Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Squeezebox Duet + nätverk = svårt?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är väldigt sugen på att skaffa mig en Squeezebox Duet, men oroar mig för att jag inte ska lyckas få lådan att prata med Mac:en. Jag är helt oerfaren vad gäller skapande, kopplande och konfigurerande av nätverk och har av några års slösurfande på allehanda Mac-forum fått intrycket att nätverk är det som kräver mest voodoo och frambringar fler svordomar än allt annat man kan ta sig för med sin Mac. Därför undrar jag om det är någon som har några kloka/tröstande/avrådande ord angående detta?

Till saken hör att datorn, en gammal Quicksilver, saknar Airport-kort, så jag måste fixa någon form av lösning för det; Macoteket säljer någon QuickerTek nNano som i min högst begränsade nätverksvärldsuppfattning verkar lösa det hela. Eller gör den det? Måste jag kanske ha en router också? Eller är det bättre att dritta i wifi:n och dra tio meter nätverkskabel till Logitech-lådan? Och oavsett anslutningsmetod: Hur svårt är det att ställa in nätverksinställningarna så att dator och Squeezebox Duet pratar med varandra?

Lika bra att också säga att jag har låtits förstå att Airport Express är mycket enklare att ha med att göra (verkar i princip vara självkonfigurerande), men jag har ändå siktet inställt på en Squeezebox Duet. Den där fjärren verkar göra det hela hur skönt som helst...

Svårt...

Efter att ha konsulterat en Squeezebox-frälst grabb på IT-avdelningen lurades jag att tro att det inte skulle vara några större problem att köra med kabel mellan dator och Squeezebox Duet, så jag gick och införskaffade mig ett exemplar. Big mistake.

Jag har ju Mac just för att det inte ska strula, men här sitter jag och gnisslar tänder över att saker inte fungerar som förväntat och att apparaterna inte talar om vad som går fel eller vad som saknas. Har någon lyckats få en Squeezebox Duet att prata med sin Mac (företrädesvis via kabel)? Jag behöver all vägledning jag kan få...

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-07-27 08:39

Att välja kabel gjorde du rätt i för kabel är enklaste och bästa alternativet. Lite mer ingående beskrivning hur ditt nät ser ut och vad du gjort underlättar i regel för folk att ge råd.

Mer info

Du har så rätt; mer info kommer. (Tack, också för de betryggande orden om att köra på kabel.)

* Kör MacOS 10.4.11
* Hade, innan en kamrat kom hit och rotade runt (jag har gett upp för tillfället), i Nätverk ställt in "Inbyggt Ethernet" och "TCP/IP" och ställde in IP-adressen 192.168.0.1; i Duet:en ställde jag sedan in 192.168.0.2
* Receivern lyser blå
* Controllern pratar om att det finns en uppdatering att hämta, men lyckas inte göra så ens lämnad ifred under sex timmar
* Brandväggen i Macen är av (så vitt jag kan se)
* Jag har gjort ett flertal fabriksåterställningar
* SqueezeCenter hittar ingen spelare
* Oavsett IP-adresser (många har provats då min kamrat satt och svor i soffan)
* Jag har ingen router, vilket förfasar många (kör med USB-dongel)
* Min SB-frälste kollega tror att jag har angett fel IP-adress på nätverkskortet; min soffsvärande kamrat tror att det krävs en riktig router; en person på Slim Devices forum tror att USB-dongeln omöjliggör kommunikation mellan Duet och SqueezeCenter; en annan person på Slim Devices forum tror att Controllern kan vara defekt.

Allt det här är helt oöverblickbart för mig, jag famlar verkligen i blindo. Ser någon något som verkar suspekt ovan, eller om det är någon specifik inställning som ni misstänker kan vara boven så letar jag gladeligen upp den infon (i den mån jag förstår frågan...).

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-07-28 09:15

Du har internet har du det via USB-dongel eller Airport, kanske det kan vara en ide att testa starta internetdelning. Systeminställningar - Delning - Internet dela ut till Ethernet, då kommer även DHCP starta så Squeezebox även få IP tilldelat om den inte har en fast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-28 14:36

Som Erik_J skrev. Hur ansluter du till Internet? ADSL? 3G? Eller modem?

Om du använder Ethernet för att ansluta till Internet, har du då en Ethernet switch?
Den IP adress du angav är en Privat IP så det ger en massa nya frågor om din Internet anslutning.

Mer info tack.

Tack båda för visat engagemang. Jag kopplar upp mig via en 3G-dongel som går in i USB-porten.

IP-adressen angav jag efter anmodan från två (PC-användande) SB-ägare. Å andra sidan har någon på Slim Devices forum sagt (tror jag) att det inte spelar någon roll vad jag skriver för IP-adress eftersom någon eller alla av komponenterna i SqueezeBox-paketet ändå hittar på en egen.

Löst!

Phew! Jag tipsade min soffsvärande vän om vad som föreslagits i denna tråd. När han sedan kom över dröjde det inte många minuter förrän vi insåg att saker började röra på sig. Efter förslag från Erik_J (och Frodo fast i andra ord?) delade vi 3G-dongelns anslutning till ethernet, vilket alltså gjorde susen!. "Jaja, om jag bara hade vetat att macar har en inbyggd DHCP-server så hade jag ju fixat det själv..." muttrade han

Tack till alla som assisterat mig på mina irrfärder i nätverksträsket! Helt underbart att ha tillgång till en community som denna

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2008-10-29 20:26

Squeezebox Duet och router från Bredbandsbolaget

Hej,

Har sedan en tid en Squeezebox Duet som jag kör trådlöst mot min Macbook Pro som musikkälla. Operativ är Mac OSX Leopard.

När jag köpte min Squeezebox hade jag en trådlös router från D-link (DI-784) och allt fungerade hur bra som helst. D-link routern hade jag kopplat "ovanpå" min trådlösa router från Bredbandsbolaget som sitter i första telejacket i kåken. Nu brann min D-link router för ett tag sedan och jag kör nu på min router från Bredbandsbolaget, med stora problem som följd.

Varje gång jag stänger av Macbook:en tappar jag kopplingen till Squeezeboxen, alltså när jag ska slå på systemet nästa gång krävs det en hel massa omstarter, hålla in lampan på fronten på Squeezeboxen så den börjar blinka, stänga av fjärrkontrollen etc. och till slut kanske jag lyckas koppla upp alltihop.

Min fråga är om någon känner igen detta och kan ge mig något råd vad som skulle kunna vara problemet. Med D-link routern dök min dator upp med datornamn när jag skulle välja musikkälla, nu dyker den upp som en IP-adress-liknande enhet där det slutar på cust.bredbandsbolaget.se. Bredbandsbolagets kundtjänst säger att de känner igen problemet med nätverksskrivare och rekommenderar att köpa en ny router att koppla ovanpå deras egen. Är det detta som krävs eller finns det några sätt liknande rekommendationen om att sätta sharing via Ethernet till enabled som man skulle kunna testa (jag kommer INTE köra via kabel dock)?

Tacksam för alla tips jag kan få.

Tack på förhand,

Christian

1
Bevaka tråden