Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera TimeCapsule

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-23 06:39

Hejsan, jag funderar på att importera en TimeCapsule nu när dollar är så låg, men hur är specifikationerna för den inbyggda nätdelen? Klarar den 110-230V samt 50-60Hz? Isåfall så borde det bara vara att byta ut den amerikanska kabeln mot en med europeisk kontakt.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-07-25 01:43

Ja det funkar utmärkt, har själv gjort detta för ett par veckor sedan!

/G

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-07-25 07:18
Ursprungligen av ahmedmo:

Hejsan, jag funderar på att importera en TimeCapsule nu när dollar är så låg, men hur är specifikationerna för den inbyggda nätdelen? Klarar den 110-230V samt 50-60Hz? Isåfall så borde det bara vara att byta ut den amerikanska kabeln mot en med europeisk kontakt.

Fungerar fint, köpte min för några månader sedan (1 tb versionen). Strömkabel hittar du på claes ohlsson eller motsvarande.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-25 10:50

Ah, perfekt. Det blir ju så mycket billigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-25 12:37

Tänk på att du inte har garanti i Sverige på den.

Det har bla diskuterats här (då med AppleTV)

http://www.99.se/apple-tv/237008-importera-amerikansk-appletv-2-0-a.html

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-07-25 13:43
Ursprungligen av ufred:

Tänk på att du inte har garanti i Sverige på den.

Det har bla diskuterats här (då med AppleTV)

http://www.99.se/apple-tv/237008-importera-amerikansk-appletv-2-0-a.html

Är du säker på att inte appleTV räknas med som "bärbar" då den är tänkt att kunna ha till olika tv apparater om man vill.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-25 18:27
Ursprungligen av Robban B:

Är du säker på att inte appleTV räknas med som "bärbar" då den är tänkt att kunna ha till olika tv apparater om man vill.

Den diskussionen bör du nog fortsätta i tråden jag länkade till. Det gäller Airprot extreme här.

Edit: Men eftersom du frågade

"If the product is portable, meaning that it can operate independently without a power cord, you may obtain warranty service worldwide."

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-07-25 21:25
Ursprungligen av ufred:

Den diskussionen bör du nog fortsätta i tråden jag länkade till. Det gäller Airprot extreme här.

Edit: Men eftersom du frågade

"If the product is portable, meaning that it can operate independently without a power cord, you may obtain warranty service worldwide."

Ok tackar, känns inte som det spelar så stor roll då det är så stor prisskillnad:D

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-26 06:44

Jo det är verkligen stor skillnad.

Alla prisskillnader med USA bygger på två saker (oftast):

1) Man smugglar in apparaten i fråga och slipper moms, tull och expeditionsavgift.
2) Man noterar INTE att det på det amerikanska priset kommer Sales Tax (jag tror den är 8% i New York).

Lägger man på dessa två så blir oftast skillnaden marginell.

Så liten att jag tycker det är värt det för att kunna ta den under armen, cykla ner till affärn och slå den i bordet när den inte funkar.

En Time Capsule 1TB kostar 499USD, 3008:- på Apple Store US
En svensk kostar 4795:

Drar vi bort moms på den svenska (4795*0.8) = 3836
Lägger vi på Sales tax på den Am; 3008*1.08 = 3248

Skillnaden är alltså : 586 :-, ge och ta ngn krona i avrundning.

importerar du en åker de pengarna åt pipan eftersom frakten hamnar i "tullfållan" och blir behandlad. Då momsas den och en expeditionsavgift tas ut. Möjligen också en Tull på några procent.

Sedan är det ju inte alltid som man får frakten betald...

Jag gick in genom dörren på MacForum i GBG, köpte den rakt över disk på fem minuter.

Sen får du 1,5% tillbaka via Klickback oxå (ibland 3% när det är kampanjer)
Rabatt hos Apple Store Sverige | Klickback®

Om man inte glömmer använda klickback när man beställer en dator; gå går man miste om den vita kepsen

(länge sedan)

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-27 21:34

TimeMachine fungerar med en AirPort Extreme ansluten usb-disk va?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-27 22:47

"Drar vi bort moms på den svenska (4795*0.8) = 3836
Lägger vi på Sales tax på den Am; 3008*1.08 = 3248

Skillnaden är alltså : 586 :-, ge och ta ngn krona i avrundning."

Hur tänkte du där? Nu vände du ju på det, då blir det ju skillnaden på den svenska utan moms och den amerikanska med moms?
Det skall alltså vara 3886-3008 för att få fram prisskillnaden innan momser och skatter och då skiljer det alltså ca 880kr.

Nej.

Om man köper den amerikanska så åker man på 8% på det pris man ser på nätet.
det om man knatar in i affären.

Om man beställer den över nätet så blir det ingen Salex tax, men väl svensk moms, expeditionsavgift och ibalnd Tullavgift.

de flesta människor ser bara priset på nätet eller priset i affären.
De handlar den, sedan stoppar de den i bagaget och smugglar in den.

Prisjämförelsen blir ju inte riktigt schysst.

1
Bevaka tråden