Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook som mediacenter

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter och funderar påd et här med mediacenter... en idé är att köpa en Popcorn Hour eller en Apple TV.

Men vi har en Macbook som inte används sådär överdrivet ofta. Tanken är att den skall kopplas till TV:n via HDMI (Samsung LCD-tv) och till hemmabiosystemet med 5.1-ljud. Sedan skall man kunna köra upp allt från iPhoto-bildspel till tv-serier och köpta dvd:er i Front Row, med den vita fjärrkontrollen.

Jag antar att det är fullt genomförbart? Vilka kablar/adaptrar kommer jag att behöva? har surfat runt i olika trådar här, men känner inte riktigt att svaren är entydiga på frågorna ovan

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-25 13:30

Här har du ett bra, gratis program ifall du bestämmer dig för att använda MacBooken iaf: Plex

Ursprungligen av kainen:

Här har du ett bra, gratis program ifall du bestämmer dig för att använda MacBooken iaf: Plex

Istället för Front Row?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-25 14:03

Yes, det funkar med alla filtyper du kan tänka dig istället för att hålla på o krångla med Front Row.
(Eller har du bara material som du köper från iTunes så är det ju väldigt enkelt med Front Row).

Ursprungligen av kainen:

Yes, det funkar med alla filtyper du kan tänka dig istället för att hålla på o krångla med Front Row.
(Eller har du bara material som du köper från iTunes så är det ju väldigt enkelt med Front Row).

Tack, skall testas!

I övrigt tror jag mig behöva:

*En mini-dvi ->dvi Macoteket - Apple mini DVI till DVI adapter

*En dvi -> HDMI Kjell & Company - 98141 - HDMI ho till DVI ha adapter

*En optisk ljudkabel Kjell & Company - 37403 - Optisk fiberkabel 1,5 m

*Plex, Front Row + Perian eller något annat bra program

Sedan borde det väl bara vara att köra igång, eller?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-25 14:54

Perian behövs inte om du kör plex. Dom har nämligen alla codecs inbyggda

Det med kablarna låter som om du hittat helt rätt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-07-26 18:30

Jag (och fler med mig) har haft lite problem med DVI>HDMI. Antingen blir den för stor så muspekaren och fönstrerna går "utanför" tv'n, eller så blir den för liten så du får en svart ruta. Kanske jag som gjort fel men om du får det att funka så skriv gärna hur du gjorde.

Ursprungligen av MrH2o:

Jag (och fler med mig) har haft lite problem med DVI>HDMI. Antingen blir den för stor så muspekaren och fönstrerna går "utanför" tv'n, eller så blir den för liten så du får en svart ruta. Kanske jag som gjort fel men om du får det att funka så skriv gärna hur du gjorde.

Knepigt... jag rapporterar så fort grejorna är inköpta och ihopkopplade!

Ursprungligen av MrH2o:

Jag (och fler med mig) har haft lite problem med DVI>HDMI. Antingen blir den för stor så muspekaren och fönstrerna går "utanför" tv'n, eller så blir den för liten så du får en svart ruta. Kanske jag som gjort fel men om du får det att funka så skriv gärna hur du gjorde.

Jag kopplade ihop allt igår kväll. Först var bilden "grynig", men efter lite pillande med upplösningen och en flytt av menyraden i inställningar->bildskärmar blev det skarpt och snyggt!

Även ljudet fungerar bra, bara att koppla ihop och köra.

Ursprungligen av MrH2o:

Jag (och fler med mig) har haft lite problem med DVI>HDMI. Antingen blir den för stor så muspekaren och fönstrerna går "utanför" tv'n, eller så blir den för liten så du får en svart ruta. Kanske jag som gjort fel men om du får det att funka så skriv gärna hur du gjorde.

Misstänker att det beror på att datorn by default är inställd för 16:10, medans en tv är 16:9.

Ursprungligen av MrH2o:

Jag (och fler med mig) har haft lite problem med DVI>HDMI. Antingen blir den för stor så muspekaren och fönstrerna går "utanför" tv'n, eller så blir den för liten så du får en svart ruta. Kanske jag som gjort fel men om du får det att funka så skriv gärna hur du gjorde.

Stäng av overscan och välj dot by dot eller motsvarande på TV:n.
Var noga med att välja 1920 x 1080 upplösning på datorn för den externa skärmen (om du har en hyfsat ny TV som klarar det).

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-26 20:49

Kan rekommendera att du köper ett externt ljudkort om du vill lyssna på musik. Det som sitter i MacBooken är kanske inte superbra.

Ursprungligen av Davey:

Kan rekommendera att du köper ett externt ljudkort om du vill lyssna på musik. Det som sitter i MacBooken är kanske inte superbra.

Musiken kör jag ändå via Airport express från iMacen idag, och det låter bra tycker jag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-26 19:09
Ursprungligen av Davey:

Kan rekommendera att du köper ett externt ljudkort om du vill lyssna på musik. Det som sitter i MacBooken är kanske inte superbra.

Macbook + Pro (och antagligen Air), Mini och Pro (samt Airport Express) har digitala ljudutgångar vilket innebär att man kan koppla dem till en stereo med digital ingång.

Det innebär att det enda som begränsar ljudkvaliteten är filernas kvalitet (och förstås stereon, högtalarna och högtalarkablarna samt rummets konstruktion). Man stoppar helt enkelt i en passande optisk kabel mellan hörlursuttaget och stereon. Frågor på det?

Ursprungligen av Davey:

Kan rekommendera att du köper ett externt ljudkort om du vill lyssna på musik. Det som sitter i MacBooken är kanske inte superbra.

De är kanske inte superbra till att producera musik, men det är inget fel på den digitala utgången

Har precis installerat plex men det finns bara ett skin att välja...
Kan man ladda ner fler? hur gör man det och varifrån gör man det?

ht-tower

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-05 00:38
Ursprungligen av ht-tower:

Har precis installerat plex men det finns bara ett skin att välja...
Kan man ladda ner fler? hur gör man det och varifrån gör man det?

ht-tower

Sök på google efter "xbmc skins" så hittar du skins som fungerar med plex
Rekomenderar ett som heter Aeon

1
Bevaka tråden