Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ericsson/Sony - ny värstingtelefon! Bra eller dålig?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-05 14:53

Och så har man lanserat ännu en "värstingmobil" från branschen under stort buller och bång! Denna gång är det Ericsson/Sony som skapar en hybrid mellan PDA och mobil...

+ Att kombinera just mobil och PDA - det har vi ju väntat på hela tiden!
+ Stor färgskärm (pekbar)!
+ Allt tekniskt lullull inkl. inbyggd kamera...
+ Att Sony och Ericsson slår sina kloka huvuden ihop.

- DESIGNEN! (att Ericsson aldrig lär sig av Nokia är ofattbart!!!).
- Priset (utan att egentligen veta, men allt tyder på ett alltför högt belopp).

...men såsnart vi vet mer så kan man analysera bättre.

P.s. Ericssonaktien sjunker just nu på börsen... :rolleyes:

Citat:

Skapades ursprungligen av: Clavius:
- DESIGNEN! (att Ericsson aldrig lär sig av Nokia är ofattbart!!!).

Jo, för 6310 och 5210 är ju väldigt snygga telefoner - NOT!

/Adrian - som vill ha en T68i för att den är SNYGG och för att lägga in en färgbild på personerna i telefonlistan!

[ 05 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2002-03-05 15:54

Jag har aldrig tyckt att Nokia haft snygga telefoner, tycker däremot att P800 verkar elegant.

Skulle vara skoj att veta storleken, den ser ganska liten ut och på en PDA vill man inte ha för liten skärm. Kamera känns dock lite onödigt.

Men ett steg helt klart i rätt riktning, vill ha faktorn är hög.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-05 16:02

Försöker komma på EN Ericssontelefon som är snygg...
Dom har blivit bättre, men snygga - öh, nej - tror inte det!

Hade den här nya hybridmobilen haft en applelogga med specialversion av MacOS X så hade nog alla bockat, bugat och höjt den till skyarna... designen är det inget fel på, ganska snygg faktiskt.... men vad kostar den utan abonemang?

Tja, läg ihop priset för en PDA med färg och en GPRS-telefon så kanske du närmar dig priset för denna...

Vad gäller utseende så är det ju förstås en smaksak och kan diskuteras in absurdum utan att vi kommer nån vart. Många tycker att Ericsson skärpt till sig medan Nokia blivit sämre. Jag har en 6210 och den är i mina ögon ungefär en miljon gånger snyggare än uppföljaren 6310. Den nya 6510 ser rätt sober och fin ut men en telefon som Nokia pushar för hårt just nu är 5210 och den är rent ut sagt hemsk. Kisa med ögonen (så inte chocken blir för stor) och titta på denna bild:

Ja, den är ganska otäck. Men faktum är att den blåa versionen av 5210an inte är så tokig.

6510 är en exakt kopia av 8310, fast med blåare ljus (dock med sämre kontrast.) Tycker dom som bygger på "8210"-chassit ser trevliga ut överlag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-05 17:13

5210:an är ju aschixx!
Men föregångaren och storebrodern 6250 är ju coolare.

Perfa telefoner för en sån som mig som jämt tappar dem i golvet.

Ngn som har en 6250 han eller hon vill bli av med så skrik till.

Annars är ju min nuvarande Ericsson R380s skön - förutom att den inte går att synka m Mac.

Clavius> Har du någonsin haft en T68 i handen? Den är den snyggaste och bästa telefon som någonsin tillverkats. Om du ser en någon gång, känn på baksidan! Den är gummibeklädd och gör så att man inte tappas den så lätt, snågg är den också.

Dessutom är de slagtåliga! Jag har tappat min 3 ggr(!!!) från ca 1, m höjd och den fungerar super. Hade en 3310 innan (Ruskit ful enligt min mening) och den stendog när jag tappade den sa 25 cm!!!

T68 - Snyggheten är en smaksak som inte skall/bör/kan argumenteras. Bästa är dock, skitsnack på ren svenska...

