Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera enstaka filer i Time Machines säkerhetskopia

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan. Jag sitter på en ny installation av OSX och ville inte återställa med time machine kopian pga olika anledningar.
Jag vill däremot radera lite olika enstaka filer från kopian.
När jag gjort det någon gång förut så har det gått genom att autiresera (grymt fel stavat). Nu går det inte längre.

Jag är administrator på datorn men det går alltså inte att radera filer från säkerhetskopian pga. att det är en säkerhetskopia.

Hur gör jag för att radera filer från kopian??

Tacksam i förhand;) Filip

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-28 20:05

Vet inte om detta funkar i ditt fall när du har ett nyinstallerat OSX och en gammal TM-backup. Men det går att radera "innifrån" TimeMachine om genom att klicka på kugghjulet (åtgärd) och välja "Radera alla säkerhetskopior av .... " Se bifogad bild.

Kräver nog att du först har lagt till så att "kugghjulet" syns i finder-fönstrenas verktygsfält (är inte där per default?) Det gör du genom att i Finder välja Innehåll >> Anpassa verktygsfält (eller högerklicka på verktygsfältet)

hum.. bra idé, vill dock inte radera alla och för det andra så är ju inte hårddisken ansluten till den säkerhetskopian så jag får inte upp något i TM-prog.
Vet inte hur man kopplar en hårddisk till TM-programmet, vilket hade varit riktigt bra om man kunde göra.

Tack för tipset!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-28 21:59

Autentisera är säkert ordet du söker.

Vad jag skulle försöka med är att gå inte i Skivverktyget och reparera skivbehörigheter. Kanske gör det enklare att komma åt filerna? Om inte det fungerar så skulle jag gå in i Terminal och använda kommandot rm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-28 23:45
Ursprungligen av bengtb:

Autentisera är säkert ordet du söker.

Vad jag skulle försöka med är att gå inte i Skivverktyget och reparera skivbehörigheter. Kanske gör det enklare att komma åt filerna? Om inte det fungerar så skulle jag gå in i Terminal och använda kommandot rm.

Jag skulle akta mig mig noga för att pilla med rm i Terminalen hur som helst. Vad jag vet vill Time Machine sköta borttagningen av filer då den sedan skriver ändringarna i sitt index. Ta bort det bakvägen är att be om problem.

Reparera skivbehörigheter fungerar bara på startskivor.

Håller du ned alt-tangenten innan du går upp i menyn så kan du välja att bläddra på andra Time Machine diskar.

hej. tack för svaren.

acke, vilken meny?

tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-29 14:50
Ursprungligen av wilhelmsson:

hej. tack för svaren.

acke, vilken meny?

tack

Time Machine-menyn uppe till höger på skärmen bredvid klockan.

Riktigt bra! Tack så mycket

Filip

1
Bevaka tråden