Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datum när tråden startades?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-10-03 01:22

Kan Ni inte även lägga in datum för när tråden skapades i listan för trådar? Nu ser man bara när sista personen kommenterade i tråden.

Som det är nu får man ju gissa om tråden är gammal eller ny på antalet inlägg eller hur många gånger den är läst.

Jag syftar alltså på listan "Visa senaste".

Ja om det inte blir för plottrigt så skulle det vara en bra funktion. Tycker man skulle kunna ta ner textstorleken till den som det är i spalten längst till höger (där datum och namn för senaste inlägget syns).

(Detta är halvt OT.) Jag saknar en funktion som fanns före bytet till vBulletin: Att man kunde se dela av det senaste inlägget direkt i listan också.

Hej och välkommen till en ~5 år gammal tråd.

Detta tänker jag på i stort sett varenda gång jag läser här (vilket är dagligen).
Jag skulle tycka det vore ruskigt skönt att se när trådarna skapats.

peace

Ursprungligen av RockyMontana:

Jag skulle tycka det vore ruskigt skönt att se när trådarna skapats.

Jag håller verkligen med!

Kanske en färgkodning av trådarna vore lösningen. En färgad punkt eller nåt precis vid tråden alternativt att trådnamnet får en viss färg som måste ändras automatiskt med tiden. Man behöver egentligen inte så lång skala.

1 dag till 12 månader gammal : Svart
13 mån till 24 mån : Grå
2 år och äldre : Röd

eller nåt i den stilen

Jag har också saknat den funktionen till och från...

Ursprungligen av nilssonbts:

Jag har också saknat den funktionen till och från...

Jo det är ganska ofta man finner att man skrivit ett inlägg i en flera år gammal diskussion som bara råkat visa sig på "framsidan" för att någon eller några personer nyligen varit inne och tittat på den. Det är sällan, då jag ser en tråd jag önskar svara på, som jag kollar när det senaste inlägget gjordes.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-23 14:48

Kan tänkas att man gör något sånt här också, så att folk inte gräver upp trådarna...?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-23 15:25

Ja det e ju mkt bättre att skapa nya med samma innehåll ..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-23 17:49

Oftast är det inte samma innehåll. Oftast står det något om t.ex. hur man byter minnen i en MacBook, och sedan frågar någon var man kan köpa ett fodral till en MacBook. Men det är klart, det handlar ju fortfarande om MacBook.

Vi kanske borde ha en tråd per Applepryl, det kanske är bättre?

Eller så kan vi hålla oss till ämnet?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-23 23:17
Ursprungligen av RockyMontana:

Eller så kan vi hålla oss till ämnet?

Du ser! Funktionen behövs /skoj

  • Medlem
  • 2008-07-23 23:26

Skriver under på odin och Adrian B:s båda förslag. Saknar också de funktionerna mycket. Tänkte på dem senast idag faktiskt.

So... What say ye in command?
Kom igen nu El hefe!

NÅGON slags feedback hade faktiskt varit trevligt att få från någon med lite mer makt än vi dödliga som redan skrivit här...

Finns det någon chans eller? Jag saknar den funktionen i stort sett varje gång jag går in och läser nya trådar (~varje dag).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 13:16

Det vore grymt skönt att se när tråden skapades

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-07 14:39

Det kanske vore en kul funktion men personligen har jag svårt att se nyttan av när en tråd skapades?

Ni som vill detta... varför vill ni se när tråden skapades, vad gör det för nytta? ...bara av ren nyfikenhet jag frågar

Ursprungligen av kainen:

Det kanske vore en kul funktion men personligen har jag svårt att se nyttan av när en tråd skapades?

Ni som vill detta... varför vill ni se när tråden skapades, vad gör det för nytta? ...bara av ren nyfikenhet jag frågar

Ofta dyker en gammal tråd upp på "framsidan" därför att någon råkat skriva ett inlägg i den eller bara varit inne och tittat på den. En tråd som hamnar på framsidan har större chans eller risk, beroende på hur man ser det, att bli besvarad. Ser jag en intressant tråd på framsidan så klickar jag på den och läser kanske det första och senaste inläggen men ser då ofta inte datumet då det senaste gjordes, varpå jag kanske postar i en tråd som är flera år gammal och som kanske dessutom redan är besvarad. Om det finns en tydlig varning, skulle kunna dyka upp då man klickar på "Nytt inlägg"-knappen så kanske man tänker sig för lite innan man väcker liv i en antik tråd.

