Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Okända användarkonton på min MacBook

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-07-27 03:17

Ok, kollar i min macbook, i mappen Receipts (library) och hittar två mappar, en som heter "db" och en som heter "boms". Vad är det...?? Kollar info och där finns användare som heter "installer" som jag ej kan ta bort.

När jag kollar på en annan fil finns det användare so heter "wheel". Vem är det??

Jag har totalstopp för alla andra användare på min dator, endast en admin med massa lösen och grejer, Är det här nån slags automatuppdatering som skett eller va fasen är det..?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-07-27 04:28

wheel är en användargrupp som används för att hantera vilka användare som kan få systemåtkomst. Den ska vara där.

På ett stort forum som 99 där det tillkommer minst 100 nya diskussioner varje dag och allt innehåll indexeras och hamnar på Goggle är rubriker som "va e de här" helt oacceptabla - nästa gång raderar jag hela tråden. Denna gång rättade jag rubriken åt dig.

Precis som Mija säger - det finns en mängd olika användarkonton i Mac OS X som skapats av systemet själv och som har olika rättigheter och olika användningsområden. Du behöver inte vara orolig

Oupps. Felling a bit "down under" today, mate?

  • Medlem
  • 2008-07-27 11:53

Haha... jag har lyckats med det "oacceptabla" alltså!
För att uppröra moderator ytterligare kan jag berätta att det tog mig ungefär minus en sekund att söka fram svaret själv när jag redan skrivit posten. Den är alltså ännu mer meningslös än man först kunnat ana!
Nu var det i alla fall så att jag gick inte på den där db- eller boms-mappen (minns ej vilken) och tog bort den där wheel-killen med en gång. Vi får se hur datorn reagerar men än har den inte exploderat... :-/

Ursprungligen av aniah:

Haha... jag har lyckats med det "oacceptabla" alltså!
För att uppröra moderator ytterligare kan jag berätta att det tog mig ungefär minus en sekund att söka fram svaret själv när jag redan skrivit posten. Den är alltså ännu mer meningslös än man först kunnat ana!
Nu var det i alla fall så att jag gick inte på den där db- eller boms-mappen (minns ej vilken) och tog bort den där wheel-killen med en gång. Vi får se hur datorn reagerar men än har den inte exploderat... :-/

en kompis som aldrig haft mac fick se "deamon" och blev skitskraj och började härja som en galen viking Slutade med total ny installation.

Men skämt och sido - jag tycker det är sådant här som borde ringa lite klockor i apples högkvarter. Det är inte lätt för någon helt ny, kanske en switcher som är van att härja runt i sitt windows, att förstå vad alla dessa "användare" gör och varför de finns. Jag hoppas att ni som kan UNIX och OS kan hjälpa dessa personer och Björnström,Förslag- varför inte göra det en "sticky"? -Detta finns i OSX och skall normalt inte tas bort-

Mac skaran ökar och då gör också spektrat av användare och deras kunskaper, lite eller inga alls kanske inte är ovanligt om man är en switcher eller köper sin första dator!.

Jag hoppas att 99mac tar på sig ledar tröjan här och visar vägen för hur ett bra community tar hand om kunniga såväl som okunniga. Dumma kan de ju inte vara, de har ju hittat hit!:)

Någon info om dessa användare grupper med mera.

Users

A Mac OS X system can potentially serve many users. Users are used by Mac OS X to keep track of what belongs to whom and what each user is allowed to do with any given thing (file, program, device, etc.) on the system. Internally, Mac OS X identifies each user by a user ID (UID) and the username (or login), similar to 'zorlarf' and 'www' being just aliases to the UID that makes us humans more comfortable.

Groups

Users can be organized in groups. A user may belong to one or more groups of users. The concept of groups serves the purpose of assigning sets of privileges for a given resource and sharing them among many users that need to have them; for example, they are all members of a project team and they all need access to some common project files. For example, under Mac OS X all "Administrator" users are members of the admin group. This allows users granted "administrator" rights to remove applications from the Applications folder and perform other operations that a user not in the admin group would not be able to perform.

