Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes skapar dubbla filer när jag lägger in en mapp

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sitter o pillar med min lilla iphone o ska slänga in lite musik.
Jag synkar inte min musik samling utan jag drar o släpper mappar in på iphonen.

Problemet e att när jag drar in en MAPP så kopieras filerna in på iphonen två ggr.
Drar jag däremot rena filer in dit så gör den inte så.

Ingen av mina tidigare ipods har gjort så där. Hittar ingen inställning för vad det kan vara heller.

Och ja jag har sökt men hittade inget

Kolla till att börja med att du inte har en spellista i mappen, till exemple m3u eller liknande.

Tar de upp dubbelt så stor plats?

Men dra åt helvete... har googlat lite nu.
och visst e det mpu filer.. det har jag i alla mina album.
Går det att stänga av det där på nåt vis? så den INTE importerar playlists?

Kommer ju bli lagom drygt att dra in ett album i taget när man vill fylla upp den

Men varför drar du in låtarna till telefonen från mappar? Har du inte låtarna i ditt iTunes-bibliotek?

Lägg in låtarna i iTunes, skapa en eller flera spellistor som du sedan kan synka med din iPhone.

Du kan ju antingen söka på alla spellistor eller alla spår och sen dra in sökresultatet.

itunes vägrar ta emot bara mpu filerna också..
"lalala.mpu kan inte läggas till i itunes för filformatet stöds inte"

Förpörskans också.. o nu hakade sig itunes osså *mumlar*
7.7 e ju stabilast i stan

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-24 14:49

det finns en inställning i iTunes!

Inställningar - Avancerat - Allmänt - Kopiera filer till mappen iTunes Music när ett spår läggs till i biblioteket.

Bocka av denna så kommer allt att ordna sig

Du kan nog lika gärna bocka av "Ordna mappen iTunes Music"

Lycka till!

Ursprungligen av macki81:

det finns en inställning i iTunes!

Inställningar - Avancerat - Allmänt - Kopiera filer till mappen iTunes Music när ett spår läggs till i biblioteket.

Bocka av denna så kommer allt att ordna sig

Du kan nog lika gärna bocka av "Ordna mappen iTunes Music"

Inga av dem är ibockade.
Och jag har inget itunes bibliotek direkt. Använder winamp när jag spelar min musik o använder endast itunes till att lägga in musiken. Så ser ingen mening med att peta in filerna i itunes biblioteket innan jag släper över dem till spelaren.

jag har haft två nanos som jag använt så här utan problem, de har aldrig importerat playlists eller annat mojs.
Its not a bug its a feature?

Ursprungligen av nikenbole:

Och jag har inget itunes bibliotek direkt. Använder winamp när jag spelar min musik o använder endast itunes till att lägga in musiken. Så ser ingen mening med att peta in filerna i itunes biblioteket innan jag släper över dem till spelaren.

Lite iTunes, lite Winamp, och manuella mapp-flyttningar...

Sammantaget låter det som en massa onödigt manuellt arbete.

Vad är det som gör att du använder Winamp? Vad har Winamp som iTunes saknar?

Vill poängtera att detta inte får bli ett Mac/PC-krig eller iTunes/Winamp-krig, utan jag är verkligen nyfiken på motiveringen till att använda Winamp.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-24 15:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Lite iTunes, lite Winamp, och manuella mapp-flyttningar...

Sammantaget låter det som en massa onödigt manuellt arbete.

Vad är det som gör att du använder Winamp? Vad har Winamp som iTunes saknar?

Vill poängtera att detta inte får bli ett Mac/PC-krig eller iTunes/Winamp-krig, utan jag är verkligen nyfiken på motiveringen till att använda Winamp.

iTunes på PC är mördande segt. Jag har full förståelse för dem som undviker det.

Ursprungligen av Jogin:

iTunes på PC är mördande segt. Jag har full förståelse för dem som undviker det.

Ok... är det någon speciell funktion som upplevs som seg, för jag använder iTunes på Windows varje dag på jobbet, och märker inga större skillnader mot hur det är på Macen hemma.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-24 15:20
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok... är det någon speciell funktion som upplevs som seg, för jag använder iTunes på Windows varje dag på jobbet, och märker inga större skillnader mot hur det är på Macen hemma.

Jag har bara sett det användas på andras PC i demonstrationssyfte, har ingen PC själv längre. Av det jag såg så var det segt hela tiden precis överallt. Det stakade sig när man scrollade och tog alldeles för lång tid att byta playlists, osv. Har dock inte gjort några ytterligare djupdykningar i detta problem, helt enkelt för att det inte är mitt problem.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok... är det någon speciell funktion som upplevs som seg, för jag använder iTunes på Windows varje dag på jobbet, och märker inga större skillnader mot hur det är på Macen hemma.

