Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Sony Ericsson nallar

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

bilderna kopierade från http://www.mobil.se

Även Nokia har visat en ny lur, Nokia 6610:

Vet inte om jag blev så här jätte imponerad av den..

Här finns i alla fall mer information om den.

Jag tror på 6610:an. Lite av Nokias motståndare mot T68i. Har juh MMS mm. Men framförallt Radio som inte T68i har. Tror på denna.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Går det att ringa med dom nya telefonerna? Alltså klarar dom vanliga telefonsamtal?

haha ... helrätt fråga. Jag undrar detsamma (i lätt neo-ludditisk anda).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sebastian:
Jag tror på 6610:an. Lite av Nokias motståndare mot T68i. Har juh MMS mm. Men framförallt Radio som inte T68i har. Tror på denna.

7210:an då? Det är ju samma telefon...

6610: Vikt: 84 g (med batteri)
#Dimensioner: 106 x 44 x 18 mm, 71 cm³
#Samtalstid: upp till 2 - 5 tim
#Passningstid: upp till 150 - 300 tim
#Egenskaper: stor färgdisplay, ergonomisk tangentsats med fyrvägstangent, multimediameddelanden, nedladdningsbara Java™-program som kan bytas av användaren, GPRS, höghastighetsöverföring, WAP, fm-stereoradio, inbyggd handsfree-högtalare, trippelband.

7210: # Vikt: 83 g (med batteri)
# Dimensioner: 106 x 45 x 17,5 mm
# Taltid: 2 - 5 timmar (upp till 3 tim 45 min med handsfree)
# Passningstid: 150 - 300 timmar (upp till 20 tim radio + stereo headset, upp till 8 tim radio + handsfree)
# Egenskaper: Storstadsmässig trendighet med djärv design, skal i senaste färgsättning, högupplöst färgdisplay, bakgrundsbild för hela displayen, fm-stereoradio, multimediemeddelanden (MMS), nedladdningsbara personliga tillämpningar via JavaTM-teknik, polyfona ringsignaler (MIDI), trippelbandstelefon som fungerar över hela världen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-17 11:12

Det vore ju kul om de kunde komma med lite ny design också.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det vore ju kul om de kunde komma med lite ny design också.

Hur ny ska den vara för att du ska tycka den är ny? Jag tycker både T300 och T600 ser ut att ha lite ny design.

Nu finns Sony Ericssons mobiltelefoner på webben också.

Här är lite större bilder från Sony Ericssons hemsida:

[ 17 Juni 2002, 12:15: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

T200 måste vara ersättaren till T65 och T600 till T66. (T600 väger mindre än 60 gram) Men T300 kan väl inte vara ersättaren till T68i? Eftersom att dom släpper T68i i en ny (nåja) färg. Det här gillar jag i alla fall:

Citat:

quote:There will be classic Atari games available for the phone and a wide range of downloadable games will be available from http://wap.sonyericsson.com as a part of the product´s gaming experience.

Kul att spela lite Atari klassiker på bussen..

*Gäsp*

Anders

  • Oregistrerad
  • 2002-06-17 13:10

Klarar de här telefonerna även vanlig e-post och internet (utbyggd html1 (google har en speciell portal som kan konvertera html4 till html1 (notera att vissa delar av den tjänsten är på japanska))), eller är det samma sunkiga sms och wap som dagens skräptelefoner använder sig av?

Allvarligt talat så har de här funktionerna funnits i Japan i flera år. Och det är skammligt att svenska mobilförsäljare tar lika mycket betalt för sina skittelefoner som japanska handlare tar för sina tekniska mästerverk.

Det största nätet i Japan heter i-mode och kan läsas om här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-17 14:06

De två till vänster ser billigt plastiga ut och den till höger är ful. Men smaken är olika.

Värst vad det gnälls och gäspas. Vad väntar sig en del egentligen? Att varje steg i produktutveckling ska vara enorma revolutioner? Eller suckas det över att vissa av oss tycker det är intressant när två av världens största mobiltillverkare visar upp nya modeller?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kim Ahlström:
Klarar de här telefonerna även vanlig e-post och internet (utbyggd html1 (google har en speciell portal som kan konvertera html4 till html1 (notera att vissa delar av den tjänsten är på japanska))), eller är det samma sunkiga sms och wap som dagens skräptelefoner använder sig av?

