Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Statiskt IP + TimeCapsule = ?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-07-22 20:54

Som nybliven ägare av en Air tycker jag det var dags att införskaffa en ny trådlös lösning och valet blev en Time Capsule.

Anslutning och konfigurering har gått smidigt med undantag för själva WAN-delen. Min ISP är BBB ( ett fd. Bostream-abonemang) med statiskt ip, men när jag skriver in uppgifterna från leverantören fungerar det helt enkelt inte.
Det A4 som BBB levererade för ett herrans massa år sedan är dock väldigt sparsmak när det gäller annat än IP-address, DNS och Gateway.

Min fråga är helt enkelt om det är någon som har stött på samma problem och hur det kan lösas. Ett specifikt frågetecken är inställningen "Anslutningsdelning" i AirPort-verktyget. Vet inte riktigt vad som är rätt där.

Förresten, som en bisak, jag har fått för mig att 802.11n ska vara "fyra gånger snabbare" (antagligen 4x 108 MBits). Jag tycker mig inte uppleva denna extrema hastighet, är det någon som har gjort en lyckad konfigration för att få full fart.

Tack för visat intresse,
Pär

Använder BBB DHCP? Jag har också fast IP (fast fiber i ett studenthem) och hade inga problem. Jag har iofs också bara expressen men de borde ju fungera likadant i detta avseende.

Om du vill ha högsta hastighet får du köra 5 GHz n-only och ha wide channels ikryssat under "wireless options." Notera att äldre datorer med 802.11b/g inte kan ansluta till detta. Shakespeer (DC++) säger att det tuffar på i alla fall 7 MiB/s när jag fildelar med grannarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 23:10

Jag kapar tråden lite men med en fråga som jag tror flera är intresserade av.
Om man har fast IP kan man då logga in på sin TC över internet och använda den som en förenklad server?

Ursprungligen av acke:

Jag kapar tråden lite men med en fråga som jag tror flera är intresserade av.
Om man har fast IP kan man då logga in på sin TC över internet och använda den som en förenklad server?

Är fast IP och publikt IP samma sak?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 07:56
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Är fast IP och publikt IP samma sak?

Kan vara men behöver inte vara. Ett publikt IP kan vara både dynamiskt och fast/statiskt.

Ursprungligen av acke:

Kan vara men behöver inte vara. Ett publikt IP kan vara både dynamiskt och fast/statiskt.

Frågan är om det är publikt hos olika operatörer, även om det är fast. Hemma hos mig är det både och men jag har ingen TC att testa med.

Hittade:

Citat:

"Can the drive be accessed over the internet, e.g. using a MacBook away from home to browse a documents folder on the Time Capsule drive?"

Yes, it supports Wide Area Bonjour, the basis of Back to My Mac. However, Apple hasn't made it obvious how to connect the device to its .Mac servers in order to do this. Savvy users with access to their own DNS-SD server will be able to set this up themselves, but the rest of us will need to wait for Apple to make things more obvious.

AppleInsider | Answers to Time Capsule reader questions (av Prince McLean, mer känd som Daniel Eran Dilger)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 11:28
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Frågan är om det är publikt hos olika operatörer, även om det är fast.

Nu förstår jag inte dig. På ett eller annat sätt så måste du ju ha ett publikt IP-nummer någonstans på vägen för att kunna kommunicera.

Ursprungligen av acke:

På ett eller annat sätt så måste du ju ha ett publikt IP-nummer någonstans på vägen för att kunna kommunicera.

Visst, men i så fall är alla IP man tilldelas av alla ISP publika i någon (ganska vid) bemärkelse. Ärligt talat har jag inte tillräckligt med insikt i exakt hur det fungerar eller vilka begrepp som gäller för vad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 13:31
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Visst, men i så fall är alla IP man tilldelas av alla ISP publika i någon (ganska vid) bemärkelse. Ärligt talat har jag inte tillräckligt med insikt i exakt hur det fungerar eller vilka begrepp som gäller för vad.

Ja, interna IP's är ju aldrig ute på internet utan bara inom ditt LAN. Kopplar du in datorn i modemet så får du, vad jag vet, (kan finnas speciallösningar), alltid ett publikt IP.

Interna IP-nummer är det först när man sätter en router efter modemet som delar ditt publika IP-nummer till flera datorer på på ditt LAN. De börjar på 10.0.x.x, 172.16.x.x eller 192.168.x.x. De tre är de vanligaste.

Du kan ju också tilldelas flera publika IP-nummer som även de kan delas ut via en router.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-24 12:21
Ursprungligen av acke:

Jag kapar tråden lite men med en fråga som jag tror flera är intresserade av.
Om man har fast IP kan man då logga in på sin TC över internet och använda den som en förenklad server?

Jag ansluter med afp://min_dynamiska_adress:min_port eftersom jag lagt på en port-forwarding från en annan port till TC's 548.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-28 23:49
Ursprungligen av d99gnu:

Jag ansluter med afp://min_dynamiska_adress:min_port eftersom jag lagt på en port-forwarding från en annan port till TC's 548.

Då kommer du åt den och kan lägga upp och ta bort filer? Låter som det och det låter bra i mina öron. Tack!

På min Airport så står det "Dela en allmän IP-adress" vid Anslutningsdelning.

När det gäller varför din anslutning inte funkar är frågan om du fortfarande sitter i ett gammalt Bostreamnät eller om du flyttats över på BBB:s egna, för i såna fall är det inte samma DNS-servrar som gäller längre som står på ditt papper.

Har du bredbandsuttag eller adsl? Om du har det senare så testa med DNS-servrarna 195.54.122.200 resp 195.54.122.204 istället för de 82-nåntingnånting som troligtvis står på ditt papper. Testa också idiotlösningen nummer ett för fast ip på adsl hos BBB; Konfigurera upp Airporten och låt den sen bara stå i uppåt 4 timmar så kan det magiskt nog funka sen.

Har du bredbandsuttag så ska uppgifterna på pappret fortfarande gälla, och då behöver jag en frisk hjärna för att kunna lista ut vad som är fel...

/JM - lite sjuk just nu.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-07-23 21:56

Vilken larvig feater på statiska IPn. Tre och en halv timme efter det att Time Capsuln stått inkopplad fungerade det som en klocka. Tack för expertis!

Ursprungligen av elPERRO:

Vilken larvig feater på statiska IPn. Tre och en halv timme efter det att Time Capsuln stått inkopplad fungerade det som en klocka. Tack för expertis!

Skönt att det löste sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-29 11:06

Acke: Japp, jag har iofs inte provat att ta bort filer men den dyker upp ju upp på samma sätt som om jag vore på mitt hemmanätverk och jag kunde kopiera filer iaf.

Nu kom jag på varför jag började med att port-forwarda om det också, det fungerade ju inte av outgrundlig anledning tills jag anade att comhem hade fuffens för sig. Så det jag har satt upp är alltså en port-forward på ingående <port> och skickar den till 10.0.100.1:548 eller vad det är TC:n har och då fungerade det finfint.

1
Bevaka tråden