Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klippa upp DV-materialet på ett enkelt sätt

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
efter att jag fått boken "Final Cut Express 4 Editing Workshop" av Tom Wolsky från Amazon har jag börjat titta på hur jag skall hålla ordning på mitt DV-material. På mina DV kassetter finns det tagningar från många olika tidpunkter och platser - min tanke är att föra över materialet från kassetterna till en "media-folder", där råmaterialet lagras upphugget på ett lämpligt sätt. Varje kassett märks med ett ID, ett reel-number, som börjar på 001 och sedan går uppåt.

Min tanke är att varje klipp lagras enligt följande syntax:
yymmdd [rrr][Plats][Beskrivning]

yy=år, mm=månad, dd=dag, rrr=reel.

Detta borde göra det enkelt att hitta klipp från olika datum direkt i filsystemet samt att kunna söka på beskrivning och plats.

Frågan är nu: hur hugger man upp klippen på ett lämpligt sätt när man för över dom från DV-kameran till FCE? En metod, som är jobbig tycker jag, är att föra över klipp efter klipp genom att styra kameran från FCE och spola fram och tillbaka. Sliter på mekaniken i kameran också.

Hellre hade jag velat hämta hem hela kassetten och sedan klippt upp den i efterhand - tyvärr så lyckas jag inte göra detta, inte ens med bokens hjälp även om detta verkar beskrivas där. En annan sak som jag är förvånad över är att jag inte kan komma åt datum och tid för enskilda klipp (för att kunna namnge klippen korrekt när jag klipper upp dom); verkar som om FCE till skillnad från FCP inte kan läsa den informationen. Någon som kan bekräfta det?

Så frågan är alltså: hur hugger jag upp en stor DV fil i mindre delar?
Ytterligare en fråga - går det att läsa tidsinformationen i DV-filen från FCE?

mvh /Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 23:51

En rekommendation är att du ställer frågor i Apples diskussionsforum för FCP/FCE. Där svarar Tom Wolsky, som skrivit boken du har, på många frågor. Även från nybörjare - stämningen är bra i forumet!

Du kan mycket väl fånga hela bandet i ett stycke. Sedan kan du i FCE markera den inlästa videon och välja "DV Start/Stop Detect" i Mark-menyn. Då letar den efter alla brytningar i tidskoden. Välj sedan ikonen uppe i fönstrets högra hörn som ser ut som en lista med ett öga under. Då visas en lista istället för ikoner.

Nu har vare rad fått en triangel som du kan fälla ner och se alla segmenten som hittats. Markera dem alla och välj "Make Master Clip" i Modify-menyn. Voilá!

Du kan nu gå tillbaka till ikon-läge om du vill. Högerklicka och välj att sortera efter namn. Då ser du alla dina klipp i FCE i alla fall. Jag tror inte att det finns någon möjlighet att dela upp dem på disken så att varje segment blir en fil på disken annat än att högerklicka på dem och välja export. Notera att om du inte väljer att filmen skall vara "self-contained" så innehåller filen bara en referens in i orginalfilen. Du kan alltså inte ta bort orginalet eller kopiera dessa referensfiler till andra datorer. Klickar du i "self-contained" måste du ha en hel del disk ledigt...

Lycka till!
ps
Jag hittar inte heller information om inspelatdatum i filerna!
ds

Hej Bengt,
tack för svaret - jag skall ställa frågan i Apples FCE forum, och får jag ett intressant svar så berättar jag i detta forum också.

mvh /Mikael

Även Svenska fcpug.se kan vara till hjälp...

Hej,
jag ställde frågan på Apples support forum, och Tom Wolsky svarade att FCE inte tillåter det jag vill göra, dvs en uppklippning i separata filer. Dock fick jag en rekommendation av en annan användare - han rekommenderade två program från Squarebox (CatDV 7.0 Home) som heter CatDV respektive Live Capture. CatDV är ett program där man kan organisera, logga och söka klipp på ett överskådligt sätt.

Live Capture, som är det som löser mitt problem, är ett program som hämtar hem innehållet på DV-kassetten och lagrar det på olika sätt beroende på hur användaren vill ha det, inklusive namngivning av filerna samt loggning av kommentarer etc,

Jag rekommenderar er att titta närmare på dessa - har själv köpt bägge två.

mvh /Mikael

Tanka ner det med iMovie.

Då blir varje klipp en fil. Har gjort så många gånger. Värt att pröva...

1
Bevaka tråden