Och om man stöter på problem man vill ha hjälp med så är det lättare att ögna ut de som har störst sannolikhet att man kan hitta en lösning som fungerar.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-08 08:00

Känns som det är lika stor sannolikhet att få svar i den tråden som är besvarad sist alltså inte skapad sist men som har varit aktiv senast? Förstår inte hur en gammal tråd med massor med skrivet i om en sak som varit aktiv för några dagar sedan kan vara mindre aktuell än som är skapad för bara några dagar sedan?

Just my 5 cents

Jag håller faktiskt inte alls med dig...
Om tråden skapades 2002 så är det högst troligt att inte få något bra svar från den tråden.
Faktum är att läsa trådar från way back känns mest tidsödande.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-08 11:16
Ursprungligen av RockyMontana:

Jag håller faktiskt inte alls med dig...
Om tråden skapades 2002 så är det högst troligt att inte få något bra svar från den tråden.
Faktum är att läsa trådar från way back känns mest tidsödande.

Även om tråden varit aktiv för bara några dagar sedan? det kan ju lika gärna vara någon som fyllt på med en ny fråga inom samma ämne o dyl. Börja med att läsa de senaste inläggen, man behöver ju inte alltid läsa en tråd från början

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 11:16

Det borde gå att lägga in datum i den gula rutan som poppar upp när man hovrar över inlägget med musen.

/Tangen

Det är också ett alternativ tangen.
Ett mycket bra förslag.

Kainen:
Ja, även då. Ibland slösurfar man bara och läser saker som är intressanta, rykten eller whatever. Och då känns det lite ointressant att läsa saker från tvåtusen-aldrig.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-08-08 15:44

Lägger in min önskan också, saknar det i stort sett varje gång jag listar inlägg. Man kan väl lägga in det datumet efter trådskaparens namn?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-15 09:12

Bumpar detta. Jag har lagt till en önskan i Projekthantering under önskade funktioner.
Ni som håller med - gå dit och rösta!

Datum när tråden skapades - 99.se - Projekt

Bumpar detta.

Ämnet är ständigt aktuellt och det är dax att det görs något åt det. Se bara på denna tråd från 2003 där någon senast idag helt plötsligt skrivit in en ny fråga som inte ens hör ihop med ursprungsfrågan. Att den som postat dessutom är ny användare med endast två inlägg totalt är ytterligare ett bevis på att det även måste till något som liknar ett EULA-godkännande i samband med att man skapar ett konto på forumet.

http://www.99.se/mac-os-x/34034-foerhandsvisning-programmet-bra-daligt.html#post1882993

Jag förstår verkligen inte behovet av detta. Jag håller med kainen (se inlägg #20 och #22).

En tråd kan återupptas och leva i flera etapper. En tråd kan vara aktuell även om den ursprungligen skapades för länge sen.

Den här tråden är väl ett lysande exempel. 6,5 år och fortfarande lever diskussionen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-30 16:35

Ett exempel när jag önskar det: En tråd med t.ex. en rubrik som "Hur formatera hårddisken rätt", 6 inlägg, senaste för en timme sedan. Jag går antagligen inte ens in på tråden för jag förutsätter att trådskaparen redan fått flera initierade svar. Men det händer ju att 5 första inläggen är flera år gamla och det senaste är en ny fråga som helt korrekt hakats på den gamla tråden.

Jag blir alltså mer nyfiken av att se aktivitet i en gammal tråd och vill inte ha funktionen för att kunna undvika gamla trådar!

Inlägg som postas i fel tråd / för gammal tråd / fel underforum etc kommer man aldrig komma ifrån. Här gör moderatorerna ett ypperligt jobb. Jag tror inte på varningsskyltar, färgkodningar osv.

Allt jag i all ödmjukhet önskar är ett diskret datum intill trådskaparens namn. Inte en jätteviktig fråga. men inte så svår att implementera heller (?) och kan väl inte på något sätt försämra, bara förtydliga? Verkar ju också efterfrågas av fler än av de som inte ser nyttan?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-30 19:21

Det är fullständigt meningslöst att oftast helt inaktuell information (och därför ofta missvisande, och felaktig) flyter upp till ytan när gamla trådar vaknar till liv. De trådar som är lika aktuella idag som för två till sex år sedan är verkligen i minoritet. Det händer ju saker hela tiden. Vi snackar inte latinsk grammatik här, utan informationsteknologi.

Principen om trådekonomi drivs in absurdum här på 99.se, och det är bara att leva med det. Datum för trådens start som en varning till ovana användare vore verkligen inte fel. Det tar ett tag innan man vänjer sig vid att alltid kolla på datumet för varje inlägg.

1
Bevaka tråden