Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

System och filrensning i Mac OS X Leopard

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-28 20:15

Hej!

Hur gör man en filrensning/städning bäst i Mac OS X Leopard? Jag har kört mycket Onyx, men tar den verkligen bort alla temporära filer och spår efter dem? om inte onyx är det bästa, vilket är i såfall bättre? många frågor på en gång men vore mycket tacksam för svar.:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-28 21:52

Vad är det egentligen för filer som du förväntar dig skall tas bort? Temporära filer skapas i /tmp och den töms varje gång Macen startas om. Det skulle vara inställningar för program som du eventuellt inte längre har. För det använder man AppZapper eller AppDelete och tar bort allt som hör till applikationen.

Situationen är inte som på Windows där många program lägger temporära filer lite här och lite där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-28 22:13
Ursprungligen av bengtb:

För det använder man AppZapper eller AppDelete och tar bort allt som hör till applikationen.

Stämmer inte, inget av programmen kollar vad som installerats utan de är ett fint gränssnitt på Spotlight, dvs de tar bara bort filer som heter samma.
Inte bara dåligt utan dubbelt dåligt då de lurar användaren att tro att alla filer är borta.

Att använda olika program för att "rensa upp" kanske känns skönt för pedanten med mycket tid över men är inte nödvändigt i underhållssyfte. Ibland dock när man felsöker men då rekommenderar jag alla gånger att prova med en omstart i första hand.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-28 22:34

Jag vill egentligen bara veta, därför jag vill ha en större kontroll av vad som registreras i mitt system, av t.ex var safari tempfiler lägger sig på hårddisken, och om det finns några systemtempfiler eller loggfiler på vad som har arbetats med eller utförts på datorn och vem har gjort det, allt som går att rensa om det går. Jag vill ha full kontroll på mitt system, kan verka lite paranoid kanske, inte så är fallet, jag vill bara känna till mitt system lite bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-28 23:14
Ursprungligen av jonas.ek:

Jag vill egentligen bara veta, därför jag vill ha en större kontroll av vad som registreras i mitt system, av t.ex var safari tempfiler lägger sig på hårddisken, och om det finns några systemtempfiler eller loggfiler på vad som har arbetats med eller utförts på datorn och vem har gjort det, allt som går att rensa om det går. Jag vill ha full kontroll på mitt system, kan verka lite paranoid kanske, inte så är fallet, jag vill bara känna till mitt system lite bättre.

Ah, helt ok. Är du ny på mac? Handlar väl inte om att vara paranoid, det du beskriver är det bästa sättet att få koll på mer av Mac OS X och det måste ju självklart uppmuntras.

Kort så är Mac OS X en blandning av Unix filordning och gamla Mac OS. Kext-filer tex ligger i /System/Library/Extensions medan tex Apache ligger i /etc. En blandning alltså.

Här har du en början: Mac OS X Directory Structure explained - OS X Daily

Ursprungligen av acke:

Stämmer inte, inget av programmen kollar vad som installerats utan de är ett fint gränssnitt på Spotlight, dvs de tar bara bort filer som heter samma.
Inte bara dåligt utan dubbelt dåligt då de lurar användaren att tro att alla filer är borta.

Om programmen använder den normala installeraren så finns det ju en BOM-fil som programmen skulle kunna använda för att plocka bort rätt saker. Trodde att det var så de gjorde idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-29 07:49
Ursprungligen av thevil:

Om programmen använder den normala installeraren så finns det ju en BOM-fil som programmen skulle kunna använda för att plocka bort rätt saker. Trodde att det var så de gjorde idag.

Hade gjort att de höll vad de lovade men så är det tyvärr inte.

xupport är värt att kolla upp Applicorn - Home

Tja, det är väl bara att börja plugga Unix då.
Läsa loggfiler med Log-visaren. Köra Terminalen etc...
System.log borde väl tala om en del.

försök ge dig i kast med de som skriver i Unix-delen på forumet.

Du har mycket spännande framför dig.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-28 23:04

TrackingCookies dårå?

Hur tar man lättast bort dem? Jag har länge suttit på windows med norton som sköter det åt mig så nu undrar jag hur man tar bort sådant ifrån safari i mac osX?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-07-28 23:09
Ursprungligen av Lurven:

Hur tar man lättast bort dem? Jag har länge suttit på windows med norton som sköter det åt mig så nu undrar jag hur man tar bort sådant ifrån safari i mac osX?

Inställningar -> Säkerhet -> Visa cookies -> Ta bort alla

...och vad gör sådana ?

Slå på "privat surfning" innan du skitsurfar då, då raderas allt bröt när du avslutar Safari.

Du får en stor ruta i nyllet var Privat Surfning gör och inte gör.

Alternativ B; Skapa en användare som du bara använder till surfning till suspekta ställen.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-29 23:19

Känns verkligen som man inte behöver bry sig om rensning med OS X.
Något man saknar hos Windows.

En riktig höjdarartikel i ämnet Underhåll;

Macworld | Editors' Notes | Five Mac maintenance myths

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-07-30 00:54

Men vad ska man då göra om (när) man märker att burken börjar bli seg? Jag har t ex de senaste uppstarterna haft problem med att det tar sjukt lång tid att boota. Den har också blivit slöare generellt. Jag har gjort en ominstallation av leopard (gjorde en uppdatering från Tiger först), så den ska vara sjysst "i grunden". Känns som det är dags att rensa något.. Tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-30 07:43
Ursprungligen av koze:

Men vad ska man då göra om (när) man märker att burken börjar bli seg? Jag har t ex de senaste uppstarterna haft problem med att det tar sjukt lång tid att boota. Den har också blivit slöare generellt. Jag har gjort en ominstallation av leopard (gjorde en uppdatering från Tiger först), så den ska vara sjysst "i grunden". Känns som det är dags att rensa något.. Tips?

LIte mer info, är det några program du installerat ungefär samtidigt som det började bli problem? Min dator blir inte segare med tiden alls. Men om det ibland installeras något 3:e parts program så kan det säcka ihop.

Vad har du för dator?
Installerade program?
Kan det vara office som spökar som kan köras via rosetta?

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-30 08:23
Ursprungligen av koze:

Men vad ska man då göra om (när) man märker att burken börjar bli seg? Jag har t ex de senaste uppstarterna haft problem med att det tar sjukt lång tid att boota. Den har också blivit slöare generellt. Jag har gjort en ominstallation av leopard (gjorde en uppdatering från Tiger först), så den ska vara sjysst "i grunden". Känns som det är dags att rensa något.. Tips?

När du känner att det är segt så öppna Program/Verktygsprogram/Aktivitetskontroll och titta om det är något program som stjäl allt minne eller processorkraft.
Mac OS X blir inte segt med tiden om inte användaren varit där och pillat.

Ursprungligen av acke:

När du känner att det är segt så öppna Program/Verktygsprogram/Aktivitetskontroll och titta om det är något program som stjäl allt minne eller processorkraft.
Mac OS X blir inte segt med tiden om inte användaren varit där och pillat.

Är inte Cocktail något att använda. Dessutom ingår ju fri licens i kontot ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-30 10:47
Ursprungligen av adress@mac:

Är inte Cocktail något att använda. Dessutom ingår ju fri licens i kontot ?

Jovisst, om man vill rensa cache-filer, temp-filer och rotera loggar. Varför man nu vill göra det. Brukar använda det ibland för att ta bort låsta filer när jag glömt bort terminal-kommandot för det eller ändra så jag får dubbla pilar i Finder-fönster.

Cocktail är däremot inte till för att lösa eller hitta bråkande program som stjäl processor eller minneskraft.

1
Bevaka tråden