Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung Soul vs. iPhone

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte ta tillfället i akt och gå helt ifrån mina principer, dissa apple.

Till en början vill jag bara meddela att jag redan ägdt en iPhone (importerad).
I och med att jag är mer eller mindre bunden till tre ett par (jävla massa) månader framöver, så kände jag att jag också behövde något nytt, som kan kontra denna iPhone hype. Jag blev rekommenderad Samsung SOUL istället för Sony Ericsson C902 (tror jag den heter). Jag vill också poängtera att jag knappt använt telefonen då den blev inhandlad för knappt 7 timmar sedan. Finns det fler här på forumet som äger denna, ändå designfyllda mobil. Och som kan dela med sig av erfareheter. Fungerar den med iSync t.ex. ?

Den absoluta anledningen till att jag inte väljer iPhone och Telia är att jag inte känner att knappt 21000 KR totalt (enligt iMaxi) är värt för en glassig mobiltelefon. Jag måste erkänna att jag är en riktig jävla prylbög, nämn något utom iPhone så har jag det. Men det känns liksom fel. Att en leverantör har ensamrätt i Sverige bådar inte gott, visst iPhone är grym det vet jag. Meninte 21000 KR grym.

Invändningar ?

Mvh

i am a misfit

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-15 00:57

fattar inte hur du räknat ut summan. men men... lycka till med samsungen...

Ursprungligen av DaPhox:

fattar inte hur du räknat ut summan. men men... lycka till med samsungen...

iMaxi + iPhone 18 mån blir snabbt räknat 21000:- (tror jag)

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-15 01:39

Är inte iMaxi det dyraste abonnemanget dom har? Varför ska du ha det? 1000 gratisminuter = 16,5h = ungefär så länge jag har ringt ifrån min telefon som jag köpte i vintras. Se över dina behov innan du dömmer bort det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-15 02:09

Du kan ju ta 199kr för samtal och ytterligare 199kr för obegränsad data istället. Blir mycket billigare.

Jag har fingrat lite på en "Soul" och kan väl säga att kameran är riktigt bra. Men när det gäller annvändargränssnitt så ligger den långt efter iPhone. Det blir mycket hopp i menyer och bildvisningen upplevde jag som plågsamt slö jämfört med iPhone.
Själva knappdisplayen vars knappar/funktioner ändrar sig beroende på var man befinner sig är en cool idé fast det går inte att jämföra med iPhone.

Sedan så är det lite konstigt att du väljer att ta det dyraste iPhone-abonnemanget som jämförelse. Det går ju att komma betydligt billigare undan. Jag köpte min iPhone 3G för 4820 kronor med Telia Bingo (99 kronor/månad) + fastpris datatrafik (199 kronor/månad).
Det beror självklart på hur mycket man ringer/smsar vad som blir billigast, men iMaxi-abonnemanget är inte en bra måttstock på hur dyr en iPhone är. Men det kanske känns skönt att dra till med summan 21.000 för att rättfärdiga för sig själv att inte köpa en iPhone.

  • Medlem
  • 2008-07-15 06:55

Vilka andra telefoner ringer (försök till att vara morgonkul) i samma liga?

/Fredrik

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-15 07:01

iphone is all about the software. Det är knappast samsungs "design"-mobiler.
Sedan, eftersom du väljer att jämföra med iMaxi antar jag att du kommer ringa som en tok med den andra mobilen också, så priset lär inte skilja så hemsk mycket då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 08:44

Godpuppet: Vad skulle samsungen kosta dig då? Speca då gärna abonnemang så skall vi se om inte iPhone även piskar den på fingrarna där.

Ursprungligen av Trineo:

Godpuppet: Vad skulle samsungen kosta dig då? Speca då gärna abonnemang så skall vi se om inte iPhone även piskar den på fingrarna där.

Som det också nämnts ovan så var summan 21 000 skön att dra till med (tror dock fortf. det hamnar där) när jag ändå inte har möjlighet att skaffa iPhone i dagsläget. Tre har mig i sina klovar. Visst ringer jag mkt, därav jämför jag med iMaxi.

Det är svårt att speca upp samsungen då den ligger på ett vilande abb. men 199:- i mån varav det aktiva abbonemanget är 299:- mån (3 bomben). Man får kort och gott ringa fr ehla beloppet, detta överskrids med jämna mellanrum.

