Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes/APE prioritering

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte om jag lägger detta på rätt ställe men...
Finns det något sätt att lägga iTunes kommunikation som högsta prio? Som det är nu, kan det hända att AirTunes droppar connection och det är -väldigt irriterande- när man lyssnar så där halvhögt. I bland stannar/startar musiken flera gånger. Detta händer förvisso sällan, men jag vill inte att det ska hända alls. Datapaketen till annat ska vänta på sin tur

Tack!

Edit: Med prio, menar jag trafiken över nätverket och att datorn ger mest kräm för iTunes.

Senast redigerat 2008-07-29 11:56

Inget problem jag någonsin råkat ut för men det enklaste du kan göra är att att ha iTunes främst, visuellt, på din dator då ger du den högsta prio.
Nätverket är du nog körd på för i Airport kan du inte styra trafiken på det sätt du vill.

Du får be alla sluta hålla på när du ska lyssna på musik.

jag upplever ibland samma fenomen. och eftersom os x bygger på UNIX så måste det finnas en lösning. QoS (Quality of Service) eller traffic shaping eller något i den stilen kanske?

Jag har fortfarande problem med detta, väldigt frustrerande.
Finns det någon som har lösning eller tips på hur man blir av med dessa dropouts? Har testat Airfoil, men liknande resultat. I Airfoil kan jag köra video över nätverket - den buffrar den BÅDE ljud och bild, utan att stanna. En mp3 från iTunes borde väl vara en droppe i havet, borde rent av kunna buffra hela filen...?

Edit: Problemet jag har nu kan vara då det är mycket trafik på nätverket. Men man tycker ju att Apple borde ha tänkt på det när de skapade AirTunes... Jag får testa lite och se.

Edit 2: Ja, så fort jag stängde ned Transmission, så fungerade mycket bättre.
Jag kollar i Activity monitor och ser att "Sent" är det som peakar i taket ibland. "Sent" ligger runt 120kb/s, så är det vad AirTunes kräver...? Hade inget annat igång då jag noterade detta.

Senast redigerat 2009-03-15 16:11
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-15 16:58

Att det hackar etc.. beror på att airporten har fullt upp (tex. med tusentals connections för dina torrents) och mig veterligen går det inte att konfigurera någon slags QoS på Airporten.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-15 17:23

Man kan ju felsöka genom att prova att stänga av Airport på datorn, sätta ethernetkabeln i routern (om man har en sådan vid sidan av Airport Express) och på så sätt låta routern streama till Express'en. Kanske är det datorns wireless som inte riktigt har tillräcklig styrka.

Bara en tanke.

1
Bevaka tråden