Mer..
OSXFAQ - Technical News and Support for Mac OS X

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-30 11:22

"Doktorn, det gör ont när jag vrider min arm upp över huvudet, runt nacken och i den här ställningen. Vet doktorn om det finns något botemedel?"

Javisst, gör inte så."

Att sitta och ta bort "användare" - sådana som skapats av eller för systemets interna arbete är varken speciellt smart eller att rekommendera att göra.

Bara för att din dator inte "exploderade" så innebär ju inte det att den kommer må bra framöver.

Varför inte kasta lite på måfå ur systemets mapp för att se vad som händer?
Börja med saker som heter ngt med "kernel", kan ju bli riktigt roligt.

Att dessutom sitta och vara tyken mot de som försöker hjälpa dig och göra tvärtom mot vad de som kan bätre rekommenderar är väl inte heller ngt som renderar pluspoäng.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-27 15:18

Kom inte och klaga om du får märkliga problem med din Mac sedan bara. De är förmodligen ditt eget fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-27 15:49

Att peta i /Library (eller för den delen ~/Library också) är bara att be om problem…

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-27 15:57

Some parts of OS X are protected even from the administrative users - mainly anything in /System.

If you list /System/Library you will notice that write permission has been removed from the group owner. The group owner is actually 'wheel' not 'admin'. The reason for 'wheel' is to emphasise that these are system files, not to be messed around with by mere users.

OSXFAQ - Technical News and Support for Mac OS X

Som man brukar säga "If it works, don't try to fix it".

Receipts-mappen används för paketinstallationer som görs med Apples installationsprogram Installer. Det värsta som torde kunna hända är att du får problem med nya programinstallationer och/eller programuppdatering. Fast det är inte heller säkert att något händer alls.

Senast redigerat 2008-07-27 18:56
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-27 18:18

Att leka runt med systemet när man inte har en aning om vad som pågår är inte att rekommendera.

Varför tar du inte och tar bort /system/library och /library också. Onödigt att ha tre library mappar. Du har ju fortfarande kvar användarbiblioteket

Edit: för den som skulle få för sig att göra ovanstående och inte förstår smileyn, det är inte att rekommendera heller...

  • Medlem
  • 2008-07-27 18:35

Oj va arga alla verkar vara... Jag har inte märkt något än, men det kanske är bäst att försöka göra nåt åt det ändå?
Det som hänt är att Wheel är borttagen från följande: /Library/Receipts/db/a.receiptdb
Vad jag ser går det inte att lägga tillbaka wheel för jag kan inte hitta den nånstans. Den finns ju som användare på andra filer men i övrigt är den osynlig. Jag har nu ställt in att ja och admin och installer kan läsa och skriva, medan "everyone" inte har åtkomst - bra?

Så hittade jag också dessa vänliga instruktioner på internet:
Att man ska skriva detta i Terminal:

sudo /usr/sbin/chown _installer:admin /Library/Receipts/db/a.receiptdb

Och då skriver en användare:
Thanks! That worked for me, although I had to be a little more thorough and do:

ls "/Volumes/Macintosh HD/Library/Receipts"
chown -R _installer:wheel boms
chown -R _installer:admin db

in the Terminal after booting up from the Mac OS X Install Disc.

Detta har jag inte vågat mig på att göra.
Vad är säkrast?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-27 19:31
Ursprungligen av aniah:

Oj va arga alla verkar vara... Jag har inte märkt något än, men det kanske är bäst att försöka göra nåt åt det ändå?

Det är bara i din fantasi som vi är arga. I verkligheten bryr sig ingen om vad du gör med din dator.

Jag tror ingen är arg. Du gör vad du vill med din dator och ett bra sätt att ta reda på vad som händer om man gör något är att prova.