Jag är ledsen att jag måste upplysa er om att skillnaden mellan Ericsson och Nokia är att Ericsson tillhandahåller riktiga telefoner medan Nokia tillverkar barntelefoner. Själv kan jag inte förstå varför en macägare skulle förnedra sig genom att välja en en telefon från den tillverkare som alltid ligger mitt i strömfåran med både design och funktion.

För övrigt har en riktig telefon yttre antenn så för er som vågar göra egna val så får ni skynda på innan alla Ericsson har inbyggd

Våga vägra Nokia.

/Anders - Ericsson R520m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-05 21:09

Jag tror alla Ericssonanhängare börjar få panik!
Skämtåsido - jag har testat många Ericssontelefoner (från gamla tegelstenar som 338 till dagens T68) och de har haft MINST lika många svagheter och brister som vilken Nokiamodell somhelst! Och efter en snabb research ibland mina vänner (varav tre på heltid sysslar med reparationer av just mobiler) så är det förvånansvärt många Ericsson med problem (trots sin robusta image) i förhållande till telefoner på markanden och i jämförelse med Nokia.

Men Ericsson har stora förtjänster ibland många modeller....dock (vilket då får betecknas som en smaksak som tidigare nämnts) har man alltid varit svagare på designsidan, vilket är typiskt för ingenjörsstyrda produkter (typ SAAB på bilsidan - en mycket bra bil med medelmåttig formkänsla).

Problemet för ALLA telefontillverkare är hastigheten på utvecklingen, då den tvingar fram ej färdigtestade produkter. "Barnsjukdomarna" på nya modeller är oftast alldeles förmånga (gäller både Ericsson och Nokia).

Jag hoppas att Ericsson kan redovisa ett bättre resultat för det kommande året, främst på mobilsidan - men för detta krävs inte bara tekniskt avancerade produkter utan bra,stilren och attraktiv formgivning och (framförallt) en ypperlig funktionalitet..något som kanske kommer nu iochmed hybridkonceptet mobil-PDA. Tur att man numer har Sony att luta sig mot... Men änsålänge satsar jag en vinnande slant på våra finska grannar,de verkar veta mer vad de sysslar med! (Ser inte T68 förresten ut som en barnskallra ?!)

Aj,aj,aj...nu kommer tomaterna flygande! Hi,hi!

Har lagt upp bilderna på samtliga nya Sony Ericsson-telefoner för er som vill se. Kan säga att jag tycker att P800 verkar vara en fullträff, och en riktig Nokia 7650-dödare. Jag som tidigare varit inne på att sälja min T68 för att ha råd med en 7650.

Samtliga bilder

Vill ni känna på nya T68i kan jag informera om att jag såg en i personalen på Europolitan Stores på Mäster Samuelsgatan gå omkring med en. Så de har funnits i produktion en längre tid, och ´gamla´ T68m bör nog fasas ut med tiden.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Clavius:
Men Ericsson har stora förtjänster ibland många modeller....dock (vilket då får betecknas som en smaksak som tidigare nämnts) har man alltid varit svagare på designsidan, vilket är typiskt för ingenjörsstyrda produkter (typ SAAB på bilsidan - en mycket bra bil med medelmåttig formkänsla).

Hum.... Det är ett intressant ämne för en separat diskution: Ingenjörsstyrd vs. Marknadsstyrd(?) Eller vad nu motsatsen till ingenjörsstyrd är. Arbetar själv på Saab produktutveckling och till viss del så har nog Saab alltid varit driven av "glada tekniker som kör rally på fritiden", och det kan nog vara orsaken till att Saab tidigare i huvudsak varit körglada bilar där andra egenskaper varit något undertryckta.
Dock tror jag inte att en lösningen är att driva utvecklingen från vare sig "marknadssidan" eller från design/styling eller från någon annan infallsvinkel. Kan tänka mej att utveckla frågeställningen i en ny diskutionstråd.

Citat:

! (Ser inte T68 förresten ut som en barnskallra ?!)

Jo visst gör den, därav min uppmaning att skaffa en riktig (Ericsson)telefon innan dom tar slut

Hubba... Z700-modellen här uppe till vänster, i svart, vad är det för någonting? Kanske den fulaste jag sett genom tiderna. I alla fall just den bilden.

