Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låg batterihälsa på Santa Rosa-MBP

Tråden skapades och har fått 153 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-05-13 21:17

Upptäckte idag att min batterihälsa enligt istat ligger på 59% (3333mAh). Fick den i september och har kört 105 cycles sen dess.

Postar lite bilder här nedan

Vad tror ni apple säger om detta? Normalt eller ej? Har aldrig varit med om ett batteri som gått ner sig så fort

Jag har en likadan MacBook Pro (den som kom i juni förra året) och jag råkade ut för sämre batteri. Efter ett tag slutade datorn helt att gå i vila, den bara dog knall och fall, efter 1-1,5 h. Mycket irriterande om man inte precis sparat eller hade en omfattande arbetsmiljö igång. Det hände inte bara ibland, utan varje gång, så jag använder inte datorn på batteri alls numera.

Jag ringde Apple och beskrev problemet och det var inga problem alls att få ut ett nytt batteri eftersom jag var inom garantitiden. Jag fick ett ärendenummer som jag gav till en lokal Apple-reparatör och på några dagar hade dom fått in ett nytt batteri åt mig som jag ska hämta ut imorgon.

Om du inte har problemet med att den dör innan vila så kanske du inte får ett nytt batteri, men du kan ju vara uppmärksam på problemet.

Du kan också testa att göra en kalibrering av batteriet, något Apple uppmanar alla MacBook-/MacBook Pro-ägare att göra varje eller varannan månad faktiskt (hur många gör det?).

Ursprungligen av Adrian B:

Jag fick ett ärendenummer som jag gav till en lokal Apple-reparatör och på några dagar hade dom fått in ett nytt batteri åt mig som jag ska hämta ut imorgon.

Naturligtvis skulle det strula till sig lite ändå. När jag fick det nya batteriet idag såg jag direkt att det var en buckla på det, så det var bara att åka hem igen och vänta på att dom får hem ett nytt.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-05-13 22:40

Kör en kalibrering just nu. Får se om det hjälper. Skönt att höra att Apple inte är gnälliga med att skicka ut ett nytt batteri iaf
Har inte haft några problem med batteriet iaf så helt kasst är det ju inte än. Några problem med batteritider har jag inte märkt av då jag sällan brukar använda mer än hälften av batteriets kapacitet.

Tackar för ett bra svar

Jag köpte ett nytt batteri nyligen och min batteritid ökade från 2.5 timme till nästan 5 timmar - väldigt skönt!

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-05-14 17:53

Kalibrering hjälpte inte. Ligger på 52% nu. Ringde och fick ett referensnummer så det är bara att hämta ut ett nytt imorgon. Får hoppas att jag har lite mer tur än du

Tja!
Mitt batteri är verkligen kört nu och batteriet räcker bara halvtimme eller så!
Tycker apples batterin är så dyra :S
Vad tror ni om att köpa ett sånt här batteri?
eBay Global Buying Hub Item: 250258316737 (Ends 14-06-2008 09:12:08 PM PDT) - Battery for Apple MacBook Pro 15" A1175 MA348 MA348G/A
är det lika bra som apples batteri? inte så kul om datorn skulle brinna upp eller batterier skulle explodera.

Kör inget annat än Apples eget. Jag har köpt grejer från eBay. Det är så gott som alltid ngt billigt kinesiskt smäck med dåliga prestanda, dålig passform och dålig affär öht.
Ofta också med ngn som säger sig heta "Peter Stevens" på eBay, men all mailkonversation går på pidgin English från Kwon Wai Lee i bortre Asien...

Köpte flera saker (bl a en GPS) på så sätt som inte funkade. Blev less, begärde få skicka tillbaka och FÅ PENGARNA TILLBAKA. Inga Problem, skickade tillbaka. Sedan tog det två månader innan det helt plötsligt kom en ny....

De säger JA när de menar NEJ är ju en klyscha men den är tyvärr sann.
Spar dig dålig mage och högt blodtryck. Köp inte ngt "billigt o bra" från ebay....

