Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kasst ljud i Mac mini - någon som vet ett bra ljudkort?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-24 23:57

Är en nybliven ägare till en Mac mini som jag nu använder som mediacenter.

Efter att ha köpt en optisk sladd och kopplat minin till förstärkaren konstaterar jag att ljudet inte är något vidare. Vad tycker ni?

Det leder mig osökt in på frågan om ett externt ljudkort. Jag vill inte betala en förmögenhet eftersom jag bara använder ljudkortet till att lyssna på musik och se på film med.

Har dock ett krav. Ljudkortet ska ha både digital och analog utgång eftersom min förstärkare inte stöder digitalt ljud i multi-room-läge.

Något förslag någon. Detta är inte mitt område.

Frågan är om det är ljudkortet som låter dåligt eller om det i själva verket är DAC:en i din förstärkares reciever. Testa att koppla den optiska sladden till en DVD-spelare och se hur ljudet är där ifrån.

I värsta fall får du köra med 3,5mm till RCA-adapter och köra med RCA till förstärkaren (med stereo då)

Antar att det inte är så enkelt att du använder iTunes och har "Ljudförbättrare" icheckad? Har man det tycker jag ljudet låter attans illa, men annars är ljudet helt ok i mina öron..

om du kør optisk ut så gør væl ljudkortet i minin ingenting med signalen??

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-07-25 11:15

Du skulle kunna testa med en Griffin FireWave om du har analoga 5.1-ingångar på din förstärkare. Griffin säljer ut dem billigt nu.

Griffin Technology: FireWave

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 13:32

Om du kör digitalt ut från macen så är det nog inte där problemet ligger.

Det finns ju flera tillverkare av high end convertrar som gör en grej av att man kan koppla dem direkt till en mac via toslink.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-07-25 14:07

Om det nu är en dålig DAC i förstärkaren som är problemet så kan han använda FireWave som är en fristående DAC med Doby digital dekoder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 16:46

Jo jag förstod det. Jag tänkte bara instämma i vad andra sagt i tråden En digital signal är ju vad det är, om inte något är trasigt, fel använt eller så.

1
Bevaka tråden