/ Olle

Ursprungligen av godpuppet:

...summan 21 000 skön att dra till med (tror dock fortf. det hamnar där)...

Med abonnemanget "Telia Mobil 99" blir kostnaden 298 kr/månad (99 kr, plus 199 kr för datatrafiken) i 18 månader .
Telefonen kostar 3.420 kr.
Totalt 8.784 kr.
Väldigt, väldigt långt från 21.000.

Om du ringer mer, och väljer "Telia Mobil 199" eller "Telia Mobil 299", så blir det 10.184 kr respektive 11.584 kr. Fortfarande väldigt långt från 21.000.

Ringer du ännu mer, och väljer "Telia Mobil Fastpris" för 798 kr/mån, så blir totalkostnaden 17.384 kr. Fortfarande en bit upp till 21.000.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Med abonnemanget "Telia Mobil 99" blir kostnaden 298 kr/månad (99 kr, plus 199 kr för datatrafiken) i 18 månader .
Telefonen kostar 3.420 kr.
Totalt 8.784 kr.
Väldigt, väldigt långt från 21.000.

Om du ringer mer, och väljer "Telia Mobil 199" eller "Telia Mobil 299", så blir det 10.184 kr respektive 11.584 kr. Fortfarande väldigt långt från 21.000.

Ringer du ännu mer, och väljer "Telia Mobil Fastpris" för 798 kr/mån, så blir totalkostnaden 17.384 kr. Fortfarande en bit upp till 21.000.

Man behöver heller inte ha fastpris till 99kr månaden abonnemanget heller om man inte vill det. Själv kommer jag ha 99kr mån utan fastpris. Sen bara köra internet via WLAN. Då hamnar summan på runt 5000kr. Ringer inte heller så mycket så de 99kr räcker väl åt mig att använda per månad.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-28 10:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Med abonnemanget "Telia Mobil 99" blir kostnaden 298 kr/månad (99 kr, plus 199 kr för datatrafiken) i 18 månader .
Telefonen kostar 3.420 kr.
Totalt 8.784 kr.
Väldigt, väldigt långt från 21.000.

Om du ringer mer, och väljer "Telia Mobil 199" eller "Telia Mobil 299", så blir det 10.184 kr respektive 11.584 kr. Fortfarande väldigt långt från 21.000.

Ringer du ännu mer, och väljer "Telia Mobil Fastpris" för 798 kr/mån, så blir totalkostnaden 17.384 kr. Fortfarande en bit upp till 21.000.

Sen har de flesta redan idag en kostnad för sin mobiltelefon och sitt ringande. Den extra utgift du drar på dig med en iPhone torde ju vara mellanskillnaden - om det blir någon förutom utgiften för själva telefonen.

Tar du det dyraste alternativet - som mycket riktigt slutar på 21000 kronor så betalar du redan idag (sannolikt) en hel del för ditt ringande, surfande och användande av din mobiltelefon. I annat fall är du en idiot om du köper en iPhone med det dyraste abonnemanget - trots att du inte har behov av det. Mellanskillnaden mellan vad du betalar idag och vad du kommer att betala - det är vad en iPhone kostar (menar jag).

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-27 19:31
Ursprungligen av godpuppet:

Visst ringer jag mkt, därav jämför jag med iMaxi.

Ja, men HUR mycket ringer du? Kolla på din nuvarande mobil och kolla upp total utgående samtalstid. Min är 21 timmar nu, på ungefär ett halvår. Jag har skickat 998 SMS och använt totalt 20Mb datatrafik. Det enda som överskrider iMaxis MÅNADSGRÄNS är utgående samtal. Men annars får du använda telefonen ungefär lika mycket som jag gör på ett halvår, i månaden. Det finns ingen jävla chans att du BEHÖVER så många fria minuter i månaden, kom igen. Det är ju uppenbart att du bara hittar på orsaker till att du inte VILL ha den bara för att du inte KAN. Men sen saknar ju iPhone även andra saker som gör att du kan titta bort med gott samvete.

Kan man surfa med en Soul, då? Jämförs det inte lite väl många äpplen och päron i den här tråden? För om det bara gäller att mejla och sms-a till ett lågt pris är nog min Nokia 3210 svårslagen (avskriven sen många år tillbaka). Snygg är den också!