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-06-17 20:53

Macoteket - Batteri MacBook Pro 15,4" ICEPower

Detta batteriet är iaf billigare än original. Vet dock inte om det är bra eller ej.

om macoteket själva står bakom så kan det ju inte vara ren skit.
Sedan är väl batterier över lag dyra till bärbara med ett märke.
Ibm, Apple, dell, toshiba etc, alla har dyra batterier.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-01 22:03

Har på sistonne tyckt mitt batteri blivit riktigt kasst! Laddade ner och kikade me iStat: 51% health, 95 cycles, status: Kontrollera batteriet. Apple, nu jävlar...:mad:

Senast redigerat 2008-07-01 22:24
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-01 22:42

Ok, detta börjar bli freaky! Nu hoppade den från 27% till 44%!! Svänger förbi Macforum imorrn efter jobbet tror jag bestämt! :S

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 10:24
Ursprungligen av ardic:

Ok, detta börjar bli freaky! Nu hoppade den från 27% till 44%!! Svänger förbi Macforum imorrn efter jobbet tror jag bestämt! :S

du är välkommen in vi har batterier på lager om det skulle vara så

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-03 09:19
Ursprungligen av crayzee:

du är välkommen in vi har batterier på lager om det skulle vara så

Schysst, svänger förbi idag istället. Finns det något sätt att testa batteriet förutom att kika på iStat eller "om datorn"? Testade batteriets hållbarhet igår och körde en film på helskärm. Tog 1:40, sen var det 20% kvar. Då heldog den och när jag stoppat i sladden stog den på 0% länge. Men har nu laddat macen fullt, då står hälsan på 97% och status: bra!! Vad gör man om batteriet är skidzofrent?

Ses lite senare då!

// Johan

Mitt har dykt till 35% efter bara 290 cycles. Hemskt. Apple skickar ett nytt, mot att de får reservera en summa på mitt konto tills de fått tillbaka det gamla. Men ändå, har inte haft en enda Appleprodukt där batteriet inte varit markant sämre än förväntat. Med det menar jag inte bara hur länge det håller, utan även hur produkten i sig börjar signalera och bete sig runt strömförsörjningsfrågor. Min iPod touch, t.ex; den kan man inte lita på. Ibland laddar den från USB, ibland verkar det som att den inte.. Ibland laddar den bättre om man spelar musik.. Ibland hoppa den upp till nästan fulladdat på några minuter.

Ursprungligen av Puckofisk:

Mitt har dykt till 35% efter bara 290 cycles. Hemskt. Apple skickar ett nytt, mot att de får reservera en summa på mitt konto tills de fått tillbaka det gamla. Men ändå, har inte haft en enda Appleprodukt där batteriet inte varit markant sämre än förväntat. Med det menar jag inte bara hur länge det håller, utan även hur produkten i sig börjar signalera och bete sig runt strömförsörjningsfrågor. Min iPod touch, t.ex; den kan man inte lita på. Ibland laddar den från USB, ibland verkar det som att den inte.. Ibland laddar den bättre om man spelar musik.. Ibland hoppa den upp till nästan fulladdat på några minuter.

Att den laddas upp "snabbt och lätt" är ett tydligt tecken på att batteriet är slut.
Om du pöttar i LITE energi så får du ut detsamma minus förluster...

likaså att det blir fullladdat på ett par minuter. Bit i det sura äpplet och byt.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2008-07-13 21:39
Ursprungligen av Puckofisk:

har inte haft en enda Appleprodukt där batteriet inte varit markant sämre än förväntat.

Här har jag motsatt upplevelse. Min gamla PB G4 12" hade när jag bytte ut den efter 3,5 år över 400 cycles och ändå över fyra timmars batteritid om man snålade lite, vilket jag är otroligt nöjd med. Kollar just nu på den med iBatt2, som säger 445 laddningscykler, nuvarande kapacitet 3631 mAh, mot 4400 när batteriet var nytt.

Om min nuvarande MBA säger den: 99 cykler, 4982 mAh (5090 när det var nytt).

Batterierna till bärbar Mac är inte var de har varit

Jag är inne på min sjunde bärbara Mac sedan 1990-talet (har haft stationära Mac sedan mitten på 1980-talet).
Har aldrig haft problem med batterier förut och har nu ett batteri som ställer till problem på resor (köper alltid till ett extra batteri med ny dator). Mitt batteri är 18 månader - 21 cykler och health på 32%. Skamligt dåligt! Mac-support har aldrig svarat på mina mail, så även denna gång. Jag har ett lithiumbatteri till min Olympus kamera som har tagit över 5000 bilder med massor av uppladdningar - inte en antydan till tappad kapacitet. Lithiumbatterier ska inte tappa sugen så lätt!
Jag har försökt komma fram på telefon utan framgång - har du något förslag till åtgärd?

Ursprungligen av Meckarcrille:

Jag har försökt komma fram på telefon utan framgång - har du något förslag till åtgärd?