Jag kan inte förstå varför man skulle behöva starta från installationsskivan. Det gick ju utmärkt att ändra i första taget. Det som chown gör är egentligen samma sak som du gjorde i Finder, men i ett terminalprogram.

Sedan tror jag att personen i fråga har skrivit fel, då det borde vara cd istället för ls för att det ska fungera.

Öppna Terminal och skriv följande, följt av retur. Ditt konto måste ha administrationsrättigheter och du får då skriva in ditt lösenord följt av retur.
sudo -s

Om du aldrig använt sudo förr bör du få upp en text på ett par rader som påminner dig om att du bör veta vad du gör, och det gör du ju.

Skriv därefter följande, med retur efter varje rad:
chown -R _installer:wheel /Library/Receipts/boms
chown -R _installer:admin /Library/Receipts/db

När det är klart kan du ju kontrollera i Finder om det står rätt där.

Senast redigerat 2008-07-27 23:25
  • Medlem
  • 2008-07-27 19:19

efter jag öppnat terminal, ska jag skriva "sudo -s" ? inte ls "/Volumes/Macintosh HD/Library/Receipts"?

Ursprungligen av aniah:

efter jag öppnat terminal, ska jag skriva "sudo -s" ? inte ls "/Volumes/Macintosh HD/Library/Receipts"?

Precis. Även om ditt konto har administrationsbehörighet har det normalt inte behörighet att göra precis vad som helst. Med sudo säger du till datorn att "nu vill jag vara Gud för ett tag, så gör precis vad jag säger utan att käbbla emot". Genom att lägga till -s efter sudo kommer det att gälla kommandon som du sedan skriver, i annat fall fungerar sudo bara för kommandot som man skriver på samma rad som man skrivit sudo.

Istället för att skriva "cd /Library/Receipts" eller liknande kan man som jag gjorde i mitt exempel skriva sökvägen direkt i chown-kommandot. Det som cd-kommandot annars gör är att det "öppnar" mappen man anger. Det är i sig inte nödvändigt, men vill man kan man även göra så.

Anledningen till att den personen som skrev det lade till "/Volumes/Macintosh HD" var att denne startat upp från en installationsskiva och då måste man ange det då rotvolymen "/" inte är densamma när man startar som vanligt från datorns hårddiskar som när man startar från installationsskivan.

Jag vill dock rekommendera dig att inte starta från installationsskivan när du gör detta. Det är i mitt tycke väldigt onödigt då du med rätt behörighet (efter att ha kört sudo -s) inte ska ha några problem med att ändra mapparnas tillhörighetsattribut. En annan nackdel med att utföra detta från installationsskivan är att användarnamnen och grupperna kan ha andra ID-nummer. Tillhörigheten hos en fil sätts nämligen egentligen inte till wheel eller admin eller något annat som låter som ett namn. Egentligen används ett ID-nummer, t ex 96, 0 eller 502. Vilket "namn" som har vilket nummer bestäms i en lista, och det är inte säkert att listan på datorn överensstämmer med listan på installationsskivan. Kort sagt, använd i första hand inte installationsskivan till att fixa sådant här.

  • Medlem
  • 2008-07-27 19:19

bash-3.2# står det

Ursprungligen av aniah:

bash-3.2# står det

Precis så ska det vara. Det du ser är root-användarens (root är Gud på datorspråk). Man brukar låta det stå # för att påminna användaren om att den har root-behörighet. Annars står det normalt $ istället. Men att det står så där är bra och betyder att det inte borde vara några problem att utföra resten av kommandona.

  • Medlem
  • 2008-07-27 19:36

jo det gör de, för en hel massa skriver poster. Detta är nytt fenomen. Jag brukar bara träffa trevliga typer på forum. Såna här forum är dessutom hur bra som helst i att hjälpa varann. Vem fan vill gå in på ett forum för att höra en massa förolämpningar?
Och vem orkar egentligen skriva poster endast för att va otrevlig. Snacka om märkligt beteende. Jogins post är ett utmärkt exempel, totalt meningslös post, endast otrevligt uppförande. Vad är ni för folk egentligen, hoppas ni uppför er bättre vanligtvis.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-27 21:07
Ursprungligen av aniah:

jo det gör de, för en hel massa skriver poster.

