nåt sätt.

Edit: Det funkar faktiskt utmärkt, dvs att styra med midirattar/knappar! Det som strulade förut (nåt år sen jag gav upp) måste varit en bugg i Live som är borta numera, den sätter den på 1.0 (pad down) som den ska. Bra! gratis Kaoss pad-looping utan mus.

Däremot att skicka in midinötter för att trigga den får jag inte att rulla i Ableton iallafall.

Har kikat lite på Glitch nu igen och.. jag gillar hur den låter och det funkar att t.ex. röja runt och spela in resultatet som material men att få järnkoll det verkar svårt. Nån hjärnkoll det kommer jag däremot aldrig att ha fullt ut.

Jag tror att det jag specifikt skulle gilla är att när man trycker solo (typ) på en grej så skulle klockan internt börja om från 0 så att den på t.ex. nästa 16-del kör den effekten och håller den utan att loopa om tills man släppt knappen. Det är just det här med klockan/sequencern som jag inte får ihop riktigt.

Senast redigerat 2008-07-29 21:53
  • Medlem
  • 2008-07-30 09:32

har för mig att du kan stänga av den interna sequencern med 'disable transport' knappen, om det kan leda till nåt...

  • Oregistrerad
  • 2008-07-30 16:26
1
Bevaka tråden