Jag håller med om att iTunes är segt på vissa PC's. Har man en i övrigt välskött pc så brukar det flyta på bra. Min pc, som morsan tagit över nu, var en P4 på 3,6ghz med 1gb RAM. Innan jag skaffade nya hårddiskar i den (7200rpm) och ominstallerade den så var den seg - hela datorn var seg - och så var även iTunes. Med de nya diskarna och efter ominstallationen går datorn som smort och iTunes också!

Som Jesper säger: Om du redan har lagt in filerna i iTunes så behöver du inte lägga in mapparna i iPhone. Men du kanske inte använder iTunes för uppspelning?

EDIT: Såg att du använder Winamp.

Är van vid winamp, tar liten plats är hyfsat snabbt osv osv.
itunes är otroligt segt iallfall från 7.7. Hänger sig grymt ofta för mig nuförtiden.
Tidigare så segade det inte så hemskt men själva interfacet var inte för mig.

Och har man 200GB musik som ligger så vill jag inte låta itunes pilla på samlingen direkt. Jag kör med mitt total commander och brummar runt på klassiskt maner.

Vem vet jag kanske ändrar mig när nästa update på itunes kommer så det slutar haka sig på min dator.

Jag använder XP btw

Ursprungligen av nikenbole:

Och har man 200GB musik som ligger... Jag använder XP btw

OK, men jag har också runt 200 GB musik. På jobbet körs det på en 2,66 GHz P4, i WinXP, och jag har aldrig haft några hängningar i iTunes, eller upplevt att iTunes skulle vara segt i Windows.

För att årtergå till ursprungsfrågan, så beror det kanske på att dina gamla iPodar inte kände igen playlist-filerna, och därför blev det inte dubbletter - men iPhonen känner igen de filerna och då blir det dubbletter.

Du kan kanske köra något program som byter filändelse på alla playlist-filerna, så att iPhonen inte känner igen dem, och sedan dra alla mapparna till iPhonen, och sedan byta tillbaka filändelsen igen.

Jo kan ju göra så visst, bara att ren *.mpu *.inteenplaylist
Men problemet då är att jag inte får några playlists kvar.
Använder dem hela tiden när jag startar ett album i winamp

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-24 15:31
Ursprungligen av nikenbole:

Så ingen lösning på att få itunes att ge fan i att importera playlists alltså?

Ge fan i att dra in playlist-filerna i iTunes.

Ursprungligen av Jogin:

Ge fan i att dra in playlist-filerna i iTunes.

Okej, så då säger vi att jag ska ha in 5GB mp3or på min spelare.. då ska jag altså för att nu ge fan i det gå in i en mapp, markera 20 mp3or o dra in.. vänta på att dom e klar.
O sen gå in i nästa mapp o göra samma sak?

Ääh får väl göra nån ful lösning som Jesper tipsade om tex när jag ska ha in många album.
Tänker inte använda itunes till att spela musiken.. Helt galet segt på min burk.
Och den är väldigt välstädad.. tro mig.

Ursprungligen av nikenbole:

Okej, så då säger vi att jag ska ha in 5GB mp3or på min spelare.. då ska jag altså för att nu ge fan i det gå in i en mapp, markera 20 mp3or o dra in.. vänta på att dom e klar.
O sen gå in i nästa mapp o göra samma sak?

Ja, antingen det, eller att köra döpa-om-filändelse-varianten varje gång du ska kopiera till iPhonen.

iPhonen är byggd för att köras tillsammans med iTunes fullt ut. Väljer man en annan lösning så får man nog tyvärr acceptera lite merarbete.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, antingen det, eller att köra döpa-om-filändelse-varianten varje gång du ska kopiera till iPhonen.

iPhonen är byggd för att köras tillsammans med iTunes fullt ut. Väljer man en annan lösning så får man nog tyvärr acceptera lite merarbete.

Hmmm.. ja får la göra det då. Nu vet jag iallfall varför den gjorde som den gjorde.
Ska fundera på att övergå till itunes

Hur updateras biblioteket i iTunes?
Varje gång man startar upp det eller?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-24 15:41
Ursprungligen av nikenbole:

Hur updateras biblioteket i iTunes?
Varje gång man startar upp det eller?

Näe, när man lägger till låtar i iTunes.

Ursprungligen av nikenbole:

Hur updateras biblioteket i iTunes?
Varje gång man startar upp det eller?

Uppdateras? Vad menar du? Det uppdateras när du lägger in, tar bort, eller ändrar något...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Uppdateras? Vad menar du? Det uppdateras när du lägger in, tar bort, eller ändrar något...

Om jag gör det här.
Jag plockar hem en ljudbok till min nedladdningsmapp. Flyttar över den till min mp3 mapp.
Hur vet itunes att den ligger där. Måste jag manuellt släppa in den i itunes eller scannar den automatiskt mp3 mappen efter förändringar?

Om jag sedan flyttar ljudboken från min "nytt" mapp till min "ljudboks mapp" som ligger under mp3. Vad händer då med den itunes info som ligger i itunes biblioteket?