Okej då, jag erkänner. Jag är fullständigt ursinnig — jag fullkomligt kokar av ilska för att du tog bort en mapp i din dator.

Jamen du, snurrpelle. Nu får du ge dig.

Du BER om hjälp för du tror din MAc är invaderad. Du FÅR hjälp - vi säger åt dig att inte pilla, allt är normalt och att det inte är rekommendabelt att ta bort dessa "users".
Du valsar på som i en lekstuga, ignorerar mot bättre vetande råd och bär dig i det här läget lite dumt åt. Härdade macanvändare undrar vad det är som är fel med dig eftersom du så flagrant skiter i vad de säger.

Jag följer inte alltid alla råd jag får men oftast har jag den social distinktionen att åtminstone låta bli att säga det rätt upp i nyllet till den som kommer med rådet. Om inte annat blir man ju själv besparad någon som står där efteråt och flinar och säger "vad var det jag sa...".

Sedan får vi skit för att vi bryr oss. Vi bryr oss i den meningen att ; om du frågar får du hjälp. Men ytterst är det du själv som är ansvarig för din egen dator.

Jag talar för 99% av 99-användarna när jag säger att vi är MYCKET trevliga människor som ibland går mycket långt för att hjälpa andra som inte hunnit lika långt i sitt "macande"

Så, jag undrar vad du är för en kille som lyckats komma på kant med så många på så kort tid? Jag hoppas du bär dig bättre åt vanligtvis - för att avsluta på samma sätt som du.

  • Medlem
  • 2008-07-27 20:07

tusen tack Marcus.
Nu har jag testat detta fast det verkar inte hända nåt ändå....

Jag undrar lite över sökvägen. Det var ju denna fil jag ändrade:
Library/Receipts/db/a.receiptdb

borde inte den anges..?

Ursprungligen av aniah:

tusen tack Marcus.
Nu har jag testat detta fast det verkar inte hända nåt ändå....

Jag undrar lite över sökvägen. Det var ju denna fil jag ändrade:
Library/Receipts/db/a.receiptdb

borde inte den anges..?

Jag uppfattade dig först som om det var mapparna db och boms som du ändrat. Men det ska egentligen inte spela någon roll om du använt -R i samband med chown. -R utför kommandot rekursivt på mappens innehåll.

I och med att det bara är en fil kan du skriva sudo och kommandot på samma rad. Skriv följande i Terminal och tryck på retur:
sudo chown _installer:wheel /Library/Receipts/db/a.receiptdb

Ibland kan det hända att Finder inte visar rätt värden direkt då man ändrat dem. Prova därför att i Terminal skiva följande kommando för att se om ändringen blivit utförd:
ls -l /Library/Receipts/db/a.receiptdb

Utskriften ska se ut som något i stil med detta:
-rw------- 1 _installer wheel 151334912 15 Jul 19:53 /Library/Receipts/db/a.receiptdb

Det är inte säkert att värdena är exakt likadana hos dig, men det viktiga i sammanhangen är att _installer och wheel står där på samma sätt.

  • Medlem
  • 2008-07-27 23:11
Ursprungligen av Marcus K:

Utskriften ska se ut som något i stil med detta:
-rw------- 1 _installer wheel 151334912 15 Jul 19:53 /Library/Receipts/db/a.receiptdb

Det är inte säkert att värdena är exakt likadana hos dig, men det viktiga i sammanhangen är att _installer och wheel står där på samma sätt.

Tack igen!

Nu verkar det funka enligt din beskrivning. Det står fortfarande inget annorlunda när man går in och kollar infon på själva filen men jag fick samma utskrift som dig i alla fal i Terminalen. Då borde väl allt va under kontroll hoppas jag.

Tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden