Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CD fastnat i MacBook

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

En cd-skiva har fastnat i min MacBook.
Den läser ständigt från skivan, det surrar.

Ejectknappen reagerar inte.
Det går inte skicka ut skivan via Finder eller skrivbordet.

Hur skall jag lösa detta?
Har inget "gem-hål"

Tacksam för hjälp.

Puhh, hittade någon länk som rekommenderade mustangeten nertryckt under uppstart.
Det tricket fungerade. Rekommenderas för alla er andra som har prolem med skivor som fastnat.

Ursprungligen av iOberg:

Har inget "gem-hål"

Det är definitivt en nedgradering att inte ha kvar gemhålet. Har behövt starta om i onödan många gånger då jag har haft skivor som krånglar sig.

Jag har då för mig att "gem-hålet" sitter kvar fast innanför "luddet" där man stoppar in skivan.. Men jag kankse har fel?

Stämmer Johan S. Lite svårt att hitta om man inte vet vart man ska leta dock.

Åfan. Gud vad bra!

Stämmer det verkligen att "gem-hålet" finns kvar "inom" själva slot in skåran på macbook intel core duo ?

tack på förhand

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-27 00:01

Annars kan man alltid starta terminalen och skriva "drutil eject"

Eject-knappen på tangentbordet har då alltid funkat för mig

Verkar i mitt fall inte bero på skivan heller...

snarare så att hela enheten är kaputt, får inte upp den varken under systeminformation eller skivverktyg..

tror den dött...

Macbook har en svaghet; plast som deformeras i o m värme. har pillat ut flera skivor genom att med hjälp av en brevsprättare "böjt" upp chassiet som "sitter ivägen" för skivan när den skall matas ut. Hoppas det hjälper dig.

mja, i just mitt fall nu så är det inte utmatningen som är det största problemet. Även om den faktiskt inte matar ut några skivor heller utan att jag får hjälpa till vid uppstart...

Men som sagt så visas själva enheten heller inte under systeminformation eller skivverktyg, där jag förstått att den skall synas....

Det jävliga är ju att garantin gått ut sen ett år och vi försökte använda cd-enheten för första ggn på 2 år nu.... Så vet ju inte om den över huvudtaget funkat nån gång :-I

Ursprungligen av ghaster:

Det jävliga är ju att garantin gått ut sen ett år och vi försökte använda cd-enheten för första ggn på 2 år nu.... Så vet ju inte om den över huvudtaget funkat nån gång :-I

I så fall kan du åberopa "dolda fel", "fabriksgarantin" gäller i tre år.

Hade problem att få ut en skiva ur en IntelBook, ingenting fungerade (musknapp vid start etc.)

Jag hittade detta tips vilket fungerade, ifall någon annan hamnar i samma sits:

DVD stuck in MacBook Pro - Silvermac

min har problem och ha kvar skivor i macen. den spottar ur skivorna hela tiden så jag får slänga in skivan ett par gånger tills macen accepterar skivan vilket e störande

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-04-07 14:00

Jag köpte externt chassi till superdriven och stoppade glatt in en cd.
Verkar som att USB-SATA adaptern var kass, för inget fungerade för att läsa eller få ut skivan igen.
Kan meddela att det fungerar med kontokort att bända lite försöktigt så skivan lossar och man kan få ut den.
Dock blir skivan repig och dum som jag var testade jag med en musikcd och ingen bränd skiva :/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-04-15 09:49

Tricket med kreditkorten fungerar rätt bra! Men det gäller att inte bli darrig på händerna när man våldför sig på sin kära dator! Jag hade två dvd:s på rad som fastnade och fick pillas ut med kort.. Köp inte något i Thailand är rådet jag kan ge.....

1
Bevaka tråden