Ursprungligen av johan_tanying:

Kan man surfa med en Soul, då? Jämförs det inte lite väl många äpplen och päron i den här tråden? För om det bara gäller att mejla och sms-a till ett lågt pris är nog min Nokia 3210 svårslagen (avskriven sen många år tillbaka). Snygg är den också!

Visst blir det lite äpplen och päron, t.o.m bananer ibland. Titeln på tråden är kanske inte den mest relevanta men...

Visst går det att surfa, den har 3G (wohoo). Tror det är fritt surf för 99/mån.
Och nu slog det mig att mitt mobila bredband fick en konkurrent

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-27 13:42

Javisst, och då måste man ju även komma ihåg att användningskostnaderna (abbonemang + samtalsavgifter + ev.data) åker man ju på oavsett vilken telefon man än köper. Så sådär överdrivet dyr är knappast iPhone när allt kommer omkring.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-27 13:55

Ni glömmer ju helt bort en massa kostnader som är nödvändiga för att ha iPhone. Jag menar, man kan ju inte räkna bara kostnaden för själva telefonen (5500kr resp 4700kr för 16GB resp 8GB), alla andra kostnader som är nödvändiga måste ju läggas på också.

Först har vi ju abbonemangskostnaderna, och de måste ju läggas på för de är nödvändiga för att ha iPhone.

Utan att äta och dricka så dör ni ju, och det gör ju att mat och dryck är ett absolut måste för att ha en iPhone.

Därtill så måste ni ju ladda upp telefonen titt som tätt, och det mest rimliga alternativet är ju då att hyra eller köpa en lägenhet samt el till den.

Jag tycker det är dåligt av Apple att iPhone i slutändan kostar minst ett par hundra tusen kr om året med alla nödvändiga kostnader inräknade. Jag menar, jämfört med en budget-lur från Samsung som man kan få för en tusenlapp så är det ju helt sjukt!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-28 10:05
Ursprungligen av Jogin:

Ni glömmer ju helt bort en massa kostnader som är nödvändiga för att ha iPhone. Jag menar, man kan ju inte räkna bara kostnaden för själva telefonen (5500kr resp 4700kr för 16GB resp 8GB), alla andra kostnader som är nödvändiga måste ju läggas på också.

Först har vi ju abbonemangskostnaderna, och de måste ju läggas på för de är nödvändiga för att ha iPhone.

Utan att äta och dricka så dör ni ju, och det gör ju att mat och dryck är ett absolut måste för att ha en iPhone.

Därtill så måste ni ju ladda upp telefonen titt som tätt, och det mest rimliga alternativet är ju då att hyra eller köpa en lägenhet samt el till den.

Jag tycker det är dåligt av Apple att iPhone i slutändan kostar minst ett par hundra tusen kr om året med alla nödvändiga kostnader inräknade. Jag menar, jämfört med en budget-lur från Samsung som man kan få för en tusenlapp så är det ju helt sjukt!

Bilen, du har glömt bilen och beroende på vad du kör och i vad en iPhone får åka med i så ökar kostnaden. Även det ljuger Apple om. Jag överväger att sluta flyga och åka tåg därför att min iPhone blir så dyr.

Jag ska byta till en billigare bil också och kommer att förlora en del på det bytet men det säger Jobs ingenting om. Den bedragaren.

Någon som hakar på en stämning, en grupptalan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-28 10:33

Jag kollade på Telia och de ska ha 17 947 kr för en SE W200i - det är ju helt sjukt!

Självfallet har jag då räknat in månadskostnaden för Fastpris Privat (599 kr/mån), fri data (199 kr/mån), SMS och MMS till alla (199 kr/mån) i 18 månader samt mobilens pris på 1 kr. Alla de här tjänsterna jag har valt saknar ju värde och kostaden kan därför härledas direkt till telefonen. Dock måste jag ha dem eftersom jag ringer MASSOR.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-08-23 07:22
Ursprungligen av Northwiz:

Bilen, du har glömt bilen och beroende på vad du kör och i vad en iPhone får åka med i så ökar kostnaden. Även det ljuger Apple om. Jag överväger att sluta flyga och åka tåg därför att min iPhone blir så dyr.

Jag ska byta till en billigare bil också och kommer att förlora en del på det bytet men det säger Jobs ingenting om. Den bedragaren.

Någon som hakar på en stämning, en grupptalan?