Har du garanti kvar kan du prata direkt med Apple (ser att du skriver 18 månader, så normalt sett är garantin slut, om du inte tagit AppleCare). Annars är det nog kört för din del.

Jag skulle råda alla med bärbara macar att noga bevaka sitt batteri innan garantin går ut. Är det mycket problem med det, ring Apple. Jag har mer än en gång fått nytt batteri eftersom originalbatteriet visat sig tappa onormalt mycket på mindre än ett år.

min laddar inte ens fullt? det står charged på 96% och det har det gjort i flera dar?

2:56h kvar nu när jag tog ur sladden.. batterihälsan på 84% efter 72 cykler..

ska man köra en cykel igen då??

Det är andra gången jag byter batteri på min MBP!

Det första var kasst och och jag fick ett nytt på garantin - men även det var felaktigt och nere i mindre än halva kapaciteten redan efter 100 cykler.

Eftersom garantin gått ut fick jag det inte utbytt utan får bekosta det nya ur egen ficka. Ska bli intressant att se om det har lika värdelös kvalitet

Med tanke på hur lätt det är att få ut ett nytt batteri om man har garantin kvar så måste detta vara ett rätt omfattande problem för Apple.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-07-28 13:38
Ursprungligen av Adrian B:

Med tanke på hur lätt det är att få ut ett nytt batteri om man har garantin kvar så måste detta vara ett rätt omfattande problem för Apple.

Alldeles säkert. Fick precis mitt utbytt, det höll 20-30 min (sen dog datorn, inte sleep mode).
Det var 11 månader gammalt med strax över 30 cykler.
En skum grej jag upptäcke medans jag väntade på att få det utbytt var att datorn låste sig till 1.2ghz när jag körde utan batteri (2.2ghz cpu). Vad man än gjorde körde den på den långsamma hastigheten.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-30 07:43
Ursprungligen av Json_81:

En skum grej jag upptäcke medans jag väntade på att få det utbytt var att datorn låste sig till 1.2ghz när jag körde utan batteri (2.2ghz cpu). Vad man än gjorde körde den på den långsamma hastigheten.

Så ska det vara: MacBook and MacBook Pro: Mac reduces processor speed when battery is removed while operating from an A/C adaptor

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-07-30 08:20

Fint att inte teknikerna på MacForum vet om det, när jag ringde så bad de mig göra alla nollställningar. Nåja, slutet gott iaf

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-28 15:13

Vad passande att jag hittade den här tråden just idag. Sitter nämligen och funderar på om min MBPs batteri mår så bra. Använde den en stund (gick på batteriet, vilket inte händer så ofta), och helt plötsligt hade batteriet gått från 60%-30%. Kollade systeminfon och där står det så här:

Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 2091
Fulladdat: Nej
Laddar: Ja
Full laddning (mAh): 3283
Statusinformation:
Cykelantal: 39
Skick: Kontrollera batteriet

Kontrollera batteriet? Det mår alltså inte helt okej?
Har haft den 9 månader. (15" 2,2 ghz)

Ursprungligen av ledin:

Kontrollera batteriet? Det mår alltså inte helt okej?
Har haft den 9 månader. (15" 2,2 ghz)

Ring Apple, det värsta som kan hända är att dom säger att det är ok, det bästa att du får ett nytt.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-28 18:08
Ursprungligen av Adrian B:

Ring Apple, det värsta som kan hända är att dom säger att det är ok, det bästa att du får ett nytt.

Okej ja får göra det... Vad kan detta bero på tro? Det måste ha blivit sämre ganska hastigt

Ursprungligen av ledin:

Okej ja får göra det... Vad kan detta bero på tro? Det måste ha blivit sämre ganska hastigt

Det beror på att Apples batterier inte håller tillräckligt hög kvalité kan man säga. Exakt vad som är felet är oklart, kanske en produktionsmiss, som du ser i tråden är det många som fått byta batteri, så det är ett [alldeles för] vanligt problem.

Batteriet i min MBP (köpte datorn ny i höstas) visar efter 27 cyklar(!) endast 61% (3445mAh) vilket måste vara helt tokigt fel.

Det blir att slå en signal till Apple imorgon och se till att de skickar ett ersättningsbatteri med expressfart.

Piratbatteriet som jag har till min gamla Pismo, visar helt annan kvalité och det även efter flera års användning. (Har inte siffrorna tillgängliga just nu)

Bevaka tråden