Sony har länge stött html och pop-mejl. Deras budgettelefon J5 som sålt rätt bra till exempel. Vilka telefoner är det du tycker är skräptelefoner? Alla? Och vad baserar du det på? För att du inte kan flyga till månen och upphäva gravitationen med dom?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kim Ahlström:
Allvarligt talat så har de här funktionerna funnits i Japan i flera år. Och det är skammligt att svenska mobilförsäljare tar lika mycket betalt för sina skittelefoner som japanska handlare tar för sina tekniska mästerverk.

Jag tycker inte det handlar om skitmobiler här, låter bara som allmänt gnäll, och vi har faktiskt rätt många japanska märken på vår marknad också. Så du får väl fråga dom varför dom inte lanserar sina otroliga "tekniska mästerverk" på vår marknad. Och jag tror knappast säljarna täljer guld med dagens priser på mobiler heller.

Förresten verkar det som att T600 har färgskärm också, världens minsta mobil med färg i så fall! (Fast kass batteritid, av förklarliga skäl.)

Citat:

quote: eller är det samma sunkiga sms och wap som dagens skräptelefoner använder sig av?

Vad menar du med det? Det är väl mig veterligen bara Ericsson 2618 som har använt sig av wap via sms.

Vad gäller T600 så tvivlar jag på att den har en färgdisply, då borde Sony Ericsson slå på stora trumman för den. (även om Mobil säger så) På vissa bilder ser det ut som att det är "färg" i displayen men dom nämner inte det i pressrelesen. Men vem vet, vore schysst med en så liten telefon med färgdisplay.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-17 14:56

Ericssons lurar har blivit helt nokiafierade nu. Varför kan inte Ericsson komma med något eget?

Just när Ericsson börjat göra lite snyggare telefoner (T39, T65, T66, T68), så kommer dessa. T68i var riktigt snygg - trendig men samtidigt sofistikerad - men de här ser ju ut som skit.

"Hej, vi gör som Nokia, fula leksakstelefoner."

(Nokia har ju vissa undantag såklart, 8850, 8910 osv. som är de snyggaste mobilerna någonsin. Men de är svindyra och saknar grundläggande funktioner så som trippelband.)

*gnäll gnäll*

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Kan inte en telefon få vara en telefon? Snart kommer väl den första telefonen som man kan göra precis allt med utom att prata i. Ungefär som att posten har slutat sälja frimärken.

Kan det inte få finnas både och? Eller får inte vi andra ha funktioner vi vill ha bara för att du inte vill ha det? Det finns telefoner som är grundläggande och enkla och så finns det dom som har mera. Förstår inte varför det är ett problem. Ta Nokia 6210, det är en riktig arbetshäst till telefon, utan så mycket lullull.

Eller vänta nu, den har ju en telefonbok, det är ju dumt, bort med såna finesser. Varför kan man inte bara lära sig alla nummer utantill, varför ska vi behöva ha telefonböcker i telefonerna? Och bort med SMS, det är ändå aldrig någon som nånsin haft nytta av det!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Värst vad det gnälls och gäspas.

Mitt gäspande var bara ett uttryck för hur sömnig jag blev av tråden. Telefonernas funktioner har jag inga synpunkter på. Haft Nokia - BRA. Har Ericsson - INTE BRA

Blir samtidigt fascinerad över att ni brinner så för mobiltelefoner - kör på, det är bara jag som är gammal! :rolleyes:

Anders

  • Oregistrerad
  • 2002-06-18 13:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Sony har länge stött html och pop-mejl. Deras budgettelefon J5 som sålt rätt bra till exempel. Vilka telefoner är det du tycker är skräptelefoner? Alla? Och vad baserar du det på? För att du inte kan flyga till månen och upphäva gravitationen med dom?

De flesta svenska mobiler jag har sett (fram till nyligen) har haft små svartvita skärmar och väldigt små spel. Och det är först nyligen som pop och html tydligen har börjat stödjas, men om det börjar vända är det ju bara positivt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jag tycker inte det handlar om skitmobiler här, låter bara som allmänt gnäll, och vi har faktiskt rätt många japanska märken på vår marknad också. Så du får väl fråga dom varför dom inte lanserar sina otroliga "tekniska mästerverk" på vår marknad. Och jag tror knappast säljarna täljer guld med dagens priser på mobiler heller.

I jämförelse med japanska mobiler på den japanska marknaden är de svenska ditona skit. Men det beror ju på att vi dras med GSM medan Japan har utvecklat ett betydligt bättre nät. På grund av GSM så kan japanerna inte lansera sin mästerverk här. Men Nokia och Ericsson producerar betydligt häftigare telefoner i Japan än de gör här.