Dessutom så kommer du att förbruka en massa samtalstid och datatrafik med din iPhone när du sitter på tåget och i diket när din bila har pajat. Där är 3 mycket bättre som tappar täckning direkt du lämnat stadsplanelagd mark.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-23 08:00
Ursprungligen av Erik_J:

Dessutom så kommer du att förbruka en massa samtalstid och datatrafik med din iPhone när du sitter på tåget och i diket när din bila har pajat. Där är 3 mycket bättre som tappar täckning direkt du lämnat stadsplanelagd mark.

Detta var nog första gången jag har sett eller hört någon påstå att dålig täckning är bra.

Vad många glömmer är att iPhonen även är en iPod som rymmer ca 3200 låter om man köper 16gb versionen. 3200 låtar x 9kr är 28 800kr som man måste lägga till totalkostnaden för telefonen.

Vilket OS kör Soul? Finns det bra program till den?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-07-28 10:20

Men viktigast av allt, fungerar Samsung Soul med iSync? Gör den inte det så är det ju inget alternativ att fundera på ens.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-22 07:36
Ursprungligen av Mija:

Men viktigast av allt, fungerar Samsung Soul med iSync? Gör den inte det så är det ju inget alternativ att fundera på ens.

Tjenare, haft min soul nu i tre veckor, grym telefon, men funkar inte med isync (än hoppas jag på) Liten miss innan jag skaffa den.

Ursprungligen av imported_Cumulus:

Tjenare, haft min soul nu i tre veckor, grym telefon, men funkar inte med isync (än hoppas jag på) Liten miss innan jag skaffa den.

Vad är grymt med den? Jag har inte hunnit testa den ännu.

Är det mediaspelaren, kalendern, synkningen, eposten, bildhanteringen, smshanteringen, kantakthanteringen och webbläsaren? Eller är det kameran, liksom? Jag har ingen aning om hur den fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-22 13:02
Ursprungligen av imported_Cumulus:

Tjenare, haft min soul nu i tre veckor, grym telefon, men funkar inte med isync (än hoppas jag på) Liten miss innan jag skaffa den.

Apple lägger ju nästan inte till några telefoner längre i iSync. Antagligen för att de har iPhone. Sjukt dåligt men vad ska man göra. Mitt tips är att kolla på den här sidan. Är större chans att de kommer före Apple med stöd...

nova media | Use a cell phone with your Macintosh Computer: Manage files, Sync, SMS and mobile Internet

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-22 09:18

Jag kan inte fatta att man räknar in kostnaden för abonnemang i telefonens pris? Ett abonnemang behöver man ju alltid, oavsett lur!

Edit: Aldrig hört någon som räknar in priset för fast telefoni i kostnaden för sin telefon. Det skulle innebära att min trådlösa Siemens som kostar 699:- i inköp + 1500:-/kvartal egentligen kostar 6699:-/år vilket blir på telefonens livstid (5 år) 33495:- Ganska dyrt för en telefon som man inte kan ta med sig, eller hur?

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag kan inte fatta att man räknar in kostnaden för abonnemang i telefonens pris? Ett abonnemang behöver man ju alltid, oavsett lur!

Edit: Aldrig hört någon som räknar in priset för fast telefoni i kostnaden för sin telefon. Det skulle innebära att min trådlösa Siemens som kostar 699:- i inköp + 1500:-/kvartal egentligen kostar 6699:-/år vilket blir på telefonens livstid (5 år) 33495:- Ganska dyrt för en telefon som man inte kan ta med sig, eller hur?

I vissa fall, som iMaxi-exemplet, kostar telefonen 1 krona och abonnemanget tar resten. Om man inte räknar med abonnemangskostnaden så är ju iPhone billigare än en Nokia 3310 (som kom för cirka 9-10 år sedan) som kostar 199:- på bensinmackar, olåst, utan kontantkort och abonnemang. Riktigt så kan man ju inte se på det tycker jag utan jag brukar se det som en helhet. Men visst, man måste ju ha ett abonnemang, eller kontantkort, oavsett så jag förstår din filosofi. Men i iPhones fall är ju utbudet av abonnemang begränsat vilket innebär att helheten kan bli mindre lukrativ på grund av avsaknaden av konkurrens...

I mitt fall med en smarrigt vit iPhone 16GB, Telia Mobil 99 i 18 månader, Fastpris på data (199:-/mån) och på SMS (99:-/mån) blir helheten 11.346:-, varav 298*18=5364 (dvs datatrafiken och sms) är självvalda tillägg.

Bevaka tråden