Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program som varnar om min IP ändras?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-28 06:03

Min router har inte riktigt alla indianer i kanoten så trots att den gladeligen erkänner att den ska reservera ip 5 till min dator och med ett brett leende går med på att min dator, med samma MAC-adress som ska reserveras, är ansluten får jag fortfarande olika adresser ibland. Men inte alltid! Och det är SJUKT drygt att behöva kolla det här varje gång.

Det jag letar efter är någon form av program som håller koll på min interna IP och varnar när den ändras så att jag kan gå in och ändra om alla portmappningar manuellt som jag älskar att göra. Speciellt eftersom den tappar bort dessa i listan ibland. Men det betyder såklart inte att dessa mappningar inte FINNS, det betyder bara att jag inte kan redigera dom vilket alltså i förlängningen betyder att jag måste hålla på och hitta på nya namn och nya portar stup i ett för att kunna ha fungerande kommunikation med internet.

Ni behöver inte påpeka att den bästa lösningen är att slita loss åbäket och köra över skiten med en ångvält, för det vet jag redan. Jag har dock inga pengar till att köpa en ny router just nu så den här temporära lösningen får (förhoppningsvis?) duga sålänge.

Men som sagt, program som varnar om min IP ändras och kollar minst en gång i kvarten ELLER varenda gång datorn vaknar efter sleep/reboot. Finns det?

Det är ett sånt där vitt Netgear-as med antenn om någon vet hur man uppfostrar den.

Kan du inte köra ett fast IP istället för DHCP?

Jag gissar att du använder ett vanligt 192.168.x.x nät där du angivit att exempelvis 192.168.x.200 till 230 används för DHCP och att 192.168.x.1 är gateway/router. Alla andra nummer borde då vara lediga upp till 192.168.x.255.

Så ändra inställningen i din dator till exempelvis 192.168.x.50 och kör på - då vet du 100% säkert att IP-numret aldrig ändras

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-28 10:36
Ursprungligen av Björnström:

Så ändra inställningen i din dator till exempelvis 192.168.x.50 och kör på - då vet du 100% säkert att IP-numret aldrig ändras

Åhhh, mitt dumma fån! Självklart! Ibland är man inte så skarp, inte! Tack!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-28 10:42

Näääähääää...? Om jag väljer en manuell IP-adress funkar inte internet, alls. Jag får den IP jag ska ha av routern och kan logga in i webinterfacet men inga riktiga sidor funkar. Börjar det bli dags att ta fram ångvälten trotsallt?

EDIT: Nähä, nu funkar det igen Peppar peppar, ta i trä

1
Bevaka tråden