Ursprungligen av nikenbole:

Om jag gör det här.
Jag plockar hem en ljudbok till min nedladdningsmapp. Flyttar över den till min mp3 mapp.
Hur vet itunes att den ligger där. Måste jag manuellt släppa in den i itunes eller scannar den automatiskt mp3 mappen efter förändringar?

Nej, den scannar inte automatiskt. Det finns redan flera trådar om den frågan...

Ursprungligen av nikenbole:

Om jag sedan flyttar ljudboken från min "nytt" mapp till min "ljudboks mapp" som ligger under mp3. Vad händer då med den itunes info som ligger i itunes biblioteket?

Det beror på vilka inställningar du har gjort i iTunes - närmare bestämt om du har kryssat för "Kopiera filer till mappen iTunes Musik" eller inte.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, den scannar inte automatiskt. Det finns redan flera trådar om den frågan...

Det beror på vilka inställningar du har gjort i iTunes - närmare bestämt om du har kryssat för "Kopiera filer till iTunes bibliotek" eller inte.

Tänkte passa på när ämnet ramlade upp.
Aja, får väl se vad det blir. Kan bli itunes när nästa update kommer. Funkade väldigt smidigt innan 7.7 så förhoppningsvis funkar det bra sen.

Tack för svaren iallfall

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-24 15:58
Ursprungligen av nikenbole:

Om jag gör det här.
Jag plockar hem en ljudbok till min nedladdningsmapp. Flyttar över den till min mp3 mapp.
Hur vet itunes att den ligger där. Måste jag manuellt släppa in den i itunes eller scannar den automatiskt mp3 mappen efter förändringar?

Om jag sedan flyttar ljudboken från min "nytt" mapp till min "ljudboks mapp" som ligger under mp3. Vad händer då med den itunes info som ligger i itunes biblioteket?

För att smidigast använda iTunes, gör så här:

1. Ladda hem musiken (eller rippa från CD eller whatever) till din nedladdningsmapp.

2. Dra och släpp in mappen i iTunes. iTunes skapar nu en kopia av den i sitt bibliotek.

3. Radera musiken från din nedladdningsmapp.

Alltså, släpp tanken med en mp3-mapp. Låt iTunes sköta filhanteringen istället. Med iTunes behöver du inte sortera och hantera musiken i mappar manuellt. iTunes fixar det åt dig, se istället till att fylla i album, artist, genre och sådant i iTunes så blir det superbra ordning på allting.

Håller fullständigt med Jogin. Skulle precis skriva exakt samma saker om att släppa mapp-tänkandet.

Ursprungligen av Jogin:

Alltså, släpp tanken med en mp3-mapp. Låt iTunes sköta filhanteringen istället. Med iTunes behöver du inte sortera och hantera musiken i mappar manuellt. iTunes fixar det åt dig, se istället till att fylla i album, artist, genre och sådant i iTunes så blir det superbra ordning på allting.

Diskuterade med en polare om Itunes vara eller icke vara. Själv gillar jag skarpt Itunes och jag ser egentligen inga konkurrenter, men min polare gillade inte Itunes sätt att skapa mappstrukturen på datorn; Artistmapp/Albummapp(ar)/Låtar.mp3 etc... Han ville kunna bestämma själv med nån inställning hur Itunes skapar den bakomliggande strukturen med t.ex. Albumnamn (inkl artist, album och år)/Låtar.mp3.
Jag förstår honom till viss del då han ansåg att vanliga album man använder hemma sorteras ju per album och inte per artist som Itunes gör. Det är också lättare att plocka mappar ur biblioteket om man vill ha musiken UTAN Itunes till nåt annat, i hans fall ett minneskort till bilens stereo och i mitt fall skulle det vara enkelt att dra albummappar med artistnamn direkt till min telefon utan att starta Itunes.

Vet nån här kanske om det finns nån plug-in till Itunes som kan styra hur man vill ha mapparna sparade på annat sätt än Itunes inbyggda system?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-24 23:26
Ursprungligen av Alphonze:

Vet nån här kanske om det finns nån plug-in till Itunes som kan styra hur man vill ha mapparna sparade på annat sätt än Itunes inbyggda system?

Det är enkelt, det är bara att kryssa i/ur en ruta i iTunes inställningar. Men då har du helt plötsligt fått ett nytt problem: hur vet du om din musik på hårddisken är i synk med musiken i iTunes? Tänk om du har glömt bort att lagt till någon av din musik i iTunes, hur vet du det? Om du flyttar eller byter namn på en fil, vad händer då? Dessa problem är tveklöst större än när/om du vill kopiera musik till ett minneskort (enskilda spår är ju superenkelt att hitta genom att högerklicka på en låt i iTunes).

Märkligt, tycker jag, att folk är så otroligt kåta på att filhantera i onödan. Jag menar, folk låter ju gärna Outlook sköta hanteringen av mail eller hur? När var det senast du hörde någon säga att de vill manuellt filhantera sina epostmeddelanden? Aldrig. Det är en vanesak bara — Windows-användare ääälskar att filhantera (men bara det de är vana vid att filhantera, inte epost, exempelvis).

Bevaka tråden