Goda nyheter är dock att i-mode håller på att lanseras i USA och Holland.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-18 16:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Stefan Strandberg:
Vad menar du med det? Det är väl mig veterligen bara Ericsson 2618 som har använt sig av wap via sms.

Menade de två som skilda tekniker.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-18 17:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sebastian:
Jag tror på 6610:an. Lite av Nokias motståndare mot T68i. Har juh MMS mm. Men framförallt Radio som inte T68i har. Tror på denna.

Ja, men tyvärr inte blåtand vilket jag hade hoppats på. Annars perfekt tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-18 18:53

Jag tänkte på rubriken: "Nya Sony Ericsson nallar". Vad nallar Sony Ericsson för något? Godis från tanten i tobaksaffären?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-18 21:10

Jepp - intresset för nya lurar sjunker lite (inte så konstigt; det måste vara en av världens mest exponerade produkter)... men själv skall jag ändå ta och byta innan höstkanten så det är med visst intresse jag följer nylanseringarna. Och man kan snabbt konstatera att Ericsson går mot japansk "tamagocchidesign" - gillar man det så får man också några välfyllda lurar med spännande teknik.

Men personligen hade jag inte svårt att välja; det blir Nokia. Igen. Men kanske inte 6610 då den saknar en del funktionaliteter (men snygg var den!)... Biter ihop tills 7650 kommer!

Jag har provat telefonen som är mitten på bilden. Kommer helt klart bli en storsäljare. Liten och smidig, samt snygg design. Själva ytan känns ungefär som skalet på en iBook. Dessutom så använder de MIDI för ringsignaler så istället för blipp blipp beeep kommer man nu höra maffiga stråkar eller distade elgitarrer.

Ciryon

ciryon skrev:
Dessutom så använder de MIDI för ringsignaler så istället för blipp blipp beeep kommer man nu höra maffiga stråkar eller distade elgitarrer.

Vänta dig inte allt för mycket. Maffiga stråkar och distade elgitarrer är nog att ta i

Från mobil.se:
"En av de största nyheterna är att den har polyfoniska ringsignaler. Dessa klarar dessutom att spela hela 24 kanaler samtidigt, vilket är bra mycket mer än konkurrenterna. Nokia 3510 till exempel, klarar 8 samtidiga kanaler, medans Samsungs båda lurar N620 och T100, klarar 16 kanaler. De två sistnämnda tyckte vi hade riktigt bra ljud när vi testade dem. Hur T300 med sina 24 kanaler kommer att låta vågar vi inte ens tänka på. I Japan ligger de emellertid några steg före. Där klarar de flesta telefoner minst 40 kanaler."

[ 18 Juni 2002, 21:44: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-18 22:51

En liten försiktig frågeställning: vill vi verkligen ha tvåhundra mobiler runt omking oss som spelar hitlåtar varje gång det ringer ?! Kanske vi kan börja tala om "miljöförstöring"...!

Jag tror (läs:hoppas) att vibrationsrigningen och /eller signal via trådlöst headset blir framtidens standard - annars kommer det att bli outhärdligt. Även i 40-kanalsljud.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clavius:
En liten försiktig frågeställning: vill vi verkligen ha tvåhundra mobiler runt omking oss som spelar hitlåtar varje gång det ringer ?! Kanske vi kan börja tala om "miljöförstöring"...!

Jag tror (läs:hoppas) att vibrationsrigningen och /eller signal via trådlöst headset blir framtidens standard - annars kommer det att bli outhärdligt. Även i 40-kanalsljud.

Jag känner mig lite som Michael Douglas i "Falling Down" när omgivningen är fylld av IDIOTER som har senaste käcka hitlåten som ringsignal. AAAAARRRRRHHHH!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Stefan Strandberg:
Vad gäller T600 så tvivlar jag på att den har en färgdisply, då borde Sony Ericsson slå på stora trumman för den. (även om Mobil säger så) På vissa bilder ser det ut som att det är "färg" i displayen men dom nämner inte det i pressrelesen. Men vem vet, vore schysst med en så liten telefon med färgdisplay.

Ja det verkar rimligt och Mobil har plockat bort texten om att den skulle vara i färg.

Mobil har förövrigt fingrat på Sony Ericssons nya och Nokias nya. 6610 kanske rent av skulle vara en värdig ersättare till min 6210. Synd att jag ska ägna mig åt att betala skatt istället för konsumera det närmaste halvåret...

1
Bevaka tråden