"Mobilen" vi hade en bilen 1991 var snyggare! T68i verkar dock vara kanon.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Anders Isaksson:
Jag är ledsen att jag måste upplysa er om att skillnaden mellan Ericsson och Nokia är att Ericsson tillhandahåller riktiga telefoner medan Nokia tillverkar barntelefoner.

Riktigt töntig argumentering, "jag måste upplysa er om..." försök vara lite sakligare. Jag har en 6110 och en 6210 och det är allt annat än barntelefoner.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Anders Isaksson:
Själv kan jag inte förstå varför en macägare skulle förnedra sig genom att välja en en telefon från den tillverkare som alltid ligger mitt i strömfåran med både design och funktion.

Du glömmer historien, i mina ögon var Nokia mac och Ericsson PC. När 6110 kom ut så var den *sååå* mycket mac jämfört med dom fyrkantiga (men rejäla!) klumparna från Ericsson vid det tiden. Menysystemet var som att köra mac när pc-användare körde DOS. Sedan dess har Nokia tappat sitt designförsprång och andra tillverkare har förstått hur de ska göra vettiga menysystem. Men som du uttrycker det låter det ungefär som om en pc-användare skulle komma och säga "Va, kör ni mac? Det är ju värsta ripoffen av windows!".

Ja ja, jag har läst nog av fåniga och extremt osakliga Nokia vs Ericsson-krig på idg.se så det kanske är dumt att bidra till liknande saker här. Men ibland bara måste man kommentera...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Ja ja, jag har läst nog av fåniga och extremt osakliga Nokia vs Ericsson-krig på idg.se så det kanske är dumt att bidra till liknande saker här. Men ibland bara måste man kommentera...

Hum..... Ännu ett belysande exempel på att ironi inte alltid går fram i email eller diskutionsforum, oberoende hur många ";-)" man lägger in.

Jag ber om ursäkt och krälar i stoftet för alla som såg sig trampade på tårna och påhoppade av mitt suspekta sinne för humor.

/Anders
PS
Dock är det inget skämt att jag har en R520
DS

Citat:

Problemet för ALLA telefontillverkare är hastigheten på utvecklingen, då den tvingar fram ej färdigtestade produkter. "Barnsjukdomarna" på nya modeller är oftast alldeles förmånga (gäller både Ericsson och Nokia).

Japp! Jag har en crappy Siemens c35 som bland annat brukar berätta att jag har fått ett nytt "textmeddelade". Den har svårt för bokstaven Å också.

Jag vet inte varför jag egentligen skriver ett inlägg annat än att dra min "gamle vän" Anders i näsan lite grand.
Här kommer det.....
Jag ville alltid använda Ericsson och gjorde det de första åren (av patriotiska skäl...löjligt? Tja, kanske det) , 1.Ericsson höll i både vått och tort (bokstavligen) 2. den tjänade mig gott väldigt länge. När den sedan lade av hade mobilmarknaden avancerat en bra bit och det vred sig lite i magen att behöva "överge" Ericsson men...jag gick och köpte en ny mobil. Vad då förnågon? Sony CMD-J5
För mig är det en smak-sak. Ericsson gör "fula" mobil telefoner, likaså Nokia (förutom en och den är alldeles för dyr för att köpa). Vad behöver jag en mobil för?...för att ringa, sända sms och ta emot detsamma. Det är allt! Men visst ser jag till det yttre när jag går och köper en ny mobil. Jag önskar en "slick", klassig telefon som gör vad jag behöver (att telefonera). Det är inte så lätt att hitta en mobil på dom premisserna. Det är sant! Av runt 50 olika modeller kan jag tänka mig 3 st. Det säger en hel del om marknaden just nu, enligt mig. Jag har inte tid med leksaker men jag vill heller inte äga en rosa/grön liten grej som jag bara kan hålla med två fingrar om jag inte skall tappa den. Därför valde jag Sony. Att den var ganska billig var en bonus.

Mvh,
Gambit

1